
;_, Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 
J .. 9 ;'»“"“ "\"§' O- 

. 

' 

“~‘_,r_.~_~, 35. ,f[" 
' I 

_ ’ if 
// 75"

A 

10 iieptomhur 1959 

The Honorable Hugh S. Cumming, Jr. 
Director oi» Intelligence and Research 
Department of State V 

Washington 25- D. C.
’ 

Dear Hugh: , 

» 

'

_ 

_ 

- I encloae a memenadum together with a. summary » 

__ 

of the Soviet preas, radio and TV coverage mi the Vice 
President‘: visit to the USQR. ’ 

Undoubtedly ynu have prepared something aimilar 
and I should be interested £0 have State's views and any com- 
ment: you have on the attached moi-norandum. particularly if . 

yea have a cfiiferent view as to the extent and nature of the _ 

coverage. ~_ _ 

‘

- 

» 

V 

Copies of the memarandum and eurnmary have elm 
been sent to George Allan Ia: USIA'n views and comment» ~ 

A 

- A Since: sly,

5 ,1‘, ._ ,., 

Allen vs. Dulles 
. 

, 
. Director 

Enclosure » 

AWD/ji - 

1. - DCI /" 
1 —- DDCI . 

'1 - ER 

E U’? e 

. . 0,, 
;,~:@.~:% .;.."¢,.3.»: 2 M 

for Release: 201 s/04/03



‘*4’ 

0<§<=mv@#0§¥4v@ =+w=@r1.@i1§;@v1»;.@9x¢=@;¢ <=0€fl1= 

$€‘»._ .. Approved for Release: 2018/O4/O3 CO2119519
A 

ptember 1959C ‘"3 iesident‘ :1 Vilit 
1. Ceveraga of the Vic-pa President's trip byggavda am! Inveatia 

was fairly extensive, but a aizeable proportion was given to rebuttal 

to Nixonfis remarks. ~ Total coverage by each was about half that given 

to the Milmyan visit by the Nuw York Times. _Pra.vda and Izveatia 

provided the text; of Hixozfia arrival and ezlnhibiticm-opening speeches. 

Lzvestia. alene the telavision address. and Pravda alune the farewell 

speech. All other’ statements were s_can_ti1y and aonobjectively 

summarised. . 

' 

" 

» 

-
. 

3.» Regional preps covarage of the trip thzuughout the USSR was 

meager. 0f a wide sale-c'tion’o£ newspapers surveyed, ncme publisheci 

any verwtim tcxtaor aven extenaivu quotations from Nixon's public 

statements. This was in striking bcmtrast to the attantian accarded 

to the Mikoyan and Koalov trip: in American newspapers. Soviet 

regionél paper; at rimatldewoted one-texith as much space to the Nixon 

trip. A _c<1mparisoa of coverage in cities visited ~- the ax:-1mp1_e ' 

selected for clean study was Leningtad far the Nixon visit and Datroit 

fer both Mikayan and Kozlov _-_¢- -ahowcd in every case at least iqur 

times, aid uauallymuch moie, space given by “ch of the {IE1 newspapers. 
In tha cask.-’o£ large. camparable cities not viaitud -~ Tashkent and _ 

St. Louis -- the difiarance was substantially greater, with the 

St. Louis fiiapateh giving over 20 times the. spans givan by Pravda 
V0 stokm .

“ 

ice 

Approved for Release: 2018/04/03



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 -

’ 

3-. kadio Macaw carried the Vice Praaielmtw arrival, departure, 
and eflzibitian speeches {the last anly in Englhh) and summaries of 
same other omtaments. Thu mmmarian brasdcut, like the TASS 
news aervieu naeounts, nmittul variuua starémcnta pram-sing the US 
way oi iii: implying critieitm oi ¢¢:-“tutu Seviat paliciu. For 

example. the "Kitchm Dqbamw‘ nccmmt in Pravda taxi Radio Maacaw. 

gaw $2 nmtnuccn to Khnwhchuvw remark: and 11 ta-Hixan, suppressing 
mtally the View Prcnidnnva points am} darugatmg his ntand. 1 

