RESTRNJED

APPROVED FOR RELEASE
DATE: JUL 2003

Castro’s Propaganda Apparatus
and Foreign Policy

November 1984

RES%ED




APPROVED FOR RELEASE
DATE: JUL 2003

Cuba
Castro’s Propaganda Apparatus and Foreign Policy

Table of Contents

Page
Preface... ..o e v
Key JUAZIMENTS. ...t 1
Historical Perspective: In the Sierra Maestra .........ooeveeeeveeeeoeooeo, 3
Instinet £Or PUBLCItY ....ccoovieiieeeeee e 3
Radio Rebelde...............coooiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee 3
Castro’s Press ClUD ...........ooooviiiiieeee oo 4
Headline Grabbers...........ccoooo oo 5
Structure for Media Management ............coocoovvviveveeeeeeereeeeereeseseroeeenn 5
Castro’s Personal Control............ccooveeioeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, 5
Revolutionary Orientation Department.............oocovveveeeeeeoereoronn. 7
Components of the ADDATAtUS .........oocveieeeeeeeeeeeeee e eeeeeeeee e esees e 7
Prensa Latina ..o 7
International Broadcasting...........cocoevvveeeeeiveeieeeeeeeereeeeeee oo 10
(07N et 12
Casa de 1as AMATICAS ........cveovieeeeeeeeeeeee e e e e eee e e eeresees e ees e een, 15
PerfOrmnINg ATES . .oooiie oot e e e e e e e e ees e e ss e e e e e e 18
Athletes and SPOTtS TEAIMNS. ... .cvovveeeeeeeeeeereeereeseereseesessessesseseesessssoneas 18
CINEINA ..o e ee e e eeeereeessieesons e eres e, 19
International Meetings, Conferences, and Symposia........................... 20
Personal ViSitS.........cccoiiioeieeeiiiee oo eeeeeeeeereseeesasssessesessessessessesssssessesans 23
Miscellaneous Propaganda Organs..........oeveeeeeevereeeeeeeeeeeeeseeeeesoeeesesnns 26
Training Foreign Journalists ........c.occoocveeieriiieeseeeeeeeeeeeeesereeeeeeseeneenns 28
CONCIUSIONS. ... et r s s e 28
Annex: Methodology of Cuban Ideological Penetration....................... 33
FIGURES

Page
Fig. 1. Jorge Ricardo Masetti, Argentine journalist (photo)................... 4

Fig. 2. Antonio Pérez Herrero, Castro’s chief political officer
(DROTO) ... e e e e et ees e 6

iii




APPROVED FOR RELEERE 3.

DATE:

JUL 2003

Fig.
Fig.

Fig.
Fig.

Fig.
Fig.

©

RLOINICTLELY

Orlando Fundora Lépez, chief of the Revolutionary
Orientation Department (PROLO).........cocooviiiiiiiniiniiiiis

Casa de las Américas (Photo)......cccovvrnviriiinn S

Castro at the Nonaligned Movement Conference in 1979
(PROTO) ...

Cuban-sponsored Third Latin American Seminar of
Journalists (DROLO)............ccoovvrviicciiiiii s

Castro with Cuban exile leaders (DROO) .........coovviiniiiiiiinns
Castro at a press conference with US journalists (photo)...........
A sample of Cuban publications mediums (Photo) ...oveveeic,

MAPS

Branch Offices and Collaborators of Prensa Latina ...,

Cuba’s Daily Broadcasting Efforts

TED

Page

15
21

23
24
25
29

Page
37
39




RESIRICTED

APPROVED FOR RELEASE

DATE:

JUL 2003

PREFACE

This paper is an in-depth examination of Castro’s propaganda
apparatus, but it is not all-inclusive. A number of the apparatus’ lesser
elements have been omitted for sake of brevity, and no mention has
been made of Havana’s extensive use of foreign aid to enhance the
Castro regime’s image. The major branches of the propaganda mill,
however, are discussed in sufficient detail to give the reader an
adequate appreciation of the size and sophistication of one of Havana’s
most important foreign policy tools.




APPROVED FOR RELEASE

DATE:

JUL 2003

Key Judgments

Cuban President Fidel Castro has long considered propaganda to
be one of the most potent weapons in his foreign policy arsenal. His use
of the few propaganda assets available to him—personal interviews with
journalists, radio broadcasts and special publicity-seeking operations—
during his guerrilla war against Batista contributed in a major way to his
victory and was a preview of the methods he would use so successfully
after coming to power. '

Immediately after assuming power, he set about creating a propa-
ganda empire that today is perhaps the most effective in the hemi-
sphere and has connections worldwide. The empire is directed by a
clique made up of Castro and his old guerrilla comrades; this ensures a
permanent antipathy toward democratic nations that the Castro govern-
ment seeks to undermine.

This network consists of a global news agency, international
broadcasting facilities, newspapers, magazines, publishing houses, front
groups, ‘friendship” institutes, sports and cultural activities, and a wide
variety of miscellaneous organizations. '

Cuba’s news service has 36 offices around the world, transmits
stories in four languages, and publishes a variety of magazines and news
periodicals that are disseminated to readers in numerous Western and
Third World nations. Cuba’s broadcast facilities include eight transmit-
ters on the island—ranging up to 100 kilowatts—and two transmitters in
the USSR. Shortwave broadcasting alone exceeds 400 hours weekly in
eight languages to Europe, Africa, and the Western Hemisphere. The
Cuban Institute for Friendship Among Peoples (ICAP) is designed to
organize in foreign countries associations that are responsive to direction
from Havana. There are now 113 such associations throughout the
world.

The Castro regime constructed a $25 million Palace of Conventions
in Havana to host international gatherings designed to focus world
opinion on specific issues or to promote Cuban prestige. In addition,
Cuban cultural institutions such as the Casa de las Ameéricas have
effectively mobilized many Latin American intellectuals—many of
them prestigious—in support of the Cuban revolution. Cuba’s publish-
ing houses have turned out some 17,000 titles and over 500 million
copies of books and pamphlets, a significant amount being propaganda.
Cuban books are now distributed in more than 60 countries.

Castro’s propaganda successes are impressive. The two most im-
pressive achievements are: (1) Despite severe economic shortcomings in

1

TTRESTCLED



—=RESFRICFED—

his country, he has been able to project such a favorable image of Cuba
that Third World leaders see it as a model for other developing

APPROVED FOR RELEASE | _ _
DATE: JuL 2003 countries. (2) Despite relentless meddling abroad, he has been able to

convince many influential individuals that he is willing to abide by
correct standards of international behavior.

It is clear from Cuban Government statements that propaganda
will continue to be a major priority and will expand in certain key areas.
Although economic constraints will hamper this effort, we are likely to
see new investments made to:

* Improve the availability of Cuban books and magazines abroad.

* Open new bureaus of Cuba’s international news agency and
increase the number of subscribers for that news agency’s
services.

e Help allies develop their own propaganda outlets for both
domestic and international audiences.

* Train foreign journalists to make the most of their skills and
opportunities in non-Marxist countries.

* Establish and promote ostensibly independent news-gathering
and professional organizations of leftists to provide competition
for—and reduce the influence of —Western news agencies, jour-
nalists, and radio stations.

In our view, the bitterly pro-Marxist bias of Castro’s propaganda
apparatus will not change because it mirrors his own deep-seated
antipathy towards democratic governments. Although he may, from
time to time, have the apparatus temper its invective, such a muting so
far has always proved to be temporary. Basically he expects the
propaganda machine to promote Soviet/Cuban policies and to counter
anti-Communist (anti-Castro) trends on a day-to-day basis. In addition,
he intends to use it to produce a broad, permanent body of literature
that, through its scholarship, eloquence, and sheer volume, will influ-
ence current and future generations of Latin Americans. Castro proba-
bly expects this growing body of literature to cause problems for
democratic nations long after he himself is out of the picture.

Castro’s propaganda mills have sometimes made mistakes. Radio
Havana’s selective reporting on Peru’s Maoist Sendero Luminoso guer-
rilla group, for example, has angered the Peruvian Government.
Despite these occasional lapses, however, the Cuban propaganda ma-
chine, enjoying close association with its Soviet counterpart, ample
funding, and competent personnel, will remain an important negative
factor working against democratic interests, worldwide.

2
=R ESIRIGHEO—



TRESFRICLEDR

Historical Perspective: In the Sierra Maestra

APPROVED F%g@@?%ﬁ?‘ubﬁcity

DATE:

JUL

Fidel Castro’s instinct for the value of international propaganda
served him spectacularly as early as February 1957, two months after
his infiltration of eastern Cuba by sea. His group of 82 insurgents had
been reduced through combat and desertions to a hard core of only 18,
and government control of the media left most Cubans with the
impression that the insurgency had failed and that Castro was dead. To
overcome the censorship barrier and embarrass the Batista administra-
tion, Castro sent a messenger to Havana to invite a foreign journalist to
meet with him in the Sierra Maestra mountains of eastern Cuba. The
journalist picked for the task was Hebert Matthews of the New York
Times.

In three articles resulting from his brief encounter with Castro,
Matthews gave an almost heroic impression of the Cuban revolutionary,
describing him as “the flaming symbol of the opposition to the regime”
and boldly predicted that “from the looks of things, General Batista
cannot possibly hope to suppress the Castro revolt”’—a judgment made
at a time when the insurgent band consisted only of 18 poorly armed,
half-starved men on the run.

