CLASSIFICATION o
N . lease 20NBIRINTEM, Pz 8036 64% 60020806000
’ Approved B A SR PELLIGENCE AGENCY REPORT N

- ' INFORMATION FROM QQRELDEMML :
. FOREIGN DOCUMENTS OR RADIO BROA
Argentina, Brazil, Chile, Colombia,

COUNTRY Costa Rica, Dominican Republic, Guatemala, DATE OF er 1956 +o
, Honduras,_ Panama, Peru, Uruguay, Venezuela INFORMATION November 151

SUBJECT Characteristics of Some Latin American Radio

PUBLISHED ,sxs e n
’ . 25X1A
WHERE B Arei Y
e FOR CFICIAL USE ONLY o ormes 3
PER REGRADING '
DATE | Y
PUBLISHED BULLERN 0.
29X / SUPPLEMENT TO

LANGUAGE

1. General Cheracterigtics
2. Radio del Estado

B. Brazil...,.................. 3

1. General Characteristics
2. Redio Nacional
3. The Emissoras Associadas

c. CentralAmerica..,................4

1. General Cheracteristics

. 2. Costa Rica

; 3. The Dominican Republie
4. Guatemala e
5. Honduras :
6. Paname

D.oChile . . . ... ... ... ..... ... .. 7

8 R
1. General Charscteristics RETURN TD ARCHIVES & RECORDS CENT

2. Emisoras: 'ueve Mundo HAMEMATELY AFTER Uik Z_
3, Radio Sociedad Nacional de Agricultura 2 BGk ,Z
4. Redio Sociedad Nacional de Mineria Jud =

.v COlOmbi& 4 ® 4 ° ¢ 5 ¥ a8 @ . ; L 1 . .’ s . 8 - CHANGE TO
R T a1 Characteristi S N nre
o2, R.:gizi?ifus:::?Na:ignag-sde Colombia G @N H B - F,Ba" OF ‘; i Ei’éEAHSE 0?5!;7
S e o CONFIDEN ys‘% DING
CLASSIFICATION _ CONFIDENTIAL ETIN No. 227
STATE - [¢€] Navy NSRB DISTRIBUTION ’ 4
ARMY 1] AR FB! [T T

: S e :: ‘ . _
Approved For Release 2001/09/06 : C|A-RDP78-04864A000200060?’?/ 55_3 /I

Ty




25X1A
Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1
CONFIDENTIAL

o - .w- CONFIDENTIAL

mm (Contd.)

G Peru,,.,Doaa,roq.e‘,a.o.qoo.aan.,10

1. General Chara@teﬂstics
2. Radio Nacional del Peru

¢
H. Uruguayooqo,uuocoa.nounoee,oao_ll

1., General Characteristics
2. Radfo el Espectador

I. Venezue}aoe.,naoo.,oaovo,.,,,doa,,,v12

1. General Characteristics
2. Radiodifusora Nacional
3, Commercially Sponsored Programs

' SUMMARY
[

A, Apgentine; Broadcasting over a1l transmitters reflects the dominating influence

of the Peron regime. All stations are required to relasy Government-edited newscasts
and to ma¥e their facilities available to the Govermment at any time. Emphasis

is placed om ‘the personal leadership of Peron and his wife and on the achievements
of the regime. The official radio has undergone a considerable expansion during
the past two years, cutting deeper into the activities of commercial brosdcasters
. .at home and broadening the scope of the International Service for lisgteners

abroad.

B. Bragil: Privately owned radio stations in Brazil, operating side by side with
.the Govermment's Radio Nacional, do not appear to have been sub jected to any
outright censorship under the Vargas regime, although scme signs have been
observed that the powerful Emissoras Associadas may be growing more cautious in

its political reportage. An executive decree igsued in July 1951 placing the
%adio Technical Commission, Brazilirn counterpart of the FCC, under the direct
control of the President aroused widaspread eriticism in Congress as representing
& return to the personal authoritarianism of the first Vargas regime, but there has
.been no indication to date that the decree has affected the status of any radio
station. )

C. QCentral Aperica: Radio brosdicagting in the Central Americen republics is
—-orginized to & large extent along commercial lines but operates under varying
~degrees of -governmental control. Central American radios, with few exceptions,
-echo the views apd policies of the regimes in power. Prominent treatment is
~given to the essentizl historic unity of the Central American countries, although
-exceptions to the normelly friendly exchénge of views have oceurred during
-disputee between individual countries, when propaganda wars involving most of the

Central American radics have developed. Radio time in Guatemala is leased )

regularly to Communist or Communist-supported groups.

D. Chile: Broadcasting is relatively free from control in accordance with
constitutional guaerantees. Legally recognized political pariies and groups
-appear to have equal access to radio time. Emisoras ""uevo Mundo, following an
editorial policy designed to appeal to a man-in-tne-street audience, cerries
frequedit criticism of the Government and generally favors activities of the left-
of-center parties, as contrasted with the more extensive treatment of activities
of ri_ghjist(parties over the stations of Radio Sociedad Nacional de Agricultura.

- CONFIDENTIAL

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-(>)4876.4.A000200060002-1



25X1A

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060
CONFIDENTIAL

- 111 - CONHDENHAL

E, Colombia: Redio broadcasting operates under an overt censorship imposed under
the state of siege declared in 1949. The political opposition hes attempted to meke
. it#elf heard through the operation of clandestine transmitters in various parits

of the country, and the Government has been tsking steps to eliminate this type

of activity. The Govermment-operated Radiodlfusora Necional serves as the principal
vehicle for presenting news to the home audience from the official viewpoint and

a8 & means of underscoring the legelity of official acts and refuting opposition
charges,

G. Peru: .The radio in Peru serves primarily as a vehicle for enhancing the 25X6
prestige. and power of the Odria regime through the presentation of carefully
screened material to the home audience. The official transmitters enjoy a virtuel
monopoly over the news as the result of strict enforcement of restrictions on the
operation of commercial stations. All stations are required to carry daily releys
of official newscasts, Similerity has been observed between Peru's Radio Nacional
and Argentina's Radio del Estado both as to content and presentation of the news.

H. Iruguay: Radio broadeasting is characterized by the broad freedom existing
in the country for ell forms of public expression. There asre no governmentel
controle apari from the Radio Broadecasting Code, although under a revision of
the Code enacted in 1946 the Govermment has the power to take senctions against
those held responsible for the dissemination of meterial liable to affect
Uruguay's friendly relations with other nations. Redio E1 Espectador, key
station in the Difusoras del Uruguay commerciel network, leased radio time
tc all political parties during the 1950 election cempaign, apparently with
complete impartiality.

