Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R0004

15t Sessiton 0. 93-510

93p CoONGRESS }_ TOUSE OF REPRESENTATIVES { N ReporT

BOARD FOR INTERNATIONAL BROADCASTING ACT OF
1973

SEpTEMBER 13, 1073.—Committed to the Committee of the Whole 1louse on the
State of the Union and ordered to be printed

Mr. MoRraAN, from the Committee on Foreign Affairs,
submitted the following

REPORT

together with

OPPOSING, ADDITIONAL, AND MINORITY VIEWS
[To accompany 8. 1914}

The Committee on Foreign Affairs, to whom was referred the bill
8. 1914 to provide for the establishment of the Board for Inter-
national Broadcasting, to authorize the continuation of assistance to
Radio Free Europe and Radio Liberty, and for other purposes, having
considered the same report favorably thereon without amendment
and recommend that the bill do pass.

PURPOSE OF THE BILL

The purpose of S. 1914 is to provide for_the establishment of the
Board for International Broadcasting, which would be authorized to
receive congressionally appropriated funds, allocate same to Radio
Free Europe and Radic Liberty, and to perform review functions.

The bill also authorizes an appropriation of $50,209,000 for fiscal
year 1974 to support the operations of Radio Free Europe, Radio
Liberty, and the Board for International Broadcasting.

COMMITTEE ACTION

On May 18, 1973, the Executive forwarded to the Speaker of the
House Executive Communication 948, together with a draft bill “to
provide for the establishment of the Board for International Broad-
casting to authorize the continuation of assistance to Radio Free

99-006

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

£

Europe and Radio Tiberty and for other purposes.” This draft was
introduced as i1.R. 8144 by the chairman of the commitfee on May 24,
1973.

The committea held hearirgs on 11 R. 8144 on July 31 and August 1.
i recoived testimony from Hon, Walter J. Stoessel Jr., Assistant
Secrctary of State Tor Karropean Affairs, and members of Presiden-
mal Study Commission on Trternations] Radio Broadeasting whose
recornmendations formed the basis for the proposcd legislation. Mem-
bers af that Cemmission were as follows: Dr. Milton S. Fisenhower,
Chalrman, presideat, emeritus, Johns Hopkins University; Hon. Ed-
waed Wo Barrett, Director, Communieations Institute, Academy for
Hdueational Dovelopment (and former Assistant, Secretary of State
for Public Affairs)- Hon, John A Gronouski, dean, Lyndon B. John-
soa School of Pnblis Affairs, University of Texas and former Ambassa-
dor to Poland: Hen, Kdmund A. Gallion, dean, Fletcher School of
Law and Diplomacy, Tufts University and former Ambassador to the
Repubtie of the Coneo: and Hon. John P. Roche, Professor of Poli-
Lies, Brandeis University, ard newspaper colummnist (and former
con=uiant to i‘resident Johnsen).

e commitioe also heard testimeny from Mr. Havars J, Spilners,
esident of the American Fstvian Association and designated repre-
sentative of the Joint Baltie American Commitiee: Mr. Aloysius
Muzewski, Pres:dont of the Pelish Amerwcan Coneress: and Mossrs.
Willian: P. Duvleee aind Howland 1. Sargeant, Presidents of RFE and
Ry, respectivelv.

Belore the committee seted noon H.R. 8144, the Senate passed
S. 1974, That Hill is identical to the Fxecutive draft (H.R. 8144)
axcent tor the folloving differences:

t1) The wmennt authorized for fiscal vear 1974 ig $50,202,000
ceiner than $530,300,000. The lower fizure represents the amount
actaally budeered by the Executive for the two radios and the
Bowrd for [nterational Broadeastin o

(2) Thore is no authorization of appropriations for fiscal
yoear 19755 and ‘

{3} The hill reqnires private contributions and contributors to
bhe two radio stations to be made 8 matter of public record.

On sSsptember 11, 1973, the committee held an open markup
session. By a vote of 22 to 6, the committee ordered favorably reported
the bill 8. 1914 without, atrendment.

