Approved For Release 2004/03/16 : CIA- RDPSOBO1676R002700070055 8

- 9 e ® E P Ly ‘5//H,

Brig. General A. J. CGoocdpaster
Staff Secretary
The White Housge

Dear Andy:

I thought you, and possibly
the President, might be interested
in reading the attached memorandum
on the Soviet Bloc treatment of the
President's television address and twe
UN debate on the U.Z2 incident.

Sincerely,

N

Allen W. Dulies
Director

Attachment:
Memeo to DCI from DD/I,
"Soviet Bloc Treatment of
President's Speechand UN Debate"

EQ/DCI Iblp 30 May 60

Distribution:

Original - Addressee w/att
—1 = JSE

1 -ICI

1-ER

Approved For Release 2004/03/16 : CIA-RDP80B01676R002700070055-8

P4 70332




- -

Approved Fm&alease 2004/0'31\16 : CIA-RD[{’SOBO163Q0

HEMORANDUM ¥OR: Director of Central Intelligence

SUBJECT : Soviet Bloc Treatument of President's
Bpeech and UN Debate

The followiag information is available on how much the
Soviet people have been told about the President's TV address
and Ambassador Lodge's Security Council speechem:

f. Soviet media have represented the President's speech
as an unsuccessiul attempt to justify to a critical world
public the United Btates' "grovoentive" policy of eapiohage
agalast the USSR, The Presideat's declaration of responsibility
for intelligence operations is played up in TABS's 750~word ace
count of the speech, which was tirsf fransmitted to the Soviet
press on 26 HMay and ham now been read twice in the home service
and published in ioscow papers. The account disparagingly ack-
nowledges the President's "professions" of an "intention to
maintalo businesslike relations" with the USSR. Soviet home
service commentators so far have said little about the speech
except to denounce it briefly as an effort to "justify esplonage."
Awbassador Lodge's 23 May Security Council speech was reported
in brief, distorted form by TASS, PRAVDA, and the home service.

CRGTis e
Approved For Release 2004/03/16 : CIA-RDP80B01676R002700070055-8




Approved For Release 2004/03/16 : CIA-RDP80B01676R002700070055-8

-y

YRAVDA, I1ZVESTIA, LITERARY GAZETTE, and the home service
have all carried comment charging lLodge with trying to whitew
wash the U-2 flights. No reference to Lodge's 26 May speech
has yet been moaitoréd from Soviet domestiic media; a TASS
transmission beamed abroad has mentioned it briefly and de~
risively. Soviet media have totally suppressed all Lodge's
charges of Soviet esplonage.

b. USIA, adviges that the first ten minutes of VOA's
broadcast of the President's speech in Russian got through
without interference, but the rest of that broadcast and all
rebroadcasts in USSR languages were co&blately blanketed.
Jamming of VOA's three Russian-language brold#tnts giving ten-
- minute excerpts of the Lodge speeeh was only partially effec-
tive: A few minutes of the first brosdcast got through; the
second broadcast was Jammed completely; the third was not
Jammed at all. A short VOA summary in Russiao of Lodge's
memorandum oo Soviet'eapinnnga was totally blanketed. Eevenw
winute excerpts of yesterday's U.S8. dehﬁte, which VOA has
baeh braadcastiag today iu Soviet langusges, bave been come
pletely blanked out. (It should be noted that Englishespeake
ing Rumsians could have heard YOA's live relays of the Presi-
dent's speech and the U.N, debatem; these were not jammed.)
Jamaing of VOA's total output to the USSR has been selective.

I
ey e b AT A
Approved For Relea e-‘-2004103l“156[_EV{C_;E_A-RDPSOBO1676R002700070055-8




Approved For Release 2004/03/16 :"(CIA-RDPSOBO16@002700070055-8
e e - 4 _ o .

Some 80 percent Of the ouiput van j&mmed on 22 Nay, a de~
crease from most of the preceding week. Since 22 Nay the peré
centage has r;san again, reaching about 80 percent as of 1ate
last night, |

e, Radio Liberty broadcast 84 summaries of the Presi-
dent's speech in seven Soviet languages (a total of about 210
broadcast hours), slong with additional reportage of American
renction to the address. Radio Liberty reports that 8§ to 20
percent of these broadcasts got through to rural areas, but
that the programs were very largely unintelligible in the cities.

d. RFE--which only broadcasts to the Eurcpean Satellitef-

reports that jammers missed the first five minutes of its live
and simultaneous broadcasts of the President's speech to East-
ern Europe. The broadcasts were inferspersed with patched-in
translations in satellite lauguages, RFE had begun broadcaste
ing advance announcements of the speech hours before it began
at 1:00 a.m. East European time, Despite this advance notice,
RFE believes it caught the jammers napping because Jjamming
was only 50 percent ai intense as usual, Of 14 RFE broadcastis

monitored in Berlin, only one was totally obliterated; nine

came through with good intelligibility,

ROBERT AMORY JR.
Deputwa;rector (Intalligencs)

Approved For Release 2oo4)03/16‘:adAs&z;Psosm676Rooz7ooo70055-8




