


Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0 _

. FBIS FOREIGN BROADCAST
INFORMATIGN SERVICE

Trends in Communist Media

16 JULY 1975
(VOL. XXVI, NO. 28)

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0

This report is based exclusively an forelgn media
materials and Is published by FBIS without coordination
with other US. Government componsnts. ‘

NATIONAL SECURITY IRFORMATICN
Unauthorized Disclcsure Subject to Criminal Sanctions

Classitiad by 000073
Automatic.ity declassified
slx months from date of (ssue.

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 CIA-RDP86T00608R000200160004-0
ONFIDENTIAL FBIS TRENDS

16 JULY 1975

CONTENTS

U.S.-SOVIET RELATIONS

PRAVDA ''Observer" Raps Schlesinger "First Use" Remarks, . . . . 1
MIDDLE EAST

USSR Noncommittal on Arab Pressure for Israel UN Ouster . . . . 3
SOMALI BASE ISSUE

USSR Claims Base Charges Prompted by U.,S. Indian Ocean Plans. . 35
PORTUGAL

Moscow, PCP Back MFA, Assail Socialist Withdrawal From Cabinet; 8
KOREA

DPRK Marks Anniversaries of Treaties With PRC, USSR . . . . . . 10
SINO-SOVIET RELATIONS

PRC Continues To Push Asian "Antihegemony Front" Against USSR . 11
Peking Notes Planned Europe Summit, Warns of Soviet Threat. . . 13

VIETNAM

Strategy of Communist Offensive Reflected in Giap-Dung Article. 15
COMMUNIST RELATIONS

USSR Silent on Panomarev Role in "Directive" tc Western CP's. . 18
NOTES

European CP Conference Preparations; Romanian Bid for

Nonalined Status; DPRK on North-South Contacts:

Chinese Education « + + ¢ o o ¢ o o o o o o o o o s s + o o « « 20

SUPPLEMENTARY ARTICLE: Reorganization of Soviet Agricultural

Admiuistration Underway . + o« « o o o o o o o o s o o v o o o« + 81
APPENDIX
Moscow, Peking Broadcast Statistics . . . « ¢« ¢« ¢« « ¢« + + , o+ 1

ClassiNed by 000073
Automaticatly decleasitiod

413 months from dute of imue. CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : géﬁﬁmaﬁﬁTOOGOSROO&%QO.}]IQ_Q,QQLO
16 Juiny 1975

-1 -
U, S, -SOVIET RELATIONS

PRAVDA "OBSERVER” RAPS SCHLESINGER "FiRST USE" REMARK:

A 12 July article by PRAVDA's Observer (Obozrevatel) has added an
authoritative ring to recent Soviet media criticism of Defense
Secretary Schlesinger's statements concerning clrcurstances in
which the United States could be the first to use miclear weapons, ¥
Observer placed Schlesinger's statements in the context of the
arguments of those in Washington who feel that potential
adversaries should be put on notice that the communist victories
in Indozuina would rnot affect U.S. readiness to use military force
if need be. His criticism of the Secretary was a:companied by
expressions of satisfaction with the general state of U.S.-Soviet
relations and detente, and by reaffirmations of Hoscow's interest
in pursuing bilateral discussions of sensitive scrategic issues.

Observer complained that Schlesinger's statements about the
possibility of "selective strikes against the Soviet Union'" and

of using nuclear weapons even in ''minor crises" were in sharp
contradiction to the official U.S. policy of improving bilateral
relations and to the 1973 U.S.-Soviet Agreement on Prevention of
Nuclear War. Moscow's real concern seemed appa.ent in Observer's
linkage of Schlesinger's recent statements with what he termed

"the turbulent debate inside America about the way U.S. foreign
policy should be restructured following the 'agonizing withdrawal'
from Southeast Asia." He concluded that Schlesinger represented
those "influential forces" in Washington who thought the best
response to such setbacks was to "show force" around the world, and
particularly in Furope, in order teo underscore U.S. resolve., Other
commentaries since early May have made even more explicif Moscow's
concern that the communist victories in Indochina might negatively
affect Washington's interest in detente., Soviet leaders, including
Brezhnev and Kosygin, expressed their concern about Washington's
foreign policy course in speeches during the election campaign for
republican supreme soviets in June,

Observer leavened his criticism of the Secretary's 'bellicose
statements" with general approval for the recent course of
U.§.-Soviet relations and the “constructive dialog" at SALT in

* U.S, policy last drew a response from PRAVDA's "Observer" in a
. February 1974 article which criticized the U,S.-UK agreement
providing for expansion of U.S. military facilities on the Indian
Ocean island of Diego Garcia. For earlier Moscow rreatment of the
Schlesinger statements, see the TRENDS of 9 July 1975, pages 1-2.

Clovsifiod by 00007

Approvec ..Fmaamagle 1999/09/26 : (JéwREERBMTO0608R000200160004-0




Approved For Release 1999/MEIGIA-RDP86T006‘13;§; m160004-0
-2 -

particular. He reaffirmed Moscow's belief that the limitation of
strategic arms is the "central problem" in U.S.-Soviet relations
and thus an area where progress is particularly important., He
went on to attach "great significance' to Brezhnev's forthcoming
vigit to the United States, although he did not directly link
this to conclusion of a SALT agreement.

Secretary Schlesinger and his predecessors at the Pentagon have
always represented something of an exception to Moscow's general-—
but not rigidly adhered to--policy in recent years of eschewing
direct criticism of top Administration officials. Schiesinger's
1974 remarks on retargeting U.S. strategic weapons and the need to
plan for possible limited nuclear exchanges with the USSR have
previously evoked criticism from Soviet analysts of strategic
affairs along quite similar lines.

Classifed by 000QTI
Automalically declassificd #

ApprovadE st

elease 1999/09FR8RENAR DP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 :&%ﬁ%ﬁGTOOGOSROOOF%(I)(SHT%%%%LO

l6 JUuLY 1975

-3 -

MIDDLE EAST
USSR NONCOMMITTAL ON ARAB PRESSURE FOR ISRAZL UN OUSTER

Moscow has thus far barely alluded to the move afoot in Arab
diplomatic circles to raise the issue of sanctions against Israel,
including suspension of UN membership, for failure to comply with
UN resolutions calling for withdrawal of Israeli forces from Arab
territories. Nor has Moscow reported Secretary Kissinger's
Milwaukee speech on the 1l4th in which he implied that Israel's
ouster from the United Nations could prompt the United States

"to depart the sceme." Such a call for efforts to deprive Israel
of UN membership was adopted by the 40-nation sixth conference

of Islamiec foreign ministers at a 12-15 July meeting in Jidda; a
similar move is expected during the Lima conference of nonalined
countries in August; and Egyptian Foreign Minister Fahmi on 15 July
sald the September session of the UN General Assembly "must decide
whether Israel shall remain a member of the United Nations,"

Moscow's only reference to the issue has come in a Moscow domestic
service commentary by N. Yefremov on the 12th which, in reporting
the arrival of Israel's new UN representative in New York, noted
that his predecessor's farewell remarks had charged that the UN
was increasingly "under Arab domanation'" and had indicated that
Israel might have to resign. Characterizing these remarks as a
"diplomatic counterattack." Yefremov remarked, without explanation,
that "as is known,Israel is threatened with expulsion from the
UN." He added that this was "insisted on" by the “coordinating
committee of 75 African, Asian, and Latin American countries"-—-

an apparent reference to the Havana conference of nonalined countries
held 17-22 March 1975. Yefremov sumned the issue up as a 'very
sorry business,"

BACKGROUND Moscow has maintained a low profile on the issue

of sanctions agairst Israel since late 1973. Since
then the few favorable Soviet references to sanctions were
indirect, replaying various Arab or international organization
resolutions. TASS on 23 April 1974, for example, reported a World
Peace Council message to the UN Security Council calling for
"immediate and effective sanctions against Israel" to normalize
the Mideast situation.

Between the June 1967 and October 1973 wars, however, Moscow had
frequently voiced support for economic and politieal sanntions
against Israel, as provided for under Article 41 of the UN Charter,

to compel Israel's compliance with UN resolutions--chiefly Security
Council Resolution 242 of 22 November 1967, calling in part for with-
drawal of Israeli armed forces from territories occupied in the

Appro

Cisssified by 000073

155 Botelease 1999/09/2801E R APS6 TO0608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09?26"."19!‘5191‘20PaeTooeoalﬂgiggLﬁﬂ’ggpom-o
2

-4 -

June war, but also those resolutions in 1968-1969 calling for
cessation of Israeli military attacks against Arab and Palestinian
targets in reprisal for terrorist activities. Such advocacy of
sanctions against Israel was normally pegged to UNGA or Security
Council deliberations on the Mideast situation, rather than
presented as a Soviet initiative. To explain why sanctions were
not implemented, Soviet comment pointed out from time to time

that U.S., opposition in the Security Council had persistently
prevented their adoption.