I. Yenmezuels: Monitoring of privately owned Venezuelan radio stations has yielded
little in the way of significant material in view of the strict censorship of the
press and radio in effect under the regime of the Military Junta. Broadcests

over the Government radio, which constitute only a small fraction of the total
radio output, serve primarily as s medium for publicizing officisl ennouncements,
speeches, and decrees of the Military Junta. Programs for the home audience
appear haphazardly edited, with no attempt made to tailor offieial hendouts for
listener appeal.. In. contrast, the few programs beamed abroad seem carefully
plapned to present Venezuela in the most favorable light and to emphasize the
country's attraction for foreign capital.

CONFIDENTIAL

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001IOQIOBd:HCIA-RDP78-04864A000200060002-1



25X1A

° bApproved For Release 2001I%ﬂ?iD%ER,P78_04864A00020006

A.  ARGENTINA | -1- CONFIDENTIAL
- 1. Generel Cherecteristics

. @, Government Control:; Argentine radio broadcasting over the private as well

as the officiel transmitters has reflected increasingly since the 1943 revolution, the domins-
ting influence of the Peron regime. The Government, in addition to constantly broadening the
scope of the official Radio del Estado, has covertly purchased control of 8ll except one of
the private stetions. Commercisl broadcasting is permitted tocontinue so long as it adheres

to the broadcasting code formulated in 1944 and periodically revised since then. The "private”
stations end networks are required to hook up with Radio del Estedo several times daily for
transmission of the official news bulletins and at such other times as the Government may
desire to utilize their facilities. .

: There is no official precensorship of broadecasts but the Government manages to
exercise & kind of censorship by requiring commercial sponsors to refrain from broadeasting
domestic pews until it has been carried over the official radio, which receives its news hand-
outs directly from the Undersecretariat of Information. Swift official action is taken when
broadecasts include materisl lacking official senction. On-the-spot audience~participation
progrems were banned in June 1950 after a contestant slighted the Eva Peron Social Aid
Foundation.

The Essc reporter newscast, aponsored by the Argentine subsidiary of Standard
0il of New Jersey, an established feature over the Buenos Aires Radio Belgrsno station for
more than a decade, 'was discontinued on Oct. 1, 1951, apparently as the result of the menner
in which the Essc Reporter handled news of the abortive Sept. 28, 1951 military revoli
against the Peron -egime. The Esso Reporter program, which contained news from the UNITED
PRESS wire service, was supplanted over Radio Belgrano by a progrsm of news credited to the
newly estabished AGENCIA PERIODISTICA ARGENTINA, the INTERNATIONAL NEWS SERVICE, and the
AGENCE FRANCE-TRESSE. Radio Belgrano had for some time been the only Argentine station
carrying Essc Reporter programs.’

The Government's control of the broadcasting industry's lebor unions provides it
with an additionsl powerful weapon through which it can exert pressure on broadcasters.
Control is exercised also through the Argentine Radio Broadeasting Association, which, organized
originally to represent the private —adio industry vis-a-vis the Government, has now
virtually become a spokesman for the Government.

In the political realm the radio is reserved almost exclusively for the use of
the Government and the Peronista Party, although theoretically the opposition parties have
free access to redio facilities. Latin American radio stations outside of Argentina have
broadcast a number of reports on the filing by opposition parties of requests for radic time
during the current 1951 election campaign, but as of this writing only the Peronista Party
has been able to obtain time for radio campaigning.

The radio has been used as s weapon to combat such opposition as still exists in
the Argentine press. Prior to the closing down of TA PRENSA, Buenos Aires radios carried
strong attacks on the paper, refuting its editorials point by point. Attention shifted to
LA NACION with a broadcast on Aug. 3 over Radio del Estado, censuring the paper's failure to
repudiate the acts of violence and sabotage on the Argentine railways and charging the news-
paper with "tacit complicity" in the affair. (Page A 2 of the Aug. 6, 1951 FBID Daily Report)

"o,  Portrayal of Leaders; Constant emphasis on the personal leadership of
President Peron and Eva Peron is a feature of all Argentine broadcasts, with approximately
20 percent of the time on an average news program devoted to detailing the daily activities of
the President and his wife. Peron is depicted as an intensely busy man, arriving at his
office before 7 every morning and not retiring until late in the evening.

Eva Peron is pictured deily at her desk in the Labor Ministry interviewing labor
delegates, settling trade union disputes, accepting donations for her Foundation, and nrdering
social welfare and relief measures for distressed persons. Stress is laid on the worldwide
scope of her social welfare activities.

Peron is referred to variously as "President of the Republic,"”  "President of the
Nation," "the Chief Executive," or simply "Gen. Peron." On specisl occasions when he is
oddressing public meetings he is generally introduced as "President of the Argentines,”
"Leader of the Argentine Workers," or "Leader of the Descamisados.' Sra. Peron is referred to
iA news reportage as the "wife of the Chief Executive, Sra. Eva Peron," or, less frequently, as
"Dona Maria Eva Duarte de Peron." At public rallies she iz introduced as "the First Lady of

| | CONFIDENTIAL

CONFIDENTIAL
Appfoved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



Approved For ReleWBIZ58bbl06 : oI PmEN:ﬁﬁLOOG- - 25X1A
. ¢. Glorification of the Regime: i..wscasts carry frequent stetements by
prominent persons, both Argentine and foreign, praising the achievements of Peron's
"justieialista" regime. Statistics are broadcest purporting to ghow the vast sconomie
benefits aceruing to labor through Government measures, and messages of support and
gratitude from eivic, professional, and labor groups ere read perisdically. Stress is
‘placed on Argentine's "third position," neither capitalist nor Communist, in which capital
and labor work constructively for the national welfare and contribute to the building of
a united country that ig a force for peace in the world.

-

4. Standardizetion of languagc: When the official Radio del Estado came into
1ts own with the 1943 revolution, a campaign was begun to "clean up" radio shows and
improve the language used ~ver the air. All Argentine stations now present the news in a
pattern and language that may be described as standard, departing more and more from the
racy Argentine naetional idiom and approsching pure Castillian. In style and delivery
the Argentine radio now parallels to a great extent Franco's Radio Nacional de Esnana.

