
 

Scooping the Soviet Press 

APPROVED FOR RELEASE 
CIA HISTORICAL REVIEW PROGRAM 

18 SEPT 95 

Background on a sensitive overt source of information that has been publicly 
exposed in exploitation. 

John Chandlee 

At a midafternoon press conference on August 30, 1961, President 
Kennedy said that the American representative at the Geneva talks on a 
nuclear test ban would continue for another week his efforts to make 
progress with the Soviet delegation. But within minutes after the press 
conference was over, top U.S. officials were summoned to the White 
House for urgent consultation. The reason for the hasty meeting was 
soon revealed to the world through a statement read to assembled 
reporters: the U.S. Government had intercepted a transmission of the 
Soviet news agency TASS for the press and radio in Central Asia which 
indicated that the USSR had decided to resume the testing of nuclear 
weapons. In an otherwise routine "international review" not to be 
released by the regional press and radio before 0200 hours the next day 
Moscow time (7 p.m. of August 30 EDT), the newsmen were told, TASS 
had included the following observation: 

The decision adopted by the Soviet Government on carrying 
out experimental explosions of nuclear weapons also serves 
the interests of strengthening the security of our country 
and other states of the socialist camp. These forced 
measures taken by the Soviet Government are inspired by a 
striving to safeguard a lasting peace and create an 
insuperable barrier to the unleashing of a new war. 



 

 

This revealing comment, filed by TASS almost five hours before public 
announcement of the decision in order that the regional media might be 
prompt in attempting to shape public opinion, was the beginning of the 
USSR's massive propaganda effort to justify its new testing to its own 
people and to the world. That U.S. officials could also take advantage of 
the advance filing to prepare their own stand before Radio Moscow 
began its worldwide campaign was not accidental, but the result of a 
regular watch on an internal TASS circuit maintained at Kyrenia, Cyprus, 
by Foreign Broadcast Information Service monitors. This circuit had 
provided a good deal of useful information since early 1960, and the gain 
realized in publicly exposing the operation must be weighed against the 
hazards therein to the source. 

Monitoring Procedure 

The circuit in question is a radioteletype transmission in Cyrillic 
characters, apparently a trunk line, carrying some 30,000 words a day 
from Moscow to the Soviet hinterland. The vast bulk of the copy is 
routine material more easily obtainable from TASS's international 
transmissions and Moscow broadcasts, some 60 percent international 
"news" reflecting the Soviet view of world events and 40 percent 
domestic propaganda like production pledges and achievements. There 
is a small service file providing guidance on how the material is to be 
handled, where it is to be printed, and so forth. But the special value of 
the channel lies in its prereleases, speeches, communiques, notes, 
announcements, and commentaries "embargoed" for publication or 
broadcast until a stated future time. 

The FBIS bureau on Cyprus has been able to monitor about 80 percent 
of the total file, the figure varying with reception conditions. Its mode of 
transmission demanded at the beginning the solution of certain 
technical problems such as the modification of twinplex teletype 
converters and the construction of teletype "baskets" to reproduce the 
Cyrillic alphabet. The twinplex circuit-one that carries two transmissions 
simultaneously-in this case carries the same material on both sides, one 



 

 

transmission laging behind the other, as a backstop against garbling by 
bursts of interference. It has generally been necessary to monitor only 
one side of the circuit if fading and drift are overcome by careful tuning. 

The material received is scanned at frequent intervals by the bureau's 
Russian linguists and items of significance selected in consultation with 
editorial supervisors. Of these an accurate English-language version is 
rapidly produced for transmission to Washington. When there is a 
development of major interest, Washington is alerted in a brief message 
transmitted over special radioteletype channels in a matter of seconds. 
Short informational summaries or excerpts of critical passages are sent 
first, followed by a complete textual translation when required. 

Occasionally the entire Russianlanguage staff must be mobilized to get 
an item processed quickly, and frequently the initial portions of a 
lengthy note or speech are in the hands of the interested officers in 
Washington before TASS has reached the end. The selection for 
processing is coordinated rapidly with the FBIS bureau in London, which 
receives material from BBC's monitoring of Moscow broadcasts and 
TASS international beams, in order to avoid duplication. 