Corr KsTrwarres

Parsuant to clanse 7 of rule XITT of the Flonse Rules, the committee
has examined the roquest submitted by the Executive and has de-
terminec that an authorization of $50,209,000 is sufficient to su pport
the operations of Radio Frae HEurope, Radio Liberty, and the Board
for International Broadeasting for fiscal vear 1974 The administra-
Hon’s request, for an open-ended autherization for fiscal year 1975
was disapproved.

As noted elsewhera in this report, approximately 30 percent of the
radlos’ operatine expenses are paid in foreign cirrencies. Hence,
cost projections- even over a 6-month neriod-—are drastically affected
By dlueraations in the valus of the dollar vis-n-vie other enrrencies,
wpeeialiv the deitsehe mark. ("Tnnsommnt,iy, the committee does nnt

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/%7 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

believe a realistic cost projection past June 30, 1974, can be made
al this time.
BACKGROUND

Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL) had their
inception in the years immediately tollowing World War I[, when the
Soviets gave every indication of establishing hegemony over Hastern.
Europe and threatening Western interests. RFE was incorporated
in New York in 1950 and RL in Delaware in 1951. Until June 30, 1971,
both radios were supported by funds provided by the Central Intelli-
gency Agency. In the case of RFE, small amounts were raised from
private sources.

Qince CIA funding has been denicd both organizations by the

‘ongress, they have been funded on an annual, temporary basis
under section 703 of the U.S. Information and Educational Exchange
Act of 1948, as amended. This act (the Smith-Mundt Act) is the basic
authority for the activitics of the U.S. Information Agency. Under
this authority, an authorization of $35 million was provided to the
Secretary of State for fiscal year 1972 and $39.67 million for fiscal
year 1973. Both of these authorizations were stop-gap raeasures,
pending the completion of studics on RFE and RL—first by the
Tibrary of Congress and the General Accounting Office—and more
recently by a Presidential Study Commission, described below.

EISENHOWER COMMISSION REPORT

The Presidential Study Commission on International Radio
Broadeasting was established on August 9, 1972, and submitted its
report to the President on February 5, 1973.

In its report, entitled ‘“The Right to Know,” the Commission
unanimously concluded that the two radios continue to serve a useful
purpose and are consistont with U.S. foreign policy objectives during
an cra of East-West détente.

As the report states:

The Commission is convinced that Radio Free Europe
and Radio Liberty, by providing a flow of free and uncensored
information to peoples deprived of i, actually contribute to
a climate of détente, rather than detract from it * * *.

The Commission therefore recommended that the stations be
continued for at least another decade or ‘‘antil the governments of the
countries to which the stations are broadcasting permit a [rec flow of
information and ideas, both internally and between Tast and West.”

As a mechanism for continued public funding of the two stations,
the Commission recommended the creation by congressional action
of & Board for International Broadcasting—a public institution which
would receive appropriated funds for allocation to RFE and RL and
which would serve as a “nexus between the public, Congress, the
exceutive branch, and the stations.” The Board’s composition and
functions, as defined in the proposed legislation, will be discussed in
a subsequent section of this report.

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9
1

HADTO FRER RUROPE (RWE)

FI operates under the divection of Free Europe, Inc., a private,
nonproiit organization incorporated wnder the laws of the State of
New York, with adminisirative headquarters in New York City.
Operational headquarters arve in Munich from which it broadeasts
dalv——ia transritters in Germany and Portugal-—about 20 hours to
{'zeencsiovakia, 19 hours to Poland and Hungary, 12 houars to
Humaria, and 8 hours to Bulgaria. RFW is regi~tered in Germany as
w forelem nonprofi corporation and is licensed by the German Govern-
iwent 1o operate transmitters. RARET, a Portuguese cerporation
catebiihed to renresent, Krea Furope, Inc. in Portugal, controls the
operations of shortwave transmitters located in that country to over-
come jamming efforts by the Communist governments.

v its carly vears, RFE engaged primarily in psyehological warfare;
its broadeasts were polemical and politically oriented. By the mid-
filtiex this approach was drastically modified and the current emphasis
= 01 fuctual pews reporting and balanced commentaries. The basic
abjective is to previde encouragement to indigenous forces of peaceful
reform and to Inerease public awareness of events taking place within
the tareet conntries and ebroad and to promote accountability of
publie oficials for their pabic actions,