Moscow's position on sanctions extended at times to calls for
Israel's expulsion from the United Nations. A June 1971 INTERNATIONAL
AFFAIRS article by E. Dmitriyev and V. Ladeikin, for example,
stated that Israel's refusal to promote a Mideast settlement

would justify political and economic sanctions; and it recalled
that Article 6 of the UN Charter provides that a member which has
persistently violated the Charter principles may be expelled.
Other references to Israel's expulsion were made in a May 1972
INTERNATIONAL AFFAIRS article by V., Aleksandrov and in a % December
1972 PRAVDA article by D. Yevgenyev. Additiomally, a 14 April
1973 statement by Soviet UN representative Y, Malik, that the
USSR would support 'effective sanctions against Israel to the
extent of dismissing it from UN membership," was widely reported
by TASS, Moscow radio, and the central press.

Soviet references to sanctions have also at times included
suggestions that, as provided for in Article 42 of the UN Charter,

a UN-sponsored use of force could insure Israel's compliance with

UN resolutions. An M. Kremnov NEW TIMES article on 1 January 1969
and a 10 Septembar 1969 Moscow foreign-language broadcast, for example,
recalled that "use of force' was allowable under the UN Charter

to compel such compliance. And, in the fullest Soviet discussion

of sanctions against Israel, an I. Blishechenko NEW TIMES article

of 10 December 1971 invoked various precedents in international
law=--including the statutes of the Nuremberg Tribunal--to cite
appropriate sanctions for "political. material and moral responsibility,"
as distinguished under international .aw and applicable to Israel

as an "aggressor state." Included in the examples was ''dispatch

of a UN force to the Middle East tc restore peace.'

Classihod by C™00T)
Autometicaity desiessified
#:0 hONths frorm date of insus

Approved FoF Release 1999/09/38 - CIARDP86T00608R000200160004-0




R R R R EEETII T EE—————

: CIA-RDP86T00608R000200160004-0
Approved For Release 1999/09/26 SEADF86TC 01600040

16 JULY 1975

-5 -

SOMALI BASE ISSUE

USSR CLAIMS BASE CHARGES PROMPTED BY U.S, INDIAN OCEAN PLANS

‘Moscow for over a month has been issuing a steady flow of routine-
level comment and reportage designed to counter U.S. charges that
the Soviet Union is developing a new naval and air facility in
Somalia. The current spate of comment was prompted by Secretary
of Defense Schlesinger's testimony on 10 June before the Senate
Armed Services Committee defending the Administration's plan to
expand naval facilities on Diego Garcia in the Indian Ocean., The
Secretary told the committee that the "significant expansion" of
Soviet facilities at Berbera showed the USSR's serious intent to
establish a naval presence in the Irdian Ocean. In che pattern
of past treatment of assertions of Soviet bases in the Indian
Ocean area, Moscow has again sought to portray such charges as
U.S. justification of its own plans to develop facilities in the
area.¥%

The greater volume of Moscow comment than on past charges would
seem to result from the continued widespread publicity about the
Soviet installations--including the release of U.S. reconnaissance
photographs, and the Somali Government's invitation to foreign
newsmen and U.S. Congressional delegations to inspect the site.
Moscow has refrained from issuing any formal denial, although it
had done so on two occasions during the 1960's. (In November 1968
TASS said it “had been instructed to categorically refute"

Western press allegations about the creation of a Soviet naval
base at Mers-el-Kebir and a network of Soviet rocket installations
in Algeria. At a somewhat higher level, in October 1966 an
unidentified Soviet Foreign Ministry spokesman, as reported by
TASS, "denied" a London DAILY MIRROR story that the USSR intended
to set up a naval base in Egypt.)

TREATMENT CF CHARGES Even before Secretary Schlesinger's
testimony, TASS had reported on 6 June

that the Administration was trying to convince Congress to approve

additional appropriations for "the construction of a big military

* . Moscow's reaction last fall to waat TASS called the "regrettable
. inaccuracy" of President Ford's remark, in a 28 August news confer-

ence, about three Soviet naval operating bases in the Indian Ocean

is discussed in the TRENDS of 5 September 1974, pages 5-6. An

earlier flurry of Soviet comment on charges and countercharges of

Soviet and U.S. naval bases in the area is treated in the TRENDS

of 21 February 1974, page 19, :

Classified by 000073
Automatically dectossiMod

Approved Eor Betease 1999/09/26 : CERNEBIMMT00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/0%PBeNGAA-RDP86 TO08SBROGARO0160004-0
16 JULY 1975

-6 -

base" in Diego Garcia, noting that "the world public" denounced
the Pentagon's plans for an Indian Ocean base, which the countries
of the area considered a threat to their security. TASS' 10 June
account of Schlesinger's testimony said that in requesting the
Senate to speed up allocation of funds for an expansion of the
Diego Garcia base, Schlesinger "proceeded to scare the Senators
anew with the so-called Soviet menace, alleging that the Soviet
Union was intending to build up its military might" in the Indian
Ocean.

On the 9th TASS had reported a denial by the Somali embassy in
Kenya of "Western propaganda" reports that the USSR was building

a missile base in Somali territory. Moscow continued to focus on

a series of denials by Somali officials in Mogadiscio and elsewhere,
while simultaneously countering "rumors''--advanced by Egypt--about
possible Soviet bases in Libya.

The Soviet military organ RED STAR joined the fray on 20 June,
acknowledging--and ridiculing--the United States' high-altitude
reconnaissance "photographs of the territory of a sovereign state"
and remarking that "the Pentagon prefers to see what it wants from
where it wants." RED STAR maintained that photographs of "strictly
peaceful installations'" such as residential areas and port
installations had been interpreted as barracks, a landing strip, and
a control center, The reason for the "latest Pentagon mirage,"

RED STAR concluded, was the Pentagon request for further funds to
enlarge the Diego Garcia naval and air base into a ''really enormous
military center."

In a commentary on 27 June tallored for American audiences, Moscow
attempted to make light of reports of the presence of Styx missiles
in Somalia. Commentator Pozner, in an English-~language broadcast,
noted that the Pentagon had "officially admitted" that '"the missiles
photographed in Somalia and made an issue of by Defense Secretary
Schlesinger were of the so-called Styx type, introduced around 1959."
Dozner tried to convey the implication that these were Somali
weapons, adding that the Styx missiles "serve as standard armament
for patrol boats of about a dozen navies around the world." And he
attempted to discredit the photographic evidence, remarking that he
wouldn't be surprised to learn the photographs were not even taken
in Somalia, and wondering if "the esteemed secretary of defense
planted a couple of obsolete missiles in his own back yard and

bad them photographed ty the air force,"

With the visits of American and other foreign correspondents to
Somalia in early July, IZVESTIYA on the 3d maintained that the
newsmen had not discovered anything "remotely resembling the
'discovery' of the Pentagon purveyors of false information." The

Claasifed by 00007)
Automstically declassifiad

Approved For Release 1999082 ¥A-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : GIWNBFS’GTOOGMROOO%;IJ%%;O

-7 -

"hullabaloo," IZVESTIYA insisted, stemmed from Pentagon efforts
to strengthen its argument for additional budget allocations.
In reporting the correspondents' tours, TASS again focused
primarily on denials by Somali officials, citing President
Mohammad Siad Barre as declaring that Somalia does not allow

. foreign powers to establigh bases and the Soviet Union never made
such a request to the Somali Government.

A Moscow domestic service report on 9 July cited Barre as saying
in a Washington POST interview that Somali was willing to let
ships from all friendly states make business calls at the port
of Berbera, and "if Americans come as friends, Somalia is ready
to accord this service to American ships as well and to let them
refuel and carry out repairs in the port."

