109126 : GIA-RDPBETO0608R000200160026:6 -

10 Dec 75




Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R00020%M

FBIS FOREIGN BROANCAST
INFORMATION SERVICE

Trends in Communist Media

10 DECEMBER 1975
CVOL. XXVI, NO. 49)

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6

This report I1s based exclusively on foreign .nedia
materlals and is published by FBIS without c¢ Jrdination
with other US. Government componerits.

NAYIONAL SECURITY INFORMATION
Uneu 10rlzed Disclosure Subject to Criminal Sanctions

Classified by 000073
Automatically declassified
six months from dats of issue.

Q‘:‘o\,u"o~

1254.191®

I

N

)"Mwn

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/%%,5;8%{,}1:)%61-0060

App

10 DECFMBER 1975

CONTENTS

POLISH PARTY CONGRESS
Brezhnev Affirms CSCE Commitment, Attacks the West .

Brezhnev Praises Glerek, Streeses Bloc Harmony . . . . .
Gierek Givea Candid Review of Economic Problems . . .

U.S.~-VIETNAM

Hanoi Noncommittal on i'ord Remarks on Indochina Relations . . . . .

PRESIDENT'S CHINA TRIP

Peking Reports Visit Conclusion, Silent on "Pacific Dcctrine" . . .

Moscow Sees Sino-U.S. Disagreement on Detente, Accord on Asia . .

East Europeans Stress President.'s Unshaken Support of Detente . . .

EAST TIMOR

PRC, DRY, and Cuba Score ‘udonesian Invasion of Former Colony . . .

CEINA

Peking Signals New Campaign againut Fducation "Revisionists" . . . .

USSR

Huge 1975 Grain Shortfall Hinted at Supreme Soviet Session . . . . .
KOMMUNIST Article Attacks Kosygin's 1965 Economic Reform . . . . . .

NOTES

DPRK Ideological Campaign; PRAVDA Correction . « « ¢ ¢ o o ¢ o o &+ &

APPENDIX

Moscow, Peking Broadcast Statistics . ¢« + ¢ ¢ ¢ ¢ o o ¢ ¢ o o o o

rmlease 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6

CONFIDENTIAL

8R000200160026-6

W N =

O 0~

10

19
20

23



Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R008500451126.6 5

-1 -

POLISH PARTY SUNGRESS

The 7th Congress of the Pol:f th United Workers Party, which opened in
Warsaw on 8 December, provi -ed the setting for CPSU General Secretary
Brezhnev's first major sprech on foreign policy issues sin.e his

31 July address to the CSC/! meeting in Helsinki. Like his Helsinki
address and most of his o%.er speeches this year, his Warsaw speech
was a short one, running ¢aly 29 minutes. It covered three main
topics-~Polish party achirvemenc¢s, relations among the socialist
states, and East-West rei:%ions generally.

Aside from an uncharacte-:istically critical attitude toward the

. West, Brezhnev struck prudictable notes on all subjects. He did
balance his criticism of the West with a renewed assurance of the
Soviet Union's commitmet to detente. Notatly, he failed to
mentlion either the projected European communist parties conference or
the Chinese leadership--both of which were mentioned by Gierek. 1In
his last appearance c&* an East European party congress, in Budapest
in March 1975, Brezhpev mentioned the European CP conference and
criticized the Chinese obliquely.

Overall, Brezhnev's focuc on defensive themes--criticism of tha West
and stress on soclalist unity--seems to reflect a stand-pat attltude
on East-West relations combined with an effort to reemphasize
Moscow's socialist c¢redentials.

BREZHNEV AFFIRM. CSCE COMMITMEiNT, ATTACKS THE WEST

Brezhnev provided aew momentum to Moscow's developing campaign of
criticism of the West by strongly attacking what he described as a
"campaign of glandar" against the socialist countries that has

allegedly emexrged in the West in the wake of Helsinki., Denouncing

this campaign as directly counter to the "spirit" of the CSCE

decisions, he said that the creation of a climate of '"mutual trust"

and “'an appropriate moral and political atmosphere' were preconditicns
for further development of East-West relatious. Brezhnav had some other
harsh words for the West, as he warned of "bourgeois" attempts to weaken
the unity of the socialist bloc through "ideological penetration'' and
the use of "economic levers'" and maintained that people of "all
continents" could expect help from the Soviet Union in "rebuffing
Western aggression.”" He did not specifically discuss Scviet-U.S.
relations,

Brezhnev's remarks on CSCE are the most extensive and detailed by
any Soviet leader since the conclusion of the CSCE summit. They
serve to emphasize Moscow's annoyance over Western attempts to

Cisssified by 000073
Aulometically dectansified

Approved-F alea'se 1999/09/26 : HARERIPPE6T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/Z8/F IR DP86 T006 0RO GBI ?99}6-6
10 DECEMBER

-2 -

purtray a discrepancy between commitments at Helsinki and Soviet
practice since the summit. Brezhnev criticized those who failed

to see the significance ¢f the CSCE agreement "as a whole' and who
tore the document "into little bits" for "tactical convenience."

The "needling" and "pinpricks" of "certain influential circles"

in the West, he charged, are aimed at "arcusing retaliatory reaction
and poisoning the atmosphere." All these activities, he said, are
"far from being in accord” with the Helsinki spirit and impede

the strengthening of mutual trust and constructive cooperation.

Brezhnev scemed to go out of his way to suggest a link between the
West's future behavior on the CSCE agreements and the Sovlet
Union's future attitude toward other East-West issues. In an
unusual reference to the CSCE followup meering scheduled to he

held in Belgrade in 1977--Soviet leaders and the media have rarely
mentioned the 1977 meeting in post-CSCE comment--Brezhnev asserted
that there "could" be "concrete positive results" if the Helsinki
agreements are implemented 'step-by-step' and if there is a
"strengthening of mutual trust." Without this, he said, there "can
be nn talk of genuine blossoming of international cooperation,"

Brezhnev's lengthy remarks on CSCE did serve to underscore Moscow's
belief in the continued efficacy of the Helsinki framework for
structuring European relations despite the adverse developments

about which he complained. Brezhnev further underlined the continuity
of Soviet foreign pnlicy in observing that despite the "complex and
contradictory nature" of the current international situation, detente
continues to be its dominant feature, and in calling for further
"eoncrete actisns' to strengthen it. He mentioned specifically the
need for progress in MBFR and for joint action in areas such as
environmental protection and transportation.

His emphasis on threats to the unity of the socialist bloc elsewhere
in the speech and his failure to touch upon specific international
issues other than CSCE seemed to suggest, however, that Moscow is

at the mument looking inward to relationms with its socialist allies
and seeking to reaffirm its socilalist credentials.

