[ dhed .

INFORMATIONREPORT -~ _V</ >

_CENTRAL INTELLIGL..CE AGENCY'

) N\

D

#
!
’J

M(/

Ma-

the )
tionsl Defense of the United States, within the - t
ing of Title 14, Bections 783 and 794, of the U 8. Code, as

or
oF recelpt by an
lav. The

of its

- AH

SECRRT/CONTROL - U,S., OFFICIALS ONLY

pereon is
reproduction of this form is prohibited.

COUNTRY Japan REPORT NO. CS -29377
SUBJECT Controversies in Japanese Television'. DATE DISTR. ‘ 22 January 1954
Fiela
NO. OF PAGES 2
DATE OF INFO, 1952 - 1958 REQUIREMENT NO. RD
PLACE ACQUIRED Japtn, Tolcyo (27 November 1953) REFERENCES C8-25681
- THE SOURCE EVALUATIONS IN THIS REPORT ARE DEFINITIVE.”

THE APPRAISAL OF CONTENT IS TENTATIVE.
(FOR KEY SEE REVIRSE)

o -

SOURCE:

1.

Japanese journalist (B). &pﬁisd of Content: 2.

SHORIKI Matsutaro laid ‘hia"plms for obtaining ocontrol of television in Japan !

while he was held in Sugamo Prison as & Class "A" war orimes suspect and began

his maneuvers to acoomplish them as soon as he was depurged.

Among other taoc-

tics hs used the threat of exfoaing corruption in the Communications Ministry to .
.

win hig television franchise

2.

Meanwhilse, BHIBATA Hidetoshi, a news commentator for the Japan Broadsasting

Assoclation (Nippon Hoso Kyokai)(NHK) conceived the idem of linking Japanese - N
television with American, receiving Amerioan technical and financial assistance 1

in return for cooperating in Amerioan propaganda efforts.
plan with high~level officials of the U.8. Department of Defense.and of the

voice of Americs who were visiting Japan and obtained their approval. .SHIBATA
then approached FURUGAKI Tetsuro, Chairman of the Board of Directors o:? NEHK,

to take charge of the Japan end of the program, but FURUGAKI had decided, after
s tour to insppct television in the United States and Burope, that Japan should
not undertake a television network for five years more.

When FURUGAKI turned

He disoussed this '

down SHIBATA's plan, SHIBATA took his idea to SHORIKI and SHORIKI acocepted it. -
Bince late 1862 SHIBATA has been SHORIKI's principal assistant in the Japan

Television Network, Inc.

Se

SHORIKI was sucoessful in obtaining the first television rights in Japan and

hoped to keep all Japanese televiaion commercial, on the theory that Govern-

ment interference ‘could lead to thought ocontrol.
been to add miocrowave broadcasting to his television network, but the Radio 5.
Wave Supervisory Committee of the Diet recently refused to authorize commer-

His most recent moves have Al

oial television stations to engage in miorowave broadoasting. Members of the ' i
Committee and officials of the Communications Ministry have prepared and K
oirculated a pamphlet "exposing™ SHORIKI's marouvers towards Government of~

ficials, in retaliation against SHORIKI's threats to expose Govermment corrup-

tion.

The issuance of this pamphlet started a wave of proteast against SHORIKI's \

plans by all the newspapers except the "Big Three"--Asahi, Mainiochi, and Yomiuri. i

the "Blg . »:

L

s/

SHORIKI plammed to make miocrowave broadcasting servioces a able
NAZI WAR CRIMES DISCLOSURE ACT
SECRBT/CONTROL - U.8. OFFICIALS ONIY
sTAT@EV] x [ammr F [ x Toawr T xJare [ x Jrai e T ] I
(Nete: Washington Distribution ll\:dk"od By “X“; Feld Distribution By “H#~.)
EE SR _%qu/Ta |2 [FR/FL, C 2 JACO 2
FE WE FE/FL. | x { T8GI ]
: NE ] PR/ L 1 X FIJ-4F
i \E3 510 i [ R
.‘(f)(f}\) Privacy. .- . UDeclassified and Approved foy Releass
L, (;)(L) Fethods &, /. bythe Central Intelligence Agency
£(2)iQ) Forsien Natasiaa. = Date; 22 oos ‘



] £
¢

FENTMDAPT XTI o NG ..‘...m{-’-%
z N
1

N
N

+"° SECRET/CONTROL - U.S. OFFICIALS UNLY T o8-20877

Three" only, thus cutting the smaller nawspapers out on news beats.

4. Nine local newspapers have organized a "Union of Newspapers Opposing Civilian
Microwave Facilities" and on 11 November 1958 representatives of the union handed
a protest against the SHORIKI plan to Postal Services Minister TSUKADA at the
. Dai-Ichi Seimei Building in Tokyo, where he was atténding a mational mayors®
! conference. On the morning of 14 November they called on Vice Premier OGATA
; Takotora and left with him a proteat against the use of foreign capital in Japan- |
. ese television. Ihey left a similar protest with, Chief Cabinet’ Secretary FUKU- '

NAGA Kenji.

6. An additional cause of trouble for SHOHIKI is the charge, made by investors in

/ his television network, that he misappropriated the network's funds, ¥2,000,000,000

' . worth, to start his new Osaka Yomiuri newspaper, In addition, this newspaper :
is not doing well finano: .

/ 1. Source Corment. There is plenty of such corruption to expose.

! ' Field Comment. SHORIKI's previous position as President of the Yomiuri . __é;_,,g;
oo Shinbux would put him in an excellemt position to cearry out thess throats. -

/ - . i e
: ¢ B

-

R A e



