25X1

PP For Release : CIA-RDP86T 120002-6

pp! For Release : CIA-RDP86T 120002-6



- Approved FE%@:;’S% EOO b/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

for official uso only

JREIGN BROADCAST INFCRMATION SERVICE

SPECIAL MEMORS

WNDUR

FOREIGN MEDIA REACTION 10 SENATE COMMITTEE REPORT

/
W ALLFGED U,S, INVOLVEMENT IN ASSASSINATION PLOTS

for official yse only
25 NOVEMBER 1975

,

25

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

P




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6 ' ) *ﬁ
FOR OFFICIAL USE ONLY 4

This propaganda analysis report is based
exclusively on material carried in foreign
broadcast and press media It is pub-
lished by FBIS without coordination
with other U.S. Government components.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




Approved For Release 2q05[08102 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

FOR OFFICIAL USE ONLY FBIS SPECIAL MEMORANDUM
' 25 NOVEMBER 1975

FOREIGN MEDIA REACTION TO SEMATE COMMITTEE REPORT
ON ALLEGED 1), S, INVOLVEMENT IN ASSASSINATION PLOTS

CONTENTS

I'. NONCOMMUNIST CGUNTRIES
West EUYOPE o v 4 ¢ o o o 2 o o o o o a o o o o o ¢ o o o o o 1
_Lat:LnAmerica...........'...........I... 5
Asia, Australia .« ¢« « ¢ o o 4 o ¢ 4 ¢ s e e 8 4 4 e 0 s e o 5
Africa o o v v o 0 e e i e et e e e e e e e e e e e e e T

Middle EQSt & ¢ ¢ « o o o ¢ o o5 o o s o o o o« o o o o o o o 1

IL. COMMUNIST COUNTRIES
The Soviet Unfon + « ¢ ¢ ¢ o o o o o o o o s ¢ o 2 o s o o o 8
FEast EIroPe o v o o o o o o s o o o o s s o o o o 0 o o o o o 9
L1 - . X

Asian Communist Stat@€S .+ +« o o o o o ¢ o o o s o s '« o o o o 10

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved+orRelease-2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

A}
FOR OFF'ICIAL USE ONLY FBIS SPECTAL MEMORANDUM
25 NOVEMBER 1975 ’

- -

FOREIGN MEDIA REACTION TO SENATE COMMITIEE REPORT
ON ALLEGED US, INVOLVEMENT IN ASSASSINATION PLOTS

SUMMARY

NONCOMMUNIST COUNTRIES

The radios and press agencies of West Europe are not known to have
commented on the Senate Select Committee on Intelligence report on U.S.
involvement in plots to assassinate foreign leadevs. Sparse, available
comment is entirely from the West European vress, but none of the
countries has commented extensively. There was little serious assessment
of the long-range impact of the Senate revelations, but the London TIMES,
notably, expressed the hope that the demonstration of the U.S. system
publicly rectifying its mistakes would outweigh the immediate damaging
effects. \ad

Austria's semi-official WIENER ZEITUNG expressed concern over the potential
damage from all the publicity. The Danish Social Democratic paper AKTUELT
and the Austrian dailies WIENER ZEITUNG and ARZCEITER-ZEITUNG all contrasted
the openness of American society in acknowledging its missteps in the

intelligence field to the silence and repression of the communist states. o

Only one paper, the Spanish daily LA VANCUARDIA, referred to the Senate
report as a "coverur" because of jts fajlure to pinpoint responsibility
for the assassination plots. There was little discussion of direct
Eresidential responsibility for the plots, but the respected Italian

daily CORRIERE DELLA SERA said President Eisenhower "must have authorized”
the anti-Lumumba operations. There has been no monitored comment or
reportage from French or West German media.

Noncommunist Latin American reaction is extremely meager, confined almost
entirely to short, factual news agency reports buried well down in redio
broadcasts, dominated on 21 and 22 November by news on the death of
Spain's General Franco. A single Argentine press comment criticized the
Senate committee and saw political campaign overtounes in the report's
release.

Asian noncommunist reaction includes fairly extemnsive reportage in only
a few selected countries, along with some critical comment in che
Japanese and Thai press. Japanese comment deplored U.S. "corruption"
while seeing U.S. world prestige possibly enhanced by such public airing
of past misdeeds.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



\

Approved For Release 2005/0802 :0CARIAR 86310 08U3R000 20012 (UTZ-BAL MFMORANDUM
25 NOVEMBFER 1975

_‘ii.—

Available African and Middle east media reaction was very sparse,
mostly factual, with only the Iraqi and Israeli radios offering assess-
ments. Baghdad's report saw it as confirmation of direct U.S.
Presidential involvement in assassination plots, while the Jerusalem
radio observed that there wac no direct evidence of Presidential
instructions to kill.

COMMUNIST COUNTRIES

Of the communist states, cnly East Germany, Hungary and Yugoslavia
have originated substantive comment on the implications of the Senate
Intelligence Committee Report. Consistent with past Soviet treatment
c¢f the Congressional investigations of intelligence activities, Soviet
media have confined themselves to generally factual TASS dispatches
summarizing highlights from the report and reaction to it in the
United States. Among Asian communist states, only North Vietnam is
known to have even acknowledged the issuance of the Senate committee
document. A single Hanoi report described it as proof of the involve-
ment of U.S. leaders and intelligence organizations.

East German reaction has been the most extensive and vituperative,

seeing the rcoport's revelations as coufirmation that "brutal" U.S.
imperialism employed the kind of intelligence service that reflected

its real character. Hungarian comment was more restrained, seeing the
publication of the report as related to the coming U.S. political
campaign and elections, a viewpoint also adopted by a Yugoslav
commentator, who additionally foresaw no serious harm to U.S. relations
with foreign countries from the allegations about past assassination
plot involvements. . v

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



Approved For Release 2005/08/03 & CiRROP%6 Pob&0sRrobBLD0IBEEEALS MEMORANDYY

25 NOVEMBER 1975

-1 =
I. NONCOMMUNIST COUNTRIES

West Europe

BRITAIN While the major British dailies on 21 and 22 November
‘carried the details of the Senate Select Committee on
Intelligence report, these items were confined to the inside pages,
and there has been very little editorial comment. News accounts
on the 2lst all included the Senate findings on the Castro and
Lumumba assassination plans, and most mentioned CIA involvement in
Chile and in anti-Trujillo activities. Reports the following day
featured President Ford's assurances that assassination plots would
not. be repeated, and the GUARDIAN quoted Secretary Kissinger as
saying "I think there can be tighter control." Fred Emery's
Washington dispatch in the TIMES cited Kissinger as viewing "this
washinyg of dirty linen as an unmitigated disaster" and added
that the President felt the same. Jonathan Stell in the GUARDIAN
raised the question of the security of CIA operations in the wake
of the investigation. ‘