BREZHNEV PRAISES GIEREK, STRESSES BLOC HARMONY

Brezhnev paid warm tribute to the Polish party's efforts, under First
Secretary Edward Gierel's leadership, to overcome its domestic
economic difficulties, The Soviet leader's praise for Gierek went
beyend the endorsements of the Polish leader voiced at the 1971 PZPR
congress or on the 3Cth anniversary celebration of communist Poland
in July 1974, where he had praised Gierek as a national leader only.
Now, in his Y December speech, Brezhnev hailed Gierek as "an oute
standing figure of People's Poland, the socialict community, and the

Cleasihed by 000073 I
Automatice''y deciassifec I
iy monine from date of istue |

CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




| : FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CTA'RDPE6T00608R000203:660:26:675

-3 -

international communist movement.'" The tribute was more in line
with those given by Brezhnev to other East European party leaders
in recent years, which have usually cited the leaders' role in
the world communist movement.

Implicitly taking note of the crisis experienced by Polard five
years ago, Brezhnev praised 'the atmosphere which exists in the
country now." In tune with Gierek's own sober assessment of
Poland's economic situation, Brezhnev noted in restrained terms that
the Pollsh communists "have every reason to be satisfied with the
results of thelr work" in recent years and voiced '"'no doubt" that
the PZPR would '"do everything possible" to carry out the "complex
tasks, tasks of great magnitude" in the future.

Presumably with Romanian complaints about Soviet dominatioun chiefly
in mind, Brezhnev praised the socialist community as "a voluantary
alliance of equal, sovereign and independent states.'" He went on
to take the West to task for alleged efforts to weaken the unity

of the socialist community and undermine socialism "in various
socialist countries" through ideological subversion "and the use of
economnic levers." The refereiice to economic levers could be a
possible warning about dangers inherent in trade with the West by
such countries as Romania, Hungary, and Poland itself.

Brezhnev's reference in this connection to '"traitors to the soclalist
cause" who "denigrate our community" and distort the socialist
countries' mutual relations could be an allusion to deposed
Czechoslovak leader Dubcek and his Prague Spring follovers, whnse
denunciations of the 1968 Warsaw Pact intervention and the present
Husak regime have bheen aired in Western media during the past year.
Husak, shortly after his return froit a Moscow visit in March of

this year, had explicitly branded the activities of these dissidents
as "treason" iIn a major Prague speech. Brezhnev had used much the
same formula in referring to the Czech dissidents in his welcoming
speech for Husak during the latter's visit to Moscow in late
November. He described them as 'renegades who have given up the.
cause of soclalism," Gierek, also, in his earlier report to the
congress had referred to "class enemies both in our country and, above
all, among those striving to influence us from abroad" who attack

the unity of the socinlilst countries "and in particulasr our alliance
with the Soviet Union."

. GIEREK GIVES CANDID REVIEW OF ECONOMIC PROBLEMS
In his opening report to the congress on the 8th, Polish party
. ‘ leader Gierek devoted most of his attention ton domestic matters,

particularly thestate of the Polish economy. Attributing some of
the blame for the shortages of various consumer goods, including

Claseiliod by 000UTI
Automel cally declassified

#ix monihg from dade of issue. coNFlDENTlAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Appr<‘)ved For Release 1999/0528"€TR'RDPs6 To0s di RGN 160026-6

-4 -

food, to an imbalance between prices and wages, Glerek warned of
price increases in store. He also stressed the need for greater
labor productivity, taking a notably tougher stand on varlous
manifestation: of worker indiscipline than he had in precongress
speeches,

On international affairs, CGlerek paid tribute to the 'peace program'
of the 24th CPSU congrese, detente, and the CSCE. He also denounced
the "disruptive chauvinistic policy of the Maoist Chinese 1eadersh1p."
saying that it "does not serve the cause of peace and progress,

and declaring that "we reject this policy decisively."

The Polish leader voiced optimlsm regarding the planned European
communist parties conference, insisting that there were "good
conditions for insuriag the succesg" of the conference. Despite

the opposition to a world communist party conference by such
independent parties as those of Romania, Yugoslavia, Italy, and
Spain--all represented at the Polish congress--Gierek went on to

call for " new world conference of our movement.' He followed up
this appeal with a restrained endorsement of joint action between
nonruling communist parties and other "democratic'" parties, remazking
that "we share the attitude of other fraternal parties as regards
cooperation with socialists, sociual democrats, and other democratic
forces." Gierek's statement on this ic<ue was somewhat more restrained
than that contained in the PZPR congress directives, which declared
that our party "'supports" the development of contacts between
communist parties, socialist and social-democratic parties, and other
"democratic" forces. Gierek's remarks on the issue were addressed

to a congress audience which included PROBLEMS OF PEACE AND SOCIALISM
Chief FEditor Zarodov, whose 6 August PRAVDA article sparked public
debate over the issue in the communist world.

Clasaified by 000073
Automatically deciassiNed

s e o d ko CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/26 : ChNRER®6 T006038R00ERTV T8UNY36-6

10 DECEMBER 1975
-5 -

U S, -VIETNAMNM

HANOI NONCOMMITTA'. ON FORD REMARKS ON INDOCHINA RELATIONS

Hanoi. has been notably cautious and circumspect in its initial
media ceaction to President Ford's remarks on Indochina in his

7 December Honolulu speech proclaiming the Pacific Doctrine.

Most of his statements regarding the future of U.S5. relations

with Indochina were reported promptly and accurately by Hanol

radio on the 8th, but the radio did not offer any judgment on

the speech. Moreover, an unsigned commentary in the 10 December
issue of the army paper QUAN DOI NHAN DAN, as broadcast by the
radio, failed even to mention the President's remarks on Indochina,
although it criticized the Pacific Doctrine enunciated in the
Honolwlu address. Similar Hanoil reluctance to address publicly

the question of relations with the United States was reflected last
month, when monitored Vietnamese media did not report Secretary
Kissinger's 24 November speech in which he affirmed that Wwashington
envisaged the eventual normalization of relations with Indochinese
countries,*

Presenting a straightforward account of the President's remarks,
the 8 December Hanoi broadcast noted that he had indicated that
U.S. policies toward Indochina would be predicated on the
conduct of the new regimes there toward the United States. The
radio also cited his assertion that the return of the remains of
Americans killed in action would be considered a gesture of goodwill
for which the United States would be willing to reciprocate.
vonitored Hanol media have not, however, reported the 6 December
announcement by the DRV ambassador in Paris-—following talks with
members of the House Select Committee on Missing Persons~-that the
bodies of three U.S. pilots were being returned.

Hanoi's report on the President's speech did not take note of his
statement that Washington would "look to the future rather than the
past" if the countries of Indochina exhibited restraint toward
their neighbors and a comstructive approach to international
problems. By contrast, earlier Hanoi had reacted to a similar
statement in Secretary Kissinger's 18 June speech before the Japan
Society in New York by ignoring his gesture toward future relations

* while attacking his remarks on Indochinese attitudes toward inter-

Approved

national agreements and neighboring countries,**

* Hanol's failure to commen* on Kissinger's 24 November address is
discussed in the TRENDS of 3 December 1975, pages 19-20,

%% A 21 June NHAN DAN commentary on Secretary Kissinger's 18 Sune
speech is discussed in the TRENDS of 25 June 1975, pages 6-7.