A political bombshell, the Times articles, with their photographic
evidence of the historic meeting, gave the lie to Batista’s insistence that
Castro was dead, overstated the strength of the insurgent band (thanks
to Castro’s deliberate efforts to deceive Matthews), and gave the
insurgents vital international exposure. Castro’s comrade-in-arms, Che
Guevara, recalled two years later: “At the time, the presence of a
foreign journalist, preferably an American, was more important to us
than a military victory.” Within a month of the Matthews interview the
band of 18 had grown to about 80. For his support, Matthews was later
decorated by Castro.

The intermediaries who had arranged the Matthews trip later set
up a similar propaganda exercise with the Columbia Broadcasting
System. The resulting television documentary, which included a dra-
matic interview with Castro atop the highest mountain peak in Cuba,
further enhanced the rebels’ romantic image.

Radio Rebelde

The second phase of Castro’s propaganda war against Batista
opened a year later on Cuba’s independence day with a rebel radio lo-
cated in Che Guevara’s headquarters in the Sierra Maestra began
nightly broadcasts on shortwave. The use of shortwave, which meant it
could not be heard in eastern Cuba itself, suggests it was intended as
much for listeners abroad as for those on the island. Castro’s first speech

3
RESTRIGHED-




—RESTAEFED—
on Radio Rebelde suggests the same; he opened by appealing “to public
apPROVED FOR m@ipiee in Cuba and to the free peoples of Latin America,” and

DATE: JUL 200%riticized democratic governments, leaders, and parties of the region for
their tolerance of the Batista dictatorship.*

A popular Venezuelan station began taping the rebel broadcasts
and replaying them on mediumwave—clearly audible in eastern Cuba
at night—which was, according to the insurgent radio’s engineer, a
source of great satisfaction in the rebel camp. Another important
Venezuelan broadcaster later did the same on both mediumwave and
shortwave and eventually stations in Costa Rica, Colombia, Ecuador,
and even Argentina were involved in the retransmissions.

By late 1968, Radio Rebelde’s nightly broadcasts could be heard
throughout the Caribbean Basin and were clearly audible in Washing-
ton, D.C. Thus, Radio Rebelde, powered by less than 150 watts, became
a major factor in putting Batista on the defensive internationally and in
creating a heroic portrait of Castro.

Castro’s Press Club

Radio Rebelde was only part of Castro’s campaign. Journalists from
a number of countries were invited to repeat the Matthews experience.
One of Buenos Aires” most influential radio stations sent Jorge Ricardo
Masetti to the Sierra Maestra in April 1958. His “instant” book about his
trip, Those Who Fight and Those Who Weep, introduced Castro to
Argentina (Figure 1). Masetti was so captivated that he later returned to
Cuba to organize Castro’s international press agency and, in 1963, using
the alias Comandante Segundo, Masetti died trying to launch a guerrilla
war in his homeland.

° For an in-depth review of the Cuban propaganda apparatus in the early years of the revolution, see
Family Portrait with Fidel by Carlos Franqui.

Figure 1. Argentine journalist Jorge Ricardo Masetti, seen here (center) with Castro’s
guerrilla forces in the Sierra Masetra in 1958, later became the first director of
Castro’s news agency Prensa Latina.

4
RESTRICTED




“RESTRICFES—

Masetti was preceded into the Sierra Maestra by reporter Enrique
APPROVED nMeneses,nawhose reporting on this trip appeared in articles in Paris
DATE: JUL Mufteh. The French magazine’s greatest international competitor, Look
magazine, had already published an interview with Castro in which
Fidel—with an eye for his US audience—pledged to hold “a truly
honest election” and disclaimed any intention of nationalizing foreign
investments.

During this same period in early 1958, Castro hosted an Uruguayan
journalist and another New York Times  reporter. Foreign journalists
were visiting with such frequency that a sign reading “Press Club,” in
English and Spanish, was placed on the rude hut where the foreign
visitors were received at insurgent headquarters, and Che Guevara
jokingly referred to it as “the most exclusive press club in the world.”

Headline Grabbers

In addition to entertaining international journalists during early
1958, the insurgents carried out special paramilitary operations de-
signed both to attract the press and to heap scorn on Batista’s security
forces. The insurgents’ urban apparatus, for example, kidnapped world-
famous Argentine race car driver Juan Manuel Fangio from a Havana
hotel in broad daylight. Fangio—in Cuba for the Gran Premio con-
test—was released unharmed after the race had started, but gained
points for his captors by commenting favorably on the treatment he had
received.

A second kidnapping, carried out in late June 1958, involved a
busload of about 30 US sailors and marines, who were held until mid-
July. The aims were to pressure Batista to halt indiscriminate air
bombings of villages in guerrilla territory, to prod the US into making
demands on Batista to rescue US personnel which Batista could not
fulfill and thus would discredit him and to alert the US public to the
savagery with which the Batista forces were pursuing the civil war.

Through his broadcasts, his careful cultivation of foreign journal-
ists, and his propaganda-oriented paramilitary operations, Castro suc-
ceeded in internationalizing the conflict. Besides arousing broad inter-
national sympathy, his efforts yielded tangible benefits. His propaganda
campaign almost certainly played an important part in the US decision
in March 1958 to suspend arms shipments to the Batista government. It
also elicited important support in arms and money from abroad.

Structure for Media Management

Castro’s Personal Control

Once in power, Castro began organizing what is today an interna-
tional media empire unmatched by other Latin America countries. As
in other Communist countries, this empire is tightly controlled by the

5
—RESHRIGIED.__




=RESFRICFED—

Cuban Communist Party’s Political Bureau, the regime’s highest policy-

APPROVED FOR RELEA$Raking body. This network consists of such organizations as radio

DATE:

JUL 2003

stations, a news agency with offices around the globe, newspapers,
magazines, publishing houses, front groups, “friendship” institutes,
professional associations, as well as ad hoc devices, including interna-
tional meetings, sham tribunals, cultural displays, speaking tours, and
literary contests—all of which are dedicated to promoting the Cuban
line and denigrating the non-Communist world in general and individ-
ual countries when it is in Cuban interest to do so. Some operate overtly
as acknowledged organs of the Cuban Government ‘while others are
fronts ostensibly free of Cuban influence. The efforts of this vast party-
controlled apparatus are carefully synchronized with and supplemented
by the personal efforts of Castro and other top Cuban officials, who use
their perogatives of office and their considerable powers of persuasion
to sway foreign figures of influence and exploit the non-Cuban media.

Topping this media monolith is Castro himself. His concern for
propaganda nuances is so great that he sometimes visits the editorial
offices of the party’s daily newspaper Granma late at night to review
the next day’s edition or direct the exact placement of a story. Castro
also sometimes drops into the headquarters of Cuba’s international news
agency, Prensa Latina, to make a statement that he wants disseminated
abroad as a response to quick-breaking events. On subjects of extreme
sensitivity—usually dealing with the United States—he does not hesitate
to write unattributed editorials. Over the years he has consistently
demonstrated a keen personal interest in how news is presented, always
trying to gain the maximum political benefit from it.

Castro’s chief political officer, Antonio Perez Herrero, a Political
Bureau alternate member who functions as party secretary for ideology,
oversees day-to-day operations of the media empire ensuring that it
accurately reflects Castro’s thinking (Figure 2). A guerrilla veteran, he

Figure 2. Guerrilla veteran Antonio Pérez
Herrero oversees Castro’s propaganda empire.

6

=—RESIRICIED



=R SRIEFER—

rose quickly in Raal Castro’s Armed Forces Ministry after the revolu-
APPROVED FEOIRE@mecome a vice minister and chief political officer for the entire
DATE: JUL pRiltary establishment.

Revolutionary Orientation Department

Pérez Herrero exerts control over the media empire through the
Revolutionary Orientation Department, an office of the party’s Central
Committee charged with establishing ideological guidelines and ensur-
ing that they are followed. The Department Chief, Orlando Fundora
Loépez, has served in this position since September 1967 and is directly
subordinate to Pérez Herrero (Figure 3). According to press reports, it is
not unusual for either or both to accompany Castro on trips abroad to
ensure that his tight control of the media is not loosened by distance.

Fundora’s department includes Granma, which in addition to its
daily schedule for domestic consumption, publishes three weekly
editions—in Spanish, English, and French—for distribution abroad. The
department’s radio, television and documentary film section controls
domestic broadcasting as well as Radio Havana shortwave and La Voz
de Cuba mediumwave for external audiences. Its press section super-
vises the international news agency, Prensa Latina, and its domestic
counterpart, Agencia Informativa Nacional. It also has history, publica-
tions, and publicity sections as well as several others.

Components of the Apparatus

Prensa Latina

Perhaps the most effective Cuban propaganda weapon is Prensa
Latina, which not only disseminates a daily stream of propaganda

Figure 3. Orlando Fundora Lépez, former
director of Radio Havana, has been chief of
the Central Committee’s Revolutionary Orien-
tation Department since it was formed in
1965.



—=RESIRI -

hostile to democratic nations, but also serves as a cover for intelligence
APPROVED FOR RELEpgHection and operations; on occasion it fills a diplomatic function by
DATE: JUL 2003 i . .
> using branch offices as de facto embassies.

According to the authors of a Cuban history of the agency, the idea
for Prensa Latina was born at the time of Operation Truth in mid-Janu-
ary 1959 when Castro, complaining of a conspiracy against him and his
revolution by the international news agencies, gathered more than 500
foreign journalists and news photographers, mostly from Latin America,
in Havana to try to overcome the bad press that resulted from a wave of
executions immediately following his victory over Batista. The high
point of Operation Truth occurred on 22 January when Castro met with
the assembled army of newspersons.

In condemning the Western wire services, he lamented that “we
don’t have (our own) international wire services. You Latin American
journalists have no other choice but to accept what the (US and
European) wire services tell you. The Latin American press ought to
have the means that would permit it to know the truth and not be vic-
tim of the lie.” He urged the journalists to become involved: “Do you
journalists want to help the oppressed? Well, you have a formidable
weapon in your hand: continental public opinion. Use it and you will
see how you can help to liberate people and save many lives.”