Moscow has hedged on the touchy question of the findings of a
U.S. delegation led by Senator Bartlett in early July. A
Gerasimov commentary broadcast in Polish on 9 July contended that
U.S. and Lebanese journalists had found no trace of any foreign
buses in Berbera and "Bartlett did not dare say that a Soviet
military base existed in Berbera, either." Gerasimov made an
elaborate effort to convey the idea that the Bartlett mission
found Somali, not Soviet, installations. He claimed that
Bartlett was not interested in the problem of a foreign base, but
rather in "the local defense capabilities" of Somalia, and that
the senator counted the "Somali" naval buildings in Berbera. In
reporting Bartlett's remarks on his return, Gerasimov was half
accurate and half deliberately ambiguous. Thus, Bartlett said
that his inspection "absolutely confirmed" Pentagon claims that
the Soviet Union was installing a military facility in Somalia.
In Gerasimov's version, Bartlett said his visit "confirmed the
information provided by the U.S. Defense Department about military
buildings in that region." Touching on the issue briefly in the
weekly Moscow radio observers roundtable on 13 July, IZVESTIYA's
Mikhaylov maintained that the American congressmen and the
Journalists who had "literally overrun" Somalia "failed to find
any trace" of a Soviet base.

Clessifed by 000073

Approved-foriteiedse 1999/09/26 : oMRER6 TO0608R000200160004-0




Approved For Release 1999/08728°ETR"RDP86 T00608RbH 7G5 ER004-0

-8 -
PORTUGAL

MOSCOW, PCP BACK MFA, ASSAIL SOCIALIST WITHDRAWAL FROM CABINET

Maintaining its cautious approach toward actions of Portugal's Armed
Forces Movement (MFA), Moscow has given an approving nod to the

8 July MFA document outlining the people-MFA alliance, largely

through the device of citing favorable reaction within Portugal.

The Portuguese Communist Party (PCP), intent on preserving its

image as an MFA supporter, has praised the MFA plan to ectablish a
network of "popular assemblies'-—-a mowve believed to spell the eventual
end of political parties--as a step of “"extraordinary significance"

in uniting the people and the MFA. The Socialist Party (PS) has

again come in for Soviet criticism following its 11 July withdrawal
from the government over the REZIPUBLICA affair. Both Moscow and the
PCP have played down the press; freedom aspect, routinely reiterating
support for freedom of information, while claiming that the Socialists
unduly exploited the REPUBLICA issue as a “pretext' for their resignation,
which was described as the culmination of a "whcle campaign' of
activities against the revoluticn.

MFA DOCUMENT TASS dispatches on @ and 10 July favorably reported
the MFA's "new key policy document" on mass organizationms.
With customary caution, however, TASS largely cenfined itself to quoting
the PCP and noting that 'the Portuguese piess and many progressive
organizations™ had expressed thelr approval of the MFA's decisive
action "at a time when reactionary forces try to brake the revolution."
Further emphasizing the widespread approval for the idea of popular
assemblies, a 16 July PRAVDA article reported by TASS noted that
recent pro-government demonstrations were "eloquent evidence" that
the people backed the MFA program, which "confirms the progressive
course chosan by the Movement." In a '"note" published in the party
) organ AVANTE on 10 July, the PCP Central Committee--which long has
- urged the creation of Cuban-style mass organizations--lauded the MFA
announcement as further recognition that the alliance between the
people and the Movement was the "binominal driving force" of the
revolutionary process. Noting that the MFA decision came at a time
when "reactionary and conservative forces are waging an intensive
campaign" against the revolution, the PCP note said that the MFA
decision had "extraordinary significance” for the conmsolidation of
the revolution's gains.

SOCIALIST TASS on the 1lth promptly reported the Socialist

RESIGNATION Party's announcement that day of its decision to
withdraw from the government following the 10 July

publication of a workers' edition of the party paper REPUBLICA.

Classified by 0000T)
Automaticeily deciessified

slx months from date of Iseue, CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : ClA RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 :cOWARRDRB6 T00608R0002804 60:20Hs0
16 JULY 1975

-9 -

TASS dismissed the REPUBLICA issue as a “pretext" for the Socialists’
latest "attempt to aggravate the political situation.'"* TASS reported
that "observers" in Portugal said that the PS action actually was
based on opposition to the plan for popular assemblies, a plan which
has "wide approval of the entire democratic public and trade unions."
Suggesting PS isclation from the people, PRAVDA on 16 July insisted
that Mario Soares and other Socialist Party leaders were "at variance
with the will of the Portuguese masses' and must bear a heavy
responsibility for "aggravating diffirulties" rather than rallying

to the support of democracy and social progress during 'this hard
period of the Pcrtuguese revolution." More outspoken in its criticism,
a Moscow radio Portuguese-language commentary on 11 July labeled the
Socialist withdrawal "nmothing but sabotage aimed at undermining the
revolutionary transformation in the country" and asserted that PS
actions were "just further moves by local and foreign reactionaries,
who are trying to frustrate Portugal's advance along the path of
socialist democracy,"

A PCP "note" of 11 July, reported by Lisbon radio, alsc glossed over

the REPUBLICA 1ssue as only a 'pretext' for the PS decision, which

was said to be the culmination of the Socialist Party leaders' domestic
and international activity aimed at the "division of the MFA and the
setting up of a new coalition government of rightwing forces.'" Against
the background of the government's precarious position following

the withdrawal of the major party, the PCP insisted that a rightwing
government would never be acceptable to the Portuguese people and

that, should the present coalition "become unworkable," the only
alternative would be "another government which will pursue the policy

of democracy toward socialism already mapped out." Appealing to the

PS rank and file, the PCP urged "Socialist militants" to note that their
leaders' resignation was a "venture against the revolutionary process"
which "gravely endangers the Portuguese revolution and their own party."
As for the PCP's own role, the note denounced "slanders'" accusing

the Communist Party of seeking to take power and reiterated the PCP's
"intransigent" support for a democratic Portugal in which "freedom

of the press and freedom for political parties" would flourish.

* REPUBLICA's fate has been hanging fire since 18 May, when communist—

. dominated workers refused to print the paper. The government's failure
to enforce a Press Ccuncil verdict restoring the paper to its socialist
owners, and the subsequent decision to '"intervene" the paper and permit

] its publication by a new worker-controlled management board, represented
a major setback for the Socialist Party. The REPUBLICA issue is discussed
in the TRENDS of 29 May 1975, pages 10-12, and of 2 July 1975, pages
24-26,

Clasifeg by 000073
Automalicaily deciesalilad

ved For Refease 1999/09/26 S FREN 86 T00608R000200160004-0




Approved For Release1999/099%"‘."&’17&‘5hDP86T0060I96’|§§)Uq 21#160004-0

- 10 -
KOREA

DPRK MARKS ANNIVERSARIES OF TREATIES WITH PRC; USSR

PEKING Breaking with standard, past practice, DPRK media marking .
the anniversary of the 11 July 1961 DPRK-PRC treaty of

friendship, cooperation, and mutual assistance failed to characterize

the treaty as defending "security interests' of the two countries.

Pyongyang's downplaying of the treaty's security aspects places

DPRK comment on the anniversary more in line with the tone of

Chinese media treatment of the event for the past several years.,

This year both Chinese and Korean banquet speakers characterized

the treaty as a symbol of the enduring nature of PRC-DPRK friendship,

while eschewing references to the military nature of the alliance.

Both Peking and Pyongyang marked the anniversary with routine

banquets and press comment.

Unlike last year, the issue of U.S. troops in Scuth Korea was not
raised by Chinese speakers at the anniversary batquet in either
capital, Banquet speeches by the Chinese last year touched on the
issue of the U.S. troop presence in South Korea.* This yvear the

PRC ambassador in Pyongyang simply denounced the "U.S. imperialists"
for "criminal obstruction" of Korean reunification, a charge not
specifically made last year. PRC Vice Premier Chen Hsi-lien,
cpeaking at the Peking banquet, gave Chinese support to the Korean
struggle against "foreign intervention" and he predicted the
inevitable f.ilurc of "U.S, imperialism . . . no matter what schemes
they plot to create 'two Koreas,'"

MOSCOW Reflecting the cool state of Soviet-DPRK relations, both
Soviet and North Korean treatment of the l4th anniversary
of the 6 July DPRK-USSR treaty of friendship, cooperation, and mutual
assistance was even more muted than last year's subdued treatment.
As in 1974, there were no reports of a rally in Moscow, and this year
neither Soviet nor DPRK media reported that the usual reception had
been held by the North Korean ambassador--an event both had reported
last year. KCNA did not carry any DPRK Press comment on the anniver-
sary this year, and only bric’ly noted the Soviet ambassadur's 3 July
banquet in Pyongyang for the anniversary, without reporting any
speeches.

* As reported by KCNA, at the Pyongyang banquet the Chinese charge

demanded that U,S. troops '"quit South Korea at once." NCNA, however, .
had not reported this demand. For further details, see the TRENDS

of 17 July 1974, pages 16-17.