T eavry out it< mission, BEFE has developed a highly professional
stadl wivhy specialzed linguistic and research eapabilities. Its news
covernge is based an materisl provided by the principal Western wire
~erviees and about 1,600 publications, including 900 of Comrmunist
origin. In addition, RFE maonitors » dozen Comprunist news agencies
and 44 <tations in the TJS.S.R., Kastern Europe and Communist
China. The radio’s research products, in the form of reports and analr
yses of Communish affairs, are subscribed to and are widely used by
Western scholars, ournalists, and government officials,

Aceording to its most recent budget document, RFE maintains a
tolal cmiployee stvength of 1,513, abeut 1,386 of whom reside in
Crermany and Portugal. ‘Potal expenditures for fiseal year 1973 are
entamased at $2:3,940,000. The administration’s fiscal year 1874 vequest
of $31 604,000 does not provide for any expansion in personnel or
operations, but is based primarily on cost increases necessitated by the
devalnation of the Jdollar. Such increases are substantial since most of
RIT s expenditures are made in German marks.

RFE’s own surveys of East European listening habits indicate a
fotal redio audienca of more than 30 million people (i.e. one or more
tirnes per month). This vepresents 50 percent of the over 14 population
in the five listenino areas or countries. As noted in the Eisenhower
Comnmission’s report, RFE’s opmion-sampling methods have been
examined and endorsed hy outside speeialists, such as the Olivef
Quayle Co. (October 1970) and by the Library of Coungress’ Congres-
sional Research Service (March 1972).

#ADIO LIRERTY (RL)

HE i incorporated as Radio Liberty Committee under theflaws of
the State of Delawsie, with administrative headquarters in New York
City. Broadeast headguarters and rescarch facilities are located in

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

5

Munich. With 17 transmitters at sites in West Germany, Spain, and
Taiwan, RL broadcasts 295 transmitter hours daily in Russian and up
to 18 other languages spoken within the U.S.S.R.

Like RFE, RL has substantially modified its early cold war advo-
cacy of “liberation’’ to its current goal of ‘liberalization”. Its broad-
casts no longer espouse the concept of revolt, but are designed to foster
popular pressures for policies of moderation on the part of the Soviet
official hierarchy. Explaining the workings of a democratic system in
terms understandable to Soviet citizens is another program goal, but
the primary mission of the radio is to disseminate news and com-
mentary about internal developments not carried by the Soviet press
or television facilities. Such news is culled from a variety of sources,
including correspondents, the monitoring of regional radio broadcasts,
and cxpert analysis of Soviet publications. “Cross-reporting” of events
in other, more liberal Communist countries is another feature of RL’s
broadcasting program.

Samizdat

An important source of RL's current broadcasting material is the
phenomenon known as “‘samizdat’—literally ‘sell-publishing”” in the
form of typescript manuseripts circulated clandestinely by individuals
attempting to avoid official censorship. Samizdat publications, ranging
from novels by Aleksandr Solzhenitsyn to open letters from Soviet
Jews wishing fo emigrate, are broadcast by Radio Liberty to widely
dispersed areas within the Soviet Union. The thrust of these works
is on reform, not revolution, and the tone is reported to be businesslike
and restrained. Since samizdat writers are by no means always in
agreement on points of view or on proposed solutions, RL serves
essentially as an ‘“echo chamber’—emphasizing that the opinions
expressed do not necessarily represent those of the station.

In recent years, RL has devoted an increasing amount of its pro-
gram time to the plight of Soviet Jews. Attention has been paid to
the regime’s discriminatory practices, and criticism of Soviet anti-
Semitism by Western Communist parties has also received wide-
3pread coverage, Cultural programs, particularly during major

ewish holidays, have been featured, and selected messages in the
Yiddish language have been specially transmitted on those occasions.