On hand for Castro’s spectacular press conference were Carlos
Maria Gutiérrez and Jorge Ricardo Masetti, two pro-Castro journalists
whose radical bona fides had been established during their visit to Che
Guevara’s “‘press club” in the Sierra Maestra in 1958. Responding to a
personal invitation from Che, they had returned to Cuba from Buenos
Aires in early January 1959 and had helped Castro prepare for
Operation Truth. Following Castro’s plea, they prepared for ground-
work for what six months later was to become Prensa Latina.

In April 1959, Mexican industrialist Guillermo Castro Ulloa arrived
in Havana to conclude the preparations for the agency, later becoming
its first president. On 9 June, it was formally inaugurated and on 16
June—with Masetti as its director general—Prensa Latina began its first
transmission to subscribers abroad.

By the end of the year, Prensa Latina had, in addition to its service
in Spanish for Latin America, a transmission in English for Egypt’s
Middle East News Agency and Yugoslovia’s Tanyug News Agency. Its
Spanish transmissions were also directed to Czechoslovakia for CTK and
to Poland for PAP. A year after its creation, Prensa Latina had branch
offices in Washington, New York, London, Paris, Geneva and Prague,
as well as in all countries of Latin America except Haiti, the Dominican
Republic, and Nicaragua. By the end of 1972, it boasted of two national
and 12 international radio circuits and an average daily transmission

8
==RESIRICIED



TRESFRIGIED

total of 2,500 news dispatches. In 1975, it began a Quechua Indian

APPROVED FoRapguagemews service for Ecuador, Peru, and Bolivia.
DATE: JUL 2003 _ o ]
Today, Prensa Latina transmits in four languages—Spanish, Portu-

guese, English and French—on shortwave to all parts of the world—its
news in Spanish is on the air 18 hours a day—and provides additional
transmissions in undetermined languages on satellite facilities. It has 36
branch offices in major cities of the world from Tokyo and Luanda to
Moscow and Buenos Aires. It boasts a special services department that
offers a variety of journalistic support materials, including: photograph-
ic packages of events or personalities; compilations of basic data for
background presentations; recorded interviews with leading political,
cultural, and sports figures; political or economic commentaries on a
single country or an entire region by experienced observers; and feature
articles on virtually any subject that a newspaper or magazine would be
interested in publishing. These made-to-order services can be provided
in Spanish, French, or English.

Prensa Latina also publishes its own magazines and news periodi-
cals. Its monthly 64-page Prisma Latinoamericano, with a format
designed to compete with Time, has a Spanish edition sold in Spain and
nine countries of Latin American, and a Portuguese edition for
Portugal, Brazil and five African countries. Prisma’s news items and
illustrations invariably have an anti-Free World slant intended to
condition its readers to view non-Communist economic and political
institutions as the source of all the world’s ills. Its half- and full-page ad-
vertisements for products of major Spanish and Portuguese manufactur-
ers lend it respectability. Begun in May 1975 (Portuguese edition in
1981), Prisma is staffed by some of Prensa Latina’s most professional
and effective propagandists. An English-language version of Prisma
first appeared in September 1982. Printed in Prague through agreement
with CTK, it is avowedly aiming for distribution in the US, Canada,
Great Britain, Japan, Barbados, Belize, Grenada, Guyana, Jamaica,
Trinidad and Tobago, Ethiopia, Iran, Iraq, Lebanon, Syria, South
Yemen, Tanzania, Nigeria, Libya, Zambia, and Zimbabwe.

A companion to Prisma is Cuba Internacional, a large-format 72-
page monthly in Spanish that relies on illustrations and feature articles,
many of which are devoted to presenting an optimistic picture of life in
Cuba or lauding the exploits of Cuban aid missions abroad and Cuban
sports teams in international competition. Like Prisma, it is consistently
pro-Communist, pro-Cuba. Cuba Internacional is distributed in Spain,
Portugal, Angola, and nine countries of Latin America. It also has a Rus-
sian-language edition for the USSR.

In addition, Prensa Latina publishes Pel, or Panorama Econémico
Latinoamericano, a 16-page, fortnightly publication in Spanish that
provides articles on the “the principal international economic problems

9
—RESIRICTED




~RESIRICIED

. . with special attention to themes related to Asia, Africa, and Latina

aAPPROVED FOR RELEAREerica.” The Prensa Latina office in Prague, Czechoslovakia, publish-

DATE:

JUL 2003

es Latin American Roundup (Sintesis Latinoamericana), a twice-
weekly wrap-up of events in Latin American in both an English and a
Spanish edition. Also in English and Spanish editions is Direct from
Cuba, a fortnightly, 30-page Prensa Latina product that aims “to place
at the reach of progressive publications all over the globe the most
important, permanent, and current information from our network of
correspondents in Cuba, Latin America, and other parts of the world.”
Prensa Latina and the Soviet Novosti news agency office in Havana
jointly publish Integracion Econémica Socialista, a monthly, 12-page
collection of articles on the economic activities of the countries of the
Council for Mutual Economic Assistance (CEMA); it is basically a public
relations vehicle for CEMA.

Prensa Latina facilities are not used exclusively for journalistic
purposes. When Havana closed its embassy in Caracas in 1980 and
withdrew its diplomatic personnel from Venezuela, for example, the
Prensa Latina office there assumed diplomatic functions. The same

occurred in Bogota in 1981 when Colombia suspended relations with
Cuba.*

International Broadcasts

Before Castro came to power, Cuba had no international shortwave
broadcasting service. Today, the Castro regime has Radio Havana, an
official government entity that, according to regular observations,
broadcasts over 400 hours per week on shortwave in eight languages to
the countries of Europe, the Mediterranean, Africa, and the Americas.
From a single low-powered transmitter inaugurated in 1961, Radio
Havana has grown into one of the leaders of the Third World in the
field of international broadcasting. It now has at least eight transmitters
in Cuba ranging up to 100 kilowatts in power, and also used two
transmitters in the USSR. (The use of Radio Moscow’s transmitters to
beam Cuban broadcasts to Europe, the Mediterranean, and Africa
complements Soviet use of two Cuban shortwave transmitters for Radio
Moscow transmissions to Latin America.) No other government in Latin
America has a comparable international broadcasting service.

Radio Havana’s service on shortwave is supplemented by La Voz
de Cuba, on mediumwave, which broadcasts approximately 38 hours
per week for Spanish-speaking listeners in the US and in the countries
bordering the Caribbean. A parallel service in. English—The Voice of
Cuba—and retransmission of Radio Moscow’s English service for North

* Prensa Latina, in addition to collecting intelligence, is sometimes used for covert operations. In
Caracas in 1977, for example, Prensa Latina officials worked to help form a committee to support the Sandi-
nista guerrillas in Nicaragua. This front solicited contributions for the guerrillas and tried to give the -
impression that the guerrillas enjoyed broad popular support in Venezuela.

10
RESTRICH D




RCSTKICTED

America were broadcast by some of Cuba’s strongest mediumwave
APPROVED rransmiitters, including at least one of 150 kilowatts, until late 1981
DATE: JUL ¢Heh both were taken off the air; their removal presumably was
intended to deny Washington the opportunity to use retaliation as
grounds for justifying the initiation of US broadcasts to Cuba on
mediumwave over the proposed Radio Marti.

The Castro regime has a long history of involvement in subversive
broadcasting efforts. Castro’s victory over Batista was less than a month
old before Cuban commercial broadcasting stations began beaming
programs abroad calling openly for revolution in Haiti, the Dominican
Republic, and Nicaragua. As Castro’s sponsorship of guerrilla warfare in
other countries grew in 1959-1963, clandestine insurgent radio stations
proliferated. Their links to Cuba were virtually impossible to prove, but
circumstantial evidence frequently indicated Cuban involvement. For
example, one short-lived clandestine shortwave station—Radio Rebelde
de Nicaragua—carried little else but slanted news provided by Prensa
Latina.

On other occasions, Cuban complicity was obvious. In one such
incident, for example, one of Radio Havana’s shortwave transmitters
was temporarily taken out of service, and on its frequency there
appeared a “clandestine” radio that displayed technical characteristics
that were unique to the Radio Havana transmitter. The station’s
pretense that it was broadcasting from the Dominican Republic was
belied by its inability to provide timely news of fast-breaking events
taking place there. When the radio ceased its transmissions, Radio
Havana resumed its broadcasts on the same frequency.

More recently, Cuba has been linked to broadcasters in Costa Rica
and, until recently, Grenada, as well as to clandestine radios associated
with Salvadoran insurgents. Radio Noticias del Continente, a shortwave
radio that broadcasts openly from San Jose until closed by the Costa Ri-
can Government in early 1981, regularly attacked the Governments of
Argentina, Chile, Uruguay, Guatemala, and El Salvador—at the time,
all standard targets of Cuban propaganda. On the air for over a year,
Radio Noticias was eventually found to be propaganda outlet of the
Montoneros, an Argentine terrorist group that, for years has had close
ties to Havana. Radio Noticias™ closure evoked a bitter attack from
Radio Havana, which suggests that the Castro regime had placed a high
value on—and was secretly involved in—its operation.