Clossfed by 000073
Aytomatically dectess: Mod
1 woning am date of ‘seus.

Approved For Release 1999/08/9¢ *8|k.RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 MADRDFBGTOOGOSROOFBZ(?ggﬂ’g?é-O

- 11 -
SINO-SOVIET RELATIONS

PRC CONTINUES TO PUSH ASIAN “ANTIHEGEMONY FRONT” AGAINST USSR

' Recent warnings in Peking media against Soviet expansionist
intentions in Southeast Asia have contained a new #lement: NCNA
has picked up Bangkok comment on the 1 July establishment of
Sino-Thai diplomatic relations stressing the importance of an
Asian "anti-hegemony movement" to "frustrate all schemes of the
hegemonists." This goes beyond earlier reports in Peking media
which said merely that the establishment of relations between the
PRC and Southeast Asian countries would strengthen the unity and
cooperation among the Third World.

Peking's current reportage is unusually explicit in portraying
Chinese efforts to include "anti-hegemony" clauses in recent
communiques with states throughout the Asia-Pacific region as an
effective means to counter alleged Soviet ambitions to dominate
the area under the cover of the Soviet-fostered "Aslan colluctive
security system." It also conforms with recent shrill Chinese
warnings of Soviet attempts to expand its influence in the arca
following the U.S. withdrawal from Indochina,* and it indicates
China's intention to use the anti-hegemony issue to fuel its
attempt to establish a pro-Peking East Asian diplomatic ovder in
oppositior. to the USSR,

Recent NCWA reports of Thai comment focused on the antihegemony
clause as '"the most important thing" contained in the 1 July
joint communique. NCNA on the 4th quoted a Thai editorial
applauding the Sino-Thai joint statement because it had "further
strengthened" "the antihegemony front.'" After duly warning
against "intensified Soviet expansion in Southeast Asia," NCNA
cited the Thail editorial's observation that "the surest guarantee
for security and peace in Southeast Asia'" is to "reinforce the
antihegemony movement'" in the area.

Peking reports of Thai comment on 9 and 10 July depicted the
Sino-Thai communique, as well as Peking's proposed inclusion of
the antihegemony clause in its planned peace treaty with Japan,
as an effective rebuff to Soviet attempts to meddle in Asian
affairs and use the Soviet Asian collective security proposal to
dominate the continent. The articles warned that Asians must

* For example, see the discussion of Chinese warnings against the
USSR during the Thai Prime Minister's recent visit to China in the
TRENDS of 2 July 1975, pages 13-14.

Clessified by 000072
Automaticaily decisseitied
912 months from dmy of lesue

Approved For Réfease 1999/09/26 YRR DB86T00608R000200160004-0




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T006/68 RBY0A06160004-0

-12 -

be more wary of Soviet intentions in the wake of the U.S. pullback
from the area, and they portrayed Peking's establishment of
relations with Thailand as "beneficial to the security and peace
in the region" because this had caused the USSR, "seeking hegemony
everywhere,' to become "greatly panic-stricken."

BACKGROUND ON Peking thus far has included the antlhegemony
"ANT IHEGEMONY" clause in joint comnuniques signed \:ith the

United States, Japan, Malaysia, the Punilippines
and Thailand, and 1% is attempting to include the clause in its
Proposed peace treaty with Japan. The clause states that the
countries are opposed 'to any attempt by any country or group of
countries to establish hegemony or create spheres of influence in
any par. of the world.'" Moscow has publicly warned that Peking
is using the clause to establish anti-Soviet feeling in Asia.

S
Classifed by 000073
Automatioatly deciese/fed
8lz months frem dale of issus.

Approved For Release 1999/08126 + CIA-RDP86T00608R000200160004-0




. - 0200160004-0
Approved For Release 1999/09/26(!091@‘5 RE’SGTOOGOBROOFBIS RS
16 JULY 1975

- 13 -

PEKING NOTES PLANNED EUROPE SUMMIT, WARNS OF SOVIET THREAT

: While acknowledging that recent East-West agreements apparently
will produce the summit-level European Security Conference (CSCE)
long cought by Moscow, current Peking comment stresses that this

) in no way reduces the Soviet threat to Europe. Chinese media
at the same time have muffled past criticism of the U.S. role
in the CSCE negotiations, which Peking has long opposed. Peking
media have denounced the planned summit as an "illusive deception"
fostered by Moscow, have strongly supported the effourts of small
and medium-sized countries to protect their interests against
Soviet ambitions at the conizrence, and have stridently warned
that Moscow's mouthings about "detente" have not reduced the
Soviet threat to Europe.

Current Peking comment treating the CSCE issue recalls earlier
pPractice in warning the small and medium-sized European states that
the CSCE was contrary to theiv best interests, while supporting

thoir demands upon the major powers. But recent comment has

dropped previously customary charges against the United States,

while focusing on Moscow as the main danger to Europe. For example,
a signed article in the 12 July PEOPLE'S DAILY by prominent foreign
affairs commentator Mei Ou warned that Moscow wanted to use the
European summit to consolidate its East European "empire" and make

it a base for further expansion in West Europe at the expense of

U.S. interests, Avoiding reference to the U.S. military presence

in Europe and to NATO, the artiele denounced Moscow for increasing
its forces in Europe, improving its weapons, and launching frequcnt
military exercises there. Underlining Peking's carefully differentiated
approach to the two superpowars, the article repeatedly used the term
"Soviet revisionism," while consistently referring to the "United
States" without any pejorative epithet.

Similarly, a 13 July NCNA commentary hailed as a direct slap at

Soviet ambitions Malta's recent demand for an agreement on reducing
superpower pcesence in the Mediterranean Sea prior to the CSCE

summit, but made only a passing reference to such an agreement's
implications for the United States. And several recent NCNA reports
stressed the growing Soviet threat in such diverse areas of Europe

as the Daninh crast, the North Sea, Portugal and Cyprus, while

making several positive references to the United States as a necessary
strategic bulwa.-k for West European countries in resisting the USSR.

EARLIER PEKING When CSCE preparatory talks began in the fall of
' COMMENT ON CSCE 1972, Chinese spokesmen had stressed that the
conference represented a thinly disguised effort
by both the United States and the USSR to settle European issues
"behind the backs" of the European people, Peking had called for

Appm.elease 1999/09/286nkEd AR DP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/05/36 - CIA-RDP86T00604ETa370850004-0

- 14 -

dismantling NATO and the Warsaw Pact and the withdrawal of foreign
forces as prerequisites for European security, and it firmly
backed the interests of the small and medium-sized countries
against both superpowers.*

: As the CSCE preparatory talks entered their second phase in mid-1973,
+ Peking's line shifted in accord with the PRC's more positive view of
U.S. forces in Europe and of NATO as keystones in Western efforts

to check Soviet expansionism. From then until now the Chinese media
have encouraged U.S. and West European determination on strategic
issues against Soviet blandishments based on detente. Most recently,
Peking applauded President Ford's statements at this May's NATO
summit meeting that the United States would carefully scrutinize
Soviet intentions at the CSCE and demand significant concessions from
the USSR. Peking has dropped past calls for dismantling NATO and
withdrawal of U.S. forces from Europe, and it has muffled past support
for small and medium-sized states' calls aimed at U.S. influence.

The Chinese at the same time gleefully played up signs of East-West
impasse during the two years of talks in the second phase of the
conference, reflecting Chinese pleasure over Moscow's inability

to strike a bargain with the United States that Peking saw as detri-
mental to its own international interests.,**

*  For a discussion of the Chinese line at the time of the preparatory
CSCE talks see the TRENDS of 12 October 1972, pages 13-14,

*% Peking's coverage of President Ford's European trip is discussed
in the TRENDS cf 4 June 1975, pages 6-7. Peking's general line on
the second phase of the CSCE is discussed in the TRENDS of 31 July
1974, pope 13,

Classified by 000073
Automstically declassifled

six months from date of lesus. CONF'DENT|AL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : CoA-BEARRE TO0608R000200 1680Q24-0
16 JULY 1975

- 15 -

VIETNAM

STRATEGY OF COMMUNIST OFFENSIVE REFLECTED IN GIAP-DUNG ARTICLE

The analysis of the final communist offensive to seize power 1in
South Vietnam, in the lengthy article Jointly authored by DRV
Defense Minister Vo Nguyen Giap and Chief of Staff Van Tien Dung,
Provides some insights into the planning and direction of the
campaign by Hanol's military leaders.* While the last half of the
two-part article calls attention to the unprecedented strength of
the Vietnamese communist armed forces, the article never comes to
grips with questions about the future of this massive military
force--whether it will be demobilized, or how its strength might
be used to exert Vietnam's influence in Southeast Asia.