2. Badip del Fstado

a. Expansion of the Official Network: The continued exvansisn and strengthening
»f the official radis is indicated by the readjustment and distribution in September 1950
of Argentina's radio frequencies so as to provide wider scope for brosdcasts of the
expanding Government network and by the inauguration in October 1950 of a new 100-
kilowatt international transmitter by Radio del Estado. During the past year and a
half Radio del Estado has cut deeper into the activities of commer~ial broadcasters by
featuring radio entertainment in competition with private rietworks and by broadcasting
lengthy programs of popular musie. So far the official Government radio has accepted no
advertisements from private commercial sponsors. '

b. The Home Service: ™we official news bulletins, edited by the Undersecretariat
of Information, periosdically open with brief commentaries lauding the Government's
achievements or quoting statements by Peron, followed by the routine reportage of the
activities of Peron and his wife, governmentel actions, official appointments, and economiec
data. No news from abroad is broadcast. Opposition activity is mentioned only in con-
nection with Government action against it.

The avowed funetion of Radio del Estado's broadcasts for the home audience is
t5 report on the Govermment's work. A request by the oppositisn Union Civica Radieal’
for the use of official radio facilities during the 1951 election campaign was turned
down by the Minister of the Interior on the grounds that Radio del Estado carries no
political propaganda. The perty was advised that it was free to eontract with "privately"
swned statisns for radios time. 1In an evident attempt to support this concept of a free
private radio industry operating free from official restraint, President Peron scheduled
emocial campalgn speeches during the week preceding the November 1951 elections for broad-
cast over the "private network of Argentine broadcasting stations.” ’

¢. Programs for Listeners Abroad: The Argentine Government has in the past
two years undertaken an extensive cultural and propaganda program for listeners abroad
in various languages ineluding Spanish, Portuguese, English, French, Italian, German,
and Swedish, utilizing the shortwave facilities of Radio Splendid, Radio Belgrand, and
Raedis Fl Mundo in 2ddition to those of Radis del Estado. Following the addition. of the
new transmitter in October 1950, the service was expanded and is still being reorganized.
Formerly known as Servieio Radiofonico Internacional (SRI), it is now designated Servicio
Internacional Radiofonico Argentino (SIRA), end all stations carrying the programs
snnounce as IRA, the call letters of the Government radio, regardless of frequengy or
transmitter used. '

The pattern of these programs generally follows that of the Home Service
broadcasts, with the emphasis always on the growing strength of Argentina, Government
achievements, Argentina's "third position," and her role as a force for peace. Doiestic
controversial subjects are not mentioned. They differ from the Home Service in that news
af other Latin Americen countries, carefully screened to point up unrest, labor troubles,
and economic difficulties in the neighboring republies, is included. Particular emphasis

is placed on reports of this netyre from Chile and Uruguay. Always implicit is the contrast
-with Argentina, where eonditiong are described in the most optimistic terms.

The programs in the International Service appear well-planned and carefully edited,
and comparisons have shown the quality of translations from Spanish to be competent.

CONFIDENTIAL

. CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001/09/(ng : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



- 25X1A '
A- -04864A0002000
B. BRAZIL Approved For Releasé R61R31B8ACIA-RDP78-04 - :

1. Geners) herssteristics """ CONFIDENTIAL

- &, Freedom of Broadcasting: <ince Vargas' assumption of power as President

of Brazil, there has been no indication that the privately owned broadecasting stationg,
”aperating;a§de by side with the Government-owned Radis Naeional, have been subjected to
outright censorship of any kind. A Federal regulation providing that all statione must
grant equal time to ~11 political perties, introduced in the Lower House under the Dutrs
administration several months prior 15 the presidential election, appeared to have carried
and t> have been in effect during the electiosn campaign, and criticism of Government policies
continues t5 be repsrted freely over the private networks.

b. Tightening 5f Government Control: The Govermment's power to controsl broad-
cesting activities, however, was strengthened considerably through the issuance of a
presidential decree on July 20, 1951, revising the regulations governing the eountry's
radio stations and placing the Radis Technical Commission, Brazilian counterpart of
the Federal Communications Commission, under the direct esntrol of the President. The
decree, which was designed "to raise the cultural, artistic, and moral level of Brezilian
radios broadeasting by imparting to it a prestige commensurate with itg educational and
social importance," provides, among other things, that permits for the operation 5f radio
- stations may be revoked by the Govermnment in the interest of "public safety" ang stipylates
that station concessionnaires must obtain prior authorizaiion from the President'in the
event of the sale or transfer of shares or obligations from one firm or individu@l to ansther.

¢. Reaction to Radin Decree: Reaction to the decree wag immediate, particylarly
on the part of the congressionai vppusition. Senator Hemilton Nogueira, spokesman for +wa
Unias Democratica Nacional (mn), charged that by this decree the Presideni had returnec
to the perssnal authoritarianism of the first Vargas administration. Other UDN leaders
charged that Vargas had usurped the functions of Congress. In reply, the president of
the Lower House maintained that the sole purpose of the decree had been to modify
regulations which had been in existence since 1932, Heated debate on the issue continued,
with one UDN Deputy pointing out that in the event that his party wished to acquire a
radis station, it would now have to depend upon the President's g50d will. The chairman
of the UDN charged that the decree had been framed by the organizers of the former
Department of Press end Propaganda with the clear aim of holding the threat of presidential
action over all of the country's radio stations.

The Government's Radis Nacional, meanwhile, praised the new regulations, terming
the decres a "profound patristic measure eimed, above all, at maintaining national security."

Despite the potential threat 15 freedom of broadcasting contained in the decree,
there has been no sign to date that it has affected the status of any Brazilian radis station.
There has, however, been some indication that the big Emissoras Associadas cehain, owned
by lawyer-journalist Assis Chateaubriand and constituting the largest privately controlled
radio network in the country, may be growing more cautious in its broadeasts of political
news and comment. Lengthy analyses of the political situation, broadcast regularly under
the Dutra administration, have been heard less anc less frequently in recent months.

Although the Associadas stations devoted considerable time to reportage on congressional
eriticism of the radis decree, they carried no statisn editorials on the subject.

2. BRadio Nacinnal

a. Tt Administration's Viewpoint: The Government-operated Radis Nacional
in Rio de Janeirs serves to a large extent as a medium for bringing the political views
and policles of the administration before the public. It brosdeasts offieial acts,
decrees, and régulations, reviews eongressional proceedings in some detail, and from time
to time broadcasts editorials and commentaries on the accomplishments of the Government.