While Havana’s links to Radio Noticias were covert, the Cuban
association with Radio Free Grenada was open. Cuban communications
technicians arrived in Grenada in May 1979, only two months after
Maurice Bishop seized power, and, according to press reports, in June
1980 the two countries arranged for Cuban assistance in the repair and
upgrading of Radio Free Grenada. Cuba provided a 75 kilowatt

n
——XESTRICTED—




—~RESFRIETED

mediumwave transmitter—50 percent more powerful than the strongest

APPROVED FOR RELEASE

DATE:

JUL 2003

commercial mediumwave broadcasting station in the US—and Cuban
technicians installed it along with a 400-foot transmitting tower and
ancillary equipment. Havana provided scholarships for training Grena-
dian students who were to maintain and operate the new equipment,
which was inaugurated on 13 March 1982, the third anniversary of
Bishop’s takeover. -

Presumably to support Radio Free Grenada’s newscasts, Havana
inaugurated Prensa Latina press transmissions in English to the eastern
Caribbean. According to a press release from the Cuban Embassy in
Georgetown, the Cuban Radio-Television Institute also provided Radio
Free Grenada with programming in the fields of culture, sports, the
sciences, and music. The extent of Cuban support for Radio Free
Grenada suggested a high degree of confidence in Havana that the
station would function as a Cuban propaganda surrogate in the eastern
Caribbean.

Cuba’s interest in clandestine broadcasting stations is currently
evident in its collaboration with the Salvadoran insurgents. According to
an analysis by an agency that regularly monitors Havana and the
insurgent radios, “Havana regularly provides a forum for the rebels’
three regularly clandestine radios stations by replaying the radios’
political commentaries, military communiques, and news bulletins.”
Cuban foreknowledge of these radios’ operations over the past two years
has been proved on three occasions: the Cuban media gave advance
publicity for the guerrillas’ Radio Venceremos before it began broad-
casting in January 1981, for Radio Farabundo Marti before it came on
the air on January 1982, and for Radio Guazapa before it started
broadcasts on 21 February 1983. Last February, Radio Havana admit-
ted openly that Radio Venceremos maintains a representative in
Havana.

In light of the high value the Castro regime has always placed on
insurgent broadcasting and considering the material support it has
provided the Salvadoran rebels for years, it seems safe to assume that
Cuba’s guerrilla warfare training schools have been used to teach

Salvadorans to operate and maintain clandestine radios and that Cuban._

party schools have provided instruction on the techniques of
propaganda.

ICAP

The Cuban Institute for Friendship Among Peoples (ICAP)- was
established on 30 December 1960 in the midst of a major Cuban
campaign to mobilize popular sentiment in Latin America and Europe
against the anticipated counterrevolutionary invasion from the United
States. The new organization, according to the law creating it, was

12
—RESHRICHED—



“RESFRIGIED.,

founded “to stimulate and facilitate the visit to Cuba of the representa-
tives of the popular and progressive sectors of all the countries of the

APPROVED FOR R S . . . ! . ]
DATE:  JUL 2‘885‘2& thiF show interest in learning firsthand the economic and social

changes and the works carried out by the Cuban revolution” and to as-
sist the groups—such as the US-based Fair Play for Cuba Committee—
that had been formed in other countries to publicly demonstrate
support for the Castro regime.

One of ICAP’s first tasks was to organize foreigners in Cuba into as-
sociations based on country of origin, such as the Union of Peruvians in
Cuba, the Cuban-Spanish Friendship Society, the Cuban-Venezuelan
Institute of Revolutionary Solidarity, the Cuban-Brazilian Friendship
Committee, and the Association of Guatemalans Residing in Cuba. This
provided Cuban intelligence services with a registry of aliens who might
prove useful for intelligence collection efforts and operations in their
homelands, and serve as a structure for mobilizing foreign nationals in
demonstrations against the policies of their own governments. Every
Latin American diplomatic mission in Havana knew it would face an
ICAP-sponsored parade of its own nationals marching and shouting
outside the embassy walls if frictions developed with Cuba’s revolution-
ary government.

Subsequently, ICAP, establishing contacts with intellectuals
abroad, arranged for them to form local “friendship” associations
responsive to directives from Havana. Colombian author Leén de Greif,
for example, organized the Colombian-Cuban Friendship Association in
Bogota and was its first president, while Culture Ministry official Robin
Ravales “Dobru,” touted as the “national poet of Suriname,” heads the
Suriname-Cuba Friendship Association in Paramaribo.

There are now 113 such associations throughout the world, accord-
ing to ICAP president René Rodriguez Cruz. In a statement last year, he
described them as being made up of writers, artists, journalists, civil
rights workers, student and labor leaders, politicians of various ideologi-
cal stripes, men and women in the religious life, and others. They “are
those who are charged with refuting in their respective countries the
distorted version that North American imperialism presents of our social
work and our internationalist assistance to other peoples.”

Rodriguez Cruz boasted that through these associations “we are
related to the broadest social, political, cultural, and mass sectors in

~every part of the globe.” ICAP’s goal, he said, is “to establish a

mechanism of communications between the various social strata of a
given country, a mechanism that is quick and flexible, without formali-
ty or protocol.” ICAP, then, is highly opportunistic, eagerly welcoming
propaganda support from all sources, even those that might be ideologi-
cally incompatible.

13




=RESTRIEFER—

In his interview, Rodriguez Cruz admitted openly that ICAP-
]Sigg?VEBLF%O?ESIﬁE&%%red friendship associations carry out their propaganda activities
according to prearranged work plans coordinated with Havana and
depend on Havana for material support. He stressed the “fluid and
systematic interchange” that Cuban officials had with the leadership of
these associations. He also confirmed Havana’s links with—and catalyt-
ic role in—the West European peace movement by saying that: “. .. we
have directed the (friendship) associations abroad to . . . establish broad
links with the whole movement that is prompting actions in defense of
peace. And we can say, without fear of error, that many of them are
carrying out precisely those instructions.” He bragged that “when a
great peace movement began in West Germany, the first banner that
waved, carried by the demonstrators, had the initials of ICAP printed
on it.” Cuba thus acknowledges that in effect the 113 friendship
associations abroad are directed from Havana and act on its instructions.

In addition to aligning themselves with broadly based political
organizations such as the peace and antinuclear weapons movements,
the friendship associations distribute Cuban-supplied propaganda, pub-
lish their own pro-Cuban literature, serve as unofficial spokesmen for
the government in Havana, defend Cuban policy in the local press, and
carry out marches and other demonstrations to focus local attention on
issues that Havana wants to exploit. Even when these activities involve
very few people and have no measurable impact locally, they are duly
reported throughout the hemisphere by Radio Havana, Prensa Latina,
and Cuban newspapers and magazines, and thus promote an exaggerat-
ed impression of substantial popular sentiment in favor of Cuban policy
and against US interests.

Bringing foreign groups to Cuba for propaganda exploitation is
another part of ICAP’s job. The Nordic Brigade made up mostly of
young Scandinavians, the Venceremos Brigade from the US, the
Antonio Maceo Brigade of young Cuban exiles most of whom live in the
US, and the José Marti Brigade of West Europeans all make regular pil-
grimages to Cuba to engage in “constructive work”—usually symbolic
cane cutting or manual labor in the field of construction—and to be re-
warded with a guided tour of the island. The groups from the US are
usually portrayed by the Cuban media as typical of the idealistic youth
who have rejected the anti-Castro political judgments of Washington; in
reality, according to accounts by some of these young visitors, Cuban
authorities are wary of the drug problem these people sometimes bring
with them to Cuba and considerable effort is made to isolate the
members of the brigades to keep them from “contaminating” the
Cuban population.

14




Casa de las Américas

AppROVED For dtidging from their own writings and statements, Latin America’s
DATE: JUL jgpéllectuals—including many who had been persecuted by dictatorial

regime in their own countries—took vicarious satisfaction from Batista’s
downfall and constituted a continent-wide supply of literary and artistic
talent waiting to be tapped on revolution’s behalf. To help harness the
considerable propaganda potential of this influential segment of Latin
American society, Castro founded the Casa de las Américas in April
1959, less than four months after he assumed power. The Casa quickly
established itself as an influential literary institution (Figure 4). For its
first 12 vears, it sponsored annual Latin American theater festivals and
in 1965 began publishing a theatrical journal called Conjunto. In
September 1959, it organized the “Festival Comprensién Cuba” for

Figure 4. Casa de las Américas in Havana is a focal point for Latin America’s intellectuals.




TTRESTRICTER

Latin American writers and used the occasion to publish five books.
PPEROVED FOR SETThEE same month, it established its own José Antonio Echeverria
) Library, which specializes in Latin American studies, and held a series
of conferences on the “American Policy of the Revolution™ attended by

prominent cultural and political figures.

In 1960, the Casa organized what we believe has become one of its
most important political vehicles, the annual literary contest that
awards monetary prizes to Latin American poets, writers, and play-
wrights in various categories of literature. The “testimony’’ category for
autobiographical writings, for example, has been particularly useful for
calling public attention to memoirs of those in the region willing to
relate the experiences of urban or rural guerrilla fighters. The 1970
prize, for example, went to Argentine journalist Maria Esther Gilio for
her book The Tupamaro Guerrillas. Prize-winning works are often
published by the Casa, giving added prestige and exposure to the
author. In the mid-1970s, when the Castro regime began paying greater
heed to the former British colonies in the Caribbean, the Casa added to
the annual competition a special category for authors from the English-
speaking Caribbean territories and still later included a French-
language category for authors from Martinique, Guadeloupe, and
French Guiana.

" In June-July 1960, the Casa began publishing its literary journal,
Casa de las Américas, which serves as a vehicle for shorter works by the
region’s poets and writers. Published six times a year, it also has a book
review section that publicizes books with the appropriate political slant,
and conversely, provides a platform for challenging those not favored. A
lengthy news column alerts the reader to coming cultural events and de-
tails those that have already taken place; as with the magazine in
general, political content—which supports the Cuban view—appear to
be a maijor criterion for selection of material appearing in the column.