Among the Sunday papers, the SUNDAY TIMES carried a two-page inside
spread giving a detailed summary of the Senate report, along with
a Henry Brandon dispatch from Washington predicting that Congress
would outlaw political assassinations and that a Senate committee
with broad powers would be established to provide oversight of CIA
operations. The OBSERVER on the 23d carried a page eight article
on Edward Lansdale-~"the Kennedy spy who tried to kill Castro,"

There have been only two British editorials concerning the Senate
report. The TIMES on the 25th noted that the report presents an
"extremely disturbing picture of criminal, immoral and inefficient
behavior" by the U.S. Government, but it went on to observe approvingly
that it was another branch of the government which exposed this
behavior. The TIMES expressed the hope that "the benefits deriving
from this demonstration of the system's ability to correct its own
abuses will outweigh the damage done by the revelation of the .abuses
themselves." Moral issues aside, the TIMES questioned the wisdom

of plots against Castro and Allende, "even on the coolest calculaiion
of national interest,” and asserted that "assassination is an impre-
cise weapon which is likely to have unpredictable results, such as
the martyrdom of the victim or his replacement by somebody worse."

An editorial in the 22 November SUN, as reviewed by BBC's World
Service, treated the CIA derisively for considering such "antics"

as the use of exploding seashells, poisonous cigars and fake shoe
polish to make Castro's heard fall out. The paper said "the American
Senatas must take credit for exposing these dangerous men to the gale
force of worid laughter and scorn."

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



| I BIORANDUM
Approved For Release 3685008735 .@M%%Tooeogﬁbggggggggb?g%

. -2 -

ITALY Milan's prestigious daily CORRIERE DELLA SERA on the 22d
carried a page six report on the Church committee findings,
focusing on the anti-Lumumba plots and declaring that President
Eisenhower "must have authorized" the alleged attempt against
Lumymba. The communist party paper L'UNITA on the 21st carried
a brief back-page dispatch on the Senate report and followed this
the pext day with a frontpage report which said that the CIA's
"criminal, manifold and prolonged activities" involving assassination
of foreign leaders had "the direct support" of President Eisenhower
and "the objective sponsorship of others such as Kennedy and
Johnson."

SCANDINAVIA Reporting in the monitored Scandinavian press has
been largely confined to reportage from the papers'
own correspondents or news agencies, with little comment. A report
in the Norwegian Labor Party organ ARBEIDERBLADET by Borge Visby
on the 22d said: "The CIA has never murdered a foreign head of state—-
but there has been no lack of desire." The only editorial comment
appeared in the Copenhagen Social Democratic AKTUELT on the 23d.
Although the paper expressed shock at the revelations, it thought
that "it ought to be stressed that the reports come from the United
States itself" and that this reflected "how strong the democratic
forces are in the United States. American "frankness" was contrasted
with the repression of the East European regimes and the paper
concluded wishfully that "perhaps the day will come when an Eastern
citizen, critical of society, will not need to travel to the West
in order to speak freely."

GREECE While the Athens press gave fairly thorough coverage

to the Senate report, it was not prominently featured.
Comment was sparse, if pointed. A report on the 25th in the daily
RIZOSPASTIS, organs of the Moscow-line Communist Party of the
Exterior, was unique in noting the damaging domestie. consequences
of the Senate investigation for the CIA, pointing out that university
students in Berkeley, Los Angeles and San Diego have persistently
demanded withdrawal of CIA recruiters from their campuses. A
columnist in the progovernment daily ETHNIKOS KIRIX referred to
Becretary Kissinger's assurances that the United States would not
underiake assassination plots but expressed concern that "no
American has asked that the respecnsible people of the CIA be
committed for trial either for acts of torture or assassination,"
The conservative I KATHIMERINI sardonically commented that President
Ford's announcement that he will present a bill to Congress
banning U.S. involvement in foreign assassination plots "means that
since there has been no specific relesant law so far, this method for
the propagation of democratic and humanistic ideas that are cultivated
in postwar America has been legal."

FOR OTFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6 Lo

FOR OFFICIAL USE ONLY FB1S SPECIAL MEMORANDUM
25 NOVEMBER 1975

-3 -

TURKEY The only available Turkish reference was a 21 November
Ankara radio report which, after naming the alleged assassi-

nation targets as reported by the Senate committee, noted that "except

for Castro all the statemen were assassinated." Ankara failed to

cite the committee's finding that the United States was not

necessarily involved in implementing the plots.

CYPRUS Generally sparse reaction in the Cyprus press included

the vitriolic comment of the pro-Makarios 0 FILELEVTHEROS,
whick noted that "only Fidel Castro (and not Makarios?) escaped
the death with which he had been 'tagged' by the CIA" and concluded:
"Spit on them--they deserve it!" The Communist paper KHARAVYI, in its
"Our Views" column charged that the "imperialist conspiracy'" and the
"sinister criminal syndicate of the American CIA" have spread
worldwide, including Cyprus, which "“has also been the victim of
precicely these interests, where the notorious circles of EOKA B
were found to play the abominable and treacherous role of the venal
tool of imperialist plans." )

SPAIN Of the Spanish papers moniteored, only Barcelona's LA

VANGUARDIA on 22 Novembe» carried materials on the Senate
report. The paper devoted almost an entire foreign news page to the
subject. Angel Zuniga, the newspaper's New York correspondent, drew
attention to the fact that the report "was unable to draw concrete
conclusions ahout who authorized the conspiracies," commenting that
this was a skillful way of shaking off final responsibility, "in what
one commentator has already called the Church coverup." The paper
also carried dispatches on CIA's involvement in Chile, but noted
Secretary Kissinger's denial that the United States was involved in
the coup which overthrew the Allende regime.