. Continuing a policy initiated under the first Vargas administration, Radis
Nacional broadecasts a daily half-hour official newscast which is relayed by all Brazilian
stations as well as by special additional trensmitters. This program, called "Information
Bulletin" under the Dutra administration, is now announced as "The Voice of Brazil."

Although Radio Naeional's reportage of political events was slanted to favor
the Government's views, ample time was provided to the opposition parties under the
Dutra administration to expound their pslitical programs. Under the present regime,
Radio Nacional gives wider treatment to political items reflecting the views of the
Government and devotes correspondingly less time to reporting opposition activities.
While on July 23, 1951, three days after the issuance of the Vargas decree regulating
broadcagting activities, Radio Nacional deseribed the measure as "a decree which has
garnered the greatest praise" and "a safeguard to our educational funetiong inasmuch as
1t places them under state care," 1t reported none of the widespread criticism which the

écree aroused in Congress. GONFIDENTIFAL CONF‘UENTEAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



25X1A
B _ Approved For Release 2001/09/,0%9&@9K 8-04864A00020006000

- - -4~ CONFIDENTIAL

b, News Sources: Radio Nacional uses the news-gathering facilities of the
Government-controlled AGENCIA NACIONAL, the independent ASAPRESS (AGENCIA SUL AMERICANA DE
NOTICIAS), and the pro-Government newspapers A NOITE and A MANHA for its national and local
coverage. News from abroad is consistently credited to the UNITED PRESS.

c. Programs for Listeners Abroad: There appears to have been no attempt in
Brazil to develop an iniernational service comparable in any degree to that undertasken by
Argentina. Radio Nacional has for a number of years carried a brief daily program in Spanish
for Latin American listeners and in English for listeners in the United States, but sampling
of these programs has yielded little in the way of significant news. The English progrems
contain descriptive material and economic data of a general mature, amateurishly translated
from original Portuguese-language scripis and read by inexperienced announcers. The Spanish-
language programs, more competently edited and presented, consist largely of travelogues,
musie, and cultural features.

3. Ihe Emissoras Associadas

a. National Coverage: Programs monitored over the Rio and Sao Paulo stations of
Chateaubriand's Associadas network provide fuller over-all coverage of national affairs than
that of the Government station. Both the Rio and Sao Paulo stations carry daily except
Sunday an hour-long "Newspaper of thc Air" containing detailed reports on developmentis
throughout the country as well as brief world news reports. Aside from their apparently more
cgutirus approach to political reportage, these stations have made very few changes in the pat-
tery \ﬁnd content of their news programs under the Vargas regime.

b. News Sources: The Chateaubriand stations use their own naticnwide tele-
graphic service, the MERIDIONAL news agency, plus the news-gathering facilities of
Chateaubriand's DIARIOS ASSOCIADOS newspaper chein for cheir national news. World news re-
ports are credited to the UNITED PRESS. Although both the Rio and Sao Paulo stations derive
their news from the ssme sources, the Rio station tends to give fuller play to the policies
of the major conservative parties, while the Sao Paulo station favors the state administra-
tion in Sao Paulo.

C. CENTRAL AMERTCA
1. General Charascteristics

a. Government Control: Radio broadcasting in the Central American countries
is ~rganized to a2 large extent along commericsl lines and operates under varying degrees
of governmental supervision. Although the extent of actusl control varies greatlyg Central
Ame1r ican radios, with few exceptions, echo the views and policies of the regimes in power.
When an administration changes hands, the policies of the radio stations in the country
generally shift sccordingly. In times of emergency the governments take over the operation
of broadcasting fecilities outright.

b. Conmcept of Unity: Newscasts and commentaries monitored over Central
American radios give prominent treatment to the affairs of the Caribbean area as a whole and
econtain frequent reference to thé basic historical unity of the various countries. Commenta-
tors discuss freely the affairs of neighboring republics, usually in & spirit of comnstructive
eriticism and es a rule avoiding political issues entirely or tresting them with extreme caution.

¢. Propaganda Wars: Exceptions to the normally friendly exchange of views
have occurred during the disputes between Central American countries such as the incident in
the spring of 1950 involving the alleged manhendling of Salvadoran athletes at the Central
American Olympic Gsmes in Guatemsla City. Charges, countercharges, and lengthy denials and
refutations were brosdecast by both countries. Honduran broadeasts asppealed to both sides for
calm and reconciliation, although their presentation of the incident was slanted to favor of
E1 Sslvador, while st least one Costa Rican radio station took the occasion to broadcast re-
ports sbout a proposed Central American alliance against Guatemela. During the summer of
1951, the Guatemalan radio carried & number of reports designed to illustrate the country's
cloge ties with El Salvador, based on common ideals and interests.

A similer propsganda war involving all the Central American radios occurred during
the Caribbean Legion affair, in which Nicaragua and Gustemala particularly were involved.

More recently, during the summer of 1951, the Dominican radio carried on an in-

tensive propagenda cempsign against Cubas, charging Cuban lobbyiste in Washington with maneuvering
to perpetuate a system of privilege in sugar quotas to the detriment of the Dominicen Republic.

- EN
oo MONFIDENTIAL
Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



'

Approved For ReleaseC208TRN0EAICIA-RDP78-04864A0002000

-5 -
d. Technical Qualities: Many Central AmerGQNE‘BE&NA{i} onerate outside

the authorized internatioual broadcast bands, since they =ve unable, with their low nower,
to compete with the interference normally experienced in those bands. Short-wave relays
of broadcasts over Central American transmitters are often handled haphazardly: Tive
schediles are erratic and short-wave transmitters are sometimes put on in the middle of

a program. The transmitters vary their frequency often, end programming over many of the
astations is subjeet to constant change.

2. Costa Rica ~

a. Freedom of Broadcasting: The Ulate Government aprears to have followed a
troadly liberal pslicy in the field of radio broadeasting. Although newscasts emphasize
Government actions and policies, ample time is given to repsris on the views of the political
opposition, usually followed by refutations from official sources.

25X1A

b. La Voz de la Victor: The e¢ommercially operated San Jose station TIPG,
controlled by Perry Girton, broadcasts domestia news credited to the DIARIO DE COSTA
RICA, owned by President Ulate, and to the independent San Jose deilies LA NACION and EL
PAIS. Emphasis is placed on economic developments. Trade union news is reported
factually, with stress on the anti-Communist nature of the labor movement. Care is
taken 1o point up the Goveriment's pro-democratic orientation in the field of inter-
national relations, its support of the United Nations, and its friendly relations with
the United States.