The straightforward account in the first half of the article of
events leading up to the fall of South Vietnam leaves the
impression that, while overall strategy for the final campaign
had been formulated and prepared well in advance, the timetable
of the communist offensive was predicated on the outcome of each
successive major military action, rather than on any previously
devised schedule. The redundancy of some of the material,
presented first in the opening half of the article and reviewed
again in thaoretical terms in the last half, suggests the
possiblility that the two authors were separately responsible for
each of the major parts, with Giap--as the leading Vietnamese
communist wilitary theoretician-~drawing the general lessons set
forth in the second half of the article.

Touting the capture of South Vietnam with characteristic
extravagance as "the greatest and most glorious exploit in all the
4,000 years of our people's nation-building . . . and a fabulous
achievements of the 20th century," the article gave prime credit
for the military success to the leadership of the Vietnam Workers
Party and only secondly cited the "compatriots and combatants
throughout the country." Consistent with DRV propaganda since the
fall of Saigon, the article virtually ignored whatever role in the
campaign the NFLSV and PRG might have had as the ostensible
leaders of the South Vietnamese revolution. Only passing reference
was made to their part, in the introduction to the second half of
the article.

* The release and dissemination of the Glap-Dung article yere
discussed in the TRENDS of 9 July 1975, pages 9-10,

Classified by 000073
Aulometicelly dectonsiNed

ApprovedHoéiREfease 1999/09/26COBMERDRS6T00608R000200160004-0




o FIDENTIAL FBIS TRENDS

v Approved For Release 1999/09/26 CIA-RDP86T00608R@00200460004-0
- 16 ~
PLANNING, TIMING OF In treating the opening of the communist

COMMUNIST OFFENSIVE offensive in the Central Highlands, the
first part of the article was in basic

accord with an earlier assessment by Hanoi's prominent but

anonymous military commentator "Chien Thang' (Victor)* that Ban Me

, Thuot, the target of the attack, constituted "a key strategic

. position" and that if it fell, the other highland provincial
capitals of Pleiku and Kontum would be isolated. The Giap-Dung
article introduced an element not discussed by Chien Thang, however,
when it claimed that diversionary tactics were used by the communists
to mislead the ARVN into thinking the attack would be at Pleiku and
thereby causing them to neglect the defense of Ban Me Thuot.
According to the Giap-Dung article, the GVN evacuation of the Central
Highlands was foreseen by the communists as early as 13 March, the
day after the capture of Ban Me Thuot, although by the article's
own account ARVN troops did not begin their reireat from Pleiku and
Kontum until the 16th.

The next major move in the offensive, as recounted in the Glap~-Dung
analysis, was begun "only a few days after'" the conclusion of the
Central Highlands campaign when "large attacks' were mounted in

¢ Military Region I. The preparations for these attacks had been
. completed by mid-~March, and on the 19th, '"before even the conclusion
. of the Central Highlar ds campaign," the decision was made to

"znnihilate" the Thua Thien-Hue defense system, the article averred.
The decision to attack Danang came on 24 March, the article declared,
when it was decided that the GVN's position there would be highly
untenable after the communist capture of Hue to the North and Tam

Ky to the Souih. The article said that the fall of Danang "pushed
the enemy into a hopeless situation" caused by a decline in morale,
organizational chaos, loss of equipment, and "bankruptcy of strategy
and tactics."

Apparently about the same time the communists made up theilr minds
to attack Danang, they were making the decision to launch an all-out
attack on Saigon. This was supported by the article's assertion

~ that "toward the end of mid-March, . . . we had already determined
the ensuing direction of development, namely, toward Saigon-Gia Dinh."
The ultimate decision, however, was not made until a few days later,
specifically in the "middle of late March,' when the fall of Hue was
imminent and it was decided "officially," according to the article,
td launch the Ho Chi Minh campaign for the capture of Saigon.

The article's description of the timing of the communist decision
to press for a total military victory coincides closely with some
rather abrupt changes discerned in Vietnamese communist propaganda

* See the TRENDS of 7 May 1975, pages 3-5 for a discussion of the
Chien Thang article.

Clesslfied by 00007)
Automatically declassiffed

slx months from date of iseye. CON FlDENTlAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 :GhARRRE6 T00608R00G200460094-0
16 JULY 1975

- 17 -

last spring. Toward the end of March and in early April, Hanoi
and PRG media stopped promoting the possibility of a negotiated
settlement with a government replacing Thieu, a proposition that
had recelved strong backing until then.* The Giap-Dung article

' underlined the communists' rejection of a compromtse solution after
this time when it criticized alleged U.S. and GVN efforts to
"delay" the offensive, not only through military means but on the
basis of undefined "cunuing political and diplomatic tricks" that
would "limit the complete victory" of the communist forces.

COMMENT ON U,S. Despite the earlier withdrawal of U.S. military
ROLE, POSITION forces from South Vietnam, the likelihood of
renewed U.S. participation in the fighting
was actively considered by the communist strategists and apparently
rejected as not posing a decisive threat--judging by the article's
attention to this subject. 1In the Aiscussion in part one of the
military situation following the collapse of military regions I
and II, the author baldly contended that the United States was
essentially “powerless" to do anything, '"mo matter how they might
intervene." The argument made in the second half of the article
also took the tack that renewed U.S. participation was unlikely-=-
not because of U.S. impotence but because the United States
recognized that the GVN could not be saved and that intervention
would "only lead to even more ignominious defeat.'" Irrespective
of the professed confidence that the U.S. would not reenter the
war, the second part of the article acknowledged that preparations
were made 'to deal with such an eventuality,'" but failed to specify
what they were.

Predictably, the article argued that the ilupact of the victory on
the United States 1s farreaching. 1t claimed that this was the
United State's 'greatest military and political defeat," "a U.S.
Waterloo'" that will have "incalculable consequences for many years
to come.'" The article said that the trust of U.S. allies had been
"severely shaken" by the U.S. "defeat" and that this was causing
"greater contradictions in the imperialist system' and accelerating
its collapse.

* The last known Hanoi media mention of the possibility of talks
was contained in a 21 March NHAN DAN editorial; for the PRG. the
last authoritative indication of a willingness to talk was presented
by NFLSV Chairman Nguyen Huu Tho in an AFP interview of 2 April that
was transmitted by Front media on the 7th. The apparent change in
the communist position on negotiations is discussed in the TRENDS

of 16 April 1975, pages 8-9.

Classifad by 000073

ApprovedTorRelease 1999/09/26 cQinoRBRS6T00608R000200160004-0




i CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
i Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R0002097160004-0

S - 18 -

COMMUNIST RELATIONS

USSR SILENT ON PONOMAREY ROLE IN "DIRECTIVE” TO WESTERN CP'S

Moscow has predictably ignored French press reports claiming that
alleged "Kremlin instructions" to West European communist parties
on how to seize power were in fact based on a year-old article by
CPSU Secretary Ponomarev, published in some editions of the

June 1974 PROBLEMS OF PEACE AND SOLIALISM, the international
communist journal. The "instructions) as reported last month in

a '"special edition" in Paris of the suspended Portuguese Socialist
Party paper REPUBLICA, had prompted a flurry of Soviet reaction,
including a 28 June TASS "refutation" calling the alleged
ingtructions "nothing but a fabrication,"*

The June 1974 Ponomarev article, keyed to the fifth anniversary of

the 1969 Moscow conference of communist parties, advocated on the

basis of Chilean developments that Western CP's seeking to

o consolidate thelr revolutions should seize control of the news
media and the army and form a new state apparatus. Ponomarev
himself, speaking this month at a 4 July Kremlin meeting on the
40th anniversary of the Seventh Comintern Congress, touched only
indirectly on the REPUBLICA affair in citing unspecified "worn-out
fabrications and lies'" as examples of the anticommunism and
anti-Sovietism of '"certain social democratic leaders, especially in

. connection with events in Portugal." He went on to declare that,

T while supporting the policy of alliance between communists and

| social democrats, the CPSU "strives resolutely to halt" such

anti-Soviet actions by social democrats.

