Approved For Release 2008/11/19 : CIA-RDP79-00927A009700070001-0

L i

USSR-EGYPT: DIRTY LINEN

B ;«ﬂ ]_As the removal of military personnel

and equipment appears to be coming to an end,
so do the efforts in both Moscow and Cairo to
avoid public recriminations over the expulsions.
The effort in Cairo, never very strong, seems to
have cracked first with a series of articles in
leading publications which rather specifically
called SBoviefl good faith into question.]

R [Cair_o's willingness to make its case public

?_.

—

forced Moscow to react. And Boviel resentment K

over the expulsion, and especially over criticism
of Sovief activities, boiled to the surface and will
likely become more open. The Soviets had sought
to avoid such exchanges which would harm their
longer term interests in the Middle East and add

fuel to world-wide speculation on their setback.] ]

SECRET

—’

for “active negotiations” as signs that ‘‘some
people in the West and in Tel Aviv” feel Egypi
has weakened itself. Egypt is exhorted to turn
down these “‘old proposals for direct negotiations
and interim agreements.” _]

+ [The New Times article was only the opening
# shot. After Haykal and Al-Quddus again pub-
lished critical editorials on 18 and 19 August, a
Foreign Ministry official acknowledged in
public that Moscow was particularly embittered
by Egyp¥'s handling of the expulsion in the press.
He observed that this press treatment could only
have the approval of the feadership in Cairo.

ﬁ'he Soviets, in addition, are certain to react
negatively if Sadat attempts to bypass Moscow in
his avowed campaign to promote a peace settle-
ment. New Times, for instance, encouraged the

[The first direct rebuttal of Egyptian criti- 4 Arabs to rely on “the friendly support of the

cism,”which had been balanced to some degree by

came in the current issue of the weekly magazine
New Times. 1t was apparently triggered by
Egyptian editorials of 11 and 12 August which
openly criticized Boviel behavior concerning
Egypl. One was by Al-Ahram chief editor Haykal
and the other by Akhbar al-Yawm chief editor
Al-Quddus. in eyes they probably bore an
official imprimatur. ]

IThe New Times article singles out Al-Quddus
and charges him with anti-Soviet propaganda. It
calls Egyptian claims of insufficient military aid
**provocative’” and sticks to Moscow's contention
that Soviel military experts returned home with
the thanks of the Egyptian leadership after com-
pleting their jobs.'j

[‘The article also cites Golda Meir's appeal to
Sadat to meet as equals and Secretary Rogers' call

socialist commonwealth™ in frustrating

_and Pravda on 21 and 23 August reflected par-
ticular concern about the Egyptian’s turning to
the US. Izvestiya, not surprisingly, blamed the US
for most of the troubles in the Middle East. over
the past 20 years}Pravda underscored US support
for lIsrael, sayin showed ‘‘how illusory the
hopes of some Arab political leaders for ‘mutual
understanding’ with the United States are.” It
warned that the Arab countries can achieve a fair
peace only by relying on the GSaviel Union and
other socialist countries. )

LThese critical items in the Moscow press had
been preceded by bitter comments made in pri-
vate by Soviedl diplomats in the Middle East. The
US Embassy in Beirut states that Goviel Ambassa-
dor Azimov and other Soviel officials were mak-
ing remarks highly critical of the Egyptians. As
undiplomatic as these references may be, they are
probably honest expressions of vexation at
the Egyptians.

SECRET

Page 1

WEEKLY SUMMARY

25 Aug 72

i
|
i

Approved For Release 2008/11/19 : CIA-RDP79-00927A009700070001-0 |

llin_ g
appeals for continued Soviet-Arab friendship, trigues” like those by Meir and Rogers. Izvestiva

25X1