The station carries a deily rebroadcast of the Voice of America and an English-
language "Daily Press Information Service" program. A daily half-hour Catholic program
is alss scheduled.

World news, apparently taken dir~ct from various wire services, is read without
comment. News affecting Central America as a whole, particulsrly in the economic realm,
1s given in detail.

Programs are hsphazardly edited and poorly organized. Items appear to be read in
their original newspaper form, with no attempt mad- '~ teilor them for radis. The reading
of the news, usually broken into short periosds of domestic and foreign items, is inter-
spersed with lengthy commerciels, and newscasts esntain frequent apparently inadvertent
repetitions of the same item. Amnouncers seem poorly trained: Their Spanish is
ungrammatical and pronunciation of foreign names irequently incorrect.

3. [The Dominican Republic’ (

La Voz Dominicana: Owned and sperated by J. Arismendy Trujillo Molina,
Ciudad Trujillo station HI2T carries a preponderance of material designed to exalt
President Trujillo as the savior of the country and a world statesman of sutstanding
stature. A daily commentary hour carries talks in {panish by commentator Arturo E.
Mejia, gemerally on world affairs but including frequent references to the grestness of
Trujills's accomplishments, alternating with talks in English beamed to English-
gpeaking countries, generally designed to depict the Dominican way of life, history, or
tourist attractions, -

N

Newscasts devote m5§tﬁpf the broadcast time to reports of purely local
interest, with the stress on ecorsmic development. Lebor news is seldom mentioned.
Government decrees and mea-ures in favyr of industry and agriculture are read in full,
and newscasts are heavily weighted wit%*regorts on popular tributes to the President,
demands for his reelection, and benefits aEﬁﬁggng to, the people through his policies.

RS

X
The canpeign against Cuba during the suﬁm&g\pf 1951, as vehement as it was

inconsistent, described Cuba as a "vassal" of the Unit@d.States while at the same time

"exposing" the "close comnectisns and similar affiliation™df_the Governments of Cuba and
Guatemala. President Prio's visits to Guatemala were cited a;S§V»d§nce that Cuba is "the
center of Communist activities in the Western Hemisphere" and that ﬁaigpuntry is run by
"unserupulous politicians" .ho use the people's money to enrich "those éiemgggs of marked
Communist tendencies who have seized power ‘n Guatemals and who act as assocl tgg of the
Havana clique.” In a serles of violent diatribes agsinst U.S. Assistant Secretaryiof

State Edward Miller, charging him with partiality in favor of Cuba, commentators taikig\\
pains to point out that Miller's statements were not to be considered representative Of\\%h
U.S. poliey as a whole. )

CONFIDETIAL

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001/09/06.: CIA-RDP78-04864A000200060002-1



4. Guatemals -6-

. T+ a. Government Control: Radio broadcasting in Guatemala appears to operate on
& free and uncensored basis. subject to the usual broadcasting code and to varisus. libel,
emergency, and election laws which apply equally to all stations. Although the largest
and most powerful transmitters are owned by the Government, all the stations operate an

a commercial basis, leasing out radis time for commercially sponsored programs, annoqnde-
ments, and entertainment.

- . - 25X1A
Approved For Release QODHMDBI:A(BIA-R&P78-O4864AOOO2000- i
| CONFIDENTIAL |

L)

The Government has been found t» take control of broadcasting only in times -~
national emergency, such as the political disturbances of July and August 1950. The declared
poliey of the Govermment to allow unrestricted freed-m of speech during the two months
preceding the Nov. 10, 1950 presidential election was announced over the radio on several
occasions, as was the Government's intention to observe strictly the provisisns of +he
electoral code under which radis time on all stations must be made available to every
legitimate political party. .

b. The Government Radios: The powerful Govermment station TGWA, La Voz de
Guatemala, carries several complete programs of foreign and domestic news daily for the
home audience in addition to special programs designed to enlist support for the regime.
Newscasts are sponsored by Government agencies such as the Production Develspment
Institute and the Information and Public Relations Department of the Institute of Public
Welfare, and each program includes announcements publicizing the work of the sponsoring
agency and urging endorsement and support of Government projects such as the trade union
unification program and the plan for unification of the pro-Government revolutionary
parties. ‘

Station commentaries serve as vehicles for refuting domestic and foreign anti-
Government propaganda, defending the Guatemalan cause in international disputes, and
pointing up the gains made in the field of civil rights, labor legislation, and
education under the present regime. Constant emphasis is placed on the Govermment's respect
for democratic freedoms. Originators of charges that the regime is Communist-inspired
are lranded "forelgn imperialists," "capitalist interventionists who want to restore
feudalism to Cuatemala," or "native feudal servants of the foreign companies who want to
resums controsl of Guatemala." ' '

- -~ Trade union news is reported in detail, slanted to point up the workers' support
for the Arbenz regime. During the crippling national railroed strike this year, despite
the fact that the Government kept the lines in operation, the "low salaries and dire
working conditions imposed by the foreign-owned Central American Bailroad" were played
up. Special programs on workers' activities are broade~ -+, as are meetings during which
labor leaders denounce "the foreign imperialists who aie exploiting the Guatemalan
workers."

Communist or Communist-supported groups such as the Guatemalan Democratic
Youth Alliance and the Committee for Aid to the Spanish Republic rece‘ve regular
radis time over the official transmitters, and news concerning the drive of the
National Partisans of Peace for signatures to the World Peace Appeal is reported regularly
-and at considerable length on the official newscasts.
- The "Belize Hour," broasdcast three times weekly over La Voz de Guatemalq,
urges Hondurans in Belize to oust the "British colonial imperialists" from a territory
rightfully belonging to Guatemala. .

. Emphasis is placed on the existence of normal friendly relations between
Guatemala and the United S*~tes and on Guatemala's adherence t> the United Netions and
leadership of the smaller nations in U.N. councils. .

5. Honduras

a. Regulation of Broadecasting: There is apparently no svert Government
censorship of Honduran radis emissions during normal times. Broadeasting stations
operate on a commercial basis under the usual broadeasting code regulations. They
are genmerally restrained in their references t5 Government activities and programs,
and their news reportage and comentaries usually reflect a marked pro-Government bias.

