

NNNN
EUN065
CK 1100

Angola

EUN066 XDA937
1104 : ANGOLA-SOVIET:

MOSCOW, DEC. 13, REUTER -- THE SOVIET UNION TODAY ACCUSED TOP AMERICAN OFFICIALS OF TRYING TO MASK U.S. INVOLVEMENT IN ANGOLA WITH REPEATED STATEMENTS ABOUT ALLEGED SOVIET INTERFERENCE IN THE NEWLY INDEPENDENT STATE'S AFFAIRS.

A TASS NEWS AGENCY REPORT FROM WASHINGTON PRINTED IN THE COMMUNIST PARTY NEWSPAPER PRAVDA DID NOT NAME THE OFFICIALS, BUT APPEARED TO BE AIMED AT SECRETARY OF STATE HENRY KISSINGER AND U.N. AMBASSADOR DANIEL MOYNIHAN, BOTH OF WHOM HAVE STRONGLY CONDEMNED THE SOVIET ROLE IN ANGOLA.

"THE AMERICAN PRESS PRINTS MORE AND MORE NEW FACTS PROVING THAT THE UNITED STATES IS INTERFERING IN THE AFFAIRS OF THE ANGOLAN PEOPLES' REPUBLIC BY GIVING ACTIVE SUPPORT TO THE SPLITTER GROUPS FNLA AND UNITA," PRAVDA SAID.

"IN THE LIGHT OF THESE FACTS, ONE CANNOT BUT CONCLUDE THAT THE CONSTANTLY REPEATED STATEMENTS OF AMERICAN OFFICIALS ABOUT THE SO-CALLED 'SOVIET INTERFERENCE' IN ANGOLA'S AFFAIRS SERVE TO MASK AMERICAN ACTIONS IN SUPPORT OF EXTERNAL INTERVENTION AGAINST THE ANGOLAN PEOPLES' REPUBLIC."

MORE NLB

NNNN
EUN067 XDA938
1107 : ANGOLA-SOVIET 2 MOSCOW:

THE PEOPLES' REPUBLIC WAS DECLARED ON NOVEMBER 11 BY THE POPULAR MOVEMENT FOR THE LIBERATION OF ANGOLA (MPLA), A SOVIET-BACKED GROUP WHICH IS FIGHTING THE NATIONAL UNION FOR THE TOTAL INDEPENDENCE OF ANGOLA (UNITA) AND THE NATIONAL FRONT FOR THE LIBERATION OF ANGOLA (FNLA) FOR CONTROL OF THE COUNTRY.

THE TASS ARTICLE, HEADED "AMERICAN INTERFERENCE IN THE AFFAIRS OF ANGOLA" AND PRINTED PROMINENTLY IN THE CENTRE OF THE PRAVDA'S FOREIGN NEWS PAGE, QUOTED THE U.S. PRESS AS SAYING U.S. CITIZENS WERE FIGHTING IN ANGOLA AND PILOTING CIA SPY PLANES.

THE UNITED STATES HAD SPENT 50 MILLION DOLLARS ON THE UNITA AND FNLA FIGHT AGAINST THE MPLA, THE REPORT SAID, AND IN THE LAST FEW DAYS, ITS FLOW OF MILITARY SUPPLIES TO ANGOLA HAD RISEN SHARPLY.
REUTER NLB



EMBASSY OF THE
UNITED STATES OF AMERICA

φ Angola

December 13, 1975

TO: The Secretary

FROM: Nathaniel Davis *ND*

SUBJECT: ANGOLA

I was called long distance in the middle of the night last night by two reporters, Seymour Hersh of the New York Times and a man from TIME whose name I did not catch. Hersh said he had, and the TIME man said he was working on, a story to the effect that a policy difference with you over Angola was at least an important element in my resignation last summer. I declined to comment.