
 

 

Studies in Intelligence Vol. 45 No. 5 (2001) 

Eroding the Soviet “Culture 
of Secrecy” 

By Sergo A. Mikoyan 

Western Winds Behind Kremlin Walls 

Editor’s Note: This article was adapted from a paper that the author prepared 
for a symposium at Princeton University titled “CIA’s Analysis of the Soviet 
Union, 1947-1991.” The symposium, held in March 2001, was sponsored by the 
Center of International Studies at Princeton and the CIA’s Center for the Study 
of Intelligence. 

The main purpose of this article is to examine the system that governed 
the flow of information to senior policymakers in the USSR. Fundamental 
cultural differences between the Soviet and Western worlds have impeded 
efforts by Westerners to fully understand this system. It is much easier for 
those who were born and educated in the Soviet Union, and have spent 
much of their lives there, to comprehend the main features that 
dominated the upward flow of information in that now-defunct nation. 

Culture of Secrecy 

The “culture of secrecy,” a phrase used by former Senator Daniel Patrick 
Moynihan in discussing US intelligence institutions, is actually what I 
would call a perfect characterization of the old Soviet Union’s attitude 



toward information. As Dr. Vladimir Treml (a participant in the symposium 
described in the Editor’s Note above) has correctly pointed out, some 
elements of this “system” were inherited from Tsarist Russia. In fact, 
censorship of foreign publications was commonplace during centuries of 
monarchic and then Communist rule. 

The Bolshevik-led October Revolution of 1917 added ideological 
justifications for restricting the flow of foreign ideas and analysis into the 
USSR. The restrictions became especially severe during the 1930s, under 
Stalin’s rule. Not by chance, these limitations coincided with tight 
restraints inside the USSR on the expression of ideas that the regime did 
not find agreeable. Limited freedom of cultural expression in art, sculpture, 
and architecture, and in science as well, came to an end when Stalin 
stopped disguising his quest for an absolute personal dictatorship, which 
he had tried to present as a working-class or Communist Party 
dictatorship. 

The “culture of secrecy” provided advantages not only for Stalin personally 
but also for the Soviet regime as a whole. Although the USSR under Stalin 
was essentially a one-man dictatorship, the Communist Party Politburo 
and the broader (and therefore less useful as an instrument of power) 
Central Committee became Stalin-dominated institutions that helped him 
run the country and retain absolute power. By providing a degree of 
continuity in the aftermath of Stalin’s death, these institutions helped 
account for the absence of immediate change in the Kremlin’s repressive 
approach to domestic freedoms and to flows of information from abroad. 

Even the de-Stalinization process launched in 1956 initially brought very 
little change in the status of those freedoms and flows. The explanation is 
simple: Post-Stalin leaders were not convinced of the strength and 
durability of their system in comparison with Western systems and 
institutions. Consequently, they were afraid to ease restraints on “anti-
Soviet” ideology or any other deviations from officially proclaimed values. 

The Kremlin authorities continued over the decades to create special 
mechanisms for preventing foreign or homegrown liberal ideas from 
permeating Soviet society. The Communist Party applied the “anti-Soviet” 
label more and more widely, resulting in such absurd notions as “anti-
Soviet” genetics and cybernetics. Literature, art, sculpture, and even music 
were increasingly being evaluated in ideological terms—although no one 
seemed able to explain why, for instance, ideological significance should 
be attributed to jazz music, or why classical music created by major 



 

composers such as Shostakovich and Khachaturian, as well as the work of 
various painters and sculptors, faced official criticism for being 
“formalistic.” Actually, there didn’t seem to be anyone in the USSR or 
elsewhere who could explain what this term meant, except that it 
somehow connoted, with a negative tinge, the idea of innovation. 

If we bear in mind that for many decades the Kremlin viewed fresh ideas 
in just about any field of endeavor as “dangerous” or “undesirable,” we can 
easily imagine why it also considered uncontrolled flows of information 
from foreign countries to be impermissible. But the Soviet nation could not 
exist in complete isolation from the world. Soviet society faced a major 
self-contradiction: It provided large numbers of its citizens with a good 
education, all the way up to and through the university level. But its 
leaders feared any unchecked development of ideas—an unavoidable 
consequence of a strong, widely available education system. 

Eventually, this contradiction became an important factor in the Soviet 
system’s collapse. 

China, by contrast, offered its people less education, making it much 
easier for the regime there to promote economic development without 
compromising on political power. 