CONFIDENTIAL

7

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



‘ ' 25X1A
Approved For Release ZWTMAWﬁEN)mEG-

: b. La Voz de Honduras: HRN Tegucigalpa, owned and operated by Rafael Ferrari,
carries newscasts consisting of competently edited summaries of domestic and world news,
presented in a straightforward manner. Fmphasis in domestic news coverage is on governmenteal
activities and economic developments. News relating o the political situation ait home
is #¢ldom broadeast, and newscasts generally contain a preponderance of social notes,
reports on diplomatic arrivals and departures, and culbural activiiies, International
news, apparently obtained from several wire services, is genei ally given in corsiderable
detail,

Commentaries brosdcast by La Voz de Honduras are often Spanish-language editions
of U.S. wire-service syndiceted commentaries on world affairs, datelined New Y:rk or
Washington. Commentaries on Honduran affairs generally avsid political topies, dealing
instead with economic or ecultural sctivities. Treatment of disputes involving other
Central Ameriean countries is as a rule eoneiliatory in nature, with stress on the
traditional friendship existing among all Latin American countries. l

The stati-n's commentaries and domestic news reports are credited to the
Tegueigalpa deily BL DIA, whose editoriel staff apparently prepares the broadcasts.

6. DPanama

Government Controsl: Radio broadcasting in Panama, although organized on a
commercial basis, appears to operate largely in confsrmance with Govermnment policy and
views. Radio stations seldom carry material unfavorable to the Governinent.

Contrsl was visibly tightened under the Arias regime, as was evidenced by
the suppression of a program over the Panams City station Radis Balboa sponsored by
exiled Peruvian Apristas and Venezuelan Accinn Democratica elements. Material inter-
cepted following Arias' return to power indicated .uat these and similer programs had
been banned on the grounds that they were osffensive to the Governments »f sther American
states and damaging t» Panama's friendly relations with her neighbors.

D. "CHILE

1. General Charscteristics

a. Ownership of Stations: The great ma jority of Chilean radis stations are
operated comereially by corporations or private owners. Certain Government departments
operate raaio stations for their special needs, but these serve technical or administra-
tive rather than political purposes. There is no official station serving as a mouthpiece
for the Govermment, and none of the eommeicial stations appears t5 be utilized for this
purpose. ,

b. Government Control: Broadcasting is relatively free from contrsl in
aceordance with constitutional guarantees of freedsm of speech and of the press.
Cengorship per se does not exist, although the Govermment has on occasion used its
powers to curb or regulate broadcasting activities in the national interest. A
lengthy statute on eontrol of radis communications governs all radis broadcasting,
and additional controls were estsblished in September 1949 over the transmission of
cultural programs and the length of commercials. The use of names of persons, commercial
products, or nations to designate radio stations is prohibited.

Radis stations are apparently obliged to broadcast official programs or
speeches in hook-up when this is deemed necessary, but the Government has seldom availed
itself of the privilege. Chilean news programs are characterized by a lively interest
in domestic politics, and legally recognized political parties appear to have equal access
to radis time. v '

2. Emisoras Nuevo Munds

} 8. Editorial Policy: Santisgo short-wave station Cr1174, controlled by
Orlandini and Raggis, Itd., follows an editorial policy evidently designed to appeal to
& man-in-the-street audience and appears to have a marked pro-labor bias. The station
disavows influence from amy political party or group, affecting the role of guardian of
the people's interests. Activities of all political parties are reported extensively,
although particular attention is devoted to the left-of-center parties. The station is
patently anti-Communist, giving highly colored acecounts of Communist activities in Chile

and abroad. CONHDEN TiAL

CONFIDENTIAL

\

Y

Ap‘proved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



: . 25X1A
i Approved For ReleaseOD5a PG4 L

: Support of the G~vernment's anti-Communist policy and 1témimplementation of
the Law for the Defense of Democracy is eonsistent, but criticism of the Government in
the economic field is frequent and outspoken. Reports on criticisms directed sgainst
Givernment bureaucrecy, excessive expenditures, and the high eost of living are not
infrequently "2llowed by remarks from the rmnouncer ridiculing the inefficiency pf Govern-
ment operati:ns. A daily review of Santiago newspaper editorials includes frequent
unfavoreble comment on Administration measures, abuses perpetrated by public service
companies, and ineffective Govermment economic policies.

£

In line with the station's géneral editorial policy, news from abroad, generally
oredited to +he ASSOCIATED PRESS, is frequently colored for listener interest and sometimes
distorted. Reports carried by this station on anti-Government activities in Argentina
and Peru are seldom received over sther Latin American transmitters.

b. News Presentation: Presentation of the news is haphazard: Casts are poorly
edited apd announcers stumble over wo ds and misread scripts without correcting them-
selves.

3. Redio Socledad Nacional de Agricultura

8. Editorial Poliecy: Short-wave station CE1180, aned by the National
Agricultural Society, carries Esap Reporter newscasts containing concise renortage on
Chilesn and international affairs, prepared from UNITED PRESS files. Reportage is
restrained, objective, and totally lacking in sensationalism. Reports on eritieism of
the Goverpment are seldom broadeagt. Considerable attention is given the activiiies of
the conservative parties, with reports on party gesslons and quotations from speeches
by party leaders treated extensively. There is little emphasis on labor union activities
beyond factual reportage of majJor disputes.

g

. b. News Presentation: TNewscasts appear competently edited and read by well-
trained announcers.

4. Redios Sociedad Nacional de Minperias

Short-wave station CE622, owned by the National Mining Society, carries
domestic mews from the TRAN™ CHILE and PRIC agencies and international news credited to
REUTERS. Political, Government, and congressional news is presented in a restrained,
objective manner, and appears competently edited.