‘ﬂﬁﬁ' The French Communist Party (PCF) has demonstrated particular

" sensitivity to the REPUBLICA charge, which appeared as an

insert in the 23 June newspaper LE QUOTIDIEN DE PARIS, PCF

B Secretary General Marchais, in a press conference reported in

R L'HUMANITE on 27 June, had denounced REPUBLICA's "Soviet directive"

ﬁx‘, as a fake but went on to discuss the 1974 Ponomarev article,

L in which, he said, "a CPSU leader expressed a few personal

(. reflections" following the Chilean coup, He insisted that '"none"
of the quotations used by REPUBLICA had actually appeared in
Ponomarev's article. Indicating the implications of REPUBLICA's
"forgery" for the PCF, he said that had the French party "not
forcefully reacted against it, the publication of such a document

- conld have led to complications in r-~lations between our party

. and the French Socialist Party and helped to keep alive the

o at:itacks against our alliance."

* See the TRENDS of 2 July 1975, page 27.

Clessified by 000073
Autom Hically deciassified

2z monchs from date of issus. CONFloENTlAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : CJ&J—ME#RTOOGO8ROOO§HQ1.ﬁgﬁgg-0

Approved

16 JuLY 1975
- 19 -

Marchais also acknowledged that the French edition of PROBLEMS OF
PEACE AND SOCIALISM had not carried the 1974 Ponomarev article,
remarking that it was viewed by the French party as "likely to
obscure rather than illuminate" its struggle for power. Asked
why the PCF did not publish Ponomarev's article at the time,
Marchais responded that "it is generally known" that discussions
are taking place within the international communist movement and
that "some problems remain" which require further discussion.

He added, however, that in order to demonstrate REPUBLICA's
inaccuracies, the French CP had provided reprints of Ponomarev's
article which would be available to newsmen as they left the
press conference, '

Cl“lr.i by 0O00TI

ForRelease 1999/09/26 : CLOrBBRS$RI00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09?2§F!°é'1'ﬂ‘!RDPseTooeogﬁ&bﬁgﬁseooomo

Ap

- 20 -

NOTES

EUROPEAN CP _CONFERENCE PREPARATIONS: The Yugoslav media have
provided the only communist-source confirmation thus far that a
meeting was held in East Berlin 1-5 July by a working group
charged with drafting a final document for the planned all-European
conference of communist parties., Western reports claimed that the
Yugoslav party delegation received support in its resistance to the
Moscow-oriented draft document from delegations of the Romanian,
Spanish, Italian and French communist parties. Belgrade's
publicity for the meeting reflected a possible split in the LCY
over the Yugoslav role in the planned conference. Thus TANJUG on
the 13th reported an article in the weekly KOMUNIST denouncing a

9 July Belgrade TV program and the 10 July issues of POLITIKA,
VJESNIK, and VECERNJE NOVOSTI for "impermissibly" altering the
"official" TANJUG report of an LCY Presidium meeting on the 9th,
The official report had said with regard to the LCY delegation's
activity at the 1-5 July Berlin meeting that the Presidium
"approved its work and confirmed its stands and views, especially"
on the aims of the conference and the content of the final
document. The alteration, which deleted the phrase "approved ite
work" in available reports in POLITIKA and VJESNIK, was said by
KOMUNIST to reflect an irresponsible attitude by some papers'
editors "that it is their right to edit and alter even official
statements in their own way."

ROMANIAN BID FOR NOMALINED STATUS: President Ceausescu publicly
acknowledged on 13 July current Romanian efforts to obtain
"observer' status at conferences of the nonalined countries, such

as the nonalined foreign ministers' scheduled August meeting in
Lima, Peru, and next year's summit conference in Colombo, Sri
Lanka, Ceausescu's statement, carried by AGERPRES on the l4th,

was in response to a question at a press conference during a visit
by Austrian Chancellor Kreisky. Acknowledging that Bucharest "has
indeed shown interest'" in participating in nonalined conferences,
Ceausescu emphasized that Romania was asking only for observer
status, rather than full membership, because of its position as a
member of the Warsaw Pact. Although he indicated Romanian partici-
pation in nonalined activities should take a limited form "until"
the dissolution of the two military alliances, Ceausescu also
seemed to leave open the option of seeking full membership in
noting that "in the meantime the international situation will
witness further changes and we shall judge accordingly how we
should act in relation to these changes.”" Nonalined charter member
Yugoslavia has thus far withheld comment on the question of granting
its neighbor observer status. On the other hand, Tito has publicly
endorsed the March decision of the nonalined countries' coordinating
bureau to grant full membership to North Korea.

ClsssiNlad by 000073
Automatically declassified
8lx months from date of lasue.

proved For Release 1999/06/28 - CIA*RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 céiodrDE86 T00608R06H2004:60004-0
16 JULY 1975

- 921 -

DPRK, ON NORTH-SOUTH CONTACTS: A 14 July KCNA report on the contents
of a "telephone letter'" to the South Korean vice chairman of the
North-South Coordination Commission (MSCC) from the North's vice
chairman, Cho Myong-il, appears to suggest that terms for resuming
contacts between the NSCC vice chairren are less demanding then
the stiff preconditions for a formal dialog stated in a 3 July
statement by the North's NSCC co-chairman, Kim Yong-chu. Cho said
in his message that "we will meet with the Seoul side at an early
date® if Seoul gave '"assurances" that it would alter its
"perfidious attitude," stop the "'anticommunist' and 'vanquish
communism unification' rows and frantlc war provocation maneuvers,'
renounce the ''two-Korea's plot," and "honestly implement" the

4 July North-South joint statement. Cho omitted demands, made by
Kim in his 3 July statement on the third anniversary of the

4 July 1972 North-South joint statement, that Secul demand the
immediate withdrawal of U.S. troops and that it withdvraw measures
for "fascist repression' in the ROK as preconditions to reopening
the North-South dialog. Contacts between the NSCC vice chairmen
have been suspended since the North postponed the 1llth meeting,
originally scheduled for 30 May. The last plenary meeting of the
NSCC, the third, was held in Seoul in June 1973.

CHINESE EDUCATION: Judging by recent provincial broadcasts
reporting on local enrollment work to select students for higher
education, the dictum that students should return to their
original production units to engage in labor after graduaticn
has been modified to permit fuller utilization of skills learned
in the classroom. The new guidelines on job allocation for
college graduates were reflected in a detailed 11 July Changsha
radio report noting that all graduates of agricultural colleges in
Hunan would return to their local communes after graduation, but
that Hunan's colleges of medicine, education and forestry would
practice "in part" the principle of "'coming from and going back
to the communes,''" All other colleges in Hunan would just carry
out experimental work in sending graduates back to their communes
according to the "different needs of the rural areas." Anhwel
radio on 12 July reported that local medical students would
"partially practice the system of 'from communes, back to communes'"
and it announced that liberal arts and science departments of the
Hofei Industrial University would simply '"test the system" at
selected units. A more flexible system of job allocation for

. college graduates is in keeping with recent efforts to Iimprove
the quality of Chinese education, as it would tend to encourage
qualified students to uundertake training in technically demanding
but heretofore unrewarding fields, thus speeding the training of
vast numbers of "experts," particularly those in scientific fields,
which China will need to realize its goal of joining the front ranks
of the developed countries by the end of the century.

Classified by 000073
Approlfé’é’wf'éﬁﬁuiase 1999/09/26COBHRERTNRS6 TO0608R000200160004-0




Approve

Approv

d For Release 1999/09/26 : c‘iﬂ'ﬂﬁ#‘é‘é*rooeoamooz@%@h@@ﬁ)

ULY 1975

-S1-
SUPPLEMENTARY ARTICLE

REORGANIZATION OF SOVIET AGRICULTURAL ADMINISTRATION UNDERWAY

With the recent dissolution of the Uzbck and Ukrainian ministries

ot state farms (sovkhozes) and signs that the Azerbaydzhani ministry
will soon be abolished, the last of the five republic-level state
farm ministries in the USSR will have been eliminated.* This

would appear to mark the end of the first stage of a reorganization
and streamlining of the Soviet agricultural administrative system
which CPSU General Secretary Brezhnev had called for in March 1974.

Under the general campaign to establish interfarm organizations
since 1970, Brezhnev had encouraged a variety of approaches,
allowing some areas to create separate interkolkhoz and sovkhoz
organs and others to establish joint kolkhoz-sovkhoz organs. This
extensive local experimentation from 1970 to 1973 greatly inecreased
the number and diversity of administrative organc. llowever, in a
speech in Alma-Ata on 15 March 1974, Brezhnev termed the prevailing
Structure of administration "too complicated" and called for a
reorganization that would "insure a unified state line in all
questions of agriculture" and coordination between agencies. He
said further that the reorganization should "provide precise
definition of jurisdiction and responsibility between various
levels of leadership," help combine central planning leadership

with local initiative, and eliminate superfluous administrative
units.

