
(131 A ISS d'1 3I

APPROVED FOR
RELEASE
HILSTORI.CAL ----------------- - -

COLLECTIONS HR70-14
DIVISION OFFICIAL SE ONLY
HR-70-14

-18-2012

RADIO
PROPAGANDA REPORT

SOVIET-SATELLITE PRESS TREATMENT

OF THE WARSAW TREATY ANNIVERSARY

P)iiC1I 

) O fl \ I

FOREIGN BROADCAST INFORMATION SERVICE

Current Developments Series

CD.70

31 May 1957

OFFICIAL E ONLY

-
i 3/



REPRODUCED AT THE NATIONAL ARCHIVES -1 VNVN

(l33I -SSV1 3lO

WARNING

This material contains information affecting
the National Defense of the United States
within the meaning of the espionage laws,
Title 18, USC, Secs. 793 and 794, the trans-
mission or revelation of which in any manner
to an unauthorized person is prohibited by law.

These reports are based on the analysis of
propaganda covered by FBIS and are issued
without any outside coordination. Inferences
or hypothetical conclusions drawn solely from
propaganda content should be tested against
other evidence before being accepted.



OFFICIAiJSE ONLY PROPAGANDA REPORT
31 MAY 1957

SOVIET SA''ELLITE PRESS TREATMENT OF THE WARSAW TREATY ANNIVERSARY

Sutm ry.

1. The standard rationale for the Warsaw Treaty as a purely defensive in-

strument an alliance forced on its members by NATO and West German re-
arming: was inniformly reiterated in Soviet and Satellite press articles
marking the treaty's second anniversary on 14. May PRAVDA's commemora-
tive editorial arti cl e, moderate as compared to other current Soviet
propaganda, said nothing about the danger of equipping West Germany or
NATO with nuclear weapons. Most other Soviet as well as Satellite pa-
pers noted the projected nuclear arming of the NATO powers, though none
echoed. RED STAR's intimation a week before the anniversary that the
Warsaw Treaty Organization might follow suit.

2. East German comment alone failed to specify the "temporary" nature of
the Warsaw Trea ty--the proviso in Article 11 that the alliance is slated
to disband once NATO is also dissolved under a European collective secu-
rity system, 'DR comment espoused the concept of European security with-
out alluding t, ultimate disbandment of the Warsaw pact; unlike almost
all the Polish and some Czeck and Soviet comment, it did not entertain
the idea of a limited armaments zone encompassing both Germanies; warn-
ing of the danger of a nuclear-armed Wehrmacht, i t was particularly em-
phatic about tb.e 'inviolabiliy of the GDR and the Oder-Neisse line.
It deferred to Soviet leadership of the pact, brandished Soviet strength,
and. said noring about the "equality" of pact members,

3. ri-_ PolijwepE;s was .he most insisjen_- n te "egalit. of the Warsaw
allies All. Polish papers except the, Party organ TRYBUNA LUDU referred
openi~y to the: pact as a "mi Litrv" grouping and regretted that security
reasons comp'lled Poland to belong , it- ZOLNIERZ WOLNOSCI even re-
ferred to "people in Poland who do not like the Warsaw Treaty. " Unlike
the rest of he Sat-llite press, Polish. papers almost uniformly applauded
the idea of a limited armaments zon- that- would "naturally" include Po-
land, None of 'he Polish articles recalled the Hungarian events, cited
in virt;uilly all th-; other Bloc papers as having tested and vindicated
the Warsaw alliance.

4. Hungarian articles were more defensive than. the others about the neces-
sity for Soviet troops on Hungarian soil. Most Satellite comment repre-
sented the presence of Soviet forces on foreign territory as an illus-
tration of cooperation and mi ual confidence. Hungarian papers insisted
that Hungary would have gone capitalist if the pact had not existed and
charged Nagy with having "repudiated socialism" when he repudiated the
Warsaw alliancae

5 B.Bagarian cqmment was es pciall militant, with four articles by top
military men~ The Soviet RED STAR carried one article by a military
spokesman-but a Czech, not a Soviet general. Bulgarian articles de-
ferred, like the Czech and East German. press, to Soviet leadership of
the pact. They made more effort than any of the others to brandish
Chinese Communist support of the pact: One Bulgarian paper quoted Chi-
nese Communist Defense Minister Peng Te-Huai's belligerent 1955 state-
ment that the capitalist system would be destroyed if aggression were
launched and another portrayed the pact members as united around "the
USSR and China.,"

