7

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release 2012/11/13 : CIA-RDP90-00965R000706950078-3

ANTICLE TPIARER
OM PAGE B‘_U-—-—

Declassified in Part - Sanitized Copy Approved for Release 2012/11/13 : CIA-RDP90-00965R000706950078-3

WASHINGTON POST

‘ JACK ANDERSON and DALE VAN ATTA l

19 april 1985

STAT

RFE Broadcasts May Be Backfiring

countries by two U.S. government-financed

stations in Munich often insult the people
they’re trying to win and contain questionable
criticism of the United States and its allies,
according to internal congressional reports.

The problems with the two stations—Radio Free
Europe and Radio Liberty—stem more from
mismanagement than malice, concluded one
congressional staff memo obtained by our associate
Indy Badhwar. But the memo notes that the

R adio programs broadcast to Soviet-bloc

_problems are serious, involving the broadcasting of

“unacceptable material . . . characterized as
anti-Semitic, anti-Catholic or even anti-western.” -

When the two stations were established by the
Central Inteligence Agency in the early 1950s as
an antidote to iiaaio Moscow, their shrill :

anti-Soviet Erogaganda gave them little more

credibility than the Kremlin’s broadcasts. ‘ )
So Congress took the two stations away from the

CIA and created an independent Board for
International Broadcasting to fund and supervise

them. The board s guidelines recommend avoidance

of "emotionalism, vindictiveness, belligerency,
condescension, propagandistic argumentation,
unsupported criticism of the communist svstem,
incitement to revolt, programs based on rumors,

sweeping generalizations and gratuitous value -

judgments.” . ,
Unfortunately, the programs prepared by

refugees and other East Europeans often reflect
their prejudices. Here are some examples: .

_m In one broadcast, a staff memo says, “there are

L

- implications that the Russians as a people are re-

sponsible for the evils of communist rule.” The same:
broadcast also offended Poles when it stated: “It is
not only the communist regime, but also a part of
the Polish population, including the Polish Catholic
clergy, which are responsible for the unenviable fate
of the Ukrainian minority in Poland.” o

w Last January, the State Department felt obliged

to issue a formal apology and dissociate itself froma

broadcast that compared Poland’s military dictator,
Gen. Wojciech Jaruzelski, to Adolf Hitler.

m A program last year “rationalized” a series of
Cossack pogroms against Jews in the Ukraine in

1919-1920 by noting that many Jews had joined the -

Bolshevik cause. = - .

- m Another broadcast suggested that Poles and Jews

were responsible for the triumph of communism.

- m One Radio Liberty broadcast gave a “positive de-

scription of the Nazi unit Galizien, which was re-

sponsible for allowing Ukrainians to murder thou- .

sands of Jews in Lvov.” -

s An “anatomical obscenity” was used to describe a
Polish government official, and vulgar expressions
were so.frequent that the American consulate com-
plained to RFE-RL management. MRUERD

Footnote: Board member Ben Wattenberg-con- »';‘
ceded that there might be problems with some of -
" the broadcasts but added, “What’s at issue here is

10 or 15 broadcasts out of countless thousands in a
two-year period. On the whole 1 believe the quality

of our programs is getting better and we have more .
. controls over these radios than many other journal-

istic organizations.” S .