11. The Vic: Fronidantm TV address was mtrritd onlxea the 
Mnacaw "thirfi progfram," which him as rblfltivuly limited broadcast 
range and audience (it in normally and mxiy flat music). Thorough ' 

checking findicatos that the ‘puck wu _g_u_§_ relayed ax mmvmamittad by 
my other Macaw or ragiwml éiamastic radix: or TV flatten. Moan» 

ever, the may mvana natice vi flu: spuach, married only one hour 
prior ta the a-dfirqn, vmiuluadiagly said it meld be carries! on the — 

"aevaanzl progrmn" ahannul. which at than sahqdulod timn braadauat 

cmly music, mt}: no axplamtian. 
_

- 

5. Scwiat regional ‘bmadants aot czniy failaé to carry any mi-jot 

ntatanzenta, but truly twa -~ Kiev and Yerevan -- devoted truer: than _

‘ 

czuraexy attintian to the View P:-aaidsnva whole trip. Q1? 43 majar 

regicmai raéion monitarcd by one at our stttlimza, only sight were A 

hoard to broaden: nag rofuroneu to the Niaan mar. 

for Releasei 2018/04/03



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 A 

6, Mnaeaw xcactacl in a prudictabh way ta the Vice ?m_n1dsnt'a 
P015511 trig *0 Iaraadaasta to nil aufiiencn gave littie maze: than the 
hares: news an Aarrivfil and departure, and nu commnnt an pnpular

A 

reactinns or. the importance ed the visit. - 

’?. As a pcatacript, it may be mated that Suviut media have 
cqntinuud iptarnuttont ctiticlnm and attempted robutrtal of name of 
the Vice President}: arguments since his return. 3:; aimuid aim be 
b°m° in W515 ihlt. the $ov1et prism arid radio acmzapaniod the visit 
of tho Vixzu President and the skewing sf our Exhibition in Sulkcalniki 
Park with a running cirmnfin ed criticilm of Amnricpn Hie, utpanipting 
to discredit the image mi America presented by both. 

. 

'

l 

-31- 

for Release: 2018/04/03



J. J. » — 

_ 
Agroved for Release: 2018/04/03 C0211951fi _ _ 

Q,» 

Radio Propaganda Branch 
FOREIGN BROADCAST INFORMATION DIVISION 

OFFICE OF OPERATIONS 

SPECIAL MEMORANDUM 

SOVIET RADIO AND PRESS COVERAGE 

OF VICE PRESIDENT NIX01\T'S TRIP TO THE USSR 

1+ September 19 59

‘ 

Mr. Garthoff, UNE- 
Prepared for: fOI‘ ‘bha D11‘BO'I}OI' 

|nIormGfion Copy for: Mr’ Carey 

‘ ‘for Release: 2018/04/03 C02119519



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 

-0FF1G¥A£—€BE-6NtT"'

6 

SOVIET RADIO AND PRESS QQVERAGE 
OF VICE PRESIDET NIXON'S TRIP TO THE USSR

\ 

The Over-all Propaganda Pattern . . . . . . . . . . . . . . 1 

Nbscow's propaganda approach mingled approval of the Vice 
President's visit with sharp censure of specific U.S. policies 
and statements by Nixon. 

Major Points of Criticism . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 

Captive Nations Week and U.S. military bases abroad were the 
chief targets of criticism. Rebuttals to certain statements o 
by Nixon have persisted intermittently in propaganda through 

ust. A115 \ 

Extent of Radio Coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 

Radio Nbscow provided fairly thorough coverage of the Vice 
President's activities, though not of all his public state- 
ments. Soviet regional broadcasts paid very little attention 
to the visit. 

Extent of Press Coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 

PRAVDA and IZVESTIA each gave Nixon's visit about half as 
many column inches of wordage as the New York TIMES gave Mikoyan's 
U.S. visit, but only slightly fewer than the TIMES gave Kbzlov's. 
Soviet regional papers devoted at best one-tenth as much space to Nixon's visit as Detroit and St. Louis papers devoted to Mikoyan's. 