In addition to publishing the works of some of the winners of the
annual competition, Casa publishes book-length material by authors
whose literary efforts are deemed worthy of broad exposure. Perhaps
the most famous example was Regis Debray’s Revolution within the
Revolution?, published in 1967 just in time for the failure of the
guerrilla operation it was meant to complement—Guevara’s Bolivian
disaster. Other Casa books, such as Gerard Pierre Charles’ Haiti: The
Uninterrupted Crisis, are designed to establish the historical justifica-
tion for a rebellion that destroys all political, economic, and social
institutions in a country and replaces them with “socialist” institutions.

Until her suicide in 1980, the president of the Casa was Haydee
Santamaria, a self-effacing heroine of the Cuban revolution who always
maintained that she herself was not an intellectual. If her cultural bona
fides were wanting, her credentials as a revolutionary were impeccable.

16
—RESFRICTED



~RESIRICTED

She was a member of Castro’s rebel force that attacked the Moncada
Army barracks on 26 July 1953—a futile assault that left both her
ot Ed her fiance dead of torture and herself a prisoner—and later
worked in the underground in support of Castro’s guerrilla war. Her
daring revolutionary experiences and her tragic personal losses made
her a particularly appealing, dramatic figure for the region’s intellectu-

als, many of whom could relate to her sufferings.

During her tenure as its president, the Casa served the Castro
regime effectively by marshaling supportive cultural activity and
helping create acceptance of Cuban revolutionary ideology. It made a
major contribution to the formation of a sizable body of literature that
helped to reshape popular conceptions of armed struggle, dramatize it,
and try to make it respectable. Revolution became synonymous with
idealism, and intellectuals, caught up emotionally, left their normal
pursuits to take up guns.

Author-journalist Jorge Ricardo Masetti, for example, left Cuba to
die in Argentina in 1963 at the head of a guerrilla band; Peruvian poet
Javier Heraud and a group of young Peruvian intellectuals, according to
Havana’s own admission, left Cuba to die in their homeland in 1963
while trying to rendezvous with a guerrilla group; Guatemalan poet
Otto René Castillo, according to an account published by the Casa, died
in 1967 while serving as a propaganda officer for the Guatemalan Rebel
Armed Forces guerrilla group; noted Salvadoran poet-author Roque
Dalton, who had a long and warm association with the Casa, died in
1975 in internecine fighting within his rebel movement; Nicaraguan
priest-poet Ernesto Cardenal, another friend of the Casa, became an
active member of the Sandinista National Liberation Front and was
given a cabinet post after the ouster of Somoza; and many others over
the years who had links to the Casa contributed in some form to the ful-
fillment of the Cuban armed struggle doctrine. Many more have
willingly aided Cuba in less dramatic but perhaps more useful pursuits;
the staffs of the Casa, Prensa Latina, and Radio Havana, in particular,
have profited in this fashion.

Never quite confident of her role as a cultural personality, Haydée
Santamaria, according to accounts by knowledgeable observers, left
much of the Casa’s day-to-day business to others whose personal
prestige helped it develop into one of the most influential cultural
organizations in Latin America. Noted Cuban leftist intellectuals who
staffed it or linked their reputations to it were joined by foreign
intellectuals such as Argentine Marxist philosopher Ezekial Martinez
Estrada and Guatemala’s Manuel Galich. The latter, a leader of the
Guatemalan Communist Party who was Foreign Minister during the
Arbenz government, was appointed Assistant Director of the Casa and
also headed the Casa’s Theater Department. Noted Uruguayan leftist
author Mario Benedetti became director of the Casa’s Center for

17
=BESIRICTIED e

R
FERaace e e e A w4 e b e s = e e e e et e v s me v e s



m

Literary Research when it was created in 1967 and later gave way

APPROVED FOR RELRafiporarily to Colombian writer Oscar Collazos.

One observer, who in 1977 wrote a sympathetic study of the Casa
and interviewed several of its top figures, noted that the Casa’s history
“ss the chronicle of the efforts by Cuban and Latin American vanguard
intellectuals to ally, unite, and integrate intellectual support for Cuba
and the Latin American revolution,” and credited the Casa’s magazine
with serving as a forum for Latin American writers and as a mobiliza-
tion center for the region’s more militant intellectuals. This description
of the Casa’s mission remains true today.

Performing Arts

It appears that any element of the performing arts in Cuba is
considered an appropriate vehicle for disseminating propaganda—an
ostensibly innocent messenger that, through its polished performances,
conveys a favorable impression about the Cuban social system. The
Cuban National Ballet, captained by prima ballerina Alicia Alonso, is
the flagship of this segment of the propaganda machinery, and has
performed in many parts of the world from Hanoi and Moscow to the
Kennedy Center in Washington.

Alonso, who is about 60 years old, is the ballet’s director and
principal choreographer. She earned international acclaim in the 1950s
and 1960s and she has shaped the National Ballet into a respected
representative of the Castro regime. Her statements and actions over the
past 24 vyears indicate clearly that she is deeply committed to Castro’s
revolution and she continues to lend her personal prestige to it.

Other performing groups that are sent abroad to enhance Cuban
prestige include the National Folkloric Ensemble, the National Sym-
phony Orchestra, and, more frequently, smaller teams of actors, singers,
and musicians such as the Cubana de Acero theater group; the Moncada
musical group; the Camagiiey Ballet Company, the Aragén Orchestra;
the Irakere jazz rock band; the Papines popular music quartet; the
Nueva Trova musical group; and others. Their mission is to help erase
the image of the Castro regime as a promoter of subversion and
revolution, and convince their audiences that Cuba merits closer .
bilateral ties. :

Athletes and Sports Teams

Cuban sports teams and athletes are also sent abroad as good-will
emissaries and as evidence of the alleged superiority to the Cuban
system. Because of the stress Havana places on the politics of interna-
tional competition, there is great pressure on Cuban participants to win,
especially when matched against US athletes. A loss to a US amateur
baseball team, for example, is a source of great embarrassment. The

18
—RESFRICFED—



—RESTRICTED

Castro regime invests heavily in its athletic programs and its huge
representations at the Central American and Caribbean Games, a

%ig;?ﬁgfgg@%%% “Sompetition held every four years, dwarf the delegation from

neighboring countries. The acquisition of masses of medals is given high
priority because the Cubans realize that the country that dominates
such athletic extravaganzas usually gets the broadest press coverage.

Because international-class athletes such as boxer Teo6filo Stevenson
and runner Alberto Juantorena can capture headlines in the internation-
al press by defeating world-class competitors, they are looked upon as
important national assets by the Castro regime. Like their counterparts
in the performing arts, they establish links with the “outside world,”
earn international respect for Cuba, pave the way for increased
contacts, and help to overcome the Castro regime’s isolation.

Losers, on the other hand, are politically untenable. Even though
Cuban athletes won 173 gold, 17 silver, and 40 bronze medals during
the Central American and Caribbean Games in Cuba in August 1982,
there was high-level disappointment in Havana because the baseball
team won none. As a result, the regime canceled plans to send the team
to the world amateur baseball championship competition in South
Korea the following month. Fielding no team at all was considered
better than fielding one that would likely lose and thus stain Cuba’s
reputation.

Cinema

While athletes and performing artists help to create a general
impression that Cuba’s system promotes artistic expression and athletic
excellence, the cinema industry is much more directly propagandist.
Cuban films pointedly address political themes and film festivals as a
matter of course base the awarding of prizes on political content. A
third-rate film that endorses violent revolution or disparages the US and
other anti-Communist nations is certain to find favor over a first-rate

.production that is apolitical.

At the Fourth International Festival of the New Latin American
Film, held in Havana in December 1982, politics and ideology played
the dominant role as usual. First prize for a documentary film,
according to the Cuban media, was awarded to Cartas de Morazin
(Letters from Morazan), a war movie prepared by the Radio Vencere-
mos propagandists of the Farabundo Marti Liberation Front, the
Salvadoran insurgent group. A similar award in the animated cartoon
category was given to Cronicas del Caribe (Chronicles of the Caribbe-
an), a film jointly produced in Mexico and Puerto Rico that allegedly
exposed the economic penetration of “Yankee imperialism” in the
Caribbean. A US-produced film, Américas in Transition, also got a first
prize for “analyzing US meddling” in Latin American in the twentieth

19
—RESIRICTED




—RECHRIGTED——

APPROVED century. First prize for fiction went to Tiempo de Revancha (Time for

FO . D . . .

R oD FOR SEMEARevenge), a film that attacked big mining consortiums in Argentina as
exploiters of the working class.

This annual festival, first held in December 1979, is a production
of the Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry (ICAIC) of
the Ministry of Culture. Its pro-Communist mission is clear; ICAIC had
stated publicly that the festival's purpose is, in its own verbose
description “to promote the regular meeting of Latin American film
stars who with their work enrich the artistic culture of our countries,
contributing to the redemption and affirmation of our identity and the
defense of national values and common characteristics of our peoples in
the face of imperialist cultural domination and deforming penetration. . ..”

Films produced in Cuba provide much the same diet of politically
slanted material designed to justify armed struggle, glorify violent
revolution, provide ideological indoctrination, bolster Cuba’s interna-
tional standing, and undermine the democratic process. The film
entitled No, for example, is a documentary denouncing alleged US plans
to manufacture the neutron bomb; And the Night Became a Rainbow,
by top Cuban filmmaker Santiago Alverez, covered the visit of Fidel
Castro to Ethiopia in 1978; Fifty-five Brothers is a full-length film
about the return to Cuba from the US of a group of young Cuban exiles;
Pablo, portrays in heroic terms the exploits of one of Cuba’s first
Communists in the 1920s and 1930s; The Survivors describes how the
bourgeoisie theoretically disappears as a class in the revolutionary
society.