OFFICIA OSE ONLY

DECLASSIFIED

Authority

B NA RA Date -. I30V0l d



1."N aiO t rI NE
REPRODUCED AT THE NATIONAL ARCHIVES CO YN\~N

(13 SSYD1330

OFFIC L USE ONLY PROPAGANDA REPORT
31 MAY 1957

-2 -

SOVIET-SATELLITE PRESS TREATMENT OF THE WARSAW TREATY ANNIVERSARY

This study is based on scrutiny of central press organs in the
USSR, Czechoslovakia, Poland, Rumania, Hungary, Bulgaria and East-
ern Germany. Altogether, the 39 newspapers under review carried
some 45 articles commemorating the second anniversary of the War-
saw Treaty Organization on 14 May.

Common to all the articles was reiteration of the standard ration-
ale for the pact as a purely defensive instrument forced on the
socialist countries by the Paris Agreements, the creation of NATO
and West German rearming in NATO. Most articles used the same gen-
eral format: (a) an introductory paragraph recalling the formation
of the treaty and enumerating its participants; (b) an explanation
that Western aggressive policy forced the socialist countries to
insure their own defense, followed by an enumeration of the differ-
ences between the open Warsaw alliance and closed Western aggress-
ive groupings; (c) a paragraph opening with the claim that the
treaty was tested and vindicated during the Hungarian "counter-
revolution"--some -articles also specified the attack on Egypt--
and proceeding to contrast at length the peaceful endeavors of the
USSR with Western warlike policy; and (d) a concluding definition
of the value of the treaty to the respective country, winding up
with an affirmation that the treaty will exist as long as NATO does,

Soviet, Hungarian and East German articles adhered to this pattern
less rigidly than the Czech, Bulgarian and Rumanian ones. The Po-
lisp articles were the most original., Some of the more noteworthy
variations in content and emphasis are described below.

1. GDR Press Fails to Reiterate "Temporary" Nature of Pact

Commemorative articles in all the countries except East Germany played up
the stipulation in Article 11 of the Warsaw Treaty that the alliance is
slated to disband once NATO is also dissolved under a European collective
security system. Almost every article except the East German ones con-
cluded with the pledge that "as long as NATO exists there will be a Warsaw
Treaty Organization," and some turned the formulation around to specify
that the Warsaw Treaty will end when NATO does. It was claimed repeatedly
that while the pact counters NATO it does not parallel it--that the Warsaw
alliance cannot be equated to capitalist pacts because it is open to all
and does not oppress its members and because its ultimate goal is to obvi-
ate the need for its own existence.

East Germany's NEUES DEUTSCHLAND specified the provision in Article 9 that
any country could join the alliance, but ignored Article 11. It pointed
to the need for a general security system to insure peace but nowhere di-
rectly acknowledged that the alliance s pledged to disband once such a
system is established,

OFFICI USE ONLY

I



uOFJCI. USE ONLY PROPAGANDA REPORT
31 MAY 1957

--

2. Varying Emphasis on the Threat from German Militarism

Each of the Satellite countries offered specific reasons to show that its
own security was pa:rticularly endangered and. that its own participation in
the alliance was especially necessary and beneficial, Bulgarian papers, for
example, pointed out that Bulgaria was a small country on the southernmost
borders of the socialist area and would be particularly vulnerable to im-
perialist attack if there were no Warsaw Treaty.

Satellite depicture of the West German militarist threat was in direct ratio
to the distance of the respective countries from Germany. Bulgarian and Ru-
manian papers had the least to say about the dangers of a renascent West
German. army, Hungarian papers went into somewhat greater detail and Czech
papers recalled past suffering during World War IL

Polish papers built their whole argument around the revival of German mili-
tarism, playing up Bonn's goals of revising the Oder-Neisse border. NEUES
DEJTSC AND, the most vehement in charging Western preparations for an "ag-
gressive atomic war," called the Oder-Neisse line "inviolable" and insisted
that the GDR was also inviolable by virtue of support from the united invin-
cible Warsaw alliance.

Playing up the joint GDR-Polish-Czech parliamentary statement about strength-
ering the pact, publicized on 11 May, East Berlin comment warned of Bonn
plans to liquidate East German, Polish and Czech "popular rule" and to revise
existing frontiers "as their first aim in an attack" on the socialist states
as a whole.