AUSTRIA Vienna radio on the 2lst carried a five-minute repert
by one of its U.S. correspondents summarizing the Senate
report and highlighting details of the assassination plots, but the
radio offered no comment. Vienna press comment was confined to two
papers, the semi-official WIENER ZEITUNG and the Socialist ARBEITER-
ZEITUNG, WIENER ZEITUNG oa the 22d argued that secret intelligence
work is "dirty work" but apparently indispensable to both East and
West, and mecessary cleanups should be made without resorting to
"masochistic publicity" that is apt to do "tremendous damage" and
to "weaken the Americans with whose strength or weakness the entire
West stands or falls." ARBEITER-ZEITUNG the next day hailed the
"relentless consistency" of the Senate investigation, pointing out
that the cleansing process now following the "monstrous CIA plots"
constituted "some guarantee that gangster methods will get less and
less room also in pcwer politics." Both papers mentioned secret:

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Releasé 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

gy



Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6
\

FOR OFFICIAL USE ONLY FBIS SPECIAL MEMORANDUM
25 NOVEMBER 1975

-4 -

intelligence activities of the East bloc states, and ARBEITER-
ZEITUNG specifically reminded the communists that the world wag
still waiting in vain for a Public report on the activities of the
Soviet secret police.

OTHER COUNTRIES Portuguese papers through 22 November carried

only one report on the Church committee's
findings: Lisbon's DIARIO DE NOTICIAS on 22 November car:ied a
roundup of Western press agency reports on its back page, desecribing
without comment the alleged plots and their victims. The Brussels
paper LE SOIR on 22 November carried an AP account detailing the
Senate findings and highlighting the alleged plot to kill Patrice
Lumumba. There was no comment.

FOR OFFICIAL USE ONLY

- - Approved. For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6
Y

FOR OFFICIAL USL ONLY FBIS SPECIAL MEMORANDUM
25 NOVEMBER 1975

—-5_

LATIN AMERICA

- Monitored noncommunist Latin American media have treated the Senate
Intelligence Committee's report released on 20 November as a routine,
minor event. The only available comment, 1n a conservative Argentine
English-language rewspaper, criticized Senator Church and Congress for
going too far in public revelations of CIA activities and suggested that
Congressional immaturity and early 1976 election campaigning weve
motivating factors. Reportage on the Senate committee report by Latin

P American radios generally was carried well down in newscasts, was based

Y upon press agency accounts, and included acknowledgments that Cuban

T Premier Castro had been the target of alleged assassination attempts.

Ty Argentina's Buenrs Aires HERALD took a generally critical view of the

S Senate ccmmittee's revelations, in a 23 November editorial questioning

i + . Senator Church's judgment in revealing the names of agents allegedly

7 1 involved in assassination plots and doubting the "maturity" of Congress
as a whole. The paper observed that the issue was not whether it was
"ethical or even couvenient" to assassinate foreign heads of state,

. . but that Senator Church wanted to expose the names of people "who at

b g the time were doing what they were told to do, and usually running

“; rﬁ very grave danger i1 what they interpreted was the service of their

. country." The HERALD added that Senator Church was "letting the

3 q\gz shadow of the Statue of Liberty blot out the fact that democracy has to
E T be fought for--~and not always openly with a flourish and a swordsman's
N stance."

,ﬁ."-g The editorial concluded with retrospective praise for earlier U.S.
L, investigations of “Watergate" that led to the unseating of former
i President Nixon, while declaring that disclosure of the CIA's worldwide -
'y activities was of more international significaunce because of the U.S.
world leadership role, which in turn meant 'not everything" could be
made public. It noted that Congress would be able to draw the line on
) public revelations of secret U.,S, activities only when "it has itself
N achieved maturity, and this does not seem to be the case just yet--at
' least not in pre-elention years."

As1A, AUSTRALIA

) JAPAN Major Tokyo papers on 21 and 22 November gave extensive

lﬁ@ e frontpage coverage to reportage by Washington correspondents
. and international news agencies on the Senate Intelligence Committee's
report. Most papers featured editorials or comment by their U.S.
correspondents.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




A\l

FOR OFFICIAL USE ONLY FBIS SPECTAL MEMORANDUM
Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R00020Q328002M31:R 1975

-6 -

Almost uniformly, the press comment deplored U.S. Government
"corruption" and the CIA's "dirty activities" while at the same time
lauding the U.S. Congress for having had the courage to make the
report public. An ASAHI editorial on the 22d was typical, expressing
shock at the CIA's "unbelievable degree of corruption,"”" while arguing
that U.S. prestige had been "erhanced" by the Congress' "having had
the courage to expose this shameful conduct.” 1In a similar vein,
TOKYO SHIMBUN on 24 November observed editorially that the revelations
have tarnished the U.S. "image," but concluded '"nevertheless, the
conscience it hzs shown in making the report public must have given
the whole world a favorable imprecsion,'" Most of the comment did not
address tue question of the report's impact on the future of CIA.

The JCP organ AKAHATA reacted to the Senate report in a 24 November
editorial alleging that the assassination plots were "based on the
anticommunist theory that anything should be d.ne to beat communism."

THAILAND Reports on the substance of the Senate committee’: report
were published in all three Thai English-language papers
and in several of Bangkok's Thai-language papers. Some of the comment
harshly criticized CIA; and a column in SIAM RAT observed that it was
obvious why President Ford tried so hard to keep the secrets of the
Agepcy, even to the extent of firing William Colby to "keep him quiet."
A report in PRACHACHAT warned that the Senatz report demonstrated that
the United States would do anything, ''no matter how depraved," to protect
its interests. The English-language Bangkok POST, while condemning the
"intolerable" exnesses revealed in the report, noted that the White
House must share a "large portion' of the blame and praised the release
of the report as a '"tribute to American democracy." "

OTHER ASIAN, Few other Asian newspapers are yet available, but
AUSTRALIA the Senate report was mentioned in some monitored
broadcasts. The Delhi radin carried a news rerort
on the release of the report and quoted Secretary of State Kissinger as
saying that CIA assassination activities would be discontinued but other
secret activities would not. The Colombo domestic service briefly
described for Sri Lanka listeners the content of the report and cited
recommendations for legislation outlawing assassination attempts.
The Singapore radic mentioned the report and noted President Ford's
statement that the disclosures would not affect the future of
Dr. Kissinger or the Administration. Kuala Lumpur's intérnational
service carried a short report noting that no evidence of U.S.
Presidential involvement had been found.

The only available Australian comment was an editorial from the AGE
newspaper in Melbourne, broadcast by Melbcurne radio, which asserted
that "there was nothing, no matter how weird or ghastly, to which this

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




Al

FCR OFFICIAL USE ONLY  FBIS SPECIAL MEMORANDUM
Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R00020042856BL8 1975
-7 -

organization would not stoop in pursuit of its dubious and immoral
aims." The paper went on to express the hope that the lessons would
not be lost on Australian intelligence organizations.