The public distribution of Cuban films is limited, although they are
shown in European and some US theaters, as well as in Latin America,
and some have even received awards at such noted forums as the
Cannes Film Festival. In addition, Cuban films on occasion are shown
privately by various Cuban diplomatic missions or Friendship Institutes
for selected audiences. Nevertheless, they do not have to reach a mass
audience to provide a noteworthy return on Havana’s investment. The
Castro regime is probably satisfied, however, that the films receive
significant exposure among foreign intellectuals, many of whom can
influence public opinion either through the media or through their own
writings or other cultural activities.

International Meetings, Conferences, and Symposia

Havana often hosts international gatherings of various kinds to
focus world opinion on specific issues or to promote Cuban prestige. To
accommodate such events, the Castro regime in the late 1970s built a
Palace of Conventions in a Havana suburb at a cost of over 23 million
pesos, according to the Cuban media.

20
—=RESIRICTED




TTRESFRIGHEO..

These meetings, manipulated to generate propaganda and create a

APPROVED i %%gsljjmage of Cuba, range from small affairs—for example, a
DATE: JUL est regional conference of professionals in a narrow field—to a
major conclaves such as the sixth Nonaligned Movement summit in

1979, the eleventh World Festival of Youth and Students in 1978, the

Havana Cultural Congress of 1968, and Tricontinental Conference of

1966 (Figure 5). Some, like the Tricontential and the subsequent
conference of the Latin American Peoples Solidarity Organization,

which were held to set the stage for Che Guevara’s guerrilla war in the

Bolivian Andes in 1967, have very specific goals; other, such as those

Figure 5. Castro’s efforts to project an image of respectability led him to assume the
chairmanship of the Nonaligned Movement in 1979.

21
TRESTRIGHED..




“~RESTRICIED

Havana cosponsors with the United Nations, the Nonaligned Move-
APPROVED FOR RELEASFent, or other international agencies, have the more general aim of
DATE: JUL 2003 . . .

bolstering Cuban prestige, presenting Cuba as a model for development,

and developing common propaganda themes that range from the

vituperative to the subliminal.

In meetings where Cuba does not control the invitations, such as
those of international organizations, Havana adapts by abusing its
position as host to neutralize potentially uncooperative delegations. One
troublesome delegation to the Nonaligned Summit in 1979, for example,
was assigned housing so remote from the palace as to hamper seriously
its liaison with other delegations.

Because to the Cubans these meetings have political rationale, cost
apparently is a secondary consideration. In 1979, for example, Cuba
sent one of its passenger-cargo ships, the XX Aniversario, to St. Vincent,
St. Kitts-Nevis, St. Lucia, Montserrat, Grenada, and Guyana to bring
911 artists, performers, and intellectuals to Cuba for the Third Caribbe-
an Festival of the Creative Arts (CARIFESTA 79). The Cuban national
airline also made charter flights to Venezuela, The Bahamas, Belize,
Trinidad and Tobago, and Mexico on similar missions. In all, 29
countries and island political entities, by Havana’s count, participated in
CARIFESTA 79, and over a quarter of a million people attended its 724
performances in Havana alone. The Cuban press claims it had over 500
journalists, photographers, and technicians covering the festivities.

Until the Cubans sponsored the event, CARIFESTA had been an
apolitical cultural affair, sponsored every three years by various
Caribbean governments. Havana, however, used it to organize a
“Symposium on Caribbean Cultural Identity” and issue a declaration
denouncing various facets of imperialism. Although some 2,100 artists,
performers, and intellectuals took part in CARIFESTA 79, only 21—
four Cubans and 17 visitors—actively participated in the symposium
and all appear to have been carefully picked to ensure the proper pro-
Communist, pro-Cuban bias of the declaration. '

Another meeting to enlist the support of intellectuals on behalf of
Cuban policy was the “Meeting of Intellectuals for the Sovereignty of
the Peoples of ‘Our America,” held in Havana from 4 through. 7
September 1981 under the sponsorship of the Casa de las Américas.
According to Havana’s own description of the event, some 300 delegates
from Latin America, the Caribbean, the US, and Europe “denounced
the deforming cultural penetration—of which the great American
fatherland is a victim—by the imperialist government of the United
States, which is the creator, manipulator, and financier of various
sophisticated means of interference that reduce and aim to destroy the
sovereignty of the majority of our countries. . .”" (Figure 6).

22
RESTRICTED



RESTRICTED

APPROVED FOR H
DATE: JUL 2003

Figure 6. Havana sponsored the Third Latin American Seminar of Journalists as a platform is-
suing new denunciations of the United States from 7 to 17 August 1978.

Havana used the meeting to organize the “Standing Committee of
Intellectuals for the Sovereignty of the Peoples of ‘Our America,” a
front group that was founded to perpetuate the impression that the
region’s leading thinkers are solidly united with Cuba. The group is
chaired by the president of Cuba’s Casa del las Américas and meets pe-
riodically to issue what have become standard denunciations of the
policies on hemispheric governments not aligned with Cuba.

Personal Visits

Officials of the Castro regime make effective use of the personal
attention they grant to visiting individuals and small, specialized groups
of people—industrialists, legislators, media luminaries, religious leaders,
academicians, government or party officials—whose ranks or position
makes them useful to Cuban interests. This special attention is often
designed to complement propaganda campaigns and generate favorable
press coverage.

Castro, for example, has on many occasions met with US and other
foreign personages to explain Cuban policies with apparent sincerity
and reasonableness that he expects will influence his visitors’ views
(Figure 7). He is a consummate actor who, especially when dealing with
visitors on an individual basis, can put on a remarkably convincing
display of candor and idealism that rarely fails to make a deep
impression on his guests. With favored visitors who may be particularly
useful to him, he engages in special activities such as hunting or
spearfishing intended to create a sense of familiarity that he hopes will
pay dividends. On several occasions, Castro has done special favors—re-
leasing specific prisoners from Cuban jails, for example—to establish
goodwill with influential people.

3
RESTRNTED




APPROVED FOR RELEN
DATE: JUL 2003

Figure 7. Fidel Castro “jawbones’’ with Cuban exile leaders from Miami, 1978.

Such visits with Castro and other high-ranking Cuban officials
frequently yield good press coverage. Several of the 17 Costa Rican
Jegislators who spent a week in Cuba in mid-January in 1983—a visit
highlighted by an interview with Castro—made comments favorable to
Cuba upon their return home, and thereby gave Radio Havana
ammunition for its broadcasts promoting the Cuban position on Central
America and on the resumption of normal relations between Havana
and San Jose. The visit and the favorable media attention it precipitated
put the Monge administration on the defense and cast Castro in the role
of a responsible chief of state reluctant to offend his neighbors. A
Spanish news agency, for example, reported that, in discussing frictions
between Costa Rica and Nicaragua with the legislators, Castro “asked to
be excused from interceding with the Sandinista government” on Costa
Rica’s behalf because “he cannot interfere in the domestic affairs of
other countries.”

The Castro regime has been using this intimate type of person-to-
person propaganda freely in its efforts to generate pressure on Washing-
ton regarding Central America. At the same time that a Cuban
campaign for negotiations on Fl Salvador was getting underway, Vice
President Carlos Rafael Rodriguez, a member of the party’s ruling
Political Bureau and Castro’s chief foreign policy adviser, headed a
team of foreign policy officials who played host to a group of US
academicians and journalists in April 1982 to create an impression that
Cuba was willing to contribute to and abide by a negotiated political so-
lution in Central America. Havana had no intention of abandoning the
insurgents in El Salvador, but recognized the need to mobilize world
opinion and channel it in such a way to prevent a perceived drift of the

24
RESTRNCTED



RESTNCTED

US toward intervention not only in El Salvador but in Nicaragua, and
perhaps, Cuba as well. Subsequently, articles by the visiting journalists

apPROVED r@bpeaneskrin a number of US newspapers reflecting the Cubans’
DATE: JUL Probaganda line. One such article, by two respected academicians,

argued strongly for accepting a Cuban call for a Havana-Washington
dialogue. This is exactly what the Cubans expected their hospitality to
produce (Figure 8). )

More recently, Havana has been trying to improve formal relations
with Colombia. Castro invited former President Alfonso Lépez Michel-
sen, head of Colombia’s Liberal Party, to Cuba to spend several days va-
cationing with him in mid-January. In giving the ex-President his
personal attention, judging from subsequent Colombian press accounts,
Castro assured himself of access to influential figures in Colombian
politics.

Castro’s desire to maintain excellent relations with the government
of Socialist Prime Minister Olof Palme in Sweden, according to a
Western press report from Havana, is one of the reasons why the Cuban
President has developed such a warm personal relationship with the
Swedish Ambassador in Havana, Anders Sandstrom. Not long after they
first met in 1980, Castro’s yacht “accidentally” came upon Sandstrom as
he was scuba-diving in waters south of Cuba and the Swedish envoy was
invited aboard. Castro and Sandstrom went diving together and after-
wards spent 17 hours together discussing a variety of subjects. They
subsequently went scuba-diving and spearfishing on several occasions;
Sandstrom is one of the few ambassadors who has direct access to Castro
and has had the unique privilege of having a six-page article published
in Cuba’s most important news magazine.

bFig’ure 8. President Castro holds a press conference for US journalists and CBS-TV in

October 1979.
25
RESTRNCTED




—

Res}«gso

APPROVED FOR RELEASE Miscellaneous Propaganda Organs

DATE: JUL 2003 . . .
The Castro regime has a variety of other propaganda agencies and

vehicles. One is the Executive Secretariat of the African, Asian, and
Latin American Peoples Solidarity Organization (AALAPSO), founded
at the Tricontinental Conference in early 1966. Although it purports to
be an independent international organization, its staffing and activities
over the years leave no doubt that the Secretariat is actually an agency
of the Cuban Government used as an outlet for propaganda aimed at
strengthening Cuba’s links to revolutionary movements abroad and
perpetuating the Che Guevara guerrilla cult.