RI has 877 employees, 763 stationed abroad. Its budget for fiscal
yoar 1974 is estimated at $18,330,000. Expenditures during fiscal year
1973 arc estimated at $15,274,000. Again, the increase in the fiscal
year 1974 authorization request stems almost entirely from dollar
devaluation costs and does not encompass any expansion in personnel
or operations.

The task of evaluating RL’s effectiveness is more difficult than is
the case with RFE. Soviet citizens travel abroad much less frequently
than do other Eastern Europeans, and their movements are more
likely to be watched by the Soviet authorities. For this reason, they
are less amenable to interviews and the opinion sampling techniques
employed by RFE. Until recently, the main evidénce cited in support
of the radio’s impact within the U.S.S.R. has been in the form of
“negative indicators,” such as continuous jamming and attacks on
RI/’s reportivg by official Soviet media. A recent independent study
has uncovered evidence of RI/s listener appeal vis-a-vis Soviet
domestic broadcasts, which is based almost entirely on polls con-

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

78

e

ducted oy the Soviets themselves. A snmmary statement of these
fndings has been included in the hearings record and is available
for refersnee purnoses.

Tyiw Boarp wor TNTERYATIONAT, BROADOASTING

I Kisenhower Commission recommended, and the proposed legis-
inlicn provides foe, the creation of a Pre.sldontm]lv appointed Board
for international Hr(mdrasmw which would receive congressionally
(wmnprmted funds and allocate them to RFE and RL. It would also

carty out limited policy and oversight functions.

HUNCTIONS

auder seetion 4(a), the Board is authorized—

1. "o make grants to Radio Free Miurope and Radio Liberty;

2. Mo review and evaluate the mission and operation of the two
SRS ami to assess the “‘quality, effectiveness and professional
wieority” of their broadeasting within the context of broad U.S.
wreion policy objectives;

4. To enconrage the most effective utilization of available

cesource’ and undertake such studies as may be necessary to

Chsnre pommmw and efficient operations;

4. o develop financial and anditing procedures to ensure that
crants are being made for the purposes Congress intended;

5. To anpoint stati personnel as may be necessary, subjecb to
jrovisions of ftitle 5, 11.5.C. (gaverning appointments in the
inmnefitive \nrvme), to procure temporary and intermittent
peresannel serviees, and provide travel and per diem expenses for
oiieial business purposes;

To report, annually to the President and to Congress on or
fotore October 30 on activities of the Board im‘ing the year
viding the preceding June 30 and to evaluate the operations of
EVE and Rl

The bill also provides that RFE and RL shall maintain full and
accurate reeords of receipts and expenditures and th:t the Comptroller
{General of the United States shall hiave full access to such records

lor purposes of andit.

COMPOSITTON

The Board shall consist of Ave voting members—-all appointed by
the Prosident, by and with the advice and consent of the Senate- -and
fwo ex ofiicio (nnnvohnﬂ) members representing the two radios (l.e.
the chiel executive officers of RFE and RI,, respectively). All voting
members arve to serve withont annual salary, although they may be
compensated on a daily basis at level V oof the Executive schedule
while atiending Board meetings or engaged in official Board business
and receive travel axpenses and per dicm. Initia! ly, three voting
members are to be smppomted for & term of 3 years and two voting
members for a term of 2 years. Thercfore, all voting members are to
serve 3-year terms.

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9
7

SELECTION CRITERIA

Voting members appointed by the President shall be selected from
“among Americans distinguished in the fields of foreign policy or
mass communications” who are not regular full-time employees of the
U.S. Government. Not more than three such members “shall be of
the same political party”.

PRIVATE SUPPORT

The Board is authorized to reccive donations, bequests, gifts, and
other contributions from private individuals and corporations and is
to be classified as a nonprofit corporation under relevant provisions of
the IRS code. The committee approved an amendment adopted by
the S(elenate which requires all such donations to be a matter of public
record.