Radio and Press Coverage of Nixon's Public Statements . . . . 6 

(A list of Nixon's principal public statements, with details of Soviet radio and press handling.) 

"'_UFFICIII'U$E'UNET"_ 

for Release: 2018/04/03



Agoved for Release: 2018/04/03 C02119519 

""OFFTCT#fi'flE'ONIZ“' 

-1- 

scvngr ./um PRESS_ COVERAGE 

OF VICE PRESIDENT NIXON'S TRIP TO_THE USSR 

The Over-all Propaganda_Pattern 

Mscow's over-all propaganda approach to the Vice President's 
USSR visit and the Sokolniki exhibition mingled guarded ap- 
proval of the general purposes of such exchanges with sharp 
censure of specific aspects of the U.S. attitude. Critical 
and sometimes carping remarks about the Vice President's state- 
ments and about U.S. policies were interjected into propa- 
ganda for domestic and foreign audiences alike. Radio 
Moscow did, however, seem anxious to present a somewhat more 
objective account of Nixon's activities to North American 
than to other audiences. 

Nbscow's treatment of Nixon differed from its treatment of 
prior Western visitors in one notable respect--a difference 
traceable to the Vice President's own frank approach as well 
as to Khrushchev's readiness to engage in open debate. Soviet 
comment and reportage are normally studiously cordial to visitors, 
avoiding personal criticisms of the visitor and deemphasizing 
areas of discord between the visitor's country and the USSR. In 
Nixon's case, however, only about half of Moscow's propaganda 
could be classified as favorable or neutral toward the Vice 
President. The other half consisted of rebuttals to his argu- 
ments in behalf of U.S. policy and criticisms of certain of his 
activities. 

Major Points of Criticism 

The coincidence of Captive Nations Week with Nixon's visit was 
clearly the principal point of irritation. The moderate number 
of full commentaries devoted to the issue by Radio Mbscow were 
not especially bitter, but the issue was brought up repeatedly 
in reports of Nixon's activities, in propaganda on the U.S. 
exhibition, and in speeches by Khrushchev. The general tone 
was one of amazement and regret that such a “cold war" develop- 
ment should coincide with efforts to improve relations. Peking 
and East European radios were more openly bitter than Moscow about 
this "vicious slander." 

__TETTUIHI“U5E_@NfiT_ 

" ' ' " ' " for Release: 2018/04/03 C02119519



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519._ 

“ffifffiifit-USE-9NE¥—— 

-2- 

The continued presence of U.S. bases abroad was the second most 
frequently mentioned issue. The test ban problem, in keeping with 
Moscow's relative silence on this subject in recent weeks, was 
less often mentioned. During Nixon's stay both in Mbscow and in 
the provinces, broadcasts repeatedly reported "awkward" questions 
asked Nixon by Soviet workers on the issues of Captive Nations 
Week and U.S. military bases. 

The Vice President was the target of a more personal attack for 
his alleged attempt to give "alms" of 100 rubles to a Soviet 
worker. The worker's letter to TRUD protesting this "rude and un- 
forgivable" act was reported fully to Radio Nbscow's home and 
foreign audiences on 25 July. Nixon's denial of the Soviet 
version of the incident, in his TV speech to the Soviet people, 
drew a prompt counterdenial from Radio oscow's home service, 
in the form of an interview with the allegedly insulted worker 
on 2 August. 

Detailed rebuttal to Nixon's speech at the U.S. exhibition came 
in the form of letters to the editor published by PRAVDA and 
IZVESTIA and broadcast in the Soviet home service. Letters from 
"ordinary workers" took issue primarily with Nixon's state- 
ments about U.S. prosperity, arguing that he "simply concealed 
contradictions in capitalist society." Other letters objected 
to the statement that "nobody in the world" knows better than 
President Eisenhower what war is. Additional letters to nearly 
all the Soviet central newspapers from visitors to the U.S. 
exhibition rebutted statements about U.S. prosperity, although 
without specific reference to Nixon. 

