|

|
Sanitized Copy Approved for Release 2010/06/18 : CIA-RDP90-00845R000201300026-4

ARTICLE APPEARED

IR PAGE é-[

HASHINGTON TIMES
20 June 1984

KAL story may have been hoax
tary magazine sales

'to boost mili

By Peter Aimond

THE WASHINGTON TIMES

LONDON — A_British defense
magazine's “new_evidence” that
Korean Air Lines Flight 007 was on

a U.S. spying mission when it was
shot down by the Soviets mayv turn
out to have been a pyblicity stunt.

The article was published just as
a major military equipment fair

F IR

all over the world — most of them
in the defense industry — were
expected at the fair, and all were
potential readers for Defence Atta-
che. :

The magazine's. editor and
defense editor were at Aldershot
yesterday and could not be reached
for comment. But the associate
publisher was clearly delighted

. with the worldwide press interest,
* including that from South Korea.

- Hesaid he did not know the name

of the author of the article, which
was published under a pseudonym.
Thearticle attracted scant atten-
tion in Britain, where the only pub-
lications to mention it have been the
left-of-center Sunday Observer
newspaper and the Economist mag-
azine, slightly right of center, both

of which were approached by the

editors of Defence Attache. - ‘
“As an investigative piece it can

be easily torn apart,” said one Brit-

" ish journalist who séid‘ his news- °
. paper would not run it for that

reason. “It is far too tenuous spec-

ulation.” o )
Other journalists said the article .

. opened this week. at Aldershot,. .
; when the magazine was gearing up -
- asales promotion. . A

Some 30,000 invited guests from !

|

appears to be little more than spec- -

7

intelligence evidence.

Published in London, Defeqce. 5
Attacheis well-regarded by British

government and defense industry
officials as a small, specialized

{

il

|

monthly magazine of about 4,000 '
circulation. Itis sentto government
and defense experts around the '
world, including those at the Penta- -
gon. Its articles focus on military
equipment sales but are rarely con-

- troversial.

. Itappears the author of the KAL
article had conversations with
intelligence officials — _possibly,
with as many Soviets as Americans.

Butthe credibility of the article’s .

detailed repcrts of the movements

_of U.S. Ferret satellites in 1964 —

coinciding with the shooting down

“of two U.S. military planes over

East Germany, incidents the author

says are similar to the KAL incident {

—— appears to be damaged by a plea
for the U.S. press to “take up the
challenge” and do more investigat-
ing of the incident.

The article also contains an
unsupported suggestion that for-
mer National Security Adviser Wil-
liam Clark was forced from office
because he erred in not expecting
the KAL airliner to be shot down
with the loss of so many lives.

The author appears to some to

damage his credibility further by

' attempting to connect what he says

is a declirie in Defense Department

interest in the space shuttle with

the failure of the Soviets even to’
mention the Shuttle’s alleged’
involvement in the KAL operation. '

Was a secret deal reached, he
asks, where the Soviets would drop
any mention of the Shuttle in
exchange for the Shuttle’s “demili-
tarization?”

Says Andrew Wilson, the

Observer reporter who wrote the"

story for his newspaper about the -
magazine article: “There are still a i
lot of questions to be answered -

‘about the KAL incident, and I think
,you can expect this type of story”

STAT

Sanitized Copy Approved for Release 2010/06/18 : CIA-RDP90-00845R000201300026-4