AFrICA

Very sparse available African media treatment of the Senate Intelligence
Committee report suggests that it has received low-key, largely factual
publicity. Monitored African radio broadcasts have not mentioued the
committee's report, In North Africa, Maghreb newspapers through

22 November, with the exception of the Algerian EL MOUDJAHID thkat day,
had carried no comment on the Senate report. EL MOUDJAHID was the

only one even to report the subject, in an 800-word dispatch outlining
the alleged plots and their irtended victims and naming the CIA officials
implicated.

MiDDLE EAsT

Apart from a distorted Baghdad domestic radio report on the Senate
committee document claiming direct Presidential culpability, and an
Israeli broadcast over Jerusalem radio stressing the lack of direct
evidence concerning Presidential-level orders for the alleged
assassination plots, Middle Eastern radios have given the Senate report
very little publicity.

Baghdad's broadcast on the 21st noted that "an official report" by the
committee had "affirmed" that CIA was involved in the assassination
plots, listed the foreign leaders targeted, and claimed that the
report "stressed that the Presidents of the United States were fully
responsibie for these attempts' as leaders of the executive branch,
Baghdad drew no distinctions on the evidence in each case, as the
Senate report actually had done. The Jerusalem radio, on the other
hand, highlighted its report with the statement that the Senate
committee "has cleared former U.S. Presidents of suspicion" and
pointed out there was '"no direct evidence" linking CIA activities

with Presidential instructions. The Israeli broadcast also noted
corrective legislation "demanded" by the report to forbid conspiratorial
connections abroad by U.S. citizens.

Cairo radio newscasts on 22 November and the influential Cai-o paper
AL-AKHBAR on the 2]st and AL-AHRAM on the 22d acknowledged piblication

of the Senate report without comment, as did the Kuwaiti AS-SIYASAH

on the 22d. Short, factual news agency dispatches datelined Washington
were published in the Jordanian AL-AKHBAR and the Damascus AL-BA'TH on
the 21st, and Beirut's English-language DAILY STAR on 22 November.

The newscasts of the Jordanian, Libyan and Voice of Palestine radios

have ignored the report in monitored broadcasts, while the Lebanese and
Syrian radios each acknowledged its publication in short, factual reports.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



: CIA-RDP86T00608R000200120002-6 .
Approved For Release 2005/08/19021( SIPI’ICIAL USE ONLY FBIS SPECLAL MEMURANDUM

25 NOVEMBER 1975

. 8-
II, COMMUNIST COUNTRIES

THe SovieT Union

Moscow has provided low-key coverage of the Senate committee's report
through several TASS dispatches summarizing the report and reaction to
it within the United States. Soviet media have not offered any direct
comment on the report's findings, though they have replayed critical
editorial comments by some U.S. newspapers. While several Moscow
papers have published the TASS dispatches on a seclective basis, as of
24 November the party organ PRAVDA had not even mentioned the
committee report., TASS items have also been carried in Moscow radio's
domestic service, but the only available report in Moscow's inter-
national services is in an Arabic-language broadcast on Moscow's
purportaedly "wnofficial" Radio Peace and Progress. The treatment of
the report in Qoviet medila is consistent with Moscow's practice

during the course of the Senate and ilouse investigations into U.S.
intelligence activities of providing regular, nominally factual,
coverage of developments and subsequent negative reaction from within
the country.

The TASS-attributed dispatch on the release of the Senate committee's
report published in the central press on 23 November (except for PRAVDA)
cited its revelation of "at least eight CIA plots" against Cuban

leader Fidel Castro, planning in 1950 for the assassination of former-
Congolese leader Patrice Lumumba, and plotting in 1970 against

Chilean General Rene Schneider. The description of Chilean events
implied that General Schneider's death in October 1970 was the

direct result of U.S. action. The report noted the Senate committee's
observation that the attempt on Lumumba "ended in failure," though
adding that he was "villainously killed" in January 1961.

The 23 November central press report on revelations about the "monstrous,
criminal activities" of the CIA concluded by noting the comment by the
Senate document's authors that the harm caused by such actions to U.S.
foreign policy and prestige abroad was "incalculable." A dispatch oa
the 24th reporting U.S. press reaction noted that voters, members of
Congress and the press had offered "loud and wrathful protest'" over CIA
activities. It ciied the New York TIMES as observing that the United
States had "gotten mixed up in" activities which contradict "inter-
national moral standards." And a further dispatch on the 24th

replayed a CBS report that "upper circles in Washington" were
attempting to conceal further details about U.S. involvement in Chile
leading up to the ouster of Salvador Allende's government.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



fOR OrFICTIAL USE ONLY TBIS SPLECIAL MEMORANDUM
Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00%08KN00 3084 Jobio:-6
. -9 -

EasT EUROPE

Only East Germany, lHungary, and Yugoslavia have commented so far on the
U.S. Senate Intelligence Committee's report on assassination plots.
Factual accounts have appcared in the media of Bulgaria, Czechoslovakia,
and Poland, but Romaria and Albania have so far ignored the Scnate
report. FEast German reaction is in line with the anti~U.& tone of
other recent comment, including that on the U.S. cabinet changes ecarly
this month. The vituperative and relatively volumlnous East Berlin
comment has stressed that the Administration tried unsuccessfully to
prevent publication of the report, that the whole truth has still not
been fully revealed, and that the report was rcleased only after over-
whelming public opinion demanded it. For example, an Arno Friedmann
commentary on the East Berlin domestic radio on the 21st cynically
dismissed the view thkat the relecase of the report represented a positive
democratic self-cleansing process, asserting that "everybody, really
everybody, kept quiet until the whole thing stank to high heaven."
Friedmann went on to point out that "brutal' U.S. imperialism used the
kind of intelligence service that "accords with its character."

Budapest and Belgrade took a more benign approach, viewing the release
of the Senate report in the context of the heatingup of the U.S.
Presidential election campaign. A commentary carried on Budapest
domestic television, also on the 2lst, took a more restrained tone--
characteristic of Hungarian media treatment of the United States.
Following a routine condemnation of the alleged assassination plots, the
talk conjectured that the struggle for power positions among U.S.
economic, poljitical, and military interests was growing more intense

on the eve of the Presidential campaign and that "the legislature would
like to curtail the Presidential jurisdiction, which according to some
members of Congress is excessive."