Every other month, AALAPSO publishes for worldwide distribu-
tion a book-length magazine—with editions in English, French, and
Spanish—containing articles by representatives of the Palestine Libera-
tion Organization, the South West Africa Peoples Organization, the
African National Congress, the Frente Polisario, and other revolutionary
organizations and Communist parties. The AALAPSO is headquartered
in Havana, and is headed by Cuban Communist Pary Central Commit-
tee member Belba Hernandez, a heroine of the Cuban revolution. In
addition to the magazine, the AALAPSO sponsors “solidarity” meetings
in Cuban factories and ministries, issues statements to the press, sends
representatives to international meetings to push the Cuban line, and
entertains foreign radicals when they visit Havana. It also prints and

distributes colorful posters that glorify armed struggle and attack the
US.

A similar propaganda agency is the Continental Organization of
Latin American Students (OCLAE). OCLAE operates out of Havana
and publishes a monthly magazine with articles supporting revolution
and discrediting the US. Much of OCLAE’s propaganda focuses on
promoting independence for Puerto Rico. Like AALAPSO, OCLAE
had its origin in the Cuban effort in the mid-1960s to organize
international support for the Guevara operation in Bolivia. With the
death of Guevara and the failure of his expedition in 1967, however,
both agencies lost their international character and became little more
than Cuban propaganda mills, which is their current status.

On 31 March 1959, within three months of assuming power Castro
established the Imprenta Nacional de Cuba, a publishing house created
to spearhead the new government’s propaganda efforts in the field of
literature. The organization, according to the Cuban media, has since
grown into a major industry consisting of a number of large publishing
houses that have turned out sorhe 17,000 titles and over 500 million
copies of various kinds of books and pamphlets over the past 24 years.
The giants of the industry are the Juan Marinello Polygraphic Combine
in Guantanamo, which opened with equipment from East Germany in
1977, and a similar plant in Palma Soriano, which began operations in

26
RESTNCTED

_;




RESTRISTED

early 1983. The former has a capacity to produce 20 million books per
vear while the latter has a capacity for 30 million. These expanded

ApprOVED Fampabilities now so exceed Cuban needs that Havana is soliciting
DATE: JUL Z§¥inting business from abroad.

While much of the output of these plants consists of textbooks,
technical manuals, and other materials for domestic consumption, a
significant amount is propaganda, much of it intended for consumption
abroad; by Havana’s own' claim, Cuban books are now distributed in
more than 60 countries. Some are the traditional works by Marx, Lenin,
and other ideologues, and some are by such typically pro-Cuban Latin
American writers are Argentina’s Gregorio Selser, Uruguay’s Eduardo
Galeano, and Guatemala’s Guillermo Toriello and Manuel Galich.

Cuban books are distributed through direct sales from the Cuban
Book Institute in Havana; cultural agreements with other governments,
universities, or cultural institutions; printing arrangements with foreign
publishers; and in various other ways. In late 1982 and early 1983, for
example, the ICAP arranged for its Venezuelan-Cuban Friendship
Institute to hold Cuban book exhibitions in Caracas, Maracaibo, and San
Cristébal. Some 600 titles were available and, according to the Cuban
press, the exhibits were attended by well over 120,000 visitors.

The Castro regime also uses other organizations and publications to
carry its propaganda message. Some are ostensibly independent but,
judging from their activities and political bias, are under Havana’s
strong influence if not outright covert control. The Latin America
Federation of Journalists (FELAP), for example, was formed as a result
of vigorous Cuban lobbying with leftist journalists of the region to
counter the influence of the independent Interamerican Press Associa-
tion. FELAP, which has close links to such Soviet front groups as the
Prague-based International Organization of Journalists and the World
Peace Council, is used by Havana to focus international attention on
abuses of freedom of the press by rightist governments of the hemi-
sphere as well as to attack the US.

Another front group is the Managua-based Anti-Imperialist Tribu-
nal of our America (TANA). Founded on 23 September 1981 as the
Anti-Imperialist Tribunal of Central America and the Caribbean
(TACC), the organization did not have overt links to Cuba until mid-
1982 when a local chapter was established in Havana. Havana’s
influence, however, is clear. TANA’s president is Guatemalan Guil-
lermo Toriello, who has had close ties to the Castro regime for more
than two decades, and its executive secretary in Venezuelan Freddy
Balzin, who for years worked in Cuba’s Prensa Latina office in Caracas.
TANA publishes the monthly magazine Soberania devoted to “de-
nouncing imperialism and its crime” and “identifying the agents of the
CIA” in the region. The magazine’s editorial board includes Phillip

27
RESTNCTED




APPROVED FOR RELEASE

DATE:

JUL 2003

RESNTED

Agee, a US citizen noted for his efforts to expose CIA employees, as well
as several Cubans and a claque of leftist writers and cultural figures.

Havana has close ties to the Mexico City-based monthly Cuadernos
del Tercer Mundo, a stridently pro-Cuban magazine that never deviates
from the Cuban policy line. Its English-language edition was short-lived
but it continues to publish in Spanish (printed in Mexico City and Lima)
and Portuguese (printed in Lisbon and Rio de Janeiro) with distribution
in Europe, Africa, and Latin America.

Havana has long had close contact with leftist Mexican journalist
Mario Menéndez Rodriguez. Menéndez’ magazine Por Esto claims to be
an independent weekly, but its links to Havana are readily apparent
from its generous Cuban advertising and its list of Cuban-associated
staff personnel and “collaborators.”

Training Foreign Journalists

In 1976, the head of Cuba’s professional organization for newsmen,
Ernesto Vera, announced the founding by the Cuban Journalists Union
(UPEC) of a journalists, “improvement school” that would accept
newsmen from all of Latin America. By 1982, candidates from Africa
were also being accepted and in mid-19883 a group of 11 Angolans who
had been attending a year-long course graduated and returned home.
Their course, according to a Luanda newspaper, “emphasized political
training and journalistic techniques. . . . The problems entailed in the
realm of the ideological struggle between decadent capitalism and
ascending socialism in this important field were also examined.”

The Cuban Communist Party’s Nico Lopez National Cadre School
also has a variety of courses including two entitled “Political Training
for Journalists” and “Political Training for Propagandists.” The July
1981 graduating class, according to the Cuban press, included 69
foreign graduates from 17 countries of Africa and Latin America. Press
reports also indicate that one of the measures Havana took to gain
influence in Grenada and Suriname after the two countries’ respective
“revolutions” was to bring teams of local journalists to Cuba for
training. The courses were offered either at the UPEC school or the par-
ty’s Nico Lépez school.

Conclusions

Fidel Castro’s skillful use of the few propaganda assets available to
him during his guerrilla war against Batista, in our opinion, contributed
in a major way to his victory and was an augury of the methods he
would use so successfully after coming to power.

It is clear from the statements of Antonio Pérez Herrero and other
top spokesmen for the Castro regime that a major effort will continue to

8
RESTRACTED




RE&CTED

be made to expand the propaganda apparatus in certain key areas
(Figure 9). Although economic reality will hamper this effort, important

APPROVED Foinkestmnents are likely to be made to:

DATE: JUL 2003
* Improve the availability of Cuban books and magazines abroad.

e Open new Prensa Latina bureaus and increase the number of
subscribers to Prensa Latina services.

Help allies develop their own propaganda outlets for both
domestic and international audiences.

Train foreign journalists so as to utilize their skills and opportuni-
ties on behalf of Cuba in non-Marxist countries.

Establish and promote ostensibly independent news gathering
and professional organizations of leftists to provide competition

m

§gcliu§%

L
ﬁ@ IMPERIALISMO %

A“O . - svoe

GO @R/%CECF

umvms(g
AMISTAD

Figure 9. Some of the many publications produced in Cuba or exploited by its propaganda
apparatus.

29
RESIRICTED




RENCTED

APPROVED FOR RELEASE for—and reduce the influence of-—Western news agencies, radio
DATE: JUL 2003 stations, and journalists.

Havana probably has placed high priority, for example, on helping
Nicaragua organize an international shortwave broadcasting service and
on promoting such groups as Salpress—the news agency of the Salvador-
an insurgents—and similar organizations formed to publicize the activi-
ties of insurgents and serve as propaganda vehicles for leftist exiles.
Salpress, according to Havana Radio, was formed in Mexico City in
December 1980 just prior to the start of the January 1981 insurgent of-
fensive, and now boasts branch offices in six other countries, five
correspondents serving with guerrilla groups in El Salvador, and
membership in the Nonaligned Movement’s news agency organization.
It presumably has already received considerable Cuban assistance and
guidance.

In addition, we expect Cuba will try to use its membership in the
Latin American Features News Agency (ALASEI)—formed in 1983—to
ensure that the agency’s output has a radical left, antidemocratic slant.
ALASEI which is based in Mexico City, is a joint effort by 12 countries
of the region to form a news agency, which many of them feel will fo-
cus greater attention on the area than have US and European agencies.
According to Prensa Latina’s ranking commentator, ALASEI “will
enable the region to confront with its own mechanisms the systematic
deformation and disinformation of Latin American reality that exists
today,” a clear signal that Havana expects ALASEI to counter, if not
displace, UPI, AP, AFP, EFE, Reuter, and other Western agencies in
Latin America.

