)

2 s e en a3

a——

R

G L WP

O

[P

B .
s vttt v e a5

iy N —

g "-e.»'\ D et an
By Walter Pincus
Washington Post Staét Wiriter
The Central Intelligence
~Agency secretly created over
25 years and still finances a
vast journalistic network
outside the United States that
is-available to carry out covert
-propaganda campaigns.
Made up of journalist
_agents, .+ subsidized
newspapers, radio stations
vand international wire and

news services, the network is

one of the less-publicized tools

intheagency’'s covertarsenal. ,

Its purpose, according to a
-~ former top CIA official, “is to
disseminate data about the
foreign world, particularly the
Soviet Union, that is being
suppressed . . . and todoitin
‘a way favorahle to U.S.
strategicinterests.” .

A glimpse of how the CIA;
network operates was con-
- tained in a recent report of the
Senate intelligence com-
mittee.

On Sept. 14, 1970, according

to the Senate report the
“Forty Committee”” of the
National Security Council

"authorized a covert CIA
propaganda operation to focus
: attention on “the damage that
*would befall Chile xmder an
Allende government."”

‘Salvador Allende, a leftist,
was then a candidate for
president of Chile. :

- Less than one week later, an
Inter-American Press
Association news release was
issued in Washington charging
that freedom of the press was
‘being jeopardized in Chile by

~ “the Communists and their

Marxist allies.”

The release, according to
the Senate report. was a CIA

_ product * thmugh its covert

! action resources.’

¢ Jimr Canel, . executive

. secretary of the association

who usually writes such
releases. said recently he {irst
learned of the release when he
* was called about it by the

Assoeiated Press.
- Canel at the time
. *assumed” the release was

* drafted by Agustin Edwards,

el e s b g

CIA Funding
“Network A

WASHIN GTO"\I POST

““Murcurio, an anti-£llende

.. Santiago newspaper.

In  September, 1970,
Edwards came to Washington
to generate U.S. support for a
plan.to halt Allende’s efection,
On Sept. 15, the day after the
Forty Committee approval.of
the propaganda campaign,
Edwards met with then CIA
Director Richard M. Helms.

On Sept. 22, Edwards' El
Mercurio carried an editorial
arguing that *‘retention of
individual freedom” was the

most impotrtant matter facing-

" the Chilean people.

Twelve days alter the Forty
Cornmittee action, the Spanish
government-owned wire
service, EFE, carried a report
throughont Latin America
from Santiago on an anti-
Allende rally by a right-wing
group called Patria y Libertac
which was described in the
story as ‘‘a growing. ..
_movement."

The same day, a Santiago
radio station carried a
political commentary on the
Patria rally. The com-
mentator mentioned the raily

favorably while criticizing the

Christian -Democratic party
which that day had offered to
‘make an agreement with
Allende,

According to the Senate
comtnittee report, Pairia ¥
Libertad andits rally received
some money in an “indirect
subsidy " from the CIA. The
radio station in Santiago and
the commentator also
recetved CIA funds,

EFE, which transmits in
Spanish, at the time received
aClA subsidy for its Lalin
American newswire
vperations, according to 2

« former intelligence offi ial.

Within a month of the Forty
Commiitee decision, 18
journalists from outside Chile
under direct or indirect
agency control had argived in
Santiago. Some were paid CIA
agents working
newspapers in other coun-
tries: a few were anti-Allende
and had received their
transportation from ClA

for -

“@3/ 5”3’”3"1

-

Others wefe jour
had been ordered
their bosses
described by t
committee report
level (CIA) ages
managerial capac
media field.”

One interview v
was written by a /

dent of Latin, in /9 & s ARAS
Oett-sl Hel wes /?x.e&d

Secsarnl Reoten,

Clador LabyAmeicn

Spanish-language
vice. Latin purp
established and ru
of 13 Latin
newspapers whic
the British ne
Reuters to m
operation.

According to a
telligence agent, |
CIA subsidized L
intermediaries 1
same manner
money to El M

Francisco Ba
general manager
Buenos Aires
telephone inter
was “absolutely
his service w._ ..
subsidized by the CTA.

A spokesman for Reuters in
Washington said he had never
heard it alleged that ClA
money had gone into Latin.
Reuters, he said, had con-

tracted to manage the
Spanish-language service, but
had nothing to do with its
financing.

Despite CIA's covert agtlrm

and propaganda efforts,
Allende was elected president
of Chile ¢n Qctober. 1970.

According to the Senate -

committee report, the CIA
claimed its six-week
propaganda blitz resulted in
*726 articles, broadcasts,
editorials and similar items”
in Latin American and
European media,

After Allende took office.
the CIA covert propaganda
opera!ion continued. Some
$1.5 million went directly to El
“Mereurio.

Material was dev e]nped and
placed in ali newspapers that

* opposed Ailende and radio and

television stations as well,
Atter the 1973 Chilean coup

ﬁ/ﬁ7 O/ NFC ~

!
Approved For Release 2004/10/13 : CIA-RDP88-01315R000300220003-5

istic, 1w

g;;?,@ /p/o/vcus Lf/*?'/léc:ﬁ‘
C’é/%%fii o/,g Jounr mA[-.sf‘
~ZC Xty

/)%(1 s‘ﬁ“,u

e s@fcwleﬂ

)

bassy in 1968 at tha time of the
Soviet invasion of
Czechoslovakia. A riot took
place. It was then covered by
a CIA-subsidized wire service
which carried the story
around the world.

After 1968, a CTA agentat El
Mercurio “'exerted substantial
control over the cantent of that
paper’s international news
section,” according to the
Senate commitiee report.

News “harmful to the
United States, p'\rt\cularly
about Vietnam™ was *'sup-
pressed.” the report says,
while o’her CIA-paid jour-

nalists *‘wrote articles or
editorials favorable ta U.S.
interests inthe world.”

Former CIA top officials say
similar actmms were un- |
dertaken in  countries
throughout the  world.
Justifying such operations,
one former official said
recently, *if we give up this
program, we fose a nemork of
agent:. of inf ll‘em.e

i_publisher apd, a¥aeea Fol H¥Iase 2004/10/13 : CIA- mﬁg&{g\tﬁwﬁgp‘@mp 003-5