Prompt home service reaction to Nixon's TV speech rebutted his 
arguments on the issue of U.S. military bases abroad as well as 
his denial that he had offered "alms" to the market worker. Press 
comment, in IZVESTIA on 4 August, concentrated on the issue of 
military bases, professing disappointment that Nixon did not 
discuss their abolition but tried to justify their existence. A 
lengthy home service talk on 6 August endeavored to rebut in 
detail Nixon's references to U.S. disarmament initiatives, 
especially in regard to nuclear weapons. 

Radio Nbscow‘s foreign-language comments-principally a talk by 
Viktorov broadcast widely on 2 and 3 August-—acknowledged that 
the TV speech contained "many good words and interesting ideas." 

-£FFlGIA—U€E—9N¥——— 

for Release: 2018/04/03



/Aaroved for Release: 2018/04/03 C02119519. 

-QFF§Gifi£-HBE'@N$T 

-3- 

But the comentator went on to criticize in standard terminology 
Nixon's defense of U.S. bases, his "failure to explain" the 
proclamation of Captive Nations Week, and his alleged effort to 
"distort" the history of Soviet foreign policy. 

Intermittent criticism of certain of Nixon's arguments has 
continued since his departure. On 14 and 18 August RED STAR 
articles that returned to Nixon's TV speech were broadcast in 
the home service. The first routinely scored the Vice President's 
defense of U.S. bases abroad. The second provided the first 
detailed response to Nixon's statement that the United States 
gained no territory as a result of the two world wars. In his 
widely publicized speech at Veshenskaya on 30 August Khrushchev 
said that Nixon had expressed "sober views" in Moscow, that he 
nonetheless continued to "err" in his understanding of the 
Soviet Union, and that in his American Legion speech he even 
reverted to "the typical language¢f'ymcarthyitereactionaries." 

Extent of Radio Coverage 

Radio Nbscow reported in some detail all of Nixon's travels, 
visits, and receptions in the USSR--though by no means all his 
statements--to the Soviet and North American audiences. Less 
detailed coverage for Moscow's other foreign audiences included at 
least brief reports on all of his major activities in the USSR.

’ 

Nbscow broadcasts to all audiences, however, provided only 
minimal publicity for Nixon's trip to Warsaw; succinct news items 
reported little more than his arrival and departure, without 
comment. 

The total volume of publicity for Nixon's visit to the USSR-—in 
broadcasts to domestic and foreign audiences, taken together--was 
only half that devoted to British Prime Minister Macmillan's 
visit in February of this year. Total volume about equaled Moscow's 
attention to the U.S. visits of Mikoyan and Kozlov. Soviet home 
service broadcasts, considered separately, gave all three of these 
prior visits slightly more attention than Nixon's. 

Soviet regional broadcasts carried very few references to the 
trip, with only Kiev and Yerevan devoting ore than the most 
cursory attention to Nixon's activities. Of a total of 43 
regional radios monitored at one FBIS station, only Kiev, Yerevan, 
Baku, and Alma Ata on the republican level, and Lvov, Odessa, 

' ‘for Release: 2018/04/03 C02119519



Agoved for Release: 2018/04/03 C02119519. 

—6FFi€§££—HSE—9NL¥——— 

-4- 

Rostov, and Kirovograd on the oblast level, were heard broad- 
casting references to the tour. (This applies, of course, only 
to locally originated programs; regional radios relay Moscow's 
home service for certain time-periods daily, and it must be 
assumed that some of these relays included items regarding 
Nixon's activities.) 

Extent 0? Press Coyerage 

Coverage of Nixon's trip by PRAVDA and IZVESTIA was fairly 
extensive and included verbatim texts of some of Nixon's public 
statements. The trip was clearly not underplayed for readers of 
these two major newspapers, although a sizeable proportion of the 
space devoted to it was taken up by rebuttals to Nixon's remarks. 

As the following table indicates, total coverage of Nixon's trip 
in wordage published by PRAVDA and IZVESTIA was for each paper 
about half the New York TIMES coverage of Mikoyan's U.S. visit 
but only slightly less than the TIMES‘ coverage of Kbzlov's. The 
figures represent numbers of column inches* published during the 
course of the visits**:

' 

Wordage Photos, Qartgons, etc. 