Some of Havana’s future ventures in propaganda are certain to be
joint efforts with other Communist countries, which will ease some of
the economic burden on Havana. This is in keeping with a resolution
approved at the last party congress stating that “In view of the breadth
and complexity of the ideological struggle, it is ever more important to
coordinate our information activities with those of the Communist
parties of the other sister socialist republics.” The Cubans will look to
the International Organization of Journalists- and other Soviet front
groups for support and may succeed in getting some Latin American
governments to contribute to agencies and publications that have the
“proper political slant.”

Castro may have the propaganda apparatus temper its invective
toward the US from time to time for tactical reasons—this sometimes
happens while he assesses the intentions toward Cuba of incoming
administrations in Washington—but such a muting has always proved
to be temporary. He invariably finds an excuse to revert to normal

animosity.

0
RESTNCTED




RESNCTED

Castro depends on Prensa Latina, Radio Havana, ICAP, and the
various newspapers and news magazines of his propaganda machine to
APPROVED FofomiotBAECuban policy objectives on a day-to-day basis. It is clear,
DATE: JUL giéver, that he is also intent on using other elements of the machine—
the Casa de las Américas and his other publishing houses, for example—
to create a broad, permanent body of literature that, through its
scholarship, eloquence, and sheer volume, will influence current and
future generations of Latin Americans and peoples of the Caribbean.
The aim of this long-term propaganda effort is to establish a document-
ed record of an irremediably flawed non-Communist bloc. Castro
probably expects this growing body of literature to cause problems for
non-Communist countries long after he himself is out of the political

picture. :

Castro’s propaganda empire, however, does make mistakes. Radio
Havana’s slanted coverage of the Sendero Luminoso guerrilla group, for
example, has created frictions between Cuba and Peru. Influential
visitors attending international meetings in Havana—including, accord-
ing to press reports, some chiefs-of-state at the Nonaligned Movement’s
summit in 1979—have been alienated by the Castro regime’s heavy-
handed efforts to use them as windowdressing for Cuba’s pro-Soviet
foreign policy activities.

The huge investment Castro has made in his empire of radio
stations, news agencies, publishing houses, and other publicity vehicles
attests to the high regard he has for propaganda as a political weapon.
We believe it also explains his great concern over the prospects for US
broadeasts to Cuba. He understands clearly that propaganda is a two-
edged sword.

The Cuban propaganda machine, enjoying close association with its
Soviet counterpart, ample funding, and competent personnel, will
remain an important negative factor working for Cuban and Soviet
interests throughout the world.

31
RESNICTED

e e N Y A M w s an a aase et s s o s s




RESTRCTED

APPROVED FOR RELEASE
DATE: JUL 2003

Annex

Methodology of Cuban Ideological Penetration

Ideological penetration is an important adjunct of Cuba’s self-
assigned mission of promoting Marxist revolution. Ideological penetra-
tion embraces all forms of human and institutional interaction and
transcends all segments of a target nation’s population and dynamics. In
practice it takes advantage of natural and widely diversified access,
outwardly benign purposes, and the means for concealment of a finely
structured central direction. Conclusions as to Cuba’s methods of
ideological penetration can be drawn from a composite of information
acquired from a variety of sources such as, interviews of Cuban emigres
and foreign elements knowledgeable of the Cuban Government’s
interworkings, study of Cuba’s mass communications media, observa-
tion of Cuba’s wide-ranging cultural and other exchange programs in
action, and juxtaposition of Cuba’s penetration tactics with those
practiced by the USSR and other Communist countries. Cuba’s ap-
proach, however, is notable for its efficacy and intensity by virtue of its
capacity for bridging classic Communist thinking into the latino milieu
of which Cuba is a part.

¢ Fidel Castro, alone or in consultation with one or more of his
closest advisers, designates a particular country or region as a
target and calls for an ideological penetration plan.

e A meeting of top foreign policy officials is then held. Fidel
Castro, Ratl Castro, Vice President Carlos Rafael Rodriguez,
and—depending on the geographical location of the target—
American Department Chief Manuel Pifieiro or General Depart-
ment of Foreign Relations Chief Jestis Montané are the usual
principals. Either Pifieiro or Montané usually is designated as the
overall coordinator of the planning, and is tasked with collecting
all pertinent information available on the target.

e The planning coordinator then meets with other key officials,
namely:

— Interior Minister Ramiro Valdés, who gets an area analysis of
the target from his chief of intelligence and a list of the target
country’s nationals living in Cuba from his counterintelli-
gence chief.

— Foreign Minister Ididoro Malmierca, who tasks the Cuban
Embassy in the target for a country analysis (if there is no res-
ident Cuban diplomatic mission, the tasking is levied on the

33
RESTRIJED




RES%\CTED

Ministry’s resources at home and abroad). The country

APPROVED FOR RELEASE analysis focuses on the target’s intellectual community, classi-

DATE: JUL 2003 fying key people according to politial leanings; provides a
study of all cultural areas, especially music and theater;
provides a separate study on the universities; lists the best
actors, musicians, and other performers and analyzes local
cultural tastes to identify which Cuban cultural figures would
be well received.

- — Culture Minister Armando Hart, who provides a list of Cuban
cultural figures who could play a role in the penetration plan.

— Orlando Fundora Loépez, chief of the party’s Revolutionary
Orientation Department, who provides information obtained
through Prensa Latina and other organizations and publica-
tions under his department’s control.

« Upon receiving the contributions from these key individuals, the
coordinator collates the reporting into a general ideological
penetration plan which he submits to the Political Bureau for
approval. A member of the Political Bureau is then named to
supervise all subsequent activity; this frequently is Armando
Hart because cultural activity plays such a major role.

o The designated Political Bureau member and the coordinator
then oversee the drafting of a specific penetration plan—a task
that can take as much as six months—that includes specific
names, dates, itineraries, and costs. Various party and govern-
“ment offices are directly involved:

— The Culture Ministry sends a representative to the target
country to identify contacts there and find out what cultural
events have been scheduled in which Cuban performers or
intellectuals can take part. The ministry also begins inviting
intellectuals and performers from the target country to
participate in various activities in Cuba.

— The party’s America Department pursues its own direct
contacts with the target country’s intellectuals.

— The Foreign Ministry focuses on identifying political contacts
in the target country that Havana can use to gain support
for—or reduce opposition to—Cuban cultural initiatives. The
Ministry—in conjunction with the State Committee for Eco-
nomic Cooperation—also develops specific plans for offering
economic assistance to the country. )

— The Revolutionary Orientation Department begins preparing
articles on the target country’s culture for publication in Cuba
outlets and develops media contacts who can arrange for the

34
RESTRYWJTED




RESTRICTED

placement of articles on Cuban performers and intellectuals
ApPrOVED For ReLrase Who will be visiting the country.

DATE: JUL 2003 — Virtually any Cuban entity can be tasked. The Cuban

Journalists Union may be called upon to identify foreign
newsmen who would be willing to cooperate. The Cuban
Women’s Federation may draw up a list of prominent
women or women’s organizations in the target country that
could be exploited. The Cuban National Assembly may
prepare a roster of the target’s legislators who are favorably
disposed toward Cuba. The Cuban Public Health Ministry
may identify physicians or medical associations in the target
country that seem susceptible to Cuban cultivation. The
Central Organization of Cuban Trade Unions may pinpoint
labor leaders and unions that could help. The resources of any
organization that has contacts or information on potential
contacts in the target country—the National Association of
Cuban Economists, the National Association of Small Farm-
ers, the Cuban Academy of Scientists, the National Union of
Cuban Writers and Artists, the Movement for Peace and
Solidarity Among Peoples, the Cuban Institute of Motion
Picture Art and Industry, and others—can be drawn into the
process.

e In the final stage, a budget is prepared and, after approval or
modification by Fidel Castro, funds are dispersed to the various
offices charged with implementing the plan. The Political Bu-
reau regularly reviews the plan and its accomplishments.

5
RESTRINJED




Q31DNLIS
8

I

veder
oo~

Y
unosTIn 7,
N \\\N

eijesnsny

LS

J -~ Mommy

g

oluepY

LYHON,

9L (8E09Y9) 99820¢

nzeig

© 000'000'5EY OIS
uonaeloid ROPPUKD Jemny

upuabsy

ugadQ

L

o yinosg

nvquiy

S
2} B
m mooson®
.4
Wnu ™ uoiun 3ainog
Q

®g o

L O N
R .

R
ao -
= D ——
3 .. Nz .
W W.“_ ks JW/#WMW\@.
Qo ! =
< nDn E = 101BI0GR|I0D W
upavQ 2rivIY
) 82)))0 8WOH @
|
$86] Asenusf BUNE] BSUAL] JO SIO)BIOGE]0)) U SIIJO YOuslg

Q3aLOI¥LS3Ay




Cuba’s Daily Broadcasting Effort

RADIO HAVANA
(shortwave)

LA VOZ DE CUBA
{mediumwave)

The Americas

8 hrs. 50 min.
30 min.

1hr.
2 hrs.
2 hrs.

1 hr. 50 min.

17 hrs. 50 mi
34 hrs.

702882 (545038) 7-64

January 19
Europe
1 hr. 30.min. N
2 hrs. 10 min.
3 hrs. 40 min.
The United States Gavernment hes ot 1 nized

the incorporation ol Eatonis, Latre, and Lith
inta the Soviet U oundary representaton

> Limee

Qatar *
Ssudi Arabia” uaE

)
=

Madagascar

- Central African Republic

Federal Republic of Germany

~German Democratic Republic

People’s Democratic Republic of Yeme~
United Arab Emirates

= Yemen Arab Republic




REST\QED

APPROVED FOR RELEASE
DATE: JUL 2003

RESTF&IED