A Washington-datelined Budimir commentary carried by the Yugoslav TANJUG
on the 23d als: discussed the report in terms of domestic politics. It
assessed the r=lcase of the report as a victory for the Democratic
majority in Congress at President Ford's expense. TANJUG observed that
"Ford has lost th¢ battle, and his opposition to publication of the
report could have certain political consequences" in the Presidential
campaign. The Belgrade commentator was notably moderate toward the
United States in predicting that the release of the report would not
result in any serious deterioration in U.S. relations with foreign
countries. In this connection he surmised that Castro--allegedly the
target of numerous assassination plots--had already known about the
plots for a long time, and that his readiness to normalize relations
with the United States would not undergo any significant change.

FOR OFFICIAL USE ONLY -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




FOR OFFICIAL USE ONLY FBIS SPECIAL MEMORANDUM
Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R§0A300M2AA02% 5

- 10 -

CuBa

The most striking aspect about the relatively low~keyed and selective
treatment by Havana media of the Senate Intelligence Committee report
on assassination plots is the complete omission thus far of any
acknowledgment that Cuban Premier Fidel Castro was one of the
purported targets. Instead Havana has focused entirely upon alleged
U.S. attempts against former Chilean Army chief General Rene
Schnr.ider and U.S. efforts to prevent the late Salvador Allende from
taking office as president of Chile.

The obviously deliberate omission is consistent with domestic Cuban
media's past tendency to play down talk of assassination attempts.
While both Fidel and Raul Castro have publicly acknowledged awareness
of such alleged U.S. attempts in the past, their statements have
generally been reserved for the foreign press or were publicized only
in Cuba's PRENSA LATINA for foreign audiences. Most recently, for
example, Raul Castro in a 19 September interview with the Mexican

EL DIA noted that, "The CIA attempts against Fidel that we denounced

14 years ago when no one believed us are cited in the press daily now."

i e

Dwelling almosc entirely on Chilean events related in the report, the
closest Havana came to acknowledging that there were other efforts
affecting Cuba came in a Havana domestic radio report on the 20th--

before the Senate report was released. It noted "former" CIA Director
Colby's request that Congress keep secret the names of CIA officials

who "participated in assassination plans" in the report to be issued

later that day. Havana described the Senate study as covering
"assassination plans, CIA operations to overthrow Chilean President
Salvador Allende and other governments in this hemisphere and in the
world," and U.S. "domestic espionage." Havana domestic and international
radio reports, as well as Cuba's PRENSA LATINA agency, after release

of the Senate report on the 20th concentrated on "CIA assassination plans,"
the allegations that former President Nixon had ordered the kidnaping of
Chilean army commander General Schneider, and gave extensive details

on alleged CIA activities in Chile. There were no subsequent Havana f
references to alleged CIA attempts tooverthrow "other governments in ‘
this hemisphere."

P T N T S S a2 P

As1ian CoMMUNIST STATES

As of this writing, there has been no monitored reference to the Sepate
committee's report on foreign asssssinations by communist media in
China, North Korea, Laos, or Cambodia. North Vietnam took note of the
report in a brief news item, broadcast by Hanoi radio on 22 November,
which maintained that the report "provided concrete evidence that CIA
bad carried out assassination plots" against foreign leaders and that
President Ford had engaged in a "heated struggle" with Congress to
prevent 1its release.

FOR OFFICIAL USE ONLY

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP867005085R000200/120002-6

WORLDWIDE MEDIA ATTENTIOM TO INVESTIGATIONS OF CIA

This meworandum provides a representative gampling of comment in i
worldwide medla on the investigations of CIA, from last December

to date. The survey of material over a 10-month pexrlod revealed
that the CIA story has not been a big "media event" in any foreign
media. In the communist world, Pcking has totally ignored the
investigations; Moscow and East Europe have reported the more
sensational revelations, but have offered little comment. Available
material from Middle East sources provided no significant comment,

None of the comment deals directly with the question of continued
cooperatlon between foreign intelligence services and the CIA;

however, there are some iIndications of British concern that the
continuing investigations might produce embarrassment for its own
intelligence service regarding past cooperation. Canadian media

also duly reported the official investigation ordered there last May
of CIA operations within their borders. There has boen very little
consideration in general of the long-range impact of the investigations
for CIA, but some West European comment suggests the results might be
beneficial. ’

Given the paucity of comment from most areas, broad generalizations are
difficult to make and this memorandum is perforce descriptive

rather than analytical, It is divided geographically and, with the
noncommunist countries, the material described represents virtually
all of the available relevant comment rather than selected highlights.

WESTERN EUROPE & CANADA

Great Britain: While available British media say little about the
CIA investigations, one newspaper did noie concern that they may have
an impact on British intelligence. Chapman Pincher, in the 13 June
DAILY EXPRESS, reported growing fears in Whitehall that the British
Secret Service might be implicated in the investigation of improper
CIA activities, including assassinations. He wrote:

There has been close collaboration between the Secret
Service--MI6--and the CIA over many years and the CIA
secret records may reveal instances where they have
worked together on "dirty tricks." While the Secret
Service is now forbidden to take part in political
assassinations or other forms of violence, this was
not true several years ago and the CIA inquiries are
believed to cover the last 20 years at least.

Shortly after the Rockefeller Commission was formed, early British
press comment was quoted in the 11 January BBC World Service press

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

P S T




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

review, The TELEGRAPH saw the CIA investigation as a reflection of
*he Amerilcan post-Watergate mood, In which even the idea that a
secret service should conceal things "is apparently regarded as
outrageous." It added that the KGB '"must be really enj-ying this."
The SCOTSMAN commented humorously on charges that the C.A had been
spying on London's subway, but went on to say that '"the problems
raised by the charge are not perhaps quite so silly. 7t is not in

- the interest of America or its allies that the CIA should go off its
head."

On 12 January, a SUNDAY TELEGRAPH article sald Whitehall security
experts were noting the increasing number of CIA operatives in Britain,
France, Italy and Spain, and reported that some of tha CIA people were
entering Britain in the gulse of tourists or lecturers. This was said

to reflect American uncertainty about the stability of existing

regimes, particularly in Italy and Spain. The paper said: "Even Britain
is no exception: Strikes and galloping inflation have led some CIA
chiefs to the belief that there could be some kind of coup.":

Comment on the Rockefeller Commission report appeared on the 11 June
BBC World Service press review, A TIMES editorial said that CIA had
been drawn into domestic activities during the protest wave of the
1960's and "was also contaminated by the way in which a corrupt and
increasingly paranoiac White House confused political cnemies with
threats to the security of the state." The TIMES also said that the
CIA deserves protection from indiscriminate criticism but that it

also requires close and regular scrutiny. Vice President Rockefeller's
recommendations were regarded as "a sensible compromise." The
GUARDIAN was cited as saying that Congress was inevitably going to have
to be more involved In supervising intelligence operations. The DAILY
EXPRESS said it would be "disastrous for America if a Watergate-type
scandal were to erupt over Ford's refusal to make public some evidence
about CIA activities." The paper added: '"When Moscow discloses the
working of the KGB President Ford may review his policy of silence on
the CIA, and not before."