Recently, Brezhnev's complaint about excessive complexity was
clarified in a March 1975 QUESTIONS OF ECONOMICS article by

A. Yemelyanov, head of Moscow State University's department of
agricultural economics and a frequent writer on agricultural policy.
Yemelyanov urged a basically territorial system of administration--
unified leadership of kolkhozes and sovkhozes in each rayon--and
was highly critical of administrative separation of collective and
state farms. Articles by other agricultural writers appearing
shortly before Yemelyanov's article similarly attacked administrative
separation of kolkhozes and sovkhozes. The thrust of these articles
suggests that increased administrative integration of kolkhozes

and sovkhozes is likely following the abolition of the republic
sovkhoz ministries, but as yet there are no definitive statements
from top leadership on future agricultural administration policy.

* For background, see the Supplementary Article, "End of State
Farm Minis*ries Accords With Brezhnev Policy," in the TRENDS of
26 March 1975.

Classilied by 000073
Autometicelly declessified

S month fom defe of sue. CONFIDENTIAL
ed For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




CONFIDENT!AL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608RQ0620016£004-0

-5 2 -
ADMINISTRATIVE During 1972 and 1973 Moldavia had been allowed
EXPERIMENTS to transfer administration of kolkhozes to

elective councils of kolkhozes, the RSFSR had
been permitted to establish a ministry for sovkhozes and a system
of sovkhoz trusts, the Ukraine transferred interkolkhoz organiza-
tions to the control of its councils of xolkhozes, while Belorussia,
Tambov Oblast and some other oblasts were permitted to establish
joint kolkhcz-sovkhoz associations. Characteristic of the
atmosphere was a 5 June 1972 PRAVDA editorial praising a wide
variety of new forms of agricultural administration (councils of
kolkhozes, ministries of sovkhozes, specialized trusts, and many
more) and encouraging experimentation.

In this experimentation, local authorities largely adhered to their
traditional biases: the Ukrainians and Moldavians, long the
backbone of the movement to create an elective system of "kolkhoz
unions," established separate kolkhoz and sovkhoz systems; the
Belorussians and Estonians, longtime opponents of "kolkhoz unions,"
insisted upon joint kolkhoz-sovkhoz organizations. Two longtime
kolkuoz union supporters, Agriculture Minister Polyanskly and Brezhnev's
agricultural assistant V.A. Golikov, have praised the Moldavian

and Ukrainian systems, but Brezhnev himself did not firmly commit
himself to eirher eide, repeatedly praising both approacies in

his public speeches.

SIGNS OF While Brezhnev did not care to choose sides, his
CHANGE Alma-Ata speech made clear his dissatisfaction with
the administrative disarray, and Yemelyanov in
his aforementioned QUESTIONS OF ECONOMICS article interpreted
Brezhnev's remarks as criticism of the existing system
of separate adrministration of kolkhozes and sovkhozes and the
subordination of sovkhozes and kolkhozes to different organs.
In urging joint management of kolkhozes and sovkhozes in each
rayon, Yemelyanov declared that "one of the important principles
of the impending improvement of agricultural administration, in
our view, should be creation oy a unified organizational system
of administration of kolkhozes and sovkhozes . . . ." Other signs
of a shift in this direction had appeared shortly before, when
articles by agricultural commentators I. Buzdalov and §. Semin in
the December issues of QUESTIONS OF ECONOMICS and ECONOMICS OF
AGRICULTURE had also attacked administrative separation of
kdlkhozes and sovkhozes.

C* ~aifed by 000073
Automaticelly decisssified

six monthe from date of Ixsue. CONFIDENTlAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26?'@BﬁtﬁﬂpaemoeoaRo@ggﬁ*’r’@bpmo

-53-

The first actual move toward unified administration began in December
1974 with the abolition of the Georgian ministry of sovkhozes. This
was followed by abolition of the RSFSR ministry in March 1975 and
Uzbekistan's in April 1975. The Ukrainian ministry was not formally
abolished but simply did not appear in the list of new governwent
ministries announced on 6 July. The Azerbaydzhani ministry still
exists, but iz apparently slated for abolition whenm the republic
selects its new fovernment on 25 July: Minister S.G. Azlzov was

not among the deputies elected to the republic supreme aoviet in
mid-June.

The demise of the sovkhoz ministries represents a defeat for RSFSR
Premier Solomentsev, who had bragged of the advantages of his
republic's ministry; for the Ukrainian leaders, who had been first
to establish such a ministry; for Gosplan First Deputy Chairman

T.I. Sokolov, who had publicly lauded the creation of these
ministries as a guide for the future; and probably for Polyanskiy,
who appears to favor separate systems. It also coincides with a
noticeable dip in Polyanskiy's fortunes. In March he was virtually
ignored during the extensive celebrations of the tenth anniversary
of the March 1965 CPSU Central Committee plenum on agriculture, and
the book issued in honor of the anniversary, Along the Course of the
Moxrch Plenum (Kursom Martovskogo Pienuma), carries articles by

4. officials, including two of Polyanskily's deputies in the
agriculture ministry~-but none by Polyanskiy. The March anniversary
clearly iemonstrated that Central Committee Secretary Kulakov has
replaced Polyanskiy as the spokesman for agriculture. Polyanskiy
also fared worse than all other Politburo members during the
April-May nominations of candidates for republic supreme soviet
elections,.*

The present confused and contradictory patterns of agricultural
administration can be seenin the systems existing in Moldavia, the
Ukraine, the RSFSR, Tambov Oblast and Belorussia--the five most-
discussed systems. A few other republics or oblasts have taken

sides (Latvian and Georgian leaders supporting the Moldavian system)
or introduced partial systems (Kazakhstan with special sovkhoz trusts
or assoclations).

SEPARATE ADMINISTRATION Moldavia has in effect established two
separate sectors: 1) kolkhozes and inter-
v kdlkhoz organizations (interkolkhoz construction assoclations,
associations for mechanization and electrification of agricultural

% See the FBIS Special Memoranuum, "Variations in Republic Supreme
Soviet Nominations," 12 June 1975.

ApproMe‘&H&ﬁﬁRelPase 1 QQQIOQIZGCb%BREBGTOOGOBR0002001 60004-0

x monihe ftrom date of issus.




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00668R000:260160004-0

-S4 -

production, scientific production associations for production of
livestock products, etc.) administered by rayon councils of
kolkhozes and a republic council of kolkhozes; and 2) sovkhozes
joined with agricultural processing plants in republic or
union-republic agro-indusfrial associations or production
assoclations for tobacco products, wine, vegetables and fruit, etc.
0f Moldavia's 252 sovkhozes, 170 have been joined with processing
plants, and 24 territorial agio-industrial associations (basically
on a rayon scale) have been created, according to statements by
republic first secretary Bodyul. The powerless councils of kolkhozes
created in early 1970 were given executive powers over kolkhozes and
interkolkhoz organilzations in early 1973, leaving sovkhozes to the
republic agriculture ministry. Since then various associations

have been created to run most of these sovkhozes. According to
Bodyul in a 31 May 1973 RADYANSKA UKRAINA interview, the

agriculture ministry's rayon agricultural administrations have

been reduced to small rayon agricultural departments.

Moldavia has come under fire from the Eston:ans ana others for
establishing mutually exclusive sectors, and recently Moldavia sought
to remedy this political vulnerability by claiming that sovkhozes

can join dinterkolkhoz orgar::zations and that kolkhozes can join
agro-induscrial organizations. However, all Bodyul's statements
indicate that this integration is still only in the talking stage.

In an April 1975 KOMMUNIST ariicle, Bodyul, while describing the
agro-industrial system alreadv established in the sovkhoz sector,
could only claim that "the conditions for agro-industrial integra-
tion now have begun to be created for the kolkhoz-cooperative sector
also." A Kishinev conference reported in the September 1974 ECONOMICS
OF AGRICULTURE indicated that there were serious legal problems
preventing the kolkhozes, which are run by elected leaders, from
joining agro-industrial associations made up of state-owned sovkhozes
and processing plants,

The Ukraine established a ministry of sovkhozes in 1969 to administer
its sovkhozes and placed interkolkhoz organizations under rayon

and oblast councile of kolkhozes in June 1972, while leaving
kolkhozes under the agriculture ministry. Thus, Ukrainian councils
of kolkhozes do have some executive power (now administering 4,000
interkolkhoz organizations, according t Ukrainian Agriculture
Minister Pogrebnyak in the 21 March 1974 RURAL LIFE), but not as
much as the Moldavian councils. In the Ukraine, kolkhozes and
sovkhozes thus are also essentially separated. Ukrainian Central
Committee agriculture Secretary Borisenko indicated in the 28 April
1974 PRAVDA that the Ukraine's 214 agro-industrial aesociations
included 231 sovkhozes and 225 plants--but only eight kolkhozes.