3, Comparative Moderateness of Soviet Comment

Moscow's comment, on the other hand, avoided any implication that the USSR
would be the country most likely to profit from the pact. PRAVDA's editorial
article on the treaty anniversary was not as mild as the commemorative edito-
rial article in IZVESTA las year, but it was strikingly moderate as com-
pared with other current Soviet propaganda It made the standard charges
about Western war preparations, but it did not specify the danger of a
nuclear-armed. Germany--the predominant theme of other Soviet propaganda--in
explaining the pact's purely defensive, peaceable character.

Other Soviet comment, less authoritative than the PRAVDA editorial article,
paralleled almost all the Satellite comment in noting that the NATO powers,
including West Germany, are being or will be equipped with nuclear weapons.
But neither the USSR nor any of the Satellites echoed. RED STAR's intimation
a week before the anniversary that the Warsaw Pact might counter NATO's nu-
clear arming with. "corresponding measures." The GDR-Polish-Czech statement
of 11 May spoke only of "strengthening" the pact. Moscow had not acknowledged
the statement by Zhukov to West German newsmen in April, which the East German
ADN had publicized, that the Warsaw Pact might begin nuclear arming.

Most of the commemorative articles in ten Soviet papers under review appeared
on the third and fourth pages, as against front-page material in all the Bul-
garian and Rumanian papers and in East Germany's NEUFES DEUTSCHLAND.

There was one article in the Soviet press by a military man--but a Satellite
rather than Soviet military man, Czech General Lomski in RED STAR. The East
Berlin radio broadcast an anniversary talk by Defense Minister Col. Gen.
Willi Stoph, and Bulgarian papers published articles by Defense Minister

OFFICIA USE ONLY

DECLASSIFIFD)

Authority 1t J CO



REPRODUCE AT THE NATIONAL ARCHIVES . O.. -

(13ISSV 103

OFF ,IAL USE ONLY PROPAGANDA REPORT
31 MAY 1957

-4-

Gen. Panchevski (in OTECHESTVEN FRONT), First Deputy Defense Minister Col.
Gen. Kinov (in NARODNA ARMIXA), Political Administration chief Maj., en,
Vlishev (in TRUD), and Chief of Staff Gen. Zakhariev (in ZA KOOPERATIVNO
ZEMEDELIE), but none of' the other Satellites publicized any articles authored
by Soviet or Satellite generals. Uniformly, the comment by army men stressed
the necessity to strengthen one's own army in order to be a worthy member of
the Warsaw alliance, a feature absent from the editorials and articles by non-
military authors.

4. Only Poland Fails to Claim Pact Was Vindicated by Hungarian Events

Hungarian papers, almost without exception, claimed that Hungary would have
gone capitalist had it not been for the Warsaw Treaty. They argued that not
only would the Hungarian people have been subjected to renewed exploitation
and poverty, but Czechoslovakia, Rumania and. other socialist countries would
have been exposed to a capitalist neighbor, Almost all the papers in all
the Bloc countries except Poland declared that the Warsaw Pact was tested and
vindicated during the Hungarian events. But not a single one of the seven
Polish papers reviewed even mentioned the Hungarian events.

5. Only Poland and Hungary Deplore Pact s "Military" Character

Except for Polish and Hungarian papers, all the commemorative articles drew a
black-and-white distinction between Western "military pacts and blocs" and
the "peaceful association" set up by the Warsaw Treaty, A few noted the
pact's diplomatic significance--the fact that it provides for diplomatic and
other consultations among its participants. Two papers, the Moscow VECHER-
NAYA MOSKVA and the Sofia OTECRESTVEN FRONT, called the signing of the treaty
the beginning of a new era of relations in the socialist camp, a transition
from bilateral to multilateral agreements, but with the qualifier that bi-
lateral agreements are nevertheless important and useful,

The Budapest ES.I HIRLAP, on the other hand, referred to the Warsaw alliance
as a "military pact" in regretting that Hungary and other socialist countries
were compelled by security reasons to have recourse to it.

All the Polish central newspapers except the official Party organ TRYBUNA
LUDU stated openly that "we do not like military groupings and blocs" because
they restrict the sovereignty of participants and because foreign troops have
to be stationed on other countries' territories. In all instances there was
the careful qualifier that the pact is necessary, if unwelcome, and that al-
though Poland would welcome the liquidation of both the Warsaw and NATO pacts
it considers the Warsaw Treaty essential as long as NATO is extant, But
ZOINIERZ WOLNOSCI, the most outspoken of the Polish central newspapers, went
so far as to concede that there are "people in Poland who do not like the
Warsaw Treaty."