PRAVDA (Nixon) 505 34 
IZVESTIA (Nixon) 665 22 
N.Y. TIMES (Mikoyan) l,204 386 
N.Y. TIMES (Kozlov) 767 253 

* PRAVDA carries six columns to the normal page, IZVESTIA seven, 
the TIMES eight; the variation is sufficient to explain much of 
IZVESTIA's lead over PRAVDA but by no means the TIMS' lead over 
the Soviet papers in its coverage of the Nfikoyan visit. 

** Nixon was in the USSR from 23 July to 2 August; fikoyan was 
in the United States from 4 to 20 January; Kozlov was in the 
United States from 28 June to 13 July. 

-1fiTifiififi-fifi-SHE?- 

for Release: 1



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519. 

"‘6FFiGffiB-HSE—GNL¥— 

- 5 - 

Additionally, both Soviet papers on 30 July gave front-page space 
to the full text of Khrushchev's 28 July speech at Dnepropetrovsk, 
about one-fifth (25 column inches) of which dealt with Nixon's 
tour. 

Front-Page Stories: In regard to stories beginning on the front 
page, PRAVDA did not compare too unfavorably with the New York 
TIMES; IZVSTIA came off less well. PRAVDA published l3 front- 
page stories on Nixon's trip, against IZVESTIA's four. The TIMES 
published 20 such stories on Mikoyan's visit, ll on Kozlov's; 

Texts of Mjor Speeches; PRAVDA and IZVESTIA each provided text 
of three of Nixon's major public statements: his arrival speech, 
his exhibition speech, his TV speech (IZVESTIA alone) and his 
farewell speech (PRAVDA alone). The TIMES provided text of two of 
Mikoyan's major pronouncements, three of Kozlov's. The TIMES, 
however, published full, near-text accounts of many of the Soviet 
visitors‘ statements that it did not completely text. PRAVDA 
and IZVESTIA tended to summarize scantily and nonobjectively those 
statements by Nixon that they did not.text. 

Soviet regional press coverage was meager, in parallel with 
regional radio coverage. Of a wide selection of regional daily 
papers examined, none published any verbatim texts or even 
extensive quotations of Nixon's public statements in Mscow. All, 
however, published daily information on Nixon's principal activities, in the form of reprints of TASS and, in some cases,AP dispatches, 
mostly brief and with’little or no coment. 
There was a striking contrast between the space given Nixon's trip 
in the Soviet regional press and the space devoted to the Mikoyan and Kozlov visits in the U.S. press outside New York. Soviet regional papers devoted at most one-tenth the space (in wordage and pictorial matter) to Nixon's trip that U.S. papers (in cities of comparable 
size) gave Nfikoyan's. The following table compares the principal dailies in Leningrad and Tashkent with leading papers in Detroit and St. Louis. Figures again represent column inches: 

Printed material Photos, Cartoons etc. 
LENINGRADSKAYA PRAVDA (Nixon) 101 18 PRAVDA VOSTOKA (Nixon) 43 0 Detroit FREE PRESS (Mikoyan) 861 397 Detroit FREE PRESS (Kozlov) 434 342 st. Louis POST-DISPATCH (Nikoyan) 8.26 336 st. Louis POST-DISPATCH (Kozlov) 372 so 

-GFFEGEAE-U$E'UNEY_ 

Approved for Release: 2018/04/03 C02119519



V Approved for Release: 2018/04/03 C02119519_ 

““1fi?TCTKI'UBE'ONBT“ 

- 6 - 

Totals were higher for the Detroit NEWS, lower for the Detroit 
TIMES and St. Louis GLOBE-DMOCRAT, but the general picture re- 
mained the same. The other papers in the two Soviet cities, 
EVENING LENINGRAD and KIZIL UZBEKISTAN,‘were not available for 
examination, but there is no reason to believe that their coverage 
would have been more expansive than that of the principal papers 
in Leningrad and Tashkent. 