COMMITTEE REVIEW RESPONSIBILITIES

The Board’s proposed role and prescribed functions were the subject
of close examination by members of the committee in the course of
the hearings. Although the bill, as reported, provides for the creation
of this mechanism, some doubts remain whether a five-member, non-
salaried Board, assisted by a small staff, will be equipped to carry out
meaninglul oversight functions as envisioned by section 4(a) of the
bill. The committee intends to watch carefully the performance of
the Board during the coming year, particularly its success in carrying
out the recommendations of the Kisenhower Commission that it—

Undertake as one of its first tasks an intensive examina-
tion of the relative benefits that might acerue from possible
consolidation of headquarters space and functions in Munich
as well as other locations where the two stations have per-
sonnel and -facilities; and that the Board, as a matter of
high priority, work closely with the stations in exploring
new possibilities for economy and efficiency and in carrying
out studies and reorganizations designed to achieve savings
and increased efficiency of opcrations.

In addition, the committee hopes that the Board will address itself
to another recommendation of the Eisenhower Commission—“that
a comprehensive study of all United States international radio
broadcasting facilities be undertaken at the earliest possible date’’—
and report upon it prior to consideration by Congress of any further
authorizations.

The committee wishes to make clear its intention that the Board
shall encourage continuation of the professional integrity and in-
dependence of the two radio stations, their chief operating executives,
and their staffs. This aspect of the Board’s mandate will also be re~
viewed by the committee during the coming year.

Bavric Lanauage Broapcasts
Administration policy on the question of initiation by Radio

Liberty of broadcasts in the Baltic languages (Latvian, Lithuanian,
and Estonian) was also the focus of the committee’s attention during

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

o]

the hearings. Administration witnesses noted that Radio Liberty
had planned to commence such broadcasts in fiseal year 1974 and that
the Department of State had approved this plan. However, owing to
savere budgetary stringencies, the $270,000 originally proposed for
this nroject and other new project funds for RL were eliminated from
the fiscal vear 1974 budget by OMB.

To o letter to Chairman Morgan. dated August 2, 1973, Assistant
Secretary of State Marshall Wright commented as follows:

Lty e assure you, Mr. Chairman, that the Department
of Sfate continues to support Radio Liberty’s intention
to beein broadeasts to the Baltic peoples in their native
Langriages as soon as practicab'e. We believe that passage
by the Congress this vear of the proposed authorizing
and spproprintion legislation would provide the ecssential
buse of secarvity and stability for Radio Liberty to reopen
thae guesfion of such hroadeast operations in its fiscal year
1575 budget progentation.,
1t is the committee’s view that Baltic language broadeasts should be
accorded a high nriority and be included in the fiscal vear 1975 budget
presentation to the Congress. Planning for this contingency should
begin promptly.

TyrERNATIONAL Banio Broancasting Acrivimiss

MMiseal year 1974 budget request

{ fn thousands of dollars}

President’s hndgst:
Radio Free Furope o imeman 2
Radin Taberty . _____. .. ... e o

Bndget amendment (H. Doe. 93~104):
{nereased costs resulting from the devaiuation of February 12, 1973:

Radio Free Furope._ ... ._.___ e e m 3. 234
RQadwo Tiberty. . _ . L S T
Toral e e e

Total fiseal vear 1974 hidget request:

Radio Frae Furope  _ . e 21, 604
Hadio Liberty_ . . __ .. ... .. . R o 18330
Toiall L S, e e e ————_— 44, 934
!roposed budeet amendment for the costs of the Board for International
Broadeasting_ ... . .. oo e e IR Eri
tistimated total fiseal vear 1974 budget requirements.._ . L - B0, 209

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

OPPOSING VIEWS OF HONORABLE WAYNE L. HAYS

It is my view that the American taxpayers should not pay for
organizations which are under the direction of and staffed by more than
99 percent non-American citizens. For that reason, and the fact that.
no one knows whether anyone listens to these stations, I can no longer
support the expenditure of the taxpayers’ dollars for these functions.

Wayne L. Havs.

(9)

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

ADDITIONAL VIEWS OF HON. BENJAMIN s, ROSENTHAL

TWENTY QUESTIONS ABOUT RADIO FRER EUROPE AND
BADIO LIBERTY

This biti provides an appraach without parallel in the domestic or
{oveign operations of the United States government. Neither the
veport of she Hiser hower Cammission nor the Commitiee hearings
proviae suswers to the serious questions whieh this approach raises.
Some of these questions, the answers to which Members should have
buolore thev support this bill or any similar legislation, are:

. Who in this world will believe that these radio stations operate
i any wanv Clike o free press” oL L with “professional independdence”’
{nx the KHisenhower Commission maintains in its report) when they
are fitanced principaily and directly by the U.S. Governient?