Classifled by 000073
Autlomatically declessified

iz monthe from date ot issue. NFIDENTIAL
For Release 1999/09/26 : C?R- DP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/0QIEENF'BﬁW-'ﬂDP86T006083%69%6-6 |

-6 -

While the radio report did not directly comment on the President's
remarks, it did note that he ''said nothing" about- the U.S.
"pledge" to contribute to the compensation for war damage in
Vietnam, as provided under the Paris agreement., Last June the
NHAN DAN commentary on Secretary Kissinger's 18 June speech had
spelled out the standard Vietnamese position that implementation
of Article 21 of the Paris Agreement on U.S. assistance to postwar
reconstruction was a necessary basis for the normalization of
U.S.-DRV relations, The condition that the United States comply
with Article 21 in order to improve relations was most recently
repeated by PRG Foreign Minister Nguyeu Thi Binh at a 21 November
press conference in Saigon.

Clase_nad by 000073
Automstically <. lennifled

siz manihe from dete of issne. CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6

R R R R R EREEEENmZwmmmmmE=™7T



Approved For Release 1999/09/26 : C?ﬂ'fﬂ'EFP%TOOGOBROOOZCFM%(?@E%W’-% 107

10 DECEMBER 5

-7 =
PRESIDENT'S CHINA TRIP

PEKING REPORTS VISIT CONCI.USION, SILENT ON “PACIFIC DOCTRINE”

Peking media treatment or concluding activities during President
Ford's 1-5 December visit continued to follow the protocol
pattern of similar ceremonies during former President Nixon's
1972 China trip.* However, the absence of a Joint communique
marking this visit, and the lack of a Presidential tour of
Chinese provincial cities resulted in relatively less extensive
Chinese coverage tharn in 1972.

As Chou En-lai had done during a similar banquet hogted by Nixon
in 1972, Vice Premier Teng Hsiao-ping recapitulated highlights
of the visit in his "toast" at the President's reciprocal banquet
on 4 December. Teng characterized the Sino-U.S. talks as "bene~
~ ficial," while noting continuing "difforences of principle" in
Sino-U.S. relations. As in his remarks at the 1 December welcom-
ing banquet, Teng stressod common Sino-U.S. tasks in the present
international situation, and he noted both sides' reaffirmation
that the 1972 Shanghai communique constitutes the basis of
Sino-U.S. understanding. As in 1972, the President was seen
off from Peking airport by a Chinese delegation including three
Politburo members; NCNA noted, as it had in reporting President
Ford's arrival, that a formal "ceremony" marked the occasion—-a
slight advance over 1972, when no such ceremony was reported.

Terse NCNA dispatches on 6 and 7 December reported without comment
on President Ford's trips to Indonesia and the Philippines and

on discussions with top leaders there. Peking has not yet reported
the President's stay in Hawaii and his address there on his
"Pacific doctrine," nor his 8 December return to Washington.

NCNA reported on the 6th that U.S. Liaison Office Chief Bush was
received that day, prior to his departure for home, by Teng
Hsiao-ping-~a protocol formality usually handled by lower-ranking
Chinese leaders. The agency briefly noted Bush's departure on
the 7th.

* Peking's earlier coverage of President Ford's trip is discussed
in the TRENDS of 3 December 1975, pages 1-3.

Clsarified ty 000073
Avlomaticsily declsnsiflodg

sin monthe from dete of issue. CONFIDEN."AL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/28°NCIA"RbPae Toos0sRhGnshH A 0n26-6

-8 -

MOSCOW SEES SINO-U.S, DISAGREEMENT ON DETENTE, ACCORD ON ASIA

Soviet media assessments of President Ford's visit to Peking stressed
indications nf U.S. resolve in the face of Chinese warnings regarding
Soviet motives iIn pursuing a policy »f detente, Soviet commentators
cited Western reports to 1mply that disagreement over policy toward
the USSR was an important factor impeding further improvement in
relations. The Soviet accounts did, however, take note of alleged
Chinese approval of a continued American presence in Asia.

Fchoing reports filed by TASS during the visit, an observer on
Moscow radio's weekly roundtable on foreign affairs on 7 December
cited a White House spokesman's assertions that Peking's attacks
on detente "did not manage to alter the American position.'" The
radio observer went on to attribute the lack of a communique at
the end of the talks to the fact that the two sides "were so far
apart in their assessment 0f the main question--international
detente," a point made also by PRAVDA. Another observer on the
roundtable program noted that assessments of the visit in the U.S.
and West European press concluded ti.at "the uncertainty in Sino-
American relations remains.'" A Radlo Peace and Progress broadcast
to Asia on the 2d described the ''current coolness'" in Sino-U.S.
,,,,,,, relations.
The TASS report of President Ford's 7 December speech in Hawaii
setting forth a "Pacific Doctrine'" did, however, acknowledge
Sino-U.S. agreement on some Aslan problems. The report--published
on 9 December in some Moscow papers--quoted Ford's statement that
there are '"very important spheres of common cvncern and agreement"
between the two countries and added "as is evident from the
President's statements, one of these points of agreerent is South-
east Asia." TASS noted that during the Peking talks the Chinese
had made clear that they want the United States 'to continue its
military presence and activate its role in South and Southesst Asia."

T 2SS accounts of the President's stopovers in Indonesia and the
Philippines after leaving Peking reported that the President was
told in Peking that the Chinese would 'take no action to undermine
the U.S. position" in the Philippines, Japan or elsewhere in Asia.
A Radio Peace and Progress commentary broadcast to Asia on the 3d
claimed that "American top level offic’als' are not unsympathetic
regarding a joint China-Japan-United States alliance for the
"dominance of Asia."

Classified by 00007
Aviomsticsily deciassified

six manths from date oY issue. CONFIDENT|AL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200$60028ER 1975

-9 -

EAST EUROPEANS STRESS PRESIDENT'S UNSHAKEN SUPPORT OF DETENTE

Moscow's East European allies emulated Soviet media treatment of
the visit in highlighting the President's reaffirmation of his
support for detente in the face of Peking's anti-Soviet attacks.

A Budapest television commentary on the 2d was typical of other
comment by Mcscow's Warsaw Pact allies in saying that the President
had "adhered to the sober rules of the game of peaceful coexist-—
ence"” despite Peking's efforts to "incite' the United States
against the Soviet Union. Even stronger satisfaction was expressed
by the Polish daily DZIENNIK LUDOWY which, according to PAP on the
6th, contended that the visit "confirmed" that the United States
attaches the highest priority to its relations with Moscow.
However, the Moscow-allied countries also expressed caution about
the visit. Tor example, the 6 December Prague daily PRACE, while
noting U.S. resistance tc Peking's anti-Soviet overtures, warned
that it would be "wrong to view this idealistically," since the
United States had also sought to avoid antagonizing Peking by
"satisfying'" it in other areas, particulaxly economic. Similarly,
scattered East European commentaries alleged that the two countries
shared common ground in support of U,S, efforts to assert an
"imperialist" presence in the Far East.