Cznada: A Montreal broadcast to Europe on 29 May reported that the
Canadian Government had oxrdered the Royal Canadian Mounted Police to
investigate charges that CIA had operat..] illegally in Canada.

Solicitor General Warren Allmand, at a meeting of the House of Commons
Justice Committee in Ottawa, was reported to have said in effect that
espionage was espionage no matter which country is involved. He said
that if the CIA was found to be operating illegally in Canada "“the matter
would be turned over to the Department of Exterral Affairs.”

Germany: The available West German comment all focused on the Rockefeller
Commission report and some of it noted the harmful effects of publicity.
An 11 June FRANKFURTER ALLGEMEINE editorial, for example, said: "Nothing
is more harmful to an intelligerce service than publicity, and at the
monent the CIA is better known tian any star." The paper concluded that
the CIA was involved in political violence and mentioned the assassinations

-2 -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




———r e -

of Apgproved ForRelease 2005/08/02 : FRRPREAT00898790940013999 t?o put

the allegations in perspective by referring to the greater ruthless-
ness of communist intelligence services., It was because of this, the
paper sald, that Ford "did not chide his own intelligence scrvice.

He has condemned excesses.  This, too, will be harmful to the CIA,

but the President's pPresentation to the public was necessary. On the
one hand, he has an implacable Senate on his back. On the other hLand,
this purging process may be wholesome for the CIA, After the political
thunderstorm the intelligence service can at long last disappear from
the headlines."

A broadcast to Africa by Cologne's Deutsche Welle service similarly
remarked on the dangers of publicity: "In the case in point, the
Rockefeller report on the CIA, there is a danger that the call for
publicity and greater controls could be carried to such a point as to
make impossible the normal running of an intelligence—gathering agency.
President Ford is aware of this danger and has attempted to counter it
by declaring that the CIA ig absolutely vital for the survival of the
nation and that, in the future, it will have to work within the law."

A commentator on Cologne's Domestic Service, however, saw the greater
danger emanating from the CIA ditself, lle portrayed an internal power
struggle "between military-oriented and sober analytical forces,
between officials who defend power with all means and those defending
it solely by legal means." This commentator concluded that 4f the

CIA is vitally essential to the United States, "then the President
will have to reform it. Otherwise, it might become more harmful to
the country than what it ig combating,”

France: A 12 June LE MONDE editorial on the Rockefeller report found
it noteworthy that a presidential commission was set up to investigate
the charges against the intelligence service and that it published a
report. This '"could not be imagined in any other Western cemocracy,"
The paper blamed the problems of the past on White House pressure and the
careless supervision by Congress. It said that the CIA had shown by
its willingness to cooperate witl. the Rockefeller Commission and the
congressional investigations thac it wanted to shed the marginal
activities for which it had been criticized in order "to devote its
time unmolested to what will alwvays remain its sancrosanct and, in

any case, unquestioned sphere: Spying by a superpower on the rest of
the world."

Norway: The Oslo AFTENPOSTEN ediporial on the Rockefeller report said
that political assassination in peacetime must be regarded as
unacceptable for democracies, but it regretted that "excesses committed
by the CIA led some circles to want the entire intelligence service
abolished." It underlined the importance of intelligence services as
an instrument of state, and especially for the United States, which
must counter the efforts of the KGB. AFTENPOSTEN contrasted the
secrecy in which the KGB operates to the publicity surrounding CIA,

-3 -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6




A d F ; - -
proved For Relgass 2005108102 CIARDRBSTA0802R900209120003,

democracy. 'The disclosure of weak points will in reality be
the strength of American socilety," the paper concluded.

Austria: Vienna's Soclalist Mayor Gratz, at a Socialist rally in
Vienna reported by Vienna's WIENER ZEITUNG on 14 February, criti-
cized the CIA role in Chile and the mentality that believes
democratic America can be defended with the aid of dictatorial
regimes. But the mayor went on to praise the resilience of American
democracy, as demonstrated by the varlous investigations. Gratz
said: '"Our belief in democracy is strengthened by the fact that

in the United States a process of self-purification from political
corruption and the power of the CIA is now underway. Ideas have
always triumphed over cannuns."

LATIN AMERICA

Chile: Two Chilean magazines, in commenting on the Rockefellex
Commission's findings, mentioned possible harmful effects, although
they were not terribly explicit. "A 23 July article in Santiago
ERCILLA said: "As was to be expected, several sectors became
concerned that the iInvestigation would harm the CIA's security in
some nations, as well as its respectablility in others—-and in all--
its possibilities of operating in the future." The 19 June Santiago
QUE PASA said: "Furthermore, other well-informed columnists have
said that obviously there are persons who are interested in under-
mining the CIA's operations and whose revelations have endangered
the lives of many of its agents or disrupted vital counterespionage
operations."

Dominican Republic: In an 8 March Santo Domingo EL CARIBE interview,

Gen Antonia Imbert Barreras, one of two remaining suvivors of the
anti-Trujillo plot, flatly denied allegations in Washington POST articles
about CIA involvement in the Trujillo assassination. Imbert said:

"I firmly reject--not as a participant in this historic event, but as

a common citizen——this allegation that the CIA intervened in the
execution of Trujillo."

Panama: A commentary on Panama City's Radio Libertad on 9 January
declared that Vice President Rockefeller, through his investigation,
might be able to reestablish Executive Department contvol over CIA and
thus evase "the low esteem in which the CIA is now heid--with good
reason: A first step could be to change its name."

The nominally pro—government Panama City newspaper CRITICA carried

a 27 August editorial on an article in the Caracas magazine ELITE
entitled "Omar Torriios Is in the CIA's Sights." The article claimed

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



that chHPRIS, 4 ep. Fan r%_!ezalﬁe' 2000/08102 - CIARDE 86 190608R000299140002-6
American country. CRITICA ridiculed the idea, sayinp that if

the United States tried to make another Vietnam out of PYanama

all of Central America would joln Panama to oppose this. The
article also claimed that Torrijos had rejected a $2 million

CIA bribe not to return to Panama while he was in Mexlco in

1969.

Bolivia: A 12 June article by La Paz PRESENCIA's director
Huascar Cajias K. deplored the activities revealed by the Senate
and the Rockefeller Commission, but contrasted the behavior of
democracies, which can correct thelr own abuses, to dictatorships
which commit worse abuses unimpeded.