Also subject to comparison is Leningrad's press coverage of Nixon's 
stay in that city and Detroit's press coverage of the two Soviet 
leaders‘ visits to Detroit. LENINGRADSKAYA PRAVDA, the principal 
Leningrad paper, devoted 49 column inches of printed material and 
18 column inches of graphic material to Nixon's visit to Leningrad 
Detroit newspapers‘ coverage of visits of equivalent length by 
Mikoyan and Kozlov was in every case at least four times as 
voluminous, even with the graphic material excluded. The Detroit 
NEWS devoted as many as 502 column inches of printed material and 
523 column inches of graphic material to Mikoyan's Detroit stopover 

Moscow Radio apd Press Coverage of Nixon's Public Statements 

Details of the publicity given Nixon's statements and speeches 
by Mscow's central information media are provided below. (The 
regional press and radio seem to have carried no verbatim texts 
or near-texts, except for local publication of Nixon's arrival 
and departure remarks in the various cities he visited.) » 

(a) §peech_on arrival in Moscow, 23 July: Broadcast in the home 
service in full Russian translation, along with Kbzlov's speech, 
on the evening of Nixon's arrival; text published in PRAVDA and 
IZVESTIA. 

(b) Debate with Khrushchev at exhibition: PRAVDA's account of 
Nixon's public discussion with Khrushchev prior to the formal open- 
ing of the U.S. exhibition was broadcast textually in the home 
service and in excerpted or summarized form to nearly all Moscow's 
foreign audiences. PR£VDA's account gave Khrushchev all the best 
of the debate: 62 sentences were devoted to'Khrushchev's remarks, 
ll to Nixon's; the Vice President's debating points were totally 
suppressed; and Nixon was reported variously as "in a hurried 

_TETTUIKI“UBE-6N¥—— 

for Release: 2018/04/03 C02119519



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 

-£E¥§G£A—H&E4¥EflP— 

_ 7 - 

retreat," finding a topic "obviously not to [hi§7 taste," and so 
forth. No fuller account of the debate has been broadcast by 
Radio bscow, although the video tape was carried by Moscow TV 
on 27 and 28 July, and by Kiev and other regional TV stations on 
subsequent dates. 

(c) §peech at exhibition opening: The home service broadcast 
"live" the ceremonies of the exhibition opening, including Nixon's 
speech in English, but no Russian translation was provided, On 
the morning of 25 July the home service rebroadcast the text of 
Khrushchev's speech but not Nixon's. The text of Nixon's speech 
was, however, published in PRAVDA and IZVESTIA. 

The text or near-text of Khrushchev's speech was broadcast to 
Moscow's principal foreign audiences, along with brief summaries. 
of Nixon's address; 14 minutes devoted to Khrushchev's speech,

' 

3 minutes to Nixon's, was the norm. The broadcast summaries of 
Nixon's speech, as well as the TASS summary presumably published 
in the bulk of the Soviet press, omitted the sections praising the 
U.S. way of life and implying criticism of certain Soviet policies. 

(d) Conversatipns with workers: Reportage frequently cited "awkwar 
queries by workers, especially in regard to Captive Nations Week, 
the importance of "confirming peaceful words by deeds," U.S. 
military bases, U.S. restrictions on trade, a nuclear test ban, and 
the rearming of West Germany. Nixon was usually reported only to 
have "listened attentively." Almost none of his rejoinders were 
reported in the home service, and only a few were acknowledged in 
broadcasts to North America. ,The home audience was told that he 
responded on one occasion, "I shall answer at the appropriate time 
in my speeches," but was not told of his specific references to 
his forthcoming TV speech. 

(e) TV speech of l August: The speech was broadcast to the Soviet 
audience only over the home service's "third program," which has a 
relatively limited broadcast range and is normally used for music. 
The broadcast, simultaneous with the telecast, provided full 
Russian translation. Thorough checking by monitors indicates that 
the speech was not relayed or retransmitted by any other domestic 
station, Moscow or regional. One FBIS station checked a total 

_Qu11cLAL_Uss-enH—— 

Approved for Release: 2018/04/03 C02119519



w " ,

7 

/groved for Release: 2018/04/03 C021195$ 

__TETTCIII'USE'ONT-- 

- 8 _ 

of 41 audible regional transmitters during the course of the speech; 
none was carrying the speech. The main home service program carried 
a brief news account of the speech, but not until noon of 2 August. 