Secrecy: Going to Ridiculous Extremes 

The Soviet regime developed the culture of secrecy to the point of 
absurdity, as illustrated by the following anecdote: 

The library of the Mikoyan Design Bureau, which produced MIG fighter 
planes, received an American aviation magazine that all employees of the 
Bureau were permitted to read. One day an issue arrived carrying a story 
about the people who had designed the MIG aircraft. The article contained 
a small map that showed the area in Moscow where the Design Bureau 
was located. Each of the structures in this area, including all of the 
Bureau’s buildings, were labeled, as was a photo of the Bureau’s main 
entrance. 

Design Bureau employees had previously been told that the Bureau’s exact 
location was a military secret. Many of them guffawed when they saw that 



 

this “secret” information was readily available to the American public. 
Senior officials ordered that this issue of the magazine be moved 
immediately to the Bureau library’s spetskhran (a secure room or section 
with restricted access, in which designated persons could read foreign 
material on issues deemed “sensitive” by Soviet authorities.) 

Nightmare for the KGB: The Advent of 
Photocopy Machines 
In the early 1960s the Soviet ruling elite—in this case, the KGB’s Fifth 
Directorate, responsible for ideology and counter-subversion, and the 
Agitprop Department, the party’s main watchdog over “ideological” matters 
—imposed special procedures for introducing newly invented photocopying 
machines. The procedures were designed to prevent the use of 
photocopying machines for producing copies of materials viewed as 
undesirable by the authorities. 

Decades earlier, a similar approach was used for typewriters. Proprietors of 
offices and stores had to provide local KGB branches with sheets of paper 
showing examples of the font of every typewriter they had. These sheets 
enabled the KGB, using technical procedures, to determine the origin of 
any typed text. 

In one case that occurred at my present place of employment—the 
Institute of World Economy and International Relations—the KGB traced an 
“illegal” social-democratic-oriented journal advocating “socialism with a 
human face” to a typewriter belonging to the secretary of the Institute’s 
director. Only a few dozen copies of the journal had been produced, but 
this proved to be enough to put five or six young people in jail for a year. 
The Institute’s director fired his secretary, who had permitted her son-in-
law to use her typewriter to produce the illegal copies. 

The only typewriter I knew of that could not be traced by the KGB was one 
I had in my home. It had been presented as a gift to my father, Soviet 
statesman Anastas Mikoyan, when he made an official trip to East 
Germany and visited a factory there that produced typewriters. 

The development of high-speed photocopying machines was a nightmare 
for the KGB. The intelligence service was unable to block importation of 
the machines by state and other organizations—including institutes of the 



 

Academy of Sciences, one of which was my place of work. When I needed 
to make copies of articles for the magazine Latin America, of which I was 
editor-in-chief, I had to obtain signed permission from the director of the 
Institute of Latin America or his deputy. After a while I was allowed to sign 
these authorization documents for myself. 

People working in the Latin American Studies Institute’s printing section 
were not as vigilant as they were supposed to be. Someone bribed 
individuals in that section to reproduce essentially innocent material such 
as philosophical writings by Berdiayev, a well-known Russian writer at the 
beginning of the 20th century, and poetry by Vladimir Vysotsky, a 
contemporary guitar bard. There were no cases in our printing section of 
reproducing texts that were politically dangerous. Still, when our Institute’s 
Director heard about some harmless instances of illegal printing or 
copying, he was enraged; he expected to be held responsible for all such 
cases. His strict orders not to let this occur again only raised the size of 
the bribes paid for such illicit services. 

The absence of freedom to use photocopying machines without going 
through a process for obtaining formal permission was a hindrance to 
research fellows and to many others in the Soviet bureaucracy. A standard 
of “not allowed but possible” was often applied, however, enabling people 
to use a photocopy machine even though full compliance with the laws 
and rules would have blocked this practice. Strict discipline in this regard 
may have been maintained inside the KGB itself and in the Central 
Committee’s offices, but in most other institutions the restrictions almost 
always could be circumvented. 

The KGB periodically tested printing offices’ compliance by having its 
operatives seek illegal access to such establishments without obtaining 
any pass or permission. In many of these instances, the operatives were 
able to illicitly use printing machines of various types. Subsequently, the 
agents’ bosses would visit the offices in question and reproach them for 
lack of vigilance. 

Access to Foreign Publications 

The question of access to foreign literature—books, journals, and other 
writings—was a complex one during the Communist era. First of all, an 



 

applicant had to be able to read one or more foreign languages. Then he or 
she was required to obtain a pass to a spetskhran, a secured, restricted-
access library room or section that carried foreign literature connected 
with politics, ideology, or news of the day. 