Value of the Take 

On numerous occasions speeches written for subsequent delivery by 
Soviet leaders have been carried in advance over the TASS Cyrillic 
circuit. Khrushchev's speeches, for example, have sometimes been filed 
as much as 30 hours before actual delivery and thus made available to 
the intelligence community and policy offices at a substantial time 
advantage. A problem in utilizing the prerelease and a matter of interest 
to the propaganda analyst lies in the fact that TASS frequently transmits 
an extensive series of corrections to bring the advance text into line with 
the speech as delivered or sometimes to eliminate passages that may 
be sensitive. 

An unusual departure from prereleased material occurred during 
Khrushchev's visit to France in March 1960. The circuit carried three 
speeches to be delivered by the Soviet premier, all embargoed "until 



further notice." As it turned out, one speech was delivered by Gromyko, 
and another was apparently discarded by Khrushchev out of displeasure 
with ungratifying aspects of his reception. Such cancellations could give 
us evidence of contemplated Soviet gambits that never materialize, and 
knowledge of unsurfaced instances of accommodation or stiffening in 
Soviet positions could be of considerable value to the analyst probing 
areas of Soviet flexibility or intransigeance. 

A frequent advantage of the monitoring of this internal press 
transmission is advance receipt of such materials as major diplomatic 
notes, which may be disseminated by TASS in clear text for release at a 
later date. During the Cuban affair of last April, a letter from Khrushchev 
warning President Kennedy against taking a "highly dangerous road" was 
intercepted and delivered to the White House before it reached the 
President through normal channels. 

The TASS service file, although constituting only a small segment of the 
circuit's traffic, is often revealing as to Soviet methods of manufacturing 
"public opinion." Domestic bureaus and republican press agencies are 
frequently told what is desired in the way of "reaction reports," as well as 
types of material "not desired." In May 1960, TASS asked for reaction 
reports on public meetings denouncing the U-2 flights. Just before 
Premier Khrushchev torpedoed the summit conference in Paris the 
same month, TASS carried numerous commentaries for use by the 
regional radio and press, but then suddenly advised recipients that 
"where possible, the various commentaries transmitted in connection 
with the summit conference are not recommended for publication." A 
major Soviet internal development was foreshadowed by a message that 
the celebration of the 40th anniversary of Soviet Armenia had been 
postponed, a fact not formally announced by Moscow for a number of 
days. Later a broad shakeup in the Armenian party organization 
occurred. 

TASS instructions accompanying items serve to control the content of 
regional publications and broadcasts. Copy is generally preceded by a 
"flag" indicating what papers should use the material. The wordage is 
tailored to the level of the publication: republican papers, for example, 
received 325 words on a Khrushchev return to Moscow, territorial and 
regional (oblast) papers 245, and district, town, and komsomol papers 
115. Some items are accompanied by instruction on what headline to 
use, for example "Interference of the United States in the Affairs of the 
Dominican Republic." An interesting sidelight is that when Khrushchev is 



 

 

 

ep ting sideligh 
scheduled to make a nationwide talk, the papers are told that the 
announcement is "not to be published on the front page or in a 
prominent place," apparently a reflection of efforts to hold down the 
"cult of personality." 

Hazards to the Source 

The monitoring operation, like all others in FBIS, is done overtly. 
Intercepts from Soviet internal circuits are distributed with the 
designation "Official Use Only" and not given to the press as much of 
the FBIS product is; but foreign nationals are used in processing them, 
and they are radioed in clear text to Washington. It is to be assumed 
that Soviet intelligence has long been aware, through monitoring if in no 
other way, that FBIS systematically intercepts and exploits this TASS 
circuit. Presumably the need for rapid, inexpensive dissemination of 
news and guidance to the regional press and radio has overshadowed 
any apprehension about its being tapped. 

The U.S. scoop in being able to express dismay over the Soviet 
resumption of testing before Moscow could begin its own worldwide 
propaganda justification may, however, have brought the vulnerability of 
materials carried on the circuit dramatically to the attention of the top 
Soviet leaders and so occasioned a reexamination of press copy 
dissemination procedures. There are already tentative and inconclusive 
indications that practices have been modified: no important embargoed 
items have been intercepted since the White House announcement, and 
in one case only alternate takes of a story were carried on the circuit 
monitored. These anomalies may have occurred by chance, but 
additional equipment is being shipped to Kyrenia to check out the other 
half of the twinplex circuit and branch circuits that hitherto carried only 
duplicate material. If the Russians were sufficiently determined to avoid 
interception they could switch sensitive materials to landlines, VHF 
circuits, or more complex modes of radioteletype transmission that 
would make monitoring at least more difficult. 



 

CONFIDENTIAL 

Posted: May 08, 2007 07:40 AM 