Classlfied by 000073
Automaticslly decisssified
six months from dete of issue f\'l |2 [ =4 ] o4
-

Rotabiadlivladh il oo C
Approved For Release 1999/09/ E &LIA RDP86T00608R000200160004-0




CONFIDENTIAL FBLIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200'16900450

-85 -

The few joint kolkhoz-sovkhoz agro-industrial assoclations have
been organized mainly in one oblast (Krym) , according to Ukrainian

. Central Committee agriculture section head V.I. Fedan, in a
September issue of UNDER THE BANNER OF LENINISM. The Ukraine was
criticized in a December 1974 QUESTIONS OF ECONOMICS article by

. I. Buzdalov for this failure to integrate kolkhozes into agro-
industrial associations. Thus, like Moldavia, the Ukraine is
vulnerable on this point.

Lthe RSFSR, after Solomentsev became premier in 1971, embarked on a
course somewhat parallel to that of Moldavia and the Ukraine, but
stressing new organs for managing the sovkhozes rather than new
nrgans for the kolkhozes. The RSFSR established a la. ge number

of economically independent groups of sovkhozes (variously called
production associations or trusts or firms), und after studying
the work of the Ukrainian ministry of sovkhozes created an RSFSR
ministry of sovkhozes in February 1972, as explained by RSFSR
sovkhoz ministry officlal G. Kulik in the June 1973 ECONOMICS OF
AGRICULTURE. This ministry administered the trusts of sovkhozes,
while the republic agriculture ministry supervised the kolkhozes.
Although Solomentsev and other RSFSR leaders had been lauding

the results of their sovkhoz ministry system, they were apparently
overruled recently and had to abolish theilr sovkhoz ministry in
March 1975. Sovkhoz Minister I.P. Volovechenko was transferred to
a newly created post of USSR deputy agriculture minister for
organizing interfarm cooperation and the work of sovkhozes

JOINT ADMINISTRATION TAmbov Oblast has followed a course

' contrary to that of its own RSFSR republic
leaders. After establishing interkolkhoz associations in 1965, it
changed to joint kolkhoz-sovkhoz associations in 1972. After Brezhnev
praised the Tambov agricultural results at the December 1973
Central Committee plenum, Tambov's system received extensive
attention in the press.* However, the CPSU Central Committee
censured the Tambov leaders in February 1975 for insufficient
development of criticism and self-criticism, and since then Tambov
achievements have not been given as much publicity.

Belorussia has also pursued the course of joint kolkhoz-sovkho-
associations. The clearest explanation of Belorussian policy was
made by republic Tirst Secretary Masherov in the aforementioned
1975 book issued in honor of the tenth anniversary of the March
1965 agricultural plenum. He stated that in 1972 Belorussia chose

* See the FBIS TRENDS of 13 March 1974, pages 15-16.

Classified by 000073
Automaticeily decisss!fed
8ix months from dato of Issue,

Approved For Release 1999/09/58":FBFRI|Q'DP86IT00608R000200160004-0

v e




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00605R8%6288%%60004-0
-856 -

the course of creating 'kolkhoz-sovkhoz production associations"

which now "function in each rayon." "During this short time,"
he wrote, "some of them have shown the undoubted advantages
of this progressive form of management.'" These organs do not yet

encompass all farms: as Masherov wrote in an April 1975 KOMMUNIST
article, "practically all kolkhozes and a significant number of
sovkhozes" belong to these associations at present. Belorussia,
like other republics, elected councils of kolkhozes following the
1969 All-Union Congress of Kolkhozniks decision to create such
councils, but statements by Belorussians indicate that these
councils have been strictly limited to discussicen, with all execu-
tive power retained by the agriculture ministry's c. ans.

Masherov initated a new stage in Belorussian agricultural administration
recently, borrowing some non-controversial aspects of the Moldavian
system, while further pursuing a joint kolkhoz-sovkhoz system. After

a two-day visit in Moldavia last October to study Moldavia's system,

he warmly praised the Moldavians' work and on 9 January 1975 the
Belorussian Central Committee and Council of Ministers adopted a decree
approving some aspects of the Moldavian experiment. Furthermore,

a 4 July 1975 Belorussian Central Committee plenum on agriculture

heard republic agriculture secretary V.S. Shevelukha recommend a
considerable reorganization of management of associations and livestock
complexes. Borrowing on Moldavia's forms of agro-industrial associa-
tions, Belorussia will organize epecialized republic associations

for production and processing of vegetables, for administration of

big livestock complexes, etc., according to the 8 July SOVIET
BELORUSSIA version of Shevelukha's report. However, these will differ
from Moldavia's in being mainly joint kolkhoz-sovkhoz associations

and with most of them subordinate to the agriculture ministry. In
fact, the agriculture ministry is to be strengthened rather than
weakened under the new Belorussian system* special subdivisions

are to be established in oblast and rayon agricultural administrations
to manage interfarm associations, and the ministry's main administra-
tion in charge of interfarm associations is to be "significantly
strengthened."

Estonia continues to administer both kolkhozes and sovkhozes through
rayon agricultural administrations of the republic agriculture
ministry, but republic First Secretary Kebin and other local
agricultural spokesmen have been asking permission to establish a
system of economically independent kolkhoz-sovkhoz rayon production
associations., Estonian agricultural spokesmen have been openly
critical of the Moldavian and other systems which separate kolkhozes
trom sovkhozes. Kebin has visited Moldavia twice (July-August 1973
and October 1974) and been given thorough tours of Moldavia's inter-
kolkhoz system; but he continues to advocate the opposite approach.

Cleasifled by 000073
Automaticaily decinsified

six monihe from date of Issve. CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




e A PV

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0
CONFIDENTIAL FBLIS TRENDS
16 JULY 1975

-8 7 -

PROSPECTS FOR The next move in agricultural reorganization has
INTEGRATION not yet been clearly irdicated, but it will
probably involve increased pressure to integrate

kolkhozes into sovkhoz-oriented agro-industrial assvciations.

While Belorussian and Estonian leaders display increwsing confidence

. in their integrated approach, Moldavia and the Ukraine, the
champions of interkolkhoz organs, are coming under fire for failure
to integrate, and recently they have appeared to be giving more
attention to this proplem. Despite this trend, Polyanskiy is
continuing his support for their approach, using the occasion of
the March 1975 meeting of the All-Union Council of Kolkhozes--which
reelected him council chairman~~to specifically praise the Ukraine
for giving kolkhoz councils control over interkolithoz organizations
and Mcldavia for giving councils control over kolkhozes.

Approﬁu&"ﬁﬁ'&“ﬁ'%)ease 1999/09/26ONAPERDPS6 T00608R000200160004-0




Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R0£{3200142004-0
16 JULY 1975

-1 -

APPENDIX

MOSCOW, PEKING BROADCAST STATISTICS 7 - 13 JULY 1975

‘Moscow (2733 items) Peking (871 items)
Supreme Soviet Session (=-~) 6% Iraql Vice President (5%) 7x*
Soyuz-Apollo Space (3%) 6% Ma'ruf in PRC
Mission PRC-DPRK Friendship (==) 47
China (7%) 6% Treaty l4th
Mongolian Revolution (=~) 4% Anniversary
54th Anniversary : Romania (-=) 4%
CEMA Council 29th (32) 4% [Leaders' Message to (--) 3%]
Session Romanian Leaders on
Trinidad and Tobago (3%) 3% Floods
Prime Minister Japan (37) 3%
Williams in USSR Guinea-Bissau Government (1%) 3%

Delegation in PRC

These statisuics are based on the voicecast commentary output of the Moscow and
Peking domestic and international radlo services. The term “commentary” is used
to denote the lengthy item—radlo talk, speech, press article or editorial, govern-
ment or patty statement, or diplomatic note. Items of extensive reportage are
counted as commentaries.

Figures In parentheses indicate volume of comment during the preceding week.
Toplcs and events given major attention in terms of volume are not always

discussed in the body of the Trends. Some may have been covered In prior issues;
in other cases the propaganda content may be routine or of minor significance.

* This figure excludes brief reports on Mao Tse-tung's meeting with
Ma'ruf.

Apbroved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160004-0