In contrast, journals in non-political fields were open to everybody. Anyone 
could go to a library and read specialized magazines—Popular Mechanics 
was one notable example—that had been published in the West. Such 
publications were available elsewhere as well. Haute couture journals, for 
example, would be lying on tables in shops where dresses and suits were 
custom-tailored. 

Censorship: The Role of the Glavlit 

The main watchdog within the party’s Agitprop Department (later renamed 
the Ideological Department) for dealing with censorship of foreign 
literature was the Chief Agency for Protection of Military and State Secrets, 
generally known as the Glavlit, its Russian acronym. The Glavlit also 
handled censorship matters arising from domestic writings of just about 
any kind—even beer and vodka labels. Glavlit censorship personnel were 
present in every large Soviet publishing house or newspaper. 

In contrast, smaller literary enterprises, including magazine publishers, 
usually did not have a Glavlit representative working in-house. Instead, 
they had to provide their manuscripts to a censor of their own. If an editor 
did not agree with the censor’s corrections, deletions, or other alterations, 
the enterprise could appeal to the Glavlit hierarchy. But it was risky to do 
that very often. If someone did so, the Glavlit’s chief almost certainly would 
have informed the Agitprop. Editors of journals and other publications, 
moreover, had the legal right to appeal officially to Agitprop if they 
disagreed with Glavlit censorship decisions, but as far as I am aware, 
nobody ever actually dared to do this. 

One man, however, was notorious for making appeals to an even higher 
level—specifically, to party boss and Premier Nikita Khrushchev. The 
appellant was Alexandr Tvardovsky, the editor-in-chief of Novy Mir, a 
respected literary magazine published by the Union of Writers. Tvardovsky 
contacted Khrushchev after being denied permission to publish Alexandr 
Solzhenitsin’s now-famous book about life in the Gulag system, One Day in 



 

the Life of Ivan Denisovich. Khrushchev supported him and asked his fellow 
Politburo members for their opinions. Once they understood that 
Khrushchev supported publication of the book, his Politburo colleagues 
took the same position. 

How Censorship Entities Really Worked 

Pre-packaged lists seem to have been a central element in the modus 
operandi of the Glavlit and the Spetskhrans: 

Glavlit: The censors in the Glavlit generally did not in fact read books, 
magazines, or newspapers very thoroughly—if they read them at all. 
Together with the Agitprop Department, the Glavlit simply maintained lists 
of foreign periodicals and book topics. The lists would determine whether 
a publication would be sent to a spetskhran. 

Spetskhran: If a library housing a spetskhran was part of an academic 
institution, it had a list of scholars who were permitted to read the 
literature in that room. If a scholar was employed somewhere else, he had 
to bring a letter signed by his superior to the director of the institute to 
which the spetskhran belonged. The letter was supposed to specify exactly 
what topic the researcher planned to explore. But in reality, such rules did 
not mean much. Librarians generally restricted few if any researchers. 
There were two reasons for this: 

The librarians were not qualified to argue about what a researcher really 
needed. 

They did not care. 

The main preoccupation of most of the librarians was to be sure not to let 
any book or magazine be carried out of the room. But the director of the 
Institute and his deputies—usually three or four people—were empowered 
to order that a particular book or books be brought to their offices. They 
could also take books and magazines home, and/or use them together 
with other researchers from their own or some other institute. This meant 
that more people interested in a topic could look at and use the 
publication. They could also make citations from a book, thus enabling 
other scholars to learn of its existence. 



The Suslov Factor 

Mikhail Suslov, the Politburo member who served as the party’s top 
watchdog over ideological matters, was a typical Stalinist. He managed to 
retain his position and his restrictive influence over information flows, both 
during and after the de-Stalinization campaign of 1956-1962. Khrushchev 
evidently thought Suslov would generally follow his (Khrushchev’s) lead. He 
was mistaken; Suslov showed himself to be a tough and resourceful 
character. After Khrushchev’s fall from power in 1964, Suslov gained 
almost total domination over Agitprop. The next party chief, Leonid 
Brezhnev, was too lazy and too submissive to others’ opinions to make a 
serious effort to curb Suslov. 

Temporary Reversal Suslov suffered a political setback in the late 1960s 
when he prepared official documents rehabilitating Stalin. About a 
hundred personalities from the Soviet cultural elite learned of this 
development from knowledgeable consultants and Central Committee 
members who did not like the idea. Writers, actors, artists, musicians, 
journalists, and other representatives of the intelligentsia,traditionally 
influential in Russian society, signed a letter to Brezhnev and the Central 
Committee. 

Brezhnev, who did not like sharp political movements in any direction, 
overruled Suslov. Despite this setback, Suslov retained his Politburo seat 
and remained influential into the 1970s as an advocate for ideological 
orthodoxy. He died in 1982. 