Bucharest treated the visit in noncommittal fashion, Zuimiting its
coverage to brief, factual reports. This contrasted with the
highly favorable comment which welcomed President Nixon's 1972
visit. Bucharest's gingerly treatment of the Ford visit probably
reflects its unwillingness to become embroiled in the Sino-Soviet
dispute; a stance demonstrated by its policy. of ignoring attacks
on Peking by the other Warsaw Pact members. Yugoslav comment
accords with Belgrade's traditional position of neutrality regard-
ing tensions among the hig powers. Thus, in noting the U.S.-
Chinese differences over detente, Belgrade studiously avoided
discussing the merits of their respective positions. Belgrade
comment generally tended to disparage the significance of the
U.8.~Chinese talks by portraying them as yielding nothing more
than a clarification of the differing stands of the two sides.
TANJUG's Washington correspondent on the 9th, however, commented
that the visit exceeded the "expectations" of U.S. observers and
professed to see "at least a hint" of "more coordinated actions"
of the two countries in dealing with international problems. At
the same time, the correspondent echoed earlier Belgrade comment
in asserting that the U.S. had no intention of subordinating its
relations with Muscow for the sake of greater rapprochement with
Peking.

Peking's ally Albania took the same approach as during the 1972
‘Nixon visit in limiting its coverage to terse reports.

Clsagined by 000073
Aulomarically dectesslfied

8k monihe from date of Issue. CON FlDENTlAL .

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
" Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608ROUG2OD:R6DY26-6

- 10 -

EAST TIMOR

PRC, DRV, AND CUBA SCORE INDONESIAN INVASION OF FORMER COLON' .

Peking, Hanoi, and Havana have publicly condemned Indonesia for
its 7 Decemver invasion of the former Portuguese colony of Eagt
Timor. The Chinese reaction represents a major departure fron
Peking's circumapect treatment of the Jakarta government in recent
years, when it has been attempting to improve relations with its
noncommunist Southeast Asian neighbors. Both Hanol and Havana,
but not Peking, have linked the Indonesian action with President
Ford's visit to Jakarta, with DRV media portraying it as part of

a larger U,S. strategy for Southeast Asia. Moscow medila are not
known to have commented on their own authority on the events in
East Timor, although TASS has carried reports on the situation and
noted the Portuguese Government's appeal for convocatlon of the UN
Security Cou-cil to end Indonesia's "armed aggression."

PEKING The first authoritative Chinese comment on the Indonesian
military action in East Timor came in a 9 December

PEOPLE'S DAILY Commentator article which criticized the Indonesian

move and, for the first time, extended explicit Cupport to the

East Timor "people's" struggle. Low-level PRC criticism of

Indonesian military intervention was voiced before the Commentator

» article, however, in a brief NCNA report on 5 December remarks by

the Chinese representative in the "nited Nations and in a

7 December NCNA report on military developments in East Timor.

The commentator article refrained from attacking Indonesian leaders
by name, but it bluntly labeled Jakarta's military action an
"armed invasion'" designed to "annex' East Timor. Rebuffing
Indonesian "pretexts' for sending troops into the territory, it
charged that the action not only threatened East Timor's security
but also undermined the "peace and stability of the area." While
criticizing Indonesia for '"turning a deaf ear" to repeated appeals
for friendship from the newly established Democratic Republic of
Erst Timor, the article held out "hope" that Indonesia and East
Timor might yet peacefully soive their problems, provided Jakarta
withdraws its forces.

The Commentator article portrayed the founding of the Democratic

Republic of East Timor on 28 November by the Revolutionary Front

for Independence of Fast Time- (FRETILIN) as a reflection of the )
v "East Timor people's aspiration for independence." It did not
, offer explicit Chinese support for the new government, however,
‘ instead noting the resolve of the "people of East Timor" to "carry

Clasuifeg vy 000073
Aytomatically decieneihed

52 Monthe rom date of 1sue. CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




Approved For Release 1999/09/26 c?i'fAPﬂ'B#aeTooeosRoop)zgp(ﬂieMtgggel 5

t_ﬂ

-1l -

out armed resfastance'” in defense of fndependence and pledping that
"the Chlnesc people flrmly support the East Timor people'n strugple
for national Mberation and iadependence,"

Peking media since mld-October had corrled occaslonal NCNA Jin-
patches favorably noting FRETILIN opponftion to Indonenin and
rival Last Timor political groups, but had not explicltly stated
a Chinese position,*

The current Chinese denunciation of Indonesia's actions contrasts
sharply with the Peking medfa's carcwrul treatment of Jakarta Iin
recent years, In councert with Peking's efforts to improve rela-
tions with noncommunist nelghbors, Chinese media since 1970 have
muffled ceriticism of the Indoneslan regime ¢va sharply reducad
attention to the Indonesian Communist Party (PK1). Adve.se
Chinesr reporting on Indoncsian affaira in the past three years
has been limited to NCNA reports in August 1973 on anti-Cnincse
riots and in Januarv 1974 on student demonstrations. wvuring this
same period, Peking has acknowledged the presence in China of PKI
leader Jusuf Adjltorop only in noting his appearance at annual
Mcy Day and Chinese National Day celebrations. This pattern was
recently broken when NCNA reported that Adjitorop had atteaded w
29 November Albanian National Day reception in Pcking, **

HANO1 Vietnamese media have condemned the Indonesian invasion
of [Last Timor, vouiced support for FRETILIN, and warned
that the United States was the mastermind bekind Jakarta's actions.
The first direct Vietnamese crilticism of Jakarta in available media
was in a 9 December NHAN DAN article which accused "the reactionary
forces in power in Jakarta' c‘ ottempting to "annex'" East Timur,
'strongly condemned” Indonesian "aggression," and "demanded' the
immediate withdrawal of Indonesian troops from East Timor.
Indonesia's military involvement in the East Timor conflict had
been noted in Hanol media since a 31 October NHAN DAN article on
the fighting, but comment had stopred short of explicitly condemn-
ing Jakarta's actions. The 9 December NHAN DAN article also
explicitly criticized East Timor volitical groups attacking
FRETILIN, charging that they were "fostered by the Indonesian

* For a discussion of Peking's earlier treatment of the East Timor
question, see the TRENDS of 3 December 1975, page 25.

%% For background on previous Peking media treatment of Indonesia,
see the 22 August 1975 FBIS SPECIAL REPORT ON COMMUNIST PROPAGANDA
No. 310, "Peking's 'Dual-Track' Policy In Southeast Asia Produces

Cains,” pages 8-9,

Clsssitled by 000073
Automstically ¢aciessified
$i2 months trem date of Issue.