E. COLOMBIA:

1, Geﬁg;al Characteristics

a. Official Censorship: Radio broadeasting in Colombia operates under
an overt censorship imposed by the Government under the state of siege decreed in
November 1949. The private radio industry, orgenized on ecommercial lines, operates in
competition with the powerful transmitters of the officiel Radiodifusora Nacional de
Colombia. All progrems are required 1o conform to the provigions of various Government
decrees regulating the presentation of news and commentailes, announcing, broadecast time,
and so forth. : ‘

) b, Clandestine Transmitters: Clandestine transmitters are known to have
been operating from various points in Colombia. Their broadcasts feature the views of
the political opposition, which, under the stringent cemsorship regulations and the complete
eontrol exercised by the party in power, is unasble to make itself heard over legitimate
broadcast channels. ' ‘

: The Govermment, under regulations designed to meet this situation, has taken
steps 1o eliminate clandestine radio broadcasting. The discovery and seir~a ir Tune 1951
of a clandestine station known ag. "Colombia Libre" were followed by orders for the arrest
of a number of Liberel Party members, including the director of the Nationel Party Board,
on charges of rebellion, sabotage, and the instigation and defense of crimes through the
operation of the clandestine station, said to have been managed by the Liberal Party
Board. Another clandestine transmitter was discovered in July in the possession of an
employee of the Westinghouse Company.

o,

CONFIDENTIAL GONF\DENHAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



25X1A
‘ Approved For Release EWW%A-RDW&OMMAOOONO-

2. Radiodifusors Necional de Colombia CONHDENT%AL '

The Official Viewpoint: Operated and controlled by the Government, Radiosdifusora
Nacional serves as the prineipal vehiecle for presenting news to the home audience from the
official point of view. Its programs are evidently designed to enhance the prestige of
the Government and to secure support for Government policies.

. The newscasts regularly contain detailed reportage on Govermment measures,
official appointments, and Govermment actiong in the foreign policy field. Political
news is not broadcast except insofar as it relates to official action against the
political opposition and t: official refutation of dllegations made by opponents of
the regime. |

- Every opportunity is taken to emphasize Colombia's democratic tradition, the
regtoration of normality under the present regime, and popular support given the Govern~
ment's efforts. Messages from sectors of the population in various parts o. the
eountry are from time to time read at great length to demonstrate the popular backing
enjoyed by the Government.

Executive decrees, by which the country is governed under the state of siege,
are broadcast textually in en apparent attempt to underscore the legality of Govermnment acts
despite the suspension of normal demscratic processes. Particular care has been taken to
refute in detail, with lengthy quotations from constitutional provisions, legal precedents,
and the onirisn of experts, the charges made by the opposition that Government actions
are legaelly invelid. .

News items on economic progress emphasize the Government's work in the field of
soclal welfare, new benefits accruing to labor under the progressive policies of the
regime, and the benefits gained by the country as a whole through the Government's efforts
to achieve stability.

Stress is consistently laid on Colombia's adherence t5 the United Nations
and the friendly relations existing with the United Ststes. Colombia's eontribution
to the U.N. efforts in Korea has been played up repeatedly, and the work »f U.S. and -
U.N. technicians in Colombia has been given wide publicity.

World news reports are taken from the Latin American and Eurspean wires of the

AFP.

covrroental ONFIDENTIAL

25X6

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1

J



A : ‘ 25X1A
roved For Release S0BHITHYEIATI

25X6

G. - PERU
1. General Charscteristics

8. Government Control: Radio broadcasting in Peru serves primarily as a
vehicle for the presentation to the Peruvian public of carefully screened and selected
‘material designed to enhance the prestige and power of the Odria regime. Although only
three of the twelve radio stations in Lima are Government-owned, they include the two
most powerful transmitters in Peru, OAX4Z and OAX4A (Radis Nacional), operating, respec-
tively, with 50 and 20 kilowatts. The strongest privately owned transmitters in the
‘country, Lima transmitters OAX4U and OAX4V (Radio America), owned by the Peruvian Broad-
casting Co., Inc., operate with 10 kilowatts and 1 kilowatt, respectively.

b. Restrictive Decrees: The official transmitters enjoy a virtual mononoly
over the news as the result of the imposition and strict enforcement by the Government of
numersus restrictions on the operation of commercial stetions. An attempt in 1949 by the
privately owned OAX4V/OAX4U to ignore a Government resolution ordering all radio stations
to carry the official newscasts of the Govermmeit's Radio Nacisnal del Peru was mat with
a heavy fine and temporary closure of the staviond plants. Possibly as a means of circum-
venting, at least partially, the requirement that they must relay the official newscasts,
the majority of the Peruvian stations begin their broadcast day after the earliest of the
official news programs has already been broadcast over the Government radios.

Experimental monitoring of privately owned stations has yielded little in the
way of significant meterial in view of wne lack of freedom allowed private broadcasters.
FBID monitoring »f Peruvian broadeasts has hence been restricted almost exclusively to
the official newscasts carried by the Government radis.

2. BRadio Nacional del Peru

a. The Official Viewpoint: Utilization of the radis to propagate the Government
point of view was well exemplified during the period preceding the July 1950 presidential
election. For several months prior wo the election, the »fficial newscasts were heavily
weighted with daily, almost identical nessages expressing support of Gen. Odris's
candidacy, signed by groups of workers, members of organizations; or citizens of smell
towns. Newscasts ran overtime to permit the reading of long lists of signatures to the
messages.

The activities of opponents of the Government are mentione® ~bliquely if
at all over Radio Nacional, which stresses the official rebuttal of eriticism without
detailing the criticism itself and limits its reportage on opposition activity to
disclosing Government action against it. News of the registratior ~f opposition candidate
Ernesto Montagne in the 1950 election was not heard over the Peruvisn radio, nor was
radio time made available to the oppasition during the cempaign. Radios Nacional
mentioned Montagne only t5 report that he had been disqualified and to refute later
charges that his disqualification was illegal.

Similarly, mention of the outlawed Aprista Party has been restricted to
cceasional brief reports concerning effective Government action against abortive plots,
in which the Apristas are invariably linked with the Communists, and to occasional
denunciations of APRA activities in station commentaries.

A review of newspaper editorials added late in 1950 as a daily feature over
Radio Nacionerl uses only three papers as sources: the Government-owned EL CALLAO and
EL PERUANO, ani EL COMERCIO, oldest major conservative daily in Peru.

b. The Argentine Pattern: A striking similarity has been osbserved since the
advent of the Odria regime between the Argentine official Radio del Estado and Peru's
Radio Nacionel. Argentina's efforts under Peron 1o develop a "standard" idiom for radis
broadcesting appear 1o have been paralleled in Peru, and an evident improvement in the
language used over the Peruvian radio has been noted. '

coNFIDENTIA_GONﬂDENﬂAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



25X1A

. Approved For ReleZ3NRUDTNIAS : 200-
o CONFIDER AT
. ne ‘

Again paralleling the Argentine formet Radio Naci darly opens one of
its newscasts with a commentary, or "Note of the Day," praising past, present, and future
agcomplishments of the regime, and both official newsce~ts give prominence 1o descriptions
of the daily routine activities of the Chief of Stote ~=2 *n statistical data designed to
reflect theeconomic well-being of the country. In further apparent imitation, Radio
Nacional now carries reports concerning the daily activities of the President's wife,
resembling Radio del Estado's detailed reportage on the activities of Eva Peron. The
Peruvian official casts, like th~se of Argentina, devote little or no time to world news
and consist almost entirely of items of purely 1oeal interest. .