Atmosphere of Intimidation Under Suslov’s overall direction, an editor-in-
chief who argued with a Glavlit decision was likely to be fired in order to 
show others that the Glavlit was an instrument of the Party Secretariat and 
that it was unwise to argue with Glavlit decisions. I risked such a fate 
myself. When I was editor-in-chief of Latin America magazine, I was often 
able to get our censor overruled by talking directly with the Glavlit’s Deputy 
Chief, a man named Zorin. He respected my family name and permitted 
me to do things that he clearly did not allow others to do. Specifically, he 
allowed me to call him, set up appointments, and discuss changes ordered 
by the censor that I did not want to make. 

In one instance in the late 1970s, Zorin and I became deadlocked. He 
wanted to delete a paragraph in the transcript of a presentation by a writer 
from Belorus, Ales Adamovich, on comparative literary traditions of the 
Soviet Union and Latin America. I insisted on retaining the paragraph. Zorin 



 

 replied, ‘If you insist, I can report this to the Central Committee and ask 
for a decision.” This meant that the Department of Ideology and Suslov 
himself would be informed. I was aware of unfriendly past relations 
between Suslov and my late father. I asked for a half-hour break in our 
discussion. 

During the break I visited the office of my brother-in-law, Valery 
Kuznetsov, who was then an assistant to Pavel Romanov, the chief of the 
Glavlit. I told Kuznetsov the whole story. He advised me not to push Zorin 
into reporting this matter to the Central Committee. He told me that he 
knew of no case in which an editor won in such a standoff. He added that 
the powers-that-be would draw conclusions as to the immaturity of an 
editor who did not understand that arguing with the Glavlit would be futile 
and self-destructive. 

Self-Censorship 

The episode with Zorin illustrates how self-censorship was encouraged 
and imposed. My personal position, stemming in part from family ties, was 
more favorable than that of most others. But I recognized that it would be 
better to find a compromise with Zorin than to compel him to appeal to 
the Central Committee. When I came back to his office, we found a phrase 
that we both regarded as most inadmissible. I agreed to eliminate the 
phrase, but the censors wanted to delete two full paragraphs. Zorin stated 
that if some other person were in my place, he (Zorin) would have 
eliminated Adamovich’s presentation entirely. 

Self-censorship was pervasive in the party and government bureaucracies. 
In addition, so much data was marked “secret” that high officials often 
were not distinguishing between classified and unclassified information. I 
once asked the senior assistant to then–Prime Minister Kosygin to be 
interviewed by Latin America magazine on Soviet economic cooperation 
with Latin America. The senior aide declined the proposal with regret, 
observing, “I deal with so many classified facts and figures, as well as 
open and well-known data, that I am afraid I won’t be able to determine 
the difference. As a result I may give an interview with classified data.” 

Although foreign writers on Soviet matters for the most part were not 
susceptible to self-censorship, there were exceptions, mainly among 



 

 writers who had been invited to the USSR and did not want to 
antagonize Soviet officials who had sponsored their visits and had long 
been among their valued contacts. 

Limited Liberalization 

The Soviet authorities’ attitudes toward foreign publications were 
microcosms of the overall political situation inside the USSR. The 20th 
Soviet Communist Party Congress in 1956, and the process of de-
Stalinization ultimately resulted in some liberalization of ideological control. 
But the changes mostly proved to be temporary and limited. By the early 
1960s, Khrushchev was declaring that Stalin’s repressive policies on 
creative activity among the intelligentsia had been correct. 

More Chances to Travel… One type of liberalization that did take root after 
the 20th Party Congress was growth in opportunities to travel to the West. 
And those who were lucky enough to take such trips had ample chances 
to read foreign newspapers and magazines—if they could read in the 
language of the country they were visiting. Theoretically, they could buy 
and bring home books in which they were interested, but in fact they often 
did not have enough hard currency to buy many books. 

…but Restrictive Practices Did Not Disappear Soviet tourists were 
permitted to buy and carry abroad only a minimal amount of hard 
currency. And they were aware that when they returned to the USSR, 
Customs officers would see what books they were carrying, and could 
temporarily confiscate books that seemed to require scrutiny and possible 
censorship. 

Constraint on Foreign Books: The Customs Hurdle Books of fiction did not 
present any problems at Soviet Customs. But Customs officers could seize 
non-fiction political and economic books to have their content checked. 
The tourists would have to come back to Customs several days later to 
retrieve their books. The authorities, in the meantime, would determine 
whether any of the seized books or their authors were on any lists of 
forbidden publications. And they would decide whether the content of a 
suspect book was “undesirable.” I doubt that many tourists or others 
returning from abroad were inclined to take risks in their dealings with 
Soviet Customs. 