6. Only Poland Plays Up Idea of European Limited-Arms Zone,

Six of the seven Polish papers under review referred approvingly to the pro-
posal for a "strip of reduced and controlled armament" in Europe, attributing
the idea either to Eden or Eisenhower. It was specified in most instances
that such a strip would "naturally" include Poland.. Polish comment on dis-
armament has put considerable stress on the idea of a limited-armaments zone.
One of the Polish articles on the anniversary, in SZTANDAR MLODYCH, declared
that the establishment of a limited-armaments zone "as at present discussed
at the London disarmament negotiations" would be a big step in the direction
of liquidating both the NATO nd Wa saw alliances.

OFFICI T USE ONLY



RT OFFICIAL USE ONLY PROPAGANDA REPORT
31 MAY 1957

Of the papers in the other countries, only PRAVDA and the Bucharest ROMANIA
LIBERA alluded to the proposed zone, both mentioning that the two parts of
Germany would, be included.

3
1 7, Polish Press Outspoken on "Principle of Eaualit"

r- Polish papers made the most frequent and most outspoken references to the
Warsaw Treaty's foundation on "the principle of equality of all members,"
Soviet and Bulgarian papers referred to the "principle," though less insist-
ently. Rumanian and Czech papers only infrequently spoke of "equality," but
in a few instances pointed out that the strongest country dominates imperi-
alist pacts while the Warsaw alliance is run by joint command. Only one Hun-
garian paper broached the issue: NEPSZABADSAG claimed that before interven-
ing in Hungary the USSR consulted all the Warsaw Treaty members and acted on
a joint decision,

8. Cech gularianGDR Deference to Soviet Leadership

Only Czech, Bulgarian and. Tast German papers deferred directly to Soviet
leadership, The others avoided the subject or discussed instead the USSR's
leadership of "the struggle for peace." Czechoslovakia's RUDE PRAVO and GLOS
PRACY called the USSR the pact's "most powerful" partner on whose strength
the other socialist states rely, PRACE said flatly that the USSR "leads" the
alliance, East German papers similarly recognized and paid tribute to Soviet
leadership of the pact, The Sofia press spoke of unity around the USSR, pay-
ing personal tribute to Marshal. Konev as "the glorious Marshal Konev" (NARODNA
ARMYA) and "the tested Army leader Marshal Konev" (ZA KOOPERA'IVNO ZEMEfDELIE).

9. More Militant Satellites Play Up Chinese Support

Chinese Communist "support" of the pact was noted this year by Soviet as well
as Satellite papers (Moscow had not referred to the CPR in its very limited
comment on the 1956 anniversary). But the militant Sofia and East Berlin com-
ment made more effort than the others to brandish CPR backing. ADN carried an
interview with Chinese Defense Minister Peng Te-Huai noting "the Chinese
people's support" for the 11. May GDR-Polish-Czech declaration. The Sofia
VECHERNI NOVINI, in an article quoting Zhukov as saying the USSR has nuclear
weapons and the means of delivering them everywhere,, portrayed the pact mem-
bers as united around the USSR "and China." And the Sofia TRUD quoted Peng
Te-Huai as saying that "in case of aggression, crushing blows will destroy
the capitalist system"--a statement Peng made at the 1955 meeting when the
Warsaw Treaty was signed and one of the last such statements about the des-
truction of capitalism to appear before the inception of the "Geneva spirit,"

10, Presence of Soviet Troops in Satellites Deemphasized

When mentioned at all, the presence of Soviet troops on foreign territories
was cited as an illustration of international collaboration and mutual confi-
dence, with the specification.usually added that the troops were there by
virtue of mutual agreements concluded in the spirit of non-discrimination or
"equality" that permeates the pact. Only Moscow's-VECHERNAYA MOSKVA alluded
to "foreign propaganda's" efforts to fan nationalistic feelings in Bloc coun-
tries by playing on the issue of Soviet troops. The Budapest ESTI HIRIAP in-
sisted that under present conditions the Soviet troops "must" remain in Hun-
gary, The East German articles ignored the issue, not mentioning the 12 March
bilateral agreement on the stationing of Soviet troops in the GDR,

OFFICIAL USE ONLY

DECLASSIFIED

Authorcity

B 3IV NARA Date 1Jolc S I