Approved For Release 1999/09/26 “ETRRBP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL 1O TITAI
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608RHfi02H{#B0q26-6
- 12 -

authoritica." "Warm support" of the Vietnamene "pesple" for
FRETILIN had been vofced carlfer in a 3 December NHAR DAN artlicle,
hut was not repeated in subnequent Hanol comment.

lanol'n contencion that Indonesia's actions In Eant Timor were
encouraged by the United States was underlined {n the 9 December
NHAN DAN article and a¢ article in QUAN DOIL NHAN DAN on the
following day. NUAN DAN charged that the timing of che invasion
demonstrated that Washington had "gfven the green "ight" for lg--
clting the Tact that the milltary move came on the heals of
Yresfdent Ford's visit to Jakarta and rcports that Secretary
Kissinger had stated that the Unlted States would not recognize
the Democratic Pcople's Republic of East Timor. The QUAN TOI
NHAN DAN article made a similar linkage and charged that Indonesia
plays "an important role" In U.S. efforts to "patch its military
line of defense in Southecast Asin and the western Pacific." The
paper rejected as a deception President Ford's reported remark
that he was concerned with Indonesfa's use of force and boped for
o peaceful settlement.

Although Hanoi comment in the wake of the cemmunist takeover of
South Vietnam last spring had called attention to Vietnam's deaire
to strengthen relations with Southeast Asian states and had
suggested that conditions were favorable for such a move, che

media had also continuecd to note critfcully evidence of Indonesia's
continuing ties with the United States. Hanoi commentaries on
Southeast Asia also pointedly recalled Indonesia's anticommunist
measures following the 1965 coup attempt, asserting that "nobody
can forget'" the "massccre of hundreds of thousands of communists"
and other pcrogressives in '"one of the Southeast Asian countries.''*

HAVANA A Radio Havana report on 9 December condemned Jakarta's
invasion of East Timor as "anothcr nroduct of the
imperialist conspiracies against popular governme.ts'" and further
proof that '"reactionary intervention continues to be g general
phenomenon for Third World countries.'" Like Hanoi, Havona linked
the United States to the invasion, quouting the East Timor Foreign
Ministry as having '""denounced the collusion of the U.,S., Government
in this interventionist action by Indonesia” and pointing to the
"very significant fact' that the invasion came on the heels of the
Indonesia visit by Preaident Ford and Secretary Kissinger.

Although Cuban media in the past zave scant attention to Timor,
Radic Havana's current repori 1: consistent with the Castro regime's
tendency to see a U.S. hand in internal disturbances in Third World

* Hanoi's postwar policy toward Southeast Asia is discussed in
the TRENDS of 11 June 1975, pages 9-12.

Clausifed by 000073
Aviomatically dacisssifies

s e o ese of 40 CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL EBLE TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R0002_QDﬂﬁdﬁ,ﬁ&@,_9-,5
- 13 -

coutrlen, Thus, for example, the wording of the 9 hecember report

. wag gimllar to that ugsed in a 16 August radlo commentary on the
Bangladesh coup which accused "the Internatfonal .ounterrevolution
headed by U.S, Imperialfam” of bringing about "tha overthrow of
another popular, anti-imperfalist government." The current report
also 1 In line with Havana's traditlonal nupport to new Third
World countries and opposition to annexation of newly Independent
territorles by larger neighbors, ng Indicated by rhe strong back-
fng Cuba hns recently given Bellize.

Classifed by 000073
Auvtematically dselasaifod

mIm e o e CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608ROBGHEY 6idd%6-6

- 14 =~

CHINA

PEKING SIGNALS NEW CAMPAIGN AGAINST EDUCATION "REVISIONISTS”

China's ongeing controversy over educationel policy between advocates
of radical, revolutionary education and the moderate "revisionists"
who place more stress on traditional academic values appears to have
tuken another turn, in a new campaign pressing the revolutionary

line. The new drive was signaled by an unusually critical article in
the December issue of RED FLAG attacking '"bad elements in educational
circles," who DPeking evidently sees as secking to restore 'revisionist"
practices in China's schools. This RED FLAG article, "Orientation of
Educational Revolution Should Not Be Tompered With," was written by
the mass :riticism groups of Peking University and Tsinghua University,
China's two most prestigious universities. It was broadcast by Peking
radio on 3 December and printed in PEOPLE'S DAILY on the 4th,

A Peking broadcast on 29 November indicated that the same issue of
RED FLAG contains other articles ¢n tne politics of educational
reform--not yet available in translation-~that apparently will also be
used to criticize cadres who hnave charged that ths educational system
that has developed since China's cultural revolution is inadequate to
meet China's nceds. The new campaign also is reflected in another
signed article in PEOPLE'S DAILY on 9 December and initial provinclal
radio reports defending the educational reforms of the cultural
revolution and warning of the need for vigilance against attempts to
"sabotage' the educational reform of that period.

The new campaign comes against the background of recent calls in

the Chinese provincial media for improving the quality of education,
particularly for students engaged in sclentific study. The moderate
line on educaticnal reform now under fire appears to be linked to

the recently concluded national conference on learning from Tachai

in agriculture. Ever since that conference ended in Peking in October,
the Chinese media have been dominated by exhortations to heed the
Tachai rall to speed the modernization of agriculture, industry,
nationct defense, science and technology. These ambitious modernization
goals, which will require the full support of larger numbers of gkilled
workers, may have caused overzealous education officials to go tco far
in improving the quality of education at the expense of political
study--an imbalance the new campaign appears to be designed to correct.

There is evidence that in the new campaign Peking hopes to straighten
out the line on educational reform without recourse to disruptive mass
actions of the type used in the cultural revolution, in the 9 December
PEOPLE'S DAILY article seconding RED FLAG., Tb<s article, published on
the paper's front page, was signed by Liang llsiao, an authoritative

CtassiNied by 000073
Autometically deciasnined

818 meanihe from date of lesus. CONF|DENT|AL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FBIS TREINS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R0€;0mm6002m6

Chinene commentator. Liang sugpested that "theose Important

problems" over the educational line should be solved under the
leadeorship of the party by "setting fortlt facts and reasoning
things out," an ostensibly moderate approach. Liang denounced

the "abourd argument on the educatfonal front . . . that there hae
been no construction following desttuctlon"” and that there was
"a lack of enthuslasm for cducational knowledge." He charged that

these mistaken views reflected o desire by some cadres to restore
the educational system which existed prior to the cultural

revolution,
RED FLAG ON The RED FLAG article focused on countering the
EDUCAT IONAL REFORM "ridiculous charge within educational circles"

‘hat "'since the great prolctavian cultural
revolution, everything concerning the cducational revolucion is a
flop" and that the situation must be "'reversed.'" Recalling the
important role ¢lat the issue of educational rcform played in
China'e political turmoil of the late 1960's, the article pointed
out that the cultural revolution "started on the cultural and
educational front" and that Chairman Mao Tse-tung '‘personally
dispatched worker and PLA propaganda tecams to Tsinghua and Peking
University and grasped the educational revolution himself."
Indicating that yet another period of ideological struggle on the
sengitive question of cducational reform is in the offing, the
article stressed that educational reform 1s part of the class struggle
in society and it warned that "when the question of the correct
versus the erroneous line is clarified, we will truly be able to
promote stability and unity."