 

In addition, travelers learned that strict censorship inside the USSR usually 
meant that comparable censorship was being applied to ideas and 
analysis of non-Soviet origin. But the value to the USSR of Western 
political and economic analysis was not totally disregarded. The regime’s 
Publishing House of Foreign Literature (later renamed “Progress”) continued 
to translate and publish limited quantities of copies of important books by 
Western academics. It also translated many unclassified CIA publications. 

During most of the Soviet era, the number of people who could acquire 
such books tended to fluctuate from about 20 to as many as 500 persons. 
When the number was near the low end, it meant that Progress, after 
consulting with Agitprop, had determined that a particular book or books 
was/were too dangerous and that copies therefore would be provided only 
to party Politburo and Secretariat members. When the figure was close to 
the higher number (500), this signaled that the authorities considered the 
book to be useful for some purpose and had allowed copies to be 
distributed not only to the Politburo and Secretariat, but also to cabinet 
(Council of Ministers) members, selected bureaucrats, and spetskhrans at 
some research institutes. 

Near-Addiction to Western Reporting and 
Analysis… 
Under the last few Soviet party chiefs, the Kremlin authorities found 
themselves relying more and more on Western information and analysis in 
a variety of fields. 

…On Agricultural Performance I remember very well that documents of 
general interest included CIA prognoses for Soviet grain crops. The reason 
for this interest was that the Agency used satellite photos and therefore 
was able to publish its findings before Soviet authorities could even inform 
their leaders. 

Wishful thinking and a desire to favorably impress Kremlin authorities 
frequently influenced expectations. Regional leaders often did not 
understand that overly optimistic, inflated grain crop or cattle reports 
would only bring higher demands from the Kremlin later on. In one such 
case, a regional Communist Party First Secretary committed suicide after 
pledging to produce an unrealistically large quantity of meat, and then, to 



make good on his promise, had carried out a mass slaughter of cattle for 
meat, leaving an entire oblast (province) without cattle for reproduction 
and/or milk. 

In light of such experiences, the Kremlin, the Council of Ministers, and the 
Gosplan (State Planning Committee) between the 1960s and the 1980s 
relied increasingly on CIA data for such important matters as the grain 
crop, rather than on reports from local Communist Party bosses. 

…On Other Economic and Political Topics In addition to keeping an eye out 
for Western books on the Soviet economy, as well as studies comparing 
Western economies with those of Warsaw Pact countries or with the USSR 
alone, publishers at Progress issued a monthly bulletin, New Books Abroad, 
which carried short reviews of Western books. The authors of the reviews 
were mostly people from outside the publishing house—post-graduates, 
doctoral candidates, and junior scholars—who wanted to earn some money 
and were able to read and understand such books and to write summaries 
of the contents. Occasionally Progress also organized groups of people for 
political research projects or for reviewing Western books on inter-related 
topics. It coordinated such undertakings with Agitprop. 

…on Foreign Policy The same points were generally true about books on 
Soviet foreign policy and international relations. In addition to those 
mentioned by Professor Treml, I recall a book by Herman Kahn about the 
stages of conflict. It impressed some Soviet leaders almost as strongly as 
it was said to have impressed President Kennedy. But the evidence is 
inconclusive as to whether this book influenced the USSR toward 
moderation whenever East-West confrontations were brewing. 

…and on Nuclear Weapons Western information about nuclear weapons 
and possible consequences of their use may have played a role in Soviet 
proposals for mutual East-West rejection of the use of such armaments. A 
special film shot during nuclear testing in the south Siberian and Central 
Asian areas also impressed the Kremlin. I learned about this because my 
father, Anastas Mikoyan, told our family about the film and about the 
feelings of those present during the viewing. The Kremlin elite also saw 
and energetically discussed the US fiction film “Dr. Strangelove.” 

Attitudes Toward Western Media Growing Kremlin interest in the foreign 
media, especially the American press, was evident. After World War II, 
every Politburo member was authorized to subscribe to two or three 
foreign periodicals. It was my understanding that American magazines 
were the favorites. My father, for instance, received Life, National 



 

Geographic, and Popular Mechanics (the last, I believe, because of my elder 
brothers’ interest in all kinds of technical information). 

I don’t think Stalin himself often read translations of foreign publications. 
He preferred to get information from Soviet embassies and intelligence 
services. Still, he received briefings on foreign publications about people or 
problems in which he was particularly interested. On these occasions he 
often insisted on seeing translations of such articles or books. 

