/

el
ON PAGE

Espionage
— Coverage
Poses Risks

By THOMAS B. ROSENSTIEL,
Times Staff Writer

When the story broke so promis-
ingly earlier this year, the New
York Times called the mysterious
KGB master spy “the most valua-
ble defector from the Soviet Bloc
. . .inrecent years.”

It was the first spy tale of 1986: A
major general in the Soviet KGB
had defected to the West. The CIA
was keeping his existence a secret,
but he was more valuable than
Vitaly S. Yurchenko, the turnabout
defector who had been lost back to
Moacow.

Then, within 72 hours, the story
of the secret defector became, as
United Press International put it,
“the mystery of the spy who may
never have been.”

Seen as Trespassers

And now it seems this tale may
be best remembered as a parable to
the press about the risks of report-
ing on the secret world of intelli-
gence.

In this darkest part of the gov-
ernmental forest, the vaiues of free
press and an open society are often
regarded as unwanted, even dan-
gerous trespassers. The chance the
press will err or be manipulated by
its sources is greater than any-
where else, and some say the
consequences of mistakes are po-
tentially more harmful.

By publishing at all, the press
can abort an American clandestine
operation—as the Washington Post
is said to have done in Novem-
ber—or even cause the death of an
American agent.

“It is terrible to say it, but one
who does stories about the intelli-
gence community has to lower his
expectations of accuracy,” said for-
mer New York Times reporter
Seymour M. Hersh.

‘Fifth Man’ Is Here

The story of the KGB major
general's alleged defection began
Jan. 25, when U.S. News & World
Report published a report entitled
“Defectors: The °‘Fifth Man’ Is
Here.”

Sanitized Copy Approved for Release 2010/08/24 : CIA-RDP91-00587R000200890011-3

Sanitized Copy Approved for Release 2010/08/24 :

LOS ANGELES TIMES
24 March 1986

“In addition to the four spies that
the government acknowledges fled
to the West,” the magazine wrote,
“a KGB major general—the high-
est-ranking defector of them all—
was brought to the U.S. last year,
well-informed sources told U.S.
News & World Report.”

He supposedly fled by helicopter
from West Germany last spring,
was hidden to prevent press leaks
before the Geneva summit meet-
ing, and then later settled in the
Midwest under a new identity, the
magazine reported.

What transpired in reaction to
that item is a primer in competitive
‘Washington journalism, particular-
ly when it touches the furtive
world of intelligence.

First, when competing news me-
dia received advance copies of the
magazine, they tried to get inde-
pendent confirmation and break
the story before U.S. News &
World Report reached the stands
on Monday.

New York Times reporter Philip
Shenon spent the preceding Satur-
day combing Capitol Hill. On its
front page Sunday, Jan. 26, the
paper quoted what it said were at

least two unnamed congressional
sources saying the high-ranking
KGB officer was providing infor-
mation that “‘is much more impor-
tant’ than any provided” by Yur-
chenko or other recent defectors.

©The story received prominent
exposure nationwide via the New

York Times news service; it was,
fer instance, the lead story in that
day’s Orange County Register.

_Other wire services also moved
siories, citing U.S. News & World

and the New York Times as
apurces.

1 As usual, competing media pre-
pared “reaction stories” for Mon-
day. Notable was an Associated
Press story that said the intelli-
gence committees on Capitol Hill
“had been told nothing” about any
such defector.

- In its third paragraph, however,
the AP story offered what seemed
additional confirmation:

“However, House Intelligence
Committee Chairman Lee Hamil-
ton (D-Ind.) said he had received a
‘preliminary report’ on the alleged
Soviet defector. He declined to
comment further until he received
a more thorough briefing on the
case and said he was ‘not yet sure
about the information.’”

Hamilton's press secretary, Nick
Cullather, now says his boss did not
intend to confirm the defector
story, and the AP says it did not
mean to imply Hamilton was doing
0.

CIA-RDP91-00587R000200890011-3

® Tantalizing’ Remarks

» But nonetheless, said AP Wash-
n Bureau chief Chuck Lewis,
ton’s remarks were “a tanta-
equivocation.”
« As official Washington resumed
%ork that Monday, the story had
entered the city’'s information
Bloodstream. Reporters tried the
sources for comment—the
hite House, Capitol Hill officials
tharged with overseeing intelli-
gence agencies, the State Depart-
fntnt and the CIA itself.
s At the daily White House brief-
fng for reporters, presidential
spokesman Larry Speakes issued
Yvhat the Washington Post called
¥an unusually flat denial.”

+ “That story is not correct."L/

peakes said. Which part? “The
whole thing.”
* Off the record, the denials were
even stronger.
+ The CIA, as usual, refused to
gomment publicly. But off the
Fecord, reporters say, the agency
flenied the story in unusuaily direct

derms.
. “As that Monday went on, we

O —————————
re getting total negatives on it,”
::id gneu::poner who asked for
anonymity. “We couldn’t fmd a
single source who would confirm in
wa '"
an')I"uesg:l'ay morning, however, the
Washington Times quoted Sen.
Chic Hecht (R-Nev.) as confirm-
ing the story—the first pOs%aned
“gn-the-record confirmation.”
“Where there’s smoke theres
fire, and I'm sorry about the leak,
Hecht, a member of the Senate
Select Committee on Intelligence,
was quoted as saying somewhat
cryptically. The senator, the paper
said, “would not provide d_etmls. )
Reporters went scurrying again,
and at a briefing, National Security
Adviser John M. Poindexper'med
to restate the Administration’s de-
i l' » s
maWhen reporters—who scrgumze
all official deniais in Washington
for possible loopholes‘—thought
Poindexter’s denial ambiguous, the
White House issued a more cate-

Aot e s
vl L