Peking's attack on unnamed educational leaders for attempting to
shift educationai policy away from the ideclogically motivated
educational reforms announced during the cultural revolution comes
amid a widespread campaign to upgrade the quality of education in
order to train the vast numbers of highly skilled workers required
to reach China's goal, set forth at the National People's Congress
last January, of joining the front ranks of the developed countries
by the end of the century. Presumably this goal has not been
abandoned, but the RED FLAG article makes it clear that ideological
backsliding wili nct be permitted in modernizing science and
technology. Iu an apparent attempt to help local officials avoid
serious ideological mistakes in educational work, at a time when
they are being pressed to produce better-qualifiod graduates, the
article defined "quality" education, spelled out the line to Le
followed on selecting college students, stressed the need for "red
and expert' graduates, and underscored the basic need for working
class leadership in all areas of educational work.

Ctassifad by 000073
Autormalicaity deciasalfed

sit moniNs from date of bus. CONFIDENTIAL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




> I'BIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/28 A BbPa6 T00608ROGAAM160026-6

- 16 -

CQUALITTY! EDUCATION In n passage which may hold the key to
exploining much of Peking's new attack on
cducational leaders for negating cultural revolutionary educational
reforms, the RED FLAG article charged that some cadres had misused
the "people's carnest desire to boost China's scicentific culture”
to reinstate the discredited policy of "giving flrst place to
intellectual education.'" The article set forth the line that "it
18 necessary to tanke into consideration the quality of education,”
but that "the fallacy of putting intellectual training first"
must not be allowed. Ascerting that differcnt classes hold
different vicws on what constitutes quality in education, the
article stressed that '"when we speak of quality, we must first of
all emphasize orientation and line" and take into consideration
"all-round moral, intellectual and physicai training." Pointing
to a previously published Mao inatruction tco make the point that
students should be educated "morally, intellectually and physically,"
the article charged that Mao's educational iine has been distorted
by some cadres who "fix their attention on 'culture' alone" and
"retain only intellectual education while discarding the other two
aspects."

STUDENT SELECTION Defending the cultural revolutionary educational
reform of selecting college students from the
ranks of workers, peasants and soldiers who possess practical
experience, the article revealed that some cadres in educational work
"deliberately play an opposite tune on this issue.' Errant cadres
apparently have tried to give preferential treatment to students
selected for scientific study by arguing that "for the department of
sciences, the students must be selected from among the 'good students
in the middle schools and they should be sent to universities
'direct!v.'" The article lashed out at the discredited practice of
allowirg middle school graduates to enter cnllege directly, without
a lengthy period of productive labor, as aimed at ''restoring the
revisionist educational line" and bringing back "the bourgeois
educational system of training elite intellectuals.”" 1If this
"restoration" is allowed to proceed, the article warned, Mao's line
on education "will be altered and rejected gradually, and the policy
of sending youths to the countryside to take the road c¢f integrating
themselves with workers and peasants will be condemned and negated."
The article characterized the principle of sending middle school
graduates to the countryside for 2 stint at manual labor as an
"{mportant accomplishment’ of the cultural revolution which "will
not be altered by anyoie."

'

YRED AND EXPERT" While criticizing the practice of paying too much
attention to intellectual training, the article

stressed that graduates must possess suitable skills pegged to actual

production needs, as well as proper ideoliogical credentials at

Cisssified by 000073
Autometically deciossiniod
8ix monthy from date of Issus. co

FIDENTIA -
Approved For Release 1999/09/26 ?&i—RI‘.’)PSGTOOGOSROOOZOM60026-6




Approved For Release 1999/09/26 : ETRTREIB86To0s08ROOG Y0 THAGR6,6, -

- 17 -

graduation time. It criticized those who "sling mud" at the

' principle of combining political study with traditional academic
subjects and distort the "red and expert" ideal as something which
"tgnores cultural study and which only pays attentior to 'practice,
practice, practice,'" an ailegation the article characterized as
"groundless," The article asserted that students must "study
cultural and scientific knowledge diligently" and endeavor ''to
seck refinement in thelr studies in order to have a good grasp of
real skills for serving the people." It argued that "while there
arc many courscs that have to be studiled, students must above all
study the main course--class struggle" and it called for
reforming inane curricula and teaching methods'" in order to allow
students to '"learn useful knowledge from books and at the same
time have a good grasp of rich practical knowledge." Those who
"slander" the cail for "red and expert' graduates are reflecting
their '"desire to follow the old bourgeols road of carrying out
cducation behind closed doors and to train students as successors of
the bourgeoisie."

WORKING CLASS The article reiterated Peking's support for the
LEADERSHIP worker propaganda teams, which entered all schools
during the cultural revolution, to stay in the
schools on a "long-term basis" and to exercise leadership over all
aspects of educational work. Opposition to the tesms, which has
been endemic ever since they entered the academic structure in 1968,
appears to be on the upswing again as the article revcaled that
some cadres hold the mistaken view that only laymen ''dedicated to
sclence" should exerciew leadership in the schools, 2n 1dea aimed
at "adulterating Chairmen Mao's instruction' that the working class
lead in educational reform work. Opponents of the veams apparently
"openly promote such trash as 'laymen cannot lead professionals,'"
the article charged, and they support the erroneous principle that
only "laymen dedicated to sclence” should lead in the schools as a
means to allow those who are "enthusiastically engaged in bourgeois
politics to dominate thc educational field." ''Some people,' the
article warned, "have really gone too far' in trying to undercut the
role of the teams in the schools.

PROVINCIAL REACTION Initial Chinese provincial radio treatment of
the campaign has consisted of general reports
varning of vigilance against attempts "by a handful of class
enemies" to "sabotage' the educational revolution, with only Kiangsi's
radio indicating ary actual change in specific educational practices.
A 7 December Nanchang broadcast of an article by the revolutionary
committee of the general school of the Kiangsi Communist Labor
University, a model institution for advanced technical trainirg of
workers, revealed that '"'mo previous educational background is required

Ciossified by 000073
Autormatically decisesified
oz menihs from date of Iseus.

Approved For Release 1999/09/26 : CIK-REF 86 T00608R000200160026-6




CON NTi I'B1S TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 - CIA-RDP86T00608R000200160026-6

- 18 =

of students for enrollment." Political quality and practical
cxperience in labor are now the "primary requircments" for new
university applicants, who are to be recommended by communes and
production brigades "without entrance examinationsz.'" Workers

and peasants must "receive prcference for admission to the school."

Nationwlde standards for admission to workers colleges differ from
those of regular institutes of higher education, but Kiangsi's
elimination of any prior educational training for its students,

as well as its open declaration that nro examination system will be
used to help select new students, reflect a new stress on political
criteria for admlssion and appear to be a response to the latest
shift on educational policy. Recent PRC media reports have not shed
any light on the current status of the requirement that students
selected for training in the regular universities must have an
educational background of junior middle school graduates, a
stipulation followed for the past several years.