Khrushchev showed much more interest than Stalin did in what was 
written or discussed abroad, especially in the United States. His leading 
source of information about contemporary Western thought was his son-
in-law, Alexey Adjubey, who was the editor of Komsomolskaya Pravda in the 
late 1950s and subsequently held a similar post at Izvestia. 

TASS and Pravda Roles in Keeping Leaders 
Informed 
TASS During the Stalin and Khrushchev eras, each Central Committee 
member received daily reviews of the foreign press, compiled by the TASS 
news agency and typed and reproduced by “Rotaprint”— a pre-Xerox 
copying system. There were several types of TASS reports, which drew to 
varying degrees on Western press, books, and other foreign publications. 

So-called “white TASS” compilations were non-secret, marked “For 
Administrative Use.” Politburo members were expected to read these 
compilations every day. Because they were quite thick—sometimes 
exceeding 200 pages—the members’ assistants would read them first and 
underline or mark with a red pencil the parts that deserved the member’s 
attention. My father, a fast reader, would look through all the pages. “White 
TASS” also was widely read in the offices of newspapers and radio and 
television stations. Other TASS compilations, such as those 
containing the latest scientific and technological information, were 
distributed to persons and institutions on special lists. 

TASS journalists abroad were required to prepare “Letters of TASS 
Correspondents”and send them to Moscowon a monthly basis. The 
correspondents were relatively free to choose what to include in these 
“letters.” They often cited material from the host-country press and from 
books on politics and economics. The letters were not marked “secret” 



 

 

except when they were sensitive or special and therefore were going only 
to people high in the Soviet hierarchy. 

Pravda Pravda newspaper correspondents abroad had similar obligations, 
although their letters were not necessarily monthly. These journalists 
based their letters on publications that focused on foreign political parties, 
parliamentary elections, and various problems of foreign societies. They 
undoubtedly also drew on leading Western books and other publications. 

Soviet Embassy Reporting Politburo members also received daily coded 
cables from Soviet Embassies, usually signed by an ambassador. These 
reports included information based on local newspapers and other 
publications. The Foreign Affairs Ministry had them retyped in a way that 
made them easier to read, and Politburo members tended to read them 
carefully. The cables were marked “Absolute Secret” and were typed in 
quantities of not more than 17 copies. 

Like Embassy reporting from just about anywhere, the cables included—in 
addition to information from local publications and media—Embassy 
officers’ reports on talks with diplomats, officials, and others in the host 
country, as well as questions, requests, recommendations, and 
sugestions on assorted matters. 

Influence of Western Ideas on Soviet 
Decisionmaking 
To what extent did Western publications and analysis influence Soviet 
policymaking? This is not an easy question. It is tempting to say, as has Mr. 
Oleg Kalugin (a former senior KGB officer and a fellow participant in the 
Princeton symposium), that no such influence existed. During the last 
years of Khrushchev’s rule and continuing through all of the Brezhnev era 
and perhaps beyond, Politburo members were not, for the most part, 
highly educated people. They did not know foreign languages and did not 
seem to appreciate scholars’ works. 

Politburo Members’ Advisers and 



Consultants 
Still, a number of factors existed that at least partially offset such 
shortcomings. Even uneducated and unintelligent leaders usually had 
well-educated assistants and consultants, most of whom, I believe, were 
as bright and professionally competent as the leading American 
professors in corresponding fields. In fact, they had an advantage over 
their American counterparts: they read both Western and Russian-
language books and magazines. This enhanced their ability to do 
comparative analysis. Consultants and assistants to the 
Politburo members could in most cases serve as a channel to their 
superiors—the members of the ruling Politburo—for the most relevant and 
important material contained in Western publications. 

Not all of the consultants and assistants were of such high caliber. For 
instance, the chief assistant to Konstantin Chernenko, the General 
Secretary of the Soviet Communist Party for just over a year (1984-1985), 
was poorly educated. But Chernenko had another assistant who was 
much brighter than the chief aide. In any case, a majority of the Central 
Committee’s consultants and at least some of the assistants serving the 
Politburo were highly professional. 

Starting in the late 1950s, some academicians and directors of various 
institutes also served as consultants to the Politburo. They were 
authorized to subscribe to foreign publications and to receive them at 
home. Other subscribers could read their newspapers and magazines only 
in a spetskhran. 