Just as the official Argentine radio i1s attempting to attract a wider listening
audience by cutting into the operational field of the commercial network through the hiring
of popular entertainers, so Radio Nacional has been playing up the "native Peruvian
cultural heritage," hiring musicians and entertainers to present programs over the air.
Symphonic programs are regulerly interspersed with slogans praiging Odria's accomplishment s
and promising future prosperity ("Future Peruvian generations will remember the name Of
Odria ss the man who has won for ever more the economic freedom of the eountry!")

Peru's apparent interest in Argentina is reflected alss in a weekly "Argentine
Cultural Hour" over the official radis, consisting largely of Argentine music, poetry,
and other literary readings.

H. Uruguay

1. General Characteristics »

Freedsm of Broadcasting: Urugueyan radio broadcasting is characterized by the
broad freedom existing in the country for »ll forms of public expression. The official
SODRE (Serviecis Oricial de Difusisn Radio Electrica) operates on Government funds side by
side with the private stations and does not iaterfere with the mctivities of commercial
broadcasters.

Apart from the Radio Broadcasting Code, there are no governmental controls or
pestrictions on radio emissions. There is no censorship, although the Broadecasting Code
was revised in 1946 to conform to a law authorizing the Government 1o take sanctions
against those held responsible for the dissemination of material which might affect
Uruguay's friendly relations with other nations. It was under this law that Radio El
Espectador was forced in 1949 to discontinue broadcastiine the "Paraguayan Hour," sponsored
by a group of political exiles opposed to the regime in power, following a formel protest
from the Parsguaysn Government.

Montevideo serves as-the TASS headquarters for Latin America as a whole, and
digpatches concerning developments in all Latin American eountries are filed to Moscow
vis the Montevides communications transmitters.

2. BRadip Fl1 FEspectador

a. Newscasts: The key station in the Difusoras del Uruguay commercial network,
which includes medium-wave transmitters in a number of Uruguayan cities, Radio El Espectador
in Montevideo carries several daily five-minute "Egso Reporter" newscasts consisting of items
credited to the UNITED PRESS, with 60 percent or more of the broadcast time allotted to
international news coverage. Two newscasts of at least 15 minutes' duration, carrying
reports credited to the UP, AFP, and ANI wire services also emphasize world news coverage,
presented in eongiderable detail.

.

' b. Epecial Programs and Features: Radio El1 Espectador carries in addition &
number of programs for cultural, political, and labor groups at home and abroad. During
the 1950 election campaign it carried propaganda of the country's major political parties,
t5 which radis time appeared to be leased with complete impartiality. An international
news commentary is broadcast for listeners at home and abroad, and programs in French,
Spanish, Polish, and Italian sre presented by local spon:toring groups. A thrice weekly
program dealing with 1ifé and culture in the USSR, sponsored by the Uruguayan-Soviet
Cultural Ingtitute, containe cultural and entertainment features only.

CONFIDENTIAL

CONFIDENTIAL

_ Approved For Release 2001/09/66 : ClARDP78-04864A000200060002-1



. _ Approved For Release mig?ﬂmA-RDPn-MBMAOOOZO- 25X1A
- 12 - :
I, VENEZUELA

7 1. genersl Gheracterigtice CQNHDEN“AL g

N Government Cemsorship: Censorship of the press and radio has been in effect in
Venezuela since the overthrow of the Romilo Gallegos regime in 1948. Although constitutional
guarantees remain suspended and strict consorship is still practiced by the Military Junta,
Privately owned stations are perwitted to operate under the surveillance of Government
sfficials side by side with the overnment-owned Radiodifusora Nacional in Caracas. The
more important privately owned stations are controlled by large industrial concerns end
sustained almost entirely by radio sdvertising. Monitoring of these stations has yielded
1little in the way of significant material, however, in view of the stringent enforcement
of the censorship regulations. "

2. Rediodifusora Nacional . 3

a. The Official Mouthpiece: The sfficial Govermment radis, operating both
independently and in hook-up with commercial stations, serves primarily as a medium for
broadcasting official annovnrements, speeches, and decrees of the Military Junta. Cor--
giderable tima is regularly kept open for special announcements, with programs of music
and entertainment featured in the absence of official material.

Newscasts contain a preponderance of official statistics on Venezuelan imports,
exports, and production of exportable products. Close attention is given the progress of
the Government's public workes —ropmnm™ and eaimn~ in +ha field of social welfare, and detailed
explanations of laws affecting Venezuelan industry and of international treaties affecting
Venezuela are broadcast periodically.

b. Absence of Format: News programs give constant evidence of an almost complete
lack of organization and editing. In addition toa eonsistent lack of punctuality and
failure to adhere to amnounced program schedules, many of the programs appear +o have nd
get formet es to content and arrangerent of material. Lengthy and relatively minor®
Government decrees are read in full, =ith no cutting or explanatory remarks by the annourcer,
and officiel statistics are read in what appears to be their sriginal form, with no
offort made to tailor them for 1istener interest or to sum up their significance.

¢. Programs Beamed Abroed: Radiondifusora Nacional carries weekly newscasts in
French and English, reporting in some detail on important domestic issues, with the stress
always on Venernelan progress in various fields of endeavor and on the advantages the
eountry holds for foreign capital. In contrast to the offieial Spanish-language programs,
these newscasts appear carefully srganized and well edited with a view to presenting
Venezuela in the most favorable light.

3. Commercially Spongored Programs

a. YVKR Caracas: Radio Caracas, eontrolled b a commercial orgaﬁizatien,
carries a number of brief Esso Reporter newscasts containing world news credited to the
UNITED PRESS and brief items of national interest.

. YVMG Maracaibo: Radio Popular, controlled by Jdose Higuera, carries several
programs of domestic and international news. largely on the provineial and city level. A
half-hour daily newscast usually includes an editorial from the DIARIO DEL OCCIDENTIE.
Local news consists largelv ~f ewime mevorts and human-interest material, and the nationsal
news 1g sketchy and seems poorly edited.

CONFIDENTIAL

CONFIDENTIAL

Approved For Release 2001/09/06 : CIA-RDP78-04864A000200060002-1