2. %hy should the American taxpayer supply $50 million or more
antiaity for the foreseeablie futnre for two private organizations which
are run prineipaiiv by non-Americans operating in foreign countries
to send toenr views into other foreion countries?

3. 3do ithe American people believe they have siich a monopolv on
wistlom and virwe in the world comimunity that they should finance
gl broadeasts on the Internal problems of Eastern European
counbres?

4. Woudd the Congress grant $50 million to any other board (o be
channeisd fo private groups with no guaidelines for spending the
money, no effective oversight procedure and no deserintion of the
outhiie ronts to be eained throuch this public expenditure”

S0 Whaat olfierads, responsible to our government and with proper
resourees for the task, will supervise the expenditure of these public
funds which wili be spent in foreiegn countries for activities directed
into ovier forelon conntries

6. Shouid the official forelgn policy agencies of our government,
eepecindly the Dlepartiment of State. be excluded from an advisory
or supeirvisory role over these stations which broadeast controversial
informntion on the mternal affairs of our principal foreign adversary?

7. Would we believe the Soviet Unton if 1t said that /s financing
s “private’” radio stations beamed to the United States about
Ameriean domestic affates was compatible with detente?

5. 17 thy Soviet Union financed the broadeast into the United
Biates of the views of deserters and draft resisters would we aceept
the Seviel explanation that they sought only to impari. information
and nol to mterfere with our demestie affairs?

4. Should the Clangress continne (o finance both official overseas
radio proadeasts of the Voice of America and “unofficial” broadeasts
of these siations with a duplication of function, facilities and per-
sonnel?

10, { an Coneress convince itself. and its constituends, that $56
milhon i vublic funds for the Voice of America constitutes “olficial”

(i)

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9




Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

11

international broadeasting while another $50 million in public funds
for these two stations constitutes ‘free and independent” broad-
casting?

1(. If these stations are performing such important functions why
do W;Vest European governments refuse to contribute to their opera-
tion?

12. Why do private contributors in either Europe or the United
States fail to provide more than token financial support for these
stations?

13. If broadcasting “internal’”’ news to Kastern European countries
is important enough to negate or at least diminish the trend toward
detente, why do none of our West European allies undertake such
broadeasting on their international stations? Why is the United
States the only Western country involved in such broadcasting?

14. If it is proper today for one government to finance the broad
cast of views of emigrés to their country of origin, why did we use
secret CIA funds to finance the stations for nearly 20 years?

15. If Radio Free Europe and Radio Liberty are proper functions
for official U.S. government financing, why not establish a Radio
Free China, Radio Free Greece, or Radio Free Brazil? If we are
truly concerned about the lack of information within other countries,
should we not try to do a thorough job in every country where such
deficiencies in news exist?

16. Why should the United States increase its balance-of-payments
deficits (and help Europeans increase their surpluses) by sending
another $50 million overseas each year, principally to West Germany
where the dollar has already declined by about 309, in value since
January 19737

17. Why should U.S. public funds pay the salarics of over 2400
workers, largely non-Americans, living overseas at an average salary
of over $10,000 each, when we have a sizeable unemployment problem
at home?

18. Why should Congress authorize these millions of dollars to
support anti-government broadcasts to the Soviet Union in a year
following one in which we sold onc-quarter of our grain crop to that
government at bargain prices?

19. Does anyone have any reliable information about whether these
stations are worthwhile operations, in proportion to their costs,
except as they benefit several thousand expatriates who run them?

20. Would anyone today consider establishing Radio Free Europe
and Radio Liberty if they did not already exist?

Bunsamin S. RoSENTHAL.