Advisers’ and Consultants’ Influence A good question to address would be: 
Did the advisers and consultants use their opportunities to influence 
Politburo decisionmaking? My answer would be a qualified “yes”—they at 
least tried to do so. Success in any particular instance depended largely 
on the intelligence of the person briefed and on his ability to absorb new 
information and grasp unconventional points of view. A related challenge 
for each consultant was in developing an understanding as to which 
aspects of new ideas from abroad he could recommend to his boss 
without risking his own status and perhaps his career. In other words, a 
crucial question was: What were the limits on frankness in talking to a 
Politburo member? On this point, much depended on the member’s 
personality. 

For instance, from what I knew of Yuri Andropov, Andrei Gromyko, Anastas 
Mikoyan, Otto Kuusinen, and Dmitri Ustinov (during his first years in the 



Politburo), I concluded that they all were open to advice or briefings by 
their assistants or by Central Committee consultants. They might disagree 
with something, or only partly agree—or agree completely and already be 
thinking about how they could use the new idea when working with other 
Politburo members. In any case, they did not disparage or challenge the 
qualifications or the position of the adviser who gave a piece of advice 
that was rejected. As a result, people who briefed them on Western 
analysis did not have to fear that being frank with these particular leaders 
could jeopardize the briefer’s career. 

Khrushchev, on the other hand, was often difficult to talk with. He was 
highly unpredictable. His reactions to ideas often seemed excessive. He 
could voice great enthusiasm when talking about a new idea or vision that 
had captured his attention. Or he could be indignantly negative, asking 
(rhetorically) how anyone could even think of such a thing. As a result, 
even high-ranking party officials were wary about talking to him frankly; 
they preferred to find out beforehand what he thought about the matter at 
hand. 

Some assistants could get away with showing more audacity with 
Khrushchev than high-ranking officials could, because of the assistants’ 
closer proximity to the boss and their more frequent contact with him. But 
even for family members, it was often risky to raise issues when 
Khrushchev was being stubbornly deaf to any argument. Alexey Adjubey 
has said that when discussing any controversial matter with his father-in-
law, he had found that the best way to start the discussion was to say 
something like “You were absolutely right about (the subject). In addition, 
I‘d like to say that…” 

Some Politburo members were not tremendously intelligent, nor were they 
particularly passionate about “searching for the truth” or about innovative 
ideas. But a number of them did show some interest in receiving briefings 
on fresh or groundbreaking Western approaches to various problems. 
Three not-particularly-enlightened Politburo members—Alexey Kosygin 
(who served as Premier in the 1960s and 1970s), Kyrill Mazurov, and Dmitry 
Poliansky—recognized that consultants and specialists could give them 
meaningful advice and feedback even if it was often based on material 
from foreign publications. Even these three, however, had too much 
dogmatism embedded in their minds to fully embrace serious new 
analysis. They also seemed to have only limited understanding of the 
phenomenon of “group-think” as it applies to foreign affairs. 



 

1965: Economic Reforms Launched… 

Kosygin received much credit and praise for a major economic reform 
program he introduced in 1965. In fact, however, that plan had originated 
with a Professor Lieberman from Kharkov in 1963, with assistance from 
academician Trapeznikov. In 1964, the reform program was proposed to 
Khrushchev, who evidently liked it and took some preliminary steps to 
implement it. After Khrushchev was ousted from office later that year, 
Brezhnev and Kosygin allowed the reform plan to proceed, mainly because 
the Soviet economy seemed to be entering a period of low growth and 
stagnation. 

…But Kosygin Dilutes Them Lieberman and Trapeznikov almost certainly 
used American data and analysis to assemble the reform program. But 
Kosygin, who had always overestimated the efficacy of administrative ways 
to develop the economy, made so many “corrections” in favor of 
administrative measures that the reform program was stymied. As 
Trapeznikov wrote in Pravda, if you take apart a watch mechanism, put 
aside some small parts, then add some, and reassemble the watch 
properly, it probably will not function. He concluded that this was exactly 
what had been done to the Kremlin’s economic reform effort. 

1979: Reformers Try Again… In 1979, Moscow announced another economic 
reform program, detailed in a document titled The Decision of the Soviet 
Government and the Central Committee and published in all national Soviet 
newspapers. Any qualified observer could see the influence of Western-
style economics in the new program. The unnamed authors clearly relied 
heavily on Western diagnoses of the economy; there were many detailed 
sections that could only have come from careful studies of Western 
economic theory and practice. On a more general level, the program called 
for using the level of profit, rather than the fulfillment of numerical output 
targets, as the key criteria for judging economic performance. 