BACKGROUNI The new campaign defending educational reforms introduced

in the cultural revolution appears to be a reaction to
what are now judged overzealous steps taken during the past few months
to construct a double-tracked higher educational system that served t:.
insuleote workers from regular students.* Last July, for example,
several provincial radios revealed that a new system of preferential
job assignments for students engaged in scientific study had been
adopted, apparently to encourage qualified students to undertake
training in technically demanding fields, An 11 July Hunan broadcast
indicated that the cultural revolution dictum that students should
return to their original production units to engage in labor after
graduation had been modified to permit fuller utilization of skills
learned in the classroom. All graduates of agricultural colleges in
Hunan were scheduled to return to their local communes after
graduation, but graduates of colleges of medicine, education and
forestry would practice "in part' the principle of '"coming from and
going back to the communes."

* For a discussion see the TRENDS of 16 July 1975, page 21, of
23 July 1975, page 19 and of 30 July 1975, pages 23-24,

Clasuified by 000073
Automatically dec!eseified

sl monthe from date of issue. CONFloF‘NT'AL
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




. COMFIDENTIAL .'J'llIS "J.'ISEND.S .
. Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000208{80455.6”7°
-19 -

USSR

HUGE 1975 GRAIN SHORTFALL HINTED AT SUPREME SOVIET SESSION

Statements by offizials at the 2-3 December USSR Supreme Soviet

segsion provide the first Soviet indications of the scale of the
' 1975 grain shortfall, Although reports by Gosplan Chairman Baybakov
and Finance Mlnister Garbuzov included no figures on the 1975 or
1971-75 grain harvests, Ukrainian Firat Deputy Premier Vashchenko,
chairman of the Council of the Union's planning and budget
commission, said that during the currant five-year plan the average
annual grain harvest was eight percent higher than the yearly
average for the 1966-70 period. This works out to about 137.5
million tons for 19,5, far below last year's 195.6 million and the
lowest harvest since the 121,1 million tons in 1965,

Huge shortfalls were also suggested by the speeches of representatives
of various republics reported in the 4 and 5 December IZVESTIYA. But
the only absolute figure was that provided by Kiev First Secretary
Botvin when he said that grain production in the Ukraine during the

! five-year plan had averaged 40 million tons a year--the same figure
used by Ukrainian First Secretary Shcherbitskiy at the 30 September
Ukrainian Central Committee pleaum. This figure indicates a 1975
grain harvest of about 34 millfon--only slightly more than 1972's
disastrous 32.6 million tons.

Representatives of the other main grain-growing republics--Kazakhstan

and the RSFSR--avoided any mention of the 1975 grain harvest. Kazakh

Premier Ashimov spoke of grain production for the period 1971-1974,

. claiming it had exceeded the planned goals, but said nothing about
the 1975 crop. However, Kazakh Agriculture Minister Motoriko had

‘ stated in the 12 October KAZAKHSTANSKAYA PRAVDA that the republic

\ would harvest 4.5 million tons of grain more in this five-year period

than in the last one. This would come out to only 11.5 million tons

for 1975, the lowest since 1965's 7.6 million. By way of comparison,

Kazakhstan had harvested 21 million tons in 1971, 29 million in 1972,

27.6 million in 1973, and 18.5 million in 1974.

RSFSR First Deputy Premier Vorotnikov declared at the session that his
republic's average annual "gross agricultural produce" was 12 percent
higher in the current five-year period than in the preceeding one--but
this gives no basis for judging the grain crop since it refers to the

. ruble value of all agricultural products. However, some simple
calculations show that the RSFSR must be having its worst harvest since
1965. Since the total USSR grain harvest for 1975 was only 137.5

. million tons, of which 34 million was provided by the Ukraine and
11.5 million by Kazakhstan, then allowing for eeveral million tons

Classified by 000073
Automaticelly declessified

sz monihs from dste of insue, CON FlDENTlAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FRIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608RA802661880288
- 20 =

from Belorussin and the remailnlug republics, this means that the
RSFSR's share was well under the low figures for 1972 and 1967,

91 million and 89 million tons, respectively. The previous low

was 69 million in 1965.

Belorussian Premicr Kiselev failed to give any figure at the

session, simply stating that Belorussia had had a bad year.

However, judging by Belorussian First Secretary Masherov'a statement
in a 24 November spcech, Belorussia did relatively well, higher than
any year in the past decade cxcept 1971, 1973, and 1974. Masherov
gave a figure of 27.4 million for the current five-year period, which
would indicate about 4.9 million for 1975, i.e., considerably more
than 1972's 4,59 million, even if far below 1974's 6.8 million.

The only republic representatives at the sessaion who claimed to have
fulfilled the five-year plan's grain targets were from the two
smallest republics, Estonla and Armenia--and they only claimed to
have fulfilled the goals for grain procurement, not necessarily the
goals for the total grain harvest.

KOMMUNIST ARTICLE AJTACKS KOSYGIN'S 1965 ECONOMIC REFORM

In an unusually direct high-level attack on poiicies identified
with Kosygin, an article in the November KOMMUNIST coauthored by
a longtime Brezhnev assoclate declared that key elements of the
September 1965 economlic reform have failed in practice. Written
by N.F. Lobachev, deputy head of the Central Committee's planning
and flnancial organs section,* and V. Yefimcv, the article follows
last September's striking snub to Kosygin when the economic
reform's tenth anniversary was largely passed over in silence,
Although the operation of the reform had been occasionally
criticized in past years, this major reform has been increasingly
ignored in 1975, and official disfavor has been clearly indicated
with the pelated publication this summer of Brezhnev's criticisms
of the reform in a December 1972 CPSU plenum speech,**

* Lobachev has long ties with Brezhnev. He was minister of state
control in Moldavia when Brezhnev was republic first secretary
under Stalin, and he was first identified as.deputy head of the
Central Committee's planning and financial organs section in 1967,
after Brezhnev had become CPSU general secretary.

** See the Special Report "Soviet Conflicts Over Economic Priori-
ties Since 1972; New Evidence From Brezhnev's Collected Cpeeches,"
No. 311, 31 October 1975. ’

Claeaified by 000073
Automaticsity decissaified

siz menihe from date of issus. CONFIDENTIAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FBIS TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R0002001B0U28:B 1375

- 21 ~

o The KOMMUNIST article declared that the main planning criteria
for industrial enterprines established by the 1965 reform--the

' figures for profit and total sales--have not worked in practice
S ond muat be replaced by a new main criterion--fulfillment of
I dellvery contracta with conaumer enterprises. Like Brezhnev in
- his December 1972 CPSU plenum speech, the authors argued that
b plant officlols manipulate production to the detriment of state
o interests to achieve hipgher profits and salea, They also argued
that the extension of tie cconomic reform to construction at the
end of the 1960's had failed to encourage construction
organizations to speed rompletion of projects. They noted that
the number of uncompleted construction projects is actually still
growing and thc amount of funds tied up as a result has now
reached 72 billion rubles.