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

RIINORITY VIEWS OF HONORABIE MICHARL
HARRINGTON

i amn unable to support H.R. 8144 to authorize an appropriation
of $56 million to nrovide for a Bourd for International Broadeasting’
te supervise the activities of Radio Free Europe and Radio Liberty.
The structure of the bill is imperfect; but more importantly, the idea
ilsell is flawed.

The forees arrayved on the side of Radio Free Europe and Radio
Liberty are impressive, and they claim to carry the banner of truth.
It is not easy to sort out facts from rhetorie, but it is my belief frony
the fants that the two Radios serve no purpose but to exacerbate
tension between Wiast, and West, a singularly unfitting activity for
support by the United States Congross.

Proponents maintain that, under the proposed International Board
of Broadeastine, the Radios will be independent of the U.S. zovern-
ment and, therefore, free to broadeast truths which the Voice of
America, an official government organ, imust suppress. This is non-
sense; broagdeasting funded by a government cannot be independent
of that government, despite the best intentions of iis operators. Is
there anv positive purpose in broadeasting to the Kast yet another
iaundered version of events?

Tthe underlying intent of the Radios’ broadeasts is faulty. It is a
belief born of national chanvinism that we alone possess the truth (as
we perceive it) and that it is part of the responsibility of this govern-
nment, ta broadesst. it to the enslaved peoples of the world. While this
may be inspirational, it is scarcely good politics of the sort that is
suited (o the post-cold-war world. We have stated that we will deal
with nations as they are, and then we persist in highlighting our
disapproval of and opposition to them. It is not the business of this
nation to mtervene in the velationship of another government with
its people.

The continned existence and proposed expansion of Radio Free
Karope runs counter fo U.S, policy as articulated many times by this
Administration. The President maintains that we will contivue to
move toward a veduction of tension with the East. This policy is net
waell served, but contradicted, by the Radios, who by their very nature
and historv, represent combativeness toward the regimes of the ast-
aent bloe. Founded and long operated under CIA control, the Radios at
the heioht of the cold war were used to encourage dissidents. If we are
now to accept the Soviet Union and its allies as we find them, without
wiempting to make them over in our image, we must stop broadcasts
which began for the stated purpose of encouraging “liberation’ in the
ast. It is hardly the time for a war of liberation to be led by the United
Rtates. Tt is time instead fo recognize these societies for what they are.
it is time to deal with them and with their govermments honestly.
“tovernment-funded and sponsored attempts to encourage dissatis-
fetion it nther eonntries are inappropriate when our stated intenvion
ix Lo reauce tensions, ™

{12)
Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/2{3: CIA-RDP75B00380R000400020001-9

There is much sympathy for thé dissidents within the Eastern bloe
who are persecuted and harassed by government authorities. I share
this sympathy, and do not approve of governmental moves to crush
opposition. However, I do not regard the Radios as effective means
for instituting a different political climate in the Soviet Union or
Kastern Europe. On the contrary, they provide an excuse for those in
the governments who wish to maintain a hard line toward dissent.
These governments can point to the Radios as cvidence that the
«cold war is not ending, that intervention by the West is continuing,
and that, therefore, internal controls are still necessary in the face of
this outside threat. The Radios indeed serve to keep the voice of
dissidence alive —they guarantee that it will never be heard within
Soviet society proper, because dissidence is married by association to
the West.

Nothing is to be gained from the exacerbation of tension that Radio
Free Europe and Radio Liberty cause. I cannot support legislation to
continue this activity another year. We are far more likely to achieve
some good for the people of the world by lowering international ten-
sions than by continuing broadcasts in a conspiratorial vein which
persist in intruding our version of truth into another society.

MicuarL J. HARRINGTON.

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9

ADDITIONAL VIEWS OF HONORABLE J. HERBERT BURKE

Times change. World conditions change, and the necd for cerfain
programs changes. The so-called “freedom radios” began in the early
1950’s during a period of ideological confrontation between the Hast
and West. Radio Liberty focused upon the Soviet Union, Radio Free
Turope upon the Eastern European satellites. Hach presented itself as
a spontaneous creation, run by freedom-loving refugees and financed
by dimes and nickels from school children. Both in reality were
organizational and functional instruments of the CIA.