…But Falter Yet in the months and years that followed, very little changed 
in Soviet economic practices. When I asked a knowledgeable individual 
from industrial circles why the decision for reform did not work, he replied: 

All this is so uncommon, so difficult to realize—[that is,] that the commanding 
elite of industry must change almost everything in their approach and in 



 

demands on their personnel. And, how would we coordinate new approaches 
with obligatory production for the military sector? It is much simpler not to do 
anything. And the Party organs responsible for industry understand our position. 
Nobody is pushing the decision forward; it is much more comfortable for 
everybody, except the authors of the text, to pay lip service to the decision but 
in practice just to ignore it. 

In short, the fate of the 1965 and 1979 reform experiences showed that the 
Politburo had failed to grasp the necessity of radical changes in the Soviet 
economy in order to avoid or halt the stagnation of the Soviet economy 
predicted by some Western analysts. 

Enter Gorbachev 

It is indisputably true that Western analysis played an important role after 
Mikhail Gorbachev came to power in March 1985. Gorbachev, of course, 
was far more open to Western ideas than were any of his Communist 
predecessors. He understood the urgent need for change in the Soviet 
approach to economics—that is, the need for real economic reform. 
Although he received basic economic information from domestic entities 
such as Gosplan, the KGB, and other sources, he was also familiar with 
foreign appraisals of the Soviet economy. He began to talk in private with 
some able Soviet economists who had been underestimated by previous 
political leaders or had been written off as people with dubious theories. 

Gorbachev arranged meetings and discussions among Soviet scholars on 
all sides of the economic reform question. These people were well 
acquainted with Western analysis, Western economic literature, Western 
evaluations of the Soviet economy, and material on “economic wonders” 
including Germany, Japan, and the so-called East Asian “tigers”. They 
recognized the importance of cybernetic sciences, and they knew how far 
behind the USSR was in obtaining and using computers. 

Gorbachev’s first slogan—uskoreniye (“speeding up”)—reflected his 
understanding of how far the US and other Western countries had 
advanced in comparison with the USSR. He also paid considerable 
attention to the experiences of Scandinavian/Nordic countries. He sent 
delegations to Sweden, Norway, and Finland to study social democracy at 
work. 



 

Politically, in fact, Gorbachev was more a social democrat than a 
Communist. He had an unshakable belief in the all-salvaging role of 
democracy. His super-belief in democracy as the key to solving all 
problems in countries undergoing major transitions was naïve. This idea 
was imposed by Western nations’ heavy accent on democracy as the 
almighty and foremost value. 

Although Gorbachev thus came to be seen as an inspired fighter for a 
democratic society, he and his supporters at home and abroad ignored the
fact that it was not possible for democracy to lift all sectors of society in 
the economic transition process. Perhaps Mrs. Thatcher did not tell him 
how skeptical Winston Churchill had been about democracy but didn’t 
know of a better system. (According to Churchill, democracy is the worst 
form of government—except for all the others.) 

A Mixed Picture 

In conclusion, I want to stress that we should not overestimate the 
influence of Western analysis on Soviet policymaking. On the other hand, 
to reject altogether the existence and the rise of this influence would also 
be incorrect. Even in the Stalin years, channels existed that provided some 
information to the Soviet Communist Party leadership concerning Western 
evaluations of Soviet society. 

The extent to which Kremlin leaders were influenced by such information 
varied in different periods. It was minimal, of course, in Stalin’s time. 
Subsequently, greater openness gradually brought a larger, faster flow of 
information to the USSR as a whole and to its ruling elite in particular. 

The Soviet intelligentsia and part of the ruling elite increasingly came under 
the influence of Western ideas and analysis. This trend accelerated after 
the end of what came to be known in Russia as the zastoy (“stagnation”) 
era—which roughly coincided with, and lingered somewhat beyond, 
Brezhnev’s tenure as party chief and President (1964-1982). 

After Gorbachev became the top Soviet leader in 1985, Western ideas 
came to play a major role in Soviet society and governance. At senior levels 
in the Soviet regime, Western concepts became key factors in the planning 
of economic, other domestic, and foreign policies. But in the 



The views, opinions and findings of the author expressed in this article should 
not be construed as asserting or implying US government endorsement of its 
factual statements and interpretations or representing the official positions of 
any component of the United States government. 

 
 

 

implementation phase, the ideas for the most part were not correctly 
interpreted and applied, and the economy suffered accordingly. After a 
decade of fitful Western-oriented reform, Russia, in the words of an 
American observer, had become not a reform success story but rather a 
gigantic land of natural resources exploited by an authoritarian elite, while 
much of the citizenry sank into poverty, disease, and despair. 

Dr. Sergo Anastas Mikoyan is chief researcher at the Institute of World 
Economy and International Relations of the Russian Academy of 
Sciences.  