For construction, they advocated adopting the system introduced

in the Belorussian Industrial Construction Ministry, where an
organization only gets paid upon completion of its project and
where construction organizations must operate on bank credit

with interest charges rather than on money from the state budget.*
The growth of uncompleted construction was also sharply attacked
by Brezhnev in December 1972.

Lobachev and Yefimov had argued for a similar change of criteria
in a February 1974 ECONOMIC GAZETTE article, but in that article
treated the 1965 economic reform as a success and credited it
with initiating the system of direct longterm ties between enter-
prises on which their proposed contract system is based.

DEFENSE OF REFORM Counter to the c¢ritical trend, the November
: QUESTIONS OF ECONOMICS carries an article

b defending the economic reform; but this article was written by

liberal economist A.M. Rumyantsev, who has just lost his last

o position of authority, membership in the Academy of Sciences

! presidium.** 1In contrast to Lobachev, Rumyantsev argued at length
that the September 1965 reform had brought great successes
and "dynamic" growth, and, instead of urging abandonment of the
1965 reform's criteria, he urged requiring fulfillment of contract
delivery obligations in additisn to fulfillment of sales indicators.

ﬁ * For details of the Belorussian system, see the TRENDS of
27 Avgust 1975, pages 22-24,

*% See the TRENDS Supplement of 5 December 1975, 'Suslov Super-
. vises Election of New Academy of Sciences Leadership."

Classinad by 000073
Automaticeity daciassified

oo siz monihs from date of issue CONFIDENTlAL
" Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




CONFIDENTIAL FPIs TRENDS
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608RG085484E002636
- 22 ~

The reform otherwise had been rarely mentjoned this year ~nd the
last subatantial defense of it was in a Jacuary 1975 PLANNED
ECONOMY cditorial review of the recently published collection of
Kosygin speeches, This uditorial cited Kosygin's defense of the
reform in his speeches and stressed that Kosygin's September 1965
plenum statements had not lost their significance and that the
reform had had a positive effect, most of its shortcomings
regulting from failure to fully implement it.

The August CALENDAR OF SIGNIFICANT AND MEM{ RABLE DATES, signed to
press 27 June, devoted three pages to the 27 September

anniversary of the e:ccnomic reform, extolling it as an "important
landmark" and stres:ing its contincvation. But there was apparently
a subsequent decision to downgrade the reform. When the anni-
versary arrived, it was almost totally ignored in the press--
clearly reflecting a Politburo decision to ban reference to it.*
The only articles on the anniversary appeared in Central Asia--one
by Turkmen Central Committee Secretar, B. Geldyyev in a Turkmen-
language journal announced in the 26 September TURKMENSKAYA ISKRA,
and one by Tadzhik Gosplan official ¥, Akhmedov in the 30 September
KOMMUNIST TADZHIKISTANA. The latter article treated the reform as
an unqualified success; however it failed to mention Kosygin at
all, while twice quoting Brezhnev's September 1965 plenum speech,
as 1f he were author of the reform.

* For elai:woration of press treatment of the anniversary, see the
TRENDS of 16 October 1975, pages 24-25.

Cisasified by 0GOOTS
Automaticatly declessified

$it monihe from date of issue. CONF|DENT'AL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




n CONFIDENTIAL FBLS TRENDS

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R00020¢ 78005687
- 23 -

. NOTES

DPRK IDEOLOGICAL CAMPAIGMN: Pyongyang has launched a new mass drive
an for "winning the red flag of the three revolutions" which appears
’ aimed at mobilizing the North Korean population ia preparation for
the next long-range economic plan decigned to replace the six-year
plan which ended in September. The campaign was kicked-off on
1 December at the model Komdok mine and has drawn extensive comment
in recent DPRK media. A 3 December Pyongyang mass rally, reported
by KCNA on the 4th, indicated that the new campaign was initiated
by the Central Committee of the party in accordance with "the policy
. of the three revolutione, ideological, technical and cultural,"
which was introduced by Kim several years ago, and that it would
"finally liquidate the survivals of the old society in all spheres
of economy and culture, ideology and morality.' The campaign may
have been discussed at the latest KWP plenum, held 19-21 November,
as a means to help achieve economic goals. A 21 November Pyongyang
radio report indicated that the plenum had concentrated cn economic
affairs and that it emphasized the need for making "full-scale
preparations for new, grand construction."

PRAVDA CORRECTION: 1In an extremely rare admission of error,
PRAVDA on 7 December carried a "correction" indicating that

i the previous dav's long and authoritative editorial on the

‘ December CPSU plenum and Supreme Soviet session had mistakenly
stated that the gross national income for 1976 would reach

362 billion rubles. PRAVDA did not supply the correct figure,
nor explain how the error had occurred. It seems apparent,
however, that it resulted from confusing the 1975 figure with

the 1976 figure. Gosplan chairman Baybakov in his speecl. to

the Supreme Soviet on 3 December had given the 362 billion figure
as the total for 1975. [Lven so, this error ie curious, since this
editorial was no doubt prepared with the assistance of the
Central Committee headquarters staff. The effect of the mistake
and the subsequent "correction" is %o draw attention to the

fact that the growth of national income during the 1971-1975
five-year plan was under 25 percent rather than the 37-40 percent
called for by the plan or the 41 percent actually achieved during
the preceding 1966-1970 five-year plan.

Classified by 000073
Automatically declsssified

iz months trom dste of issue. CONF'DENTIAL

Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6




FBIS TRENDS
10 DECEMBER 1975
Approved For Release 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6

-1 -

APPENDIX

MOSCOW, PEKING BROADCAST STATISTICS 1 - 7 DECEMBER 1975

Moscow (2568 items)

Peking (852 items)

Supreme Soviet Session (--) 11% President Ford in PRC (-=) 10%*
China (4%y 6% Laos People's Democratic (--) 10%
Laos People'e Democratic (--) 3% Republic Established
Republic Established [PRC Leaders' (-=) 4%}
Finnish National Day (--) 3% Greetings
World Peace Council (15%) 3% UNGA 30th Session (14%) 7%
Conference, Leningrad Albanian Liberation 3lst (5%) 3%
Anniversary
USSR 2%) 3%
Japan, Northern {==) 3%
Territories

These statistics are hased on the volcecast commentary output of the Moscow and
Peking domestic and international radio services. ‘The term “commentary” Is used
to denote the lengthy itemm—radio talk, speech, press article or editorial, govern-
ment or party statement, or diplomatic nnte, Items of extenslve reportage are

counted as commentaries.

Figures in parentheses ind:.cate volume of comment during the preceZing week.

Toplcs and events given major attentlon In terms of volume are not always
discussed in the body of the Trends. Some may have been covered In prior issues;
in other cases the propaganda content may be routine or of minor significance.

* This figure excludes brief reports on President Ford's activities in
China including his meeting with Mao Tse-tung,

Approved For ReleaSe 1999/09/26 : CIA-RDP86T00608R000200160026-6