Mexico: A 28 January editorial in.lMexico City's rL DIA attributed
terrorist attacks in Mexico City and elsewhere in Mexico to CIA
instigation. In a rather labored effort the paper sought to demon—
strate that, despite appearances, the incidents could nut be the
work of leftists because they would have no reason to oppose the
progressive policies of President Echevarria. The editorial said its
thesis was bolstered by the testimony of CIA Director Colby and
former CIA directors to investigating agencies.

Muxico City's EXCELSIOR, as quoted by Havana's PRENSA LATINA on .
14 January, warned against the tendency to take CIA lightly after
charging CIA agents with committing, instigating, and recommending
political assassinations. The paper urged its readers to consider
seriously the possibility that the CIA may have been, is, and will
continue operating in Mexlco.

Peru: 4. 25 June Lima EXPRESO article by Mario V. Guzman Galarza
complained that, despite the Rockefeller report, influential
segments of the U.S. public feel thzt what was denounced as illegal
and a violation of U.S. citizens' rights is perfectly legal abroad
on the grounds of "national security." After reciting the usual
litany of charges concerning the U.S. role in Latin America, the
writer expressed skepticism about the "new dialog' the United
States favors with Latin America, and concluded with an entreaty
to the U.S. Congress "to prohibit the CIA's illegal activities

in Latin America and the rest of the Third World" if it truly
desires improved relations.

Venezuela: The Rockefeller Commission investigation was lauded by
the 19 June Caracas ULTIMAS NOTICIAS as a vindication of U.S.
democracy and a reproach to the habitual anti-U.S. elements who
"parrot the 'horrors' of the CIA while they shamelessly play the
ostrich with regard to the KGB."

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

[}
“




ApBraved FanReleans 200008102 « (ARPP 36 HRGOSRANRA0RUPFas questioned

about: alleged plots to assassinate him, and iIn each case Castro replied
that he had long been aware of such CIA plots. Interestingly enough,
in the 8 May press conference at Havana's Palace of the Revolution
during Senator McGovern's visit, the assassination question came after
Castro had spent much of the meeting expressing his wish for improved
relations with the United States., As reportcd by Havana's PRENSA
LATINA, there was no indication that Castro regarded the alleged
assassination attempts as an impediment to such improved relatilons.

In a 10 July interview in Santlago de Cuba, while accompanying Jamaican
Prime Minister Manley, Castro explicitly exonerated all three Kennedy
brothers of any responsibility for the plots, according to Mexlco City's
INFORMEX agency.

While Havana radio has reported developments in the investigations,
these reports have been relatively straightforwzrd and have taken no
identifiable line. A Havana Domestic Service broadcast of 22 March,
though, did say that CIA was trying to refurbish its image in th= United
States, and toward this end "has retired the head of its Latin American
department, D, Phillips, so that he--as a simple citizen——can head an
active propsanda campaign in defense of CIA activities.”

AFRICA

Nigeria: Both CIA, and FBIS in particular, were subjected to a brief
flurry of criticism in July when the Nigerian Government was pushing
for return of the U.S. Embassy annex in Lagos and some journalists also
attempted to exploit the presence of the FBIS bureau in Kaduna, Citing
the Marchetti-Marks "Cult of Intelligence" for its revelation of the
CIA-FBIS relationship, columnist Haroun Adamu in the 6 July Lagos
SUNDAY TIMES insisted that the Nigerian Government make public the
agreement between Nigeria and the United States and disclose the real
purpose of the FBIS bureau, He said that Ministry of Communications
experts should inspect the bureau and that "Americans should either s<.11
the outfit to us or crate their equipment and send them home."

An 8 July editorial in the Jos NIGERIAN STANDARD entitled "Flush Out
the CIA" detalled the CIA assassination plots allegations, mentioning
Castro, Trujillo, Lunumba, Diem and Allende, and went on to say: "With
this evil record it is a pity that the CIA should be allowed to xun a
communication center in this country." The paper pursued this theme
the following day, asking: "When shall we sum up enough courage to
send the CIA and the British intelligence outfit packing?"

Ugands: A Uganda "military spokesman" was queted by Kampala radio on
20 Januxary as charging CIA with the deaths of President and Robert
Kennedy, Patrice Lumumba and Che Guevara. With a confidence worthy of
President Amin, the military spokesman warned would-be plotters that
CIA could not possibly penetrate into Uganda because all CIA plans are
well known,

-G -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

ASIA .

Noncommunist Comment: The intelligence investigations have been

reported infrequently and briefly in dispatches attributed to Western |
news agencies throughout the year, but there has been little or no
comment except in isolated instances.

Japan: A JAPAN TIMES editorial in June, following release of the
Rockefeller report, observed that it had yielded no surprises, confirming
"what most people suspected: that a clandestine organization with this
much power almost certainly will exceed its authority and violate the
law unless held firmly in check." It noted that Americans were

"shocked" mainly because "CIA dirty tricks were played against themselves."
Taking a balanced view, JAPAN TIMES added that one could not expect the
Soviet Union to subject its own KGB to public investigation, concluding
that '"no doubt the CIA will be needed as long as the communist states
continue to make espionage one of their major activities abroad." It
predicted that the congressional investigations would mean "CIA's
effectiveness no doubt will suffer in the process," a price that "must
be paid to preserve freedoms in the world's largest demornracy and to
prevent criminal acts abroad.”

Thailand: The conservative Bangkok POST adopted a "hands off" viewpoint,
noting in June that while the CIA is "indeed a criminal organization,"
except for thu times when Thailand "has been a victim of CIA plots, this
is an interual affair of the United States——and they are welcome to it."
A Thal vernacular newspaper, RUAM PRACHACHAT, in August provided a
detailed account---said to be based on congressional testimony by a CIA é
political affairs expert-_of alleged CIA support amounting to some
$12.5 million to the "Rawaphon" political movement in Thailand, and of
alleged espionage directed by U.S. charge d'affaires in Thailand Edward
Masters.