The size of the home audience for the speech was further held to a 
minimum by the paucity and partially erroneous nature of advance 
publicity. The only advance home service announcement, one hour 
prior to the speech, said it would be carried by Moscow's TV net- 
work and the home service's "second program"; but at the scheduled 
time, the second program broadcast only music, without explanation. 

At least three of Radio Moscow's shortwave channels-Fnormally used 
for foreign-language broadcasts abroad—-did carry the speech live 
and in full Russian translation. A recording of the speech was 
broadcast in English to North America, and other foreign audiences 
heard brief one- or two—minute accounts of the speech on the 
evening of l August. The speech was published in full by IZVESTIA. 
PRAVDA carried only a brief summary. 

(f) Press conference: Nixon's final press conference, on 2 August, 
was reported only in summary form, in a 350~word TASS dispatch that 
was published in PRAVDA and further reduced by half in home service 
and foreign-language broadcasts. Nixon's remarks on a possible 
U.S. invitation to Khrushchev and his praise for the extent of 
Soviet coverage of his visit were the only fully publicized sections 
of the press conference. 

(g) Farewell speech at airport: TASS and the home service carried 
the text of Kozl0v's speech, but only a brief summary of Nixon's. 
Radio Moscow's fullest version of Nixon's speech, in English to 
North America, was still not a complete text. PRAVDA but not 
IZVESTIA published the text of the speech. 

for Release: 2018/04/03 C02119519



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 

.‘ "\""_v"_q1 ' ‘I r ‘ 

'1" 
..N_ ,/ 

$1 A4 1i ‘ 

K4‘/fl\/,» /‘ 
our Exhibition in Sokolniki Park with a running drumiire of criticismi ‘ ‘

v 

8 September 1959 

MEMORANDUM FOR THE DIRECTOR 
SUBJECT: Comparison of Soviet Coverage of the Vice President's 

Visit with US News Coverage of the Mikoyan and 
Kozlov Visits 

1. As a general conclusion, the Soviet authorities evidently 

newspapers and radio -- to the minimurn extent necessary to avoid
e 

xx 

combined (a) an unusual degree of coverage in the central Moscow 

arousing adverse world opinion -- with (b) a usual degree of silence 

and suppression in all other internal media, in order to limit the 

impact on the Soviet people. The major contrast, should the 

President wish to raise the matter with Khrushchev, would be noted 
in the attention given nation.-wide to the respective visits of leaders. 

‘----».-N-...,.; -..;.=-,.._~__.—._ _‘.;_.w;»,-.>..~:: *‘_:_:r=» -»r:;~.-.:-~r:1I'=T-‘:7-3"'5"r'='~"* " "‘ ' 

» F-'--V"-"-~"‘~’ ‘1i‘-'».;';-_-‘>;_;_;-_-,,»"<'.7'-'- “L -'-"J"... '..'::.;-;; 

///Z\:lIt should also be borne in mind that the Soviet pres s and = 

I-H 

...,_.,., 

~. 

.._ 

.-;~ 

\;f/ radio accompanied the visit of the Vice President and the showing o 

of American life, attempting to discredit the image of America 
5‘. ’ 

presented bY_b.9.t.l.-)Q§u~m~~- ' 

/' 

3. Below is my review of the highlights of-the main findings 
on coverage of an FBID study prepared following our discussion of 
19 August; a copy of the full study is attached. On Saturday I 

, 

g 

Y‘-D4" U‘? ;_‘ 
id’ M L ii ii i -f /W 1 V 

l ,¢»,__.-, 
\_i_ ‘ ‘for Release: 2018/04/03 C02119519

L
4



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 ‘ :.:|\,n'1vr7\)'—.1r\v<Yr,’: . 
‘\?\=fl\..I1F.;?;sl"\§ 

‘ 

L1 

learned that the Vice President coincidentally wished to have such 

a comparison as soon as possible, so I have had a copy sent to him. 