Today, the ideological confrontation has waned and the balance of
power has stabilized ; however, in fiscal year 1973 we spent more than
$138 million of U.S. taxpayers’ money on overseas broadcasting ac-
tivities throuch Voice of America, Radio Free Europe, Radio Liberty
and Armed Forces Radio and Television Service.

Tor fiscal year 1974, $67 million has been requested for Voice of
America, $50 million for Radio Free Europe and Radio Liberty and
almost $32 million for American Forces Radio and Television Service
bringing the total request for overseas broadeasting activities to $149
million.

It may be true that citizens of the Soviet Union and the Eastern
European Countries have a “right to know,” but why is it the duty
of the American taxpayer alone to transmit the truth to themn? In
addition, Radio Liberty and Radio Free Europe are not the only
international radios broadcasting into the Communist controlled
countries of Hurope.

The United States finances two other organizations whose broad-
casts reach the Soviet Union and the Communist countrics in Europe—
the Voice of America and the Armed Forces Radio and Television
Service. In addition, the British Broadcasting Corporation, the West
German station, Deutsche Welle, the official radio of France, the
Vatican, Israel and others transmit a sum total of 822 program-hours
cach waoek to the Soviet Union and Eastern Europe over and above
the efforts of Radio Free Europe and Radio Liberty.

Thus it would scom fair to conclude that to a great extent Radio
Free Europe and Radio Liberty duplicate news programs of the other
stations presently beaming programs into the Soviet Union and
Eastern Kurope. With or without the so-called “frecedom radios” a
full and accurate flow of information is available to listeners in Com-
munist countries.

The Voice of America as the radio arm of the United States Infor-
mation Service transmits information about the United States aimed
at foreign audiences.

The Armed Forces Radio and Television Service transmits inter-
national, national, government, military and sports news from major
U.S. commercial networks, wire services, and military correspondents
to U.S. military porsonnel and their dependents living abroad.

(15)

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9
14

The public is aware that Voice nf America transmits information
to foreign audiences in the Soviet Union and Kastern Kurope, but,
fow laxpayers are aware that Armed Forces Radio and Television
Hervice does the same.

AN-Frankfurt, has a 150,000 watt transmitier, three times the
maxuaum suthorized in the U.S. AFRTS has a 50,000 watt trans-
mitier in Munich, a 14,000 watt transmitter in Augsburg, 10,000
wits transmitters at Berlin, Kaiserlavtern, Nuremberg, Stutteart,
and Grafenwoehr. and a 5000 watt transmitter at Bremerhaven. In
all there are 47 American Forces Network stations in Europe. How-
ever, this is onlv part of the system. The total broadcasting system
hias 376 radio stations and 103 television stations. These broadcasts
should be taken into account for like the Voice of America and the
“frecdom radios” the vast AFRTS network contributes considerably
bo the worldwide availability of information about the 1.S8. and
about insernational events.

Tty argument that we need some voice is perhaps proper, but to
have three voices is excessive and it 13 wastefnl, particularly in view
of the economie situation of the U.S. with regard to its balance of
DayImants.

Il ihese Tadios are to continue, they should be financed at least in
nurt by the prosnerous nations of Western Europe which stand to
benelit more than anyone else if the radios are successful in accom-
plishing their broadeasting objectives.

Why =hould not. West lKuropean governments and private European
sources help pay the cost of the two radios and their research efforts?
The latrer alone costs approximately $3.9 million annually. 1f West
Kuronean governments cannot contribute directly, they ought to
expund <uch “intangible’” contributions as they may now be making.

Ussler the terms of the bill being reported from this committee it 1s
impossible to cuarantee the taxpaver that the authorization will be
only 850,209,000 for fiscal year 1974 because there is an open-ended
atthorization that authorizes such supplemental amounts as may be
necessary for inereases in salary, pav, retirement, etc.

Un:il such tine as the West European countries reach into their
own pocgets to help pay the cost of Radio Free Kurope and Radio
Libervy, 1 cannot support passage of this legislation.

J. tluasurr Burke.
i

Approved For Release 2005/04/27 : CIA-RDP75B00380R000400020001-9