Communist Comment: Rare references to the CIA investigations in Asian
communist media, primarily from North Vietnam and Noxrth Korea, dealt
primarily with revelations and ties to their own regional experiences
involving the Agency or employed doctrinaire pPropaganda stereotypes to ]
attack the United States, its leaders, and Agency officials. Reportage :
on the investigations was infrequent and brief. There was no known

speculation on the potential herm to CIA cooperative relations with other

Western intelligence organizations.,

North Vietnam: NHAN DAN, commenting in January after the first New Yori.
TIMES revelations about CIA, noted U.S. public indignation over the
exposés, blamed many of the illegal actions on the Nixon Administration,
and launched a vituperative attack on DCI Colby for his role in the
"savage crimes perpetrated by the CIA" during the "U.S. war of aggression
in Vietnam and Indochina." NHAN DAN charged that Colby "personally
directed' the Phoenix pacification campaign, which it claimed "masszcred"
"hundreds of thousands" of Vietnamese compatriots. Noting alleged CIA
involvement in plots in Cuba, Chile, and Africa, the paper concluded

-7 - -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

o



Approved For Rel : -
o1, Approved For Release 2003/08/02; Gy RRR8ETPPROBRANNZ001 200026 rue
nature of the CIA as a2 dangerous tool of repression" and had
confirmed that CIA is "indeed a kind of state within a state."

North Korza: North Korean press comment in June, after release
of the Rockefeller report, denounced in standard vituperative
Pyongyang form the "despicable and heinous” plots by "U.S.
imperialists and their stooges" against Zaire, adding that the
revelations had exposed the "dirty nature of the U.S. imperialists,
human butchers and barbarians."

USSR

While Moscow has duly reported or commented on all the disclosures
ensuing from the Rockefeller and congressional investigations of
CIA, the subject has never approached being a major toplc for Soviet
media, either in terms of coverage volume or authoriative comment.
The revelations have largely been ignored by Moscow's domestic radio
and not hearily featured in the Soviet central press. In fact, the
lengthiest Soviet exposftion of the CIA story was not even a Soviet-
originated piece but rather a 5,200-vord, slightly abbreviczted
reprint of articles on CIA in the 23 June issue of NEWSWEEK. The
reprint appeared in a July issue of the Soviet foreign affairs
journal ZA RUBEZHOM and was prefaced by an introduction critical of
the Rockefellcr Commission report.

In comment for overseas audiences, the most frequent theme was the
threadbare nature of American bourgeois democracy, as exemplified
by the revelations of domestic surveillance, infiltration of ‘
dissident groups, and mail intercepts. Other prominent subjects
werz political assassinations and the failure to destroy toxic
substances. Regarding assassinations, the more lurid charges were
largely restricted to Moscow's purportedly "unofficial" Radio Peace
and Progress. A 15 August Peace and Progress broadcast in Spanish to
Latin America went so far as to accuse CIA of having assassinated
President Kennedy to forestall expected punishment for the Bay of
Pigs failure. In reporting and commenting on the toxins, Moscow
stressed that failure to destroy the poisonous materials was in
violation of presidental orders, but did not play up the fact that
this also violated an international agreement signed by the Soviet
Union as well.

While several Soviet comrentators attributed questionable CIA activities
to the cold war, one commentator professed resentment at efforts

to shift the blame to the Soviet Union. Vladimir Pozner, in an
English-language broadcast to Latin America, after noting that Operation
Chaos, drug experiments on humans, and mail covers were all being tied
to concern about the USSR, said: "But I certainly do want to say in

no uncertain terms that I, as a Soviet citizen, cannot protest strongly
enough against what I would call insidious attempts to morally justify
the CIﬁ"by shifting the responsibility for its activities to the Soviet
Union.

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6
There has been no Sovict in-depth speculatilon on the iong-range
impact of the fnvestigations on the Agency, but Boris Strelnikov,
in commenting on the Rockefeller report in the 15 June PRAVDA,
said that though the report confirmed violations of Americans'’
rights, it also defended the CIA's activities overall and rejected
any radical changes in the laws und.r which it operates. This
indicated, Strelnikov wrote, that although CIA "may have beern
slightly scared off, [it] will be sble to continue its secret
activity further."

EASTERN EUROPE

The communist media of Eastern Europe have regularly exploited the
recurring revelations of worldwide CIA activities during 1975 along
doctrinaire propaganda lines, for the most part pointing to the new
"geandalous revelations" as confirmation of beliefs long held in the
soclalist states about the evils inherent in the U.S. intelligence
apparatus., Available comment has completely avoided the question of
whether the disclosures might harm U.S. intelligence relations with
other Western powers. Judgments about the effects upon CIA have
mainly concluded that despite the public attacks, the CIA, "a state

within a state, a kind of parallel government," will change little -

and lose no significant part of its power. East German and
Czechoslovak commentators appear to have been the most prolific in
anz .yzing the CIA crisis, and have dealt the hardest blows.
Yugoslavia and Poland rarely discussed the suject, and then in
relatively restrained, reportorlal terms.

Hungary: Hungarian comment expressed doubt that the current congressional
investigations would be carried through to conclusion because of the
potentially 'wvery grave consequences" that would ensue not only in the
United States but "foremost in the NATO countries." An atypical
Hungarian commentary, noting that CIA spokesuen were "unduly self-assured"
in maintaining that CIA did nothing on its own initiative, without
approval higher in tiie government, concluded that "there are a number

of indications suggesting that they are right."

East Germany: East German comment in June, reacting to the Rockefeller
report, described CIA as a "creation of the cold war' whose continuing
interference in other countries' affairs "does not fit into today's
altered world in which th. tendencies of detente have the upper hand."
Another East Berlin radio commentator, who characterized the United
States as a "police state" in the wake of CIA and other agency domestic
activities, went on to offer a rare defense of “socialist secret
services" and "socialist spies." He declared that 'because there is
such 2 thing as imperialism in the world, the socialist states have to
protect their lives, even with the secret services." However, he stressed,
citing German spy Richard Sorge's work to defend "peace" in Japan
during World War II, "socialist spies" have never committed murder and
"did not so much as spit in the faces" of the enemies of socialism,
"although they would have loved to do so." .

-0 -

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

o




Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6

Czechoslovakia: Czechoslovakia's radio b;oadca?ts for Afric? hazct
'répcatedly—gigioited Western reports on CIA actlvitlcs to ﬁo;nilezed

. : ' 3 da" seeking to demonstrate a :
the "hypocrisy of Western propagan I

fectd : Prague said should be categorize
perfection of what as bourgeo

j izcd for African ldisteners tha P
democracy." Prague ecmphasizc ' _ : orte
t African and Latin Americ:
CIA assassinations or attemptﬁ agains AmeYLean en
] § i1ted States, particularly

2 roved the "impotency" of the Un ly whe

iiiﬁLZithpts were directed against leaders of "gmall, weak nations.

- 10~ °©

Approved For Release 2005/08/02 : CIA-RDP86T00608R000200120002-6