MO~15PDL.GKKT1:l 

_z- 

' 'fOI" Release: 2018/04/03 C02119519 

(b)(6



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 
, 

~ “'\‘ 
_ 

nvv-‘.®IF"~ ‘l \

\ fix [\,‘““"'.‘. 
' \ 1.07 

L"./'u\j.' :&.;Ji‘_~1‘-\-i * J ' 

I . 

Comparative Surnmary of Soviet Coverage of the Vice President's Visit 

1. Coverage of the Vice President's trip by Pravda and Izvestia 

was fairly extensive, but a sizeable proportion was given to rebuttal 

to Nixon's remarks. Total coverage by each was about El_f_that given 

to the Mikoyan visit by the New York Times. Pravda and Izvestia 

provided the texts of Nixon's arrival and exhibition-opening speeches, 

Izvestia alone the television address, and Pravda alone the farewell 

speech. All other statements were scantily and nonobjectively 

summarized. 

2. Regional press coverage of the trip throughout the USSR was 
meager. Of a wide selection of newspapers surveyed, ncg published 
any verbati& texts or even extensive quotations from Nixon's public 
statements. This was in striking contrast to the attention accorded 
to the Mikoyan and Kozlov trips in American newspapers. Soviet 

regional papers at most devoted one-tenth as much space to the Nixon 
trip. A comparison of coverage in cities visited -- the examplefl 
selected for close study was Leningrad for the Nixon visit and Detroit 
for both Mikoyan and Kozlov -- showed in every case at least four 

times, and usually much more, space given by each of the US newspapers 
In the case of large, comparable cities not visited -— Tashkent and 

St. Louis -- the difference was substantially greater, with the 
St. Louis Dispatch giving over Z0 times the space given by Pravda 
Vostoka. 

v~ 

(\ /5 _' j;"";3‘f’, 1', -i 

'. \ 
I’ 

for Release: 201 s/04/03 o02119519_i_



Approved for Release: 2018/04/03 C02119519

I ... L.) 

3. Radio Moscow carried the Vice President‘s arrival, departure, 
and exhibition speeches (the last only in English) and suzmmaries of 

some other statements. The summaries broadcast, like the TASS 
news service accounts, omitted various statements praising the US 

way of life and implying criticism of certain Soviet policies. For 

example, the "Kitchen Debate" account in Pravda and Radio Moscow 
gave 62 sentences to Khrushchev's remarks and ll to Nixon, suppressing 

totally the Vice President's points and derogating his stand. 

4. The Vice President's TV adclresswas C8.1‘1'l6dL1l_X_ on the 
Moscow "/Third program, " which has a relatively li.mited broadcast 
range and audience (it is normally used only for music). Thorough 

checking indicates that the speech wasnioiz relayed or retransmitted by 

any other Moscow or regional domestic radio or TV station. More- 

over, the only advance notice of the speech, carried only one hour 

prior to the address, misleadingly said it would be carried on the 

"second program" channel, which at the scheduled time broadcast 

only music, with no explanation. 

5. Soviet regional broadcasts not only failed to carry any major 

statements, but only two -— Kiev and Yerevan -- devoted more than 
cursory attention to the Vice President's whole trip. Of 43 major 

regional radios monitored by one of our stations, only eight were 
heard to broadcast ig references to the Nixon tour. 

_3__ 

‘L ,,,_""§"'*"\j'* ,‘» 
m!t;';1_:1 Ml l/P lo 

fOI" Release: 2018/O4/O3 C02119519



Ia

J 

Approved for Release: 2018/04/03 C02119519 

'\" , _' 

J 
. 

‘.lIIJL._1 

6. Moscow reacted in a predictable way to the Vice President's 

Polish trip -- broad casts to all audiences gave little more than the 

barest news on arrival and departure, and no comment on popular 
reactions or the importance of the visit. 

7. As a postscript, it may be noted that Soviet media have 
continued intermittent criticism and attempted rebuttal of some of 

,»>~ 

the Vice President's argurnents since his return._f,<./;\fi{7 

_ 3 - 

‘ ‘for Release: 2018/04/03 C02119519


